السيسي يعلن فشل مفاوضات سد النهضة

وليش تطلبهم فوق قدرتهم؟
بالعكس انا ضد المغالاه فقط لكن اقصي مافعله الحرب هو اللي عملوه في وقتها لكن لم يكن مؤثر في سير الحرب بل العكس السعوديه دعم سورياا مباشر والمغرب كذلك لكن الحاله السوريه عجيبه الدعم كله كان موجه لسوريا ورغم كده خسرو

بالعكس انا ضد المغالاه فقط لكن اقصي مافعله الحرب هو اللي عملوه في وقتها لكن لم يكن مؤثر في سير الحرب بل العكس السعوديه دعم سورياا مباشر والمغرب كذلك لكن الحاله السوريه عجيبه الدعم كله كان موجه لسوريا ورغم كده خسرو
من الممكن كان حالكم افضل من سوريا في ذلك الوقت

ما الفايده من هذا النقاش؟ هي ارضنا وحربنا خضناها بما نستطيع وساعدنا الاصدقاء بما استطاعوا ،

يبقي الاتحاد السوفيتي هو اكثر من ساعد مصر في حروبها مهما حاول البعض تجاهل هذه الحقيقة !

ما الفايده من هذا النقاش؟ هي ارضنا وحربنا خضناها بما نستطيع وساعدنا الاصدقاء بما استطاعوا ،

يبقي الاتحاد السوفيتي هو اكثر من ساعد مصر في حروبها مهما حاول البعض تجاهل هذه الحقيقة !
الاخ محمد يقول في تخاذل من الروس وانت تقول اكثر من ساعدكم!!

الاخ محمد يقول في تخاذل من الروس وانت تقول اكثر من ساعدكم!!
اتمني تقراء الرابط ده وتشوف السوفييت ازاي كانو بيضغطو علي مصر

في 73 حاربنا بثلث الاسلحه المقرره للحرب والسوفييت رفضو امداد السادات بطيارات
صحيح، السوفيت رفضوا توفير سلاح هجومي، ميج ٢٥، سام ٦ متحرك، الخ ، دبابات ٦٢، الخ
ولكن اعاده بناء الجيش بالكامل بعد ٦٧ قاموا به، ميج ٢١، سام ٢،٣، صواريخ م/د، ت ٥٥، الي اخره
ايضا في فتره بناء حائط الصواريخ كانت الاطقم السوفيتيه تحمي سماء مصر و"استشهد" منهم دفاعا عن وطني ،
واقاموا جسر جوي - حتي لو اقل من طلباتنا - في وسط الحرب
ونقلوا اسلحه نوويه لكهوف طره عندما كانت اسرائيل تفكر في ضرب القاهره بالسلاح النووي للردع
وصعدوا مع الولايات المتحده لدرجه الوصول الي درجه الاستعداد النووي دفاعا عن مصر وسوريا
وفي الاخر خدو بومبه
يعملوا ايه اكتر من كده طيب؟

ونقلوا اسلحه نوويه لكهوف طره عندما كانت اسرائيل تفكر في ضرب القاهره بالسلاح النووي للردع
وصعدوا مع الولايات المتحده لدرجه الوصول الي درجه الاستعداد النووي دفاعا عن مصر وسوريا
وفي الاخر خدو بومبه
هي وصلت للنووي وكهوف طرة داحنا نسلمهم مفاتيح القاهرة بعد الواجب اللي عملوه معانا

هي وصلت للنووي وكهوف طرة داحنا نسلمهم مفاتيح القاهرة بعد الواجب اللي عملوه معانا
لو مش قاري ودارس عن حرب اكتوبر كفايه ، اتعلم من اللي انا بقوله ، ولو مش مصدق جزيء السلاح النووي السوفيتي علي ارض مصر - اللي اتسحب بعد كده - عديها وركز في بقيه كلامي وعلق علي مشاركه التحاد السوفيتي في دعم مصر في الحرب

لو مش قاري ودارس عن حرب اكتوبر كفايه ، اتعلم من اللي انا بقوله ، ولو مش مصدق جزيء السلاح النووي السوفيتي علي ارض مصر - اللي اتسحب بعد كده - عديها وركز في بقيه كلامي وعلق علي مشاركه التحاد السوفيتي في دعم مصر في الحرب
ياراجل ده بيقول علي دي هبد

كلام غير منطقي ويصعب تصديقه فلم يرسل السوفيت صواريخهم النووية الا إلى كوبا ردا على نشر الامريكان صواريخهم النووية في ايطاليا وتركيا في عز الحرب الباردة

عودة
أعلى