هل هناك صلة بين قوم عاد والفراعنة؟

اخونا يقصد كلمك من ادم وادم من تراب
وعنده حق
بس اا اقول انا مين وجدودي مين من باب التاريخ لا يتعارض مع السياق ده
بس انت كلامك صح من حقك تتفاخر بجدودك والرسول عمل كده وكان العرب هما اكتر من كتبو قصاد المفاخرات والمدائح في نفسهم ولم ينهي الرسول عنها الا انها توصل للكبر او عادات الجاهليه فميجيش واحد يتفاخر باصله ونسبو ويجي عندك يقولك متتفخرش ده مرفوض حتي لو مش من باب التاريخ فقط لك كل الحق في تمجيد تاريخك وتاريخ اجداك بدون غرور فقط

بس انت كلامك صح من حقك تتفاخر بجدودك والرسول عمل كده وكان العرب هما اكتر من كتبو قصاد المفاخرات والمدائح في نفسهم ولم ينهي الرسول عنها الا انها توصل للكبر او عادات الجاهليه فميجيش واحد يتفاخر باصله ونسبو ويجي عندك يقولك متتفخرش ده مرفوض حتي لو مش من باب التاريخ فقط لك كل الحق في تمجيد تاريخك وتاريخ اجداك بدون غرور فقط

ان جيت للحق
اتفاخر لما اعمل زيهم وفي نطاق غير عنصري لان الدنيا ديه كلها ولا شيء مقابل الاخرة الليي هي الدين

في غير عنصرية وفي نطاق توضيح الحقائق احنا غير اهل للعنصرية اصلا

بس مش هسكت لما حد ييجي يقولي بص يا ابن الحلال
عمرو بن العاص دخل مصر بكام الف شخص قضي علي 2.5 مليون مصري والسلالة المصرية ديه انتهت وبقيت عربية خالصة
او يقولك قوم عاد هما اللي بنوا الاهرمات يا اخي حرام حتي مومياوات الملوك القدماء اللي لسه موجود لغاية دلوقت

انا لو مش مصري هيستفذني الكلام ده

لعلمك، في نظرية موازية، الشقا والبناء في شتى بقاع الأرض دا، يرجح ان العماليق كانو شباب مصري مكافح ?

تصدق صح
قوم عاد يعني يبنوا في اسيا اهرمات وفي اوربا اهرمات وفي الامريكتين اهرامات :ROFLMAO:

ان جيت للحق
اتفاخر لما اعمل زيهم وفي نطاق غير عنصري لان الدنيا ديه كلها ولا شيء مقابل الاخرة الليي هي الدين

في غير عنصرية وفي نطاق توضيح الحقائق احنا غير اهل للعنصرية اصلا

بس مش هسكت لما حد ييجي يقولي بص يا ابن الحلال
عمرو بن العاص دخل مصر بكام الف شخص قضي علي 2.5 مليون مصري والسلالة المصرية ديه انتهت وبقيت عربية خالصة
او يقولك قوم عاد هما اللي بنوا الاهرمات يا اخي حرام حتي مومياوات الملوك القدماء اللي لسه موجود لغاية دلوقت

انا لو مش مصري هيستفذني الكلام ده
فيه واحد كان بيدعي إن الاقصي في السعودية ?
لا هنا هتلاقي بلاوي الصراحة ?

تصدق صح
قوم عاد يعني يبنوا في اسيا اهرمات وفي اوربا اهرمات وفي الامريكتين اهرامات :ROFLMAO:
يسطا انت ازاي تستهزئ بقوم عاد ?
دول بنو الأهرامات علي سطح المريخ

images (84).jpeg

وعلي سطح القمر

images (85).jpeg

احد النظريات تقصد لانهم لما فحصوه بالاكس راي لقو في فقاعات هواء بالصخر فحتملو ان الطين وضع بقوالب في مكانه وسخن بالنار حتي جف
واستخلثوها من الايه فَأَوْقِدْ لِي يَا هَامَانُ عَلَى الطِّينِ فَاجْعَل لِّي صَرْحًا لَّعَلِّي أَطَّلِعُ إِلَىٰ إِلَٰهِ مُوسَىٰ
مجرد نظريات ففط لانهم اندهشوا من التصاق الحجاره ببعضها
مؤخرا اكتشفوا محاجر بناء الاهرامات (مجرد نظريه ايضا)
ووجدوها فالاقصر اعتقد

[

لا انت ولا انا نعلم هل كانوا كفار ام موحدين
فلا تفتي بغير علم
كفار قريش كان عندهم مشكلة في توحيد الالوهية مش توحيد الربوبية،، يؤمنون بالله بصفته الرب الاوحد المتحكم بالكون لكن يؤمنون بالعزى ومتاع الخ كوسائط بينهم وبين الله.. ولما سالوا عن عبادتهم ردوا كما في القران (انما نعبدهم ليقربونا الى الله زلفى) يعني لو تقارنهم بالملاحده والشيوعيين والبوذيين هم اهون منهم بكثير

2.5 مليون مصري والسلالة المصرية ديه انتهت
علي كده امال مين اللي بقي فيها
حسب علمي ان بقي فيها مسيحيين قبل ان يدخل اغلبهم منهم الاسلام والباقي بقي علي دينه
كيف اعطاهم الامان والحريه وكام بقتلهم ف نفس الوقت:cmonBruh:

اخر حاجة هقولها

مخطأ خطأ رهيييييييييييب وعقله خانه لو فكر ان عظمة المصريين القدماء كانت في شوية حجارة زي الاهرامات
المصريين ابدعوا في تنظيم الدولة وحفظ الحبوب وبناء الجيوش وهرم للسلطة متدرج وعاصمة وحقوق المراءة وغيره ده غير الاعمال الفنية الاخري

يعني انا شخصيا بعتبر ان تمثال الملك خفرع هو اعظم عمل بشري فني اتعمل في التاريخ

التمثال ده اتعمل علي يد الاجداد من 4500 سنة من حجر الديوريت الاخضر شديد الصلابة
بص من امامه لن تري الا الملك خفرع
من خلفه او من جنب تري حورس وكانه يحرس الملك ويرشده

LnE6JmtjucZIJlz1GoeVEGjE--WJRNMF1F1hPhxnKzVZ-AL9ZZSo6Q5RUrJ9aBl4EkW4ORi3_7Zvm3GqM-mo9ubwHiZR8WLst4p3M_N0

images

علي كده امال مين اللي بقي فيها
حسب علمي ان بقي فيها مسيحيين قبل ان يدخل اغلبهم منهم الاسلام والباقي بقي علي دينه
كيف اعطاهم الامان والحريه وكام بقتلهم ف نفس الوقت:cmonBruh:

انا بتريق من قلة المنطق يا ابو رجب يا اخوي

كفار قريش كان عندهم مشكلة في توحيد الالوهية مش توحيد الربوبية،، يؤمنون بالله بصفته الرب الاوحد المتحكم بالكون لكن يؤمنون بالعزى ومتاع الخ كوسائط بينهم وبين الله.. ولما سالوا عن عبادتهم ردوا كما في القران (انما نعبدهم ليقربونا الى الله زلفى) يعني لو تقارنهم بالملاحده والشيوعيين والبوذيين هم اهون منهم بكثير
لله در العرب ياخي والله! يأبى العقل العربي حتى في "جاهليته" ان يكفر بربوبية الله

يظلو كافرين فالنهايه

لله در العرب ياخي والله! يأبى العقل العربي حتى في "جاهليته" ان يكفر بربوبية الله

العرب حتي وقت قريب من البعثة كانوا علي دين ابراهيم الحنيف
غير مكارم اخلاقهم وكرمهم وشهامتهم ومروئتهم

العرب مكنيش في جاهلية مطلقة قبل الاسلام

وحضارتهم حضارة لسان زي اليونايين بدرجة ما

منجيش احنا نحارب اللي يقلل منننا ومنقوليش الحق

متفق تماما معك، وعمدا وضعت كلمة جاهلية بين قوسين! شخصيا، وان كنت افخر بارثي التاريخي كمصري، لكن للأمانة، احساسي بعروبتي وتاريخها ومجدها اقرب لي كأحساسك بقربك من بابناء عمومتك عن احساسك بقربك لجدك السابع
هذا طبعا دون انتقاص من اي طرف

حصر تاريخ العرب في اللسان هذا اجحاف

عندك مثلا قوم عاد و ثمود انظر ماذا فعلوا يكفي وصف القران الكريم

هل هناك دليل علمي علي وجود بشر بهذا الحجم اصلا ؟

الديناصورات التي انقرضت من ملايين السنين هياكلها العظمي موجودة الي الان
الديناصورات اكثر عددا وانتشارا
اما قوم عاد فهم محدودين في منطقة معينة وبعدد اقل وجرى عليهم العذاب

عودة
أعلى