هل هناك صلة بين قوم عاد والفراعنة؟

صح انت بتقول الامازيغ بزعمهم هوا مش حصل قلبان وضجه بسبب الدستور انو حط فقر صماء يعترف بامازيغيت الجزائر ؟؟؟ يعني الموضوع بقي معترف بيه اصلا مش وهمي ؟؟؟؟ مش معقوله الدوله هتثبت فقره دستوريه الا فعليا بوجودها ؟؟
80 بالمئة من الجزائريين أصلهم عرب و هؤلاء من يدعون أنهم أمازيغ هم في الأصل خليط بين البلغاريين و أجناس أخرى و قلة قليلة أمازيغ ان سلمنا بوجود عرق بهذا الاسم .
أما مسألة الدستور فهم يريدون طمس هوية الجزائر العربية البونية فللأسف هذه الاقلية التى ولائها لفرنسا تتحكم في أغلب دواليب السلطة فهي كالسرطان في جسد الجزائر يريدون فرض منطقهم على الغالبية الشعبية بخرافة و لهجة لا ترقى الى مستوى لغة وهدفهم الرئيسي هو الاسلام ولا شيىء آخر.

هرم تشولولا الكبير فى المكسيك الذي يُعتبر أكبر نصب تذكاري تم بناؤه على الأرض، فهو ذو قاعدة أكبر بأربعة أضعاف من حجم الهرم الأكبر في الجيزة.
why so serious man ?!

انا بتريق
حضارة الانكا جديرة بالاحترام

في حضارة عظيمة
انا بتريق علي اللي بيقلل من حاجة واحدة فضلنا نفتخر بيها

سبحان الله ستجد يهود صرف. ويهود نوص نوص.
يعني اليهود يشككون في الحضاره المصريه وهذا طبيعي. فهم يعلمون من هم اعدائم ومن هم الذين أذاقوهم و يذيقونهم وسيذيقونهم المر والألم. ولدلك هم معقدون من الحضاره المصريه.
اما بقي النوص نوص. فأنت تعلم من. يشككون في الحضاره المصري. للأسف عقده نقص ودونية.
وبرضه ليهم حق..... فالتاريخ لا يمكن تعديله او تحسينه مهما بلغت من قدره وقوه.
تاريخ يا باشا. تاااااااريخ.
سبحان الله - بس اقولك حاجه - الاعلام برضه من ناحيتنا مقصر كتير

هرم في المكسيك وهو هرم تشولالا
ده مش اسمو هرم اسمو بناء على شكل هرمي وهناك فرق لان الهرم بيطلق على المقبره اللي على شكل هرمي
ولكن هرم المكسيك هرم ذبائح وقرابين لذلك لايصنف هرم لا هوا ولا اهرام المايا مثلا اهرام مصر والسودان

لا اعلم عن ما تتحدث لكن ما قلته ليس من راسي بل هو موجود على ارض الواقع وليس مبني على تخيلات والباقي تفسير لما ذكر في القرآن الكريم كما فسره العلماء والمختصين ولست انا من فسره ..
اخي انا مثلك مؤمن بكتاب الله من الفاتحة إلى الناس، وأعلم تماما ان ما تقوله لم تأتي به من رأسك، اعتراضي هنا على فرضية غير علمية (العماليق وستون ذراع وكذا) والتسليم بها وكمان نستخدمها لتفسير مسألة بناء الأهرامات..وهذا كلام مستحيل علميا

النوبين اقدم ومتطابقه انت اصلا عارف تاريخ بنائها وتعود لاي ملوك وهل شوفت مساحاتها وقياساتها ارجو انك تراجع معلوماتك ومتستمعش لاي حد سوداني يقولك كلمتين واحنا اصل الحضارت وبتاع لانهم غلطانين واتفضل اهو
مشاهدة المرفق 265356مشاهدة المرفق 265358
اقدم واول هرم بني اسمه زوسر بني 3000 عام قبل الميلاد بينما اول هرم كوشي او سوداني كان 750 قبل الميلاد انت ملاحظ كام الف سنه فرق اصلا ؟؟؟؟؟؟؟

مشاهدة المرفق 265354مشاهدة المرفق 265355
تختلف أحجام وأبعاد أهرام النوبة بشكل ملحوظ عن الأهرامات المصرية، فهي أصغر كثيرا ويعتقد أنها بنيت بتصاميم المباني النوبية القديمة، حيث بنيت بمدرجات لحجارة وضعت بشكل أفقي، ويتراوح ارتفاعاتها بين 6 إلى 30 متر. وهي ترتفع من قاعدة صغيرة نسبية نادرا ما تزيد عن الثمانية أمتار عرضا. مكونة بذلك أهراما طويلة تنحدر بزاوية درجة تقريبا. لمعظمها مذابح مستوحاة من المصريين عند قواعدها. وعند المقارنة فإن بذات الارتفاع لديها قاعدة تزيد بخمسة أمتار على الأقل، وتنحدر بزوايا تتراوح بين أربعين وخمسين درجة.

تم بناء أول هرم نوبي بعد الانتهاء من تأسيس اخر هرم مصري بفترة زمنية بلغت 100 عام تقريبًا

فرق كبير في الشكل والزاويه والقواعد يدل على نفس الفكر العقائدي والجنائزي وده فعلا حاصل او محاولة التقليد
فبصراحه مش عارف ازاي بتجيب المعلومات ده واثق منها كده
أسميها أكواخ كوش

ما هو اضخم هرم فى العالم ؟
اضخم هرم فالمساحة هوا هرم تشولولا في المكسيك

انما كطول وعرض وارتفاع فهو هرم خوفو

الذي بُني كمقبرة عند المصريين القدماء

والذي يعتبر الان من عجائب الدنيا السبع القديمة
وهوا الوحيد الباقي منها

وأعلي ارتفاع بناه الإنسان علي كوكب الارض علي مدي 3800 سنة

أسميها أكواخ كوش
لا يراجل حضارة ممتده من مصر بنفس العقيده ونفس الاللغه غير ان الكوشين اخوات المصرين من نفس العرق الحامي
جو التقليل بتاع شبه مثلثات الجبنه وكده ميصحش مهما كان هما اخوتنا وبلد واحد انت عايز تخلي السودانين يزعلو مننا ولا ايه ياجدع هههههههههههههههههههههه

لا يراجل حضارة ممتده من مصر بنفس العقيده ونفس الاللغه غير ان الكوشين اخوات المصرين من نفس العرق الحامي
جو التقليل بتاع شبه مثلثات الجبنه وكده ميصحش مهما كان هما اخوتنا وبلد واحد انت عايز تخلي السودانين يزعلو مننا ولا ايه ياجدع هههههههههههههههههههههه
شغل الاسايطة ده بلاش منه :kappa:

ممكن اكون في النص الأول؟ :LOL:
عيوني بس كده انت تامر شكلك بتحب الفضشيحه ??????

سبحان الله - بس اقولك حاجه - الاعلام برضه من ناحيتنا مقصر كتير
ولا مقصر ولا حاجه ياباش. مش كل واحد جاهل او مغرض تكلم هترود عليه. العالم المتقدم كله يعلم مصر والحضاري المصريه مش محتاجه ديه ياباشا خالص. يقدر حد من الموتورين او الحاقدين يقول الكلام ده في الغرب!!؟؟ ميقدروش. سيبك من كلام اليهود. هم فقط يحاولون نسب البناء لهم. انا اي حد يحاول التقليل من الحضاره المصريه. يعتبروه الغرب متخلف او جاهل ولا يعيرونه اي اهتمام.
ياباش انت صاحب اول علم علي الارض باسم حصاره. الايجيبتولوجي....... علم باسم المصريون. فلن يلتفت احد الي التفاهات. مش محتاج ترود والله. الناس ال فاهمه بترود.

وهوا الوحيد الباقي منها

ستظل اهرامات الجيزة اسطورة ولغز معمارى محير الى الآن

شغل الاسايطة ده بلاش منه :kappa:
مهو علشان مش داقق معايا عرق الاسايطه دلوقتي قولت كده غير كده كنت نزلتلك بالجداريات بتاعت الحروب والاسرى هههههههه
بس الحق حق ياباشا الناس احترمونا على ايمها وكانو بيعبودو سونسرت الثالث اللي هوا اصلا نفسو كان بيعبد امون ????

الكوشيين يا اما حاربنهم هما والنوبة
لغاية اواخر الاسرة ال18 والاسرة ال19
النوبة بقيت جزء من مصر وبيمثلوا مناصب رفيعه زي رئيس الحرس الخاص
قائد بعض قوات الجيش

الملك تحتمس الثالث كان اول واحد يستعين بيهم

وهوا الوحيد الباقي منها

اعلى هرم اكتشف مؤخرا في مدينة كوسوفو في جمهورية البوسنة والهرسك.. ظل مخفيا بسبب تغطية الاشجار والغابات له

في حال ازالة الاشجار هذه شكله

images (10).jpeg

عودة
أعلى