هل هناك صلة بين قوم عاد والفراعنة؟

مفيش حد عاقل بيحصر التاريخ في علم المصرييات
مفيش امة تقريبا في التاريخ الا وكان ليها حضارة في وقت ما وكان ليه تقدم عن اللي حواليها في يوم ما

لكن الحملة علي المصريين والحضارة المصرية مريبة يا صديقي

مفهايش اي منطق

تحس في ناس زعلانة اننا بنفتخر بيهم
اهم شي لا احد ينتقص من الاخرين

كل ده بناه العماليق اصلي هما كانو شغلين عتالين بيقعدو عند ناسية افريقيا واسيا واي حد عايز يبنيلو حاجه عملاقه كان بيجو يشونوهم في النص واليوميه كان شوية شعير كده اش فهمك انت
العماليق فعلا موجوديين وعلماء التاريخ فعلا وجدو دلالئل علي حضارتهم المتطورة
قبل مدة شاهدت روبورتاج بالانجليزية عن الاتار التي تركوها في امريكا الاتنية وقارونها مع بعض الاتار في اسيا حيت انهم استخدمو نفس التقنيات البناء حيت كانو يعمدون علي تقب الحجارة الضخمة مع وضع الوتاد كرابط
وفي المحصلة اسنتنج العلماء انه لاعلاقة بين تلك الحضارة وحضارة الهنود الحمر الدين وجدو تلك المدن وسكنوها بعدهم

ع فكرة انا والاخ مغلطناش فى بعض اصلا عشان تقوله سيبك منه
سيبك منو مبدلش على انكم غلطتم في بعض ولا بتقلل منك الكلام واضح يعني خلاص سيبك من الاشياء اللي هوا معترض عليها معاك او على فكرك وانك مش قاري تاريخ وكده يوتفضل مشكورا يدينا الجديد متخدش الامور بحساسيه نهارك ابيض

كل الأعضاء المصريين يمتلكون قاموس راقي إلا انت سليط اللسان ولست أهل النقاش...مكانك منتديات الصرف الصحي...
وانا معاك ان سليط اللسان..... ولكن لكل من هو قليل الأدب ومترباش وعايز يتربي. فاعتبرني انا العقاب الحارس. والكرباج المسلط علي كل من هو موتور و مجنون وقليل الأدب. عشان اادبه من اول وجديد. انا عقاب كل هؤلاء. انا العذاب الذي ينتظر من يضحك عليه الشيطان . انا الخارق الحارق. مثقف تلاقيني. خبير صرف صحي تلاقيني.
ثانيا انا ام أوجه إليك اي كلام ولم أناقشك اصلا. واستعجب لما انت حزين لهذه الدرجه. لماذا أخذت الكلام علي نفسك. فين البطحه ال علي دماغك.
اما قصه الصرف الصحي فلم أنكرها. فانا خبير في كل شيء. قادر اتعامل مع من يسكن القصور. وأتعامل مع من يعيش في الصرف الصحي.
وقادر علي سحق اي منهم. اي منهم يتجاوز هتلاقيني موجود علطول.
واستغرب مره ثانيه. لما أخذت الكلام علي نفسك ....!!!؟؟

في جروب private علي الفيسبوك
عملوا ترند من اسبوعين كده

شكلك وشكل حد من المصريين القدماء
لولا ان ديه صور شخصية في جروب سري كنت وريتكم البدع

تشابه مريب وعجيب واقرب ما يكون لصور متطابقة

انا هخالف مبادئي في صورة واحدة
اولا هي مش صورة بنت
ثانيا هي صورة جندي
ثالث بحبها

ياريت تعرف وتقولنا بارك الله فيك لان بعد عنك العلماء كلهم عرفين مين بناها بس محتارين ازاي اتبنت بس حضرتك طلعت بحجات تخلينا نبدا من الاول وهوا مين بناها اصلا ابقي افدنا من علومك وساعدنا انشاالله تحج

قيل قوم عاد
وقيل الفراعنة
وقيل العماليق
وقيل النوبيون لأن اهرامتهم اقدم ومتطابقة مع الموجودة فى مصر.

وكل يوم طالع دكتور يتحدث عن هذه الآثار.

قبل مدة شاهدت روبورتاج بالانجليزية عن الاتار التي تركوها في امريكا الاتنية وقارونها مع بعض الاتار في اسيا حيت انهم استخدمو نفس التقنيات البناء حيت كانو يعمدون علي تقب الحجارة الضخمة مع وضع الوتاد كرابط
وفي المحصلة اسنتنج العلماء انه لاعلاقة بين تلك الحضارة وحضارة الهنود الحمر الدين وجدو تلك المدن وسكنوها بعدهم

ريد تاميمون

اثق في كلامك بس صراحه مع اني من هواة التاريخ بس لم يصادفني شئ بهذا الشكل ياريت تديني لنك الفديو اكون شاكر ليك
هما موجودين بالنسبالي علشان مذكورين بالقران بس لم اجد ابدا في التاريخ او الحفريات شي يثبت وجود العماليق
بالنسبه للهنود الحمر اصلا كانو بيسكنو في خيم من جلود الثيران وغيرها وكانو قبائل رحل بصراحه معلومات جديده

بعض الطائرات النفاثة بسبب الصوت ممكن يتكسر زجاج المباني بعض الاصوات من صنع البشر ممكن تفقدك السمع للابد

يوجد اجهزة طبية تصدر ايضا صوت (الصيحة الصغرى ) تستخدم لتفتيت الاحجار بالكلى بالصوت دون اجراء عملية

اما عذاب الصيحة لا احد يتخيل وضعه كيف
لكن من قوة الصوت اهتزت الارض ووتفتت الجبال على ساكنيها زمان
نعم اخي اعلم موضوع قوه الصوت. وكيف يكون الحال عند اختراق المقاتلات حاجز الصوت علي ارتفاع منخفض.
وأيضا أضافه لما قولت. ففعلا الأذن الوسطي وطبله الأذن من اهم اجزاء جسم الإنسان. وحتي لو سئلت اي احد حدثت معه مشكله في أذنه الوسطي ستحد انه عاني من أعراض رهيبه. لي احد الأصدقاء أصيب بها. فلم يكن قادر علي الجلوس. فقد التوازن تماما. وهناك ترددات معينه للصوت ممكن ان تأذي الإنسان.
ولكن تخيل الصحيه فهو شيء كبير حدا علينا لذلك ذكرتها. لان تخيل العاصفة ممكن. ولكن الصيحه. فهي شيء رهيب الصراحه. وحتي من شرح القراءن فهم لم يستطيعو التحرك حتي. مما يدل علي تدمير طبله الأذن. والأذن الوسطي تماما.
تحياتي لك اخي

ولكن قوم عاد لم يبنو الاهرامات وحدهم لصعوبة الامر ولكن ساعدتهم الكائنات الفضائية
ساعدتهم كائنات فضائية؟؟ ادي اخره برامج discovery channel ، والله ان اليهود وصناعه اعلامهم المتفوقه نجحت في تغيير التاريخ!
كائنات فضائية ازاي يعني؟
يعني بقوا قوم عاد (مش الفراعنه) وكمان ساعدتهم كائنات فضائية ؟ المهم انهم مش مصريين حتي لو كانوا من زحل ما فيش مشكله
لا حول ولا قوه الا بالله

لمن ينفي وجود العمالقة:

عن أبي هريرة رضي الله عنه عن النبي صلى الله عليه وسلم قال : ( خلق الله آدم وطوله ستون ذراعا ، ثم قال : اذهب فسلم على أولئك من الملائكة فاستمع ما يحيونك ، فإنها تحيتك وتحية ذريتك . فقال السلام عليكم فقالوا : السلام عليكم ورحمة الله . فزادوه : ورحمة الله فكل من يدخل الجنة على صورة آدم ، فلم يزل الخلق ينقص حتى الآن ) . رواه البخاري ( 3336 ) ومسلم ( 7092 ) .

وفي لفظ مسلم : ( فكل من يدخل الجنة على صورة آدم وطوله ستون ذراعاً فلم يزل الخلق ينقص حتى الآن ) .

وليش تربط مقبرة بهرم خوفو وممرات ضيقة فيها
وتنسى الأهم بناء الاهرامات
هل شهادت ضخامة الاحجار التي فيها
هذه الأهرامات لا يمكن أن يقوم ببنائها أشخاص عاديون
لأن نقل هذه الأحجار كان يتم عن طريق هؤلاء العمالقة

كانوا يحملون هذه الأحجار الضخمة ويضعونها فوق قمة الهرم

يا سلام؟
مع احترامي لشخصك،
لا ابدا

كذالك يوجد قوم طول ذراعك
ضريح النبي عمران في عمان (كما يسمى في التسمية الرسمية للمعلم) ولا استطيع الافتاء ان كان عمران نبياً ام لا، المهم ان قبر ممتد وليس لبشر بحجم طبيعي ..

على اية حال وصف قوم ثمود بأنهم كانوا ينحنون الجبال ويتخذونها كبيوت لهم ولا يبنونها كما فعل الفراعنة بالاهرامات وبالنظر للمدن المنحوتة في الجبال كمدائن صالح والبتراء نضع انفسنا امام احتمالين اما انهم قوم عملاقة نحتوا الجبال وسكنوها او انهم قوم افنوا حياتهم وتوارثوا نحت الجبال حتى اندثروا وبقية اثارهم وليسوا عملاقة لكنهم كانوا ينحتون لسنين طويلة ويتوارثون المهنة حتى نظهر بهذه النتيجة ..

الجواب في القرآن وصفهم بانهم قوم ينحتون الجبال ويتخذون منها بيوتاً لهم يظنون انهم امنين في بيوتهم ..

مشاهدة المرفق 265330
حلو، ما شاء نظرية التطور سقطت في الغرب، وها نحن الان أمام نسف قانون المربع المكعب "the square-cube law” ?

عودة
أعلى