لماذا قد تشتري مصر J-10C

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
بالضبط، هذا ما كنت أعنيه.
يعنى انتا بتعترف ان كل الى بيتقولو كلام من مخيلت دماخك لا يمت للواقع بشئ وبدون اى مصادر
كلام تأليف فى تأليف الاول كنت بيتقول مفيش ميكا رادارى او يتردد زى ما كتبت لكن لما جابولك صورة للرفال بالميكا الحرارى والردارى رجعت وقولت انا كاتب يتردد
يعنى بالنسبة لى كل كلامك كلام فيس بوك بدون اى مصادر
ماهى مصادرك على ان مصر لم تستلم السكالب او لن تحصل على التايفون ؟
هل كلمك وزير الدفاع الايطالى شخصيا وابغلك بهذة المعلومة ؟
لانو لو على الكلام فان هقول مصر هتشترى 100 f35 على 100 su35 على 250 رافال و 3 حاملات طائرات
طالما ان الكلام اصبح بدون مصادر فى المنتدى هذة الايام

ورجعنا تاني نقارن بين مصر والسعودية في موضوع ليست له علاقة بالسعودية - انا سلاحي اقوي ، لا انا عندي خبرة اكثر ، انت ما عندكش صواريخ وانا عندي من الف سنة - حاجة محزنة الحقيقة
يعني هو ممكن يبقي في اي سيناريو القوات الجوية المصرية تشتبك فيه مع القوات السعودية؟ مستحيل طبعا - مقارنة بقي دمها تقيل قوي الصراحة
اللي اسمه راس دهب هو اللي تكلم عن مقارنة بين السعودية ومصر. وهذا حراااام ولا يجوز شرعا ?

يعنى انتا بتعترف ان كل الى بيتقولو كلام من مخيلت دماخك لا يمت للواقع بشئ وبدون اى مصادر
كلام تأليف فى تأليف الاول كنت بيتقول مفيش ميكا رادارى او يتردد زى ما كتبت لكن لما جابولك صورة للرفال بالميكا الحرارى والردارى رجعت وقولت انا كاتب يتردد
يعنى بالنسبة لى كل كلامك كلام فيس بوك بدون اى مصادر
ماهى مصادرك على ان مصر لم تستلم السكالب او لن تحصل على التايفون ؟
هل كلمك وزير الدفاع الايطالى شخصيا وابغلك بهذة المعلومة ؟
لانو لو على الكلام فان هقول مصر هتشترى 100 f35 على 100 su35 على 250 رافال و 3 حاملات طائرات
طالما ان الكلام اصبح بدون مصادر فى المنتدى هذة الايام
الرجال واضح وصريح ودقيق بانتقاء كلماته.
لم يأتي بشيء غير صحيح.

أنا مش مؤمن بوجود السكالب نهائي .. و لأول مرة كلامي يوافق كلام الاخ الخليجي Road Runner.

الطبيعي احنا كمصريين نؤمن باللي نشوفه, مظهرش سكالب علي الرافال خلاص مش موجود و نتكلم علي حاجه تانية. القوات الجوية المصرية في ظرف سنين قليلة ممكن تكون أقوي قوات جوية في الشرق الأوسط و منطقة المتوسط.
ادخال الميج-29م و الرافال و السو-35 مع باتشات اف-16 52 و 40 و حالياً الكلام علي جي-10 سي و الثاندر بلوك 3 , ده يعتبر إنجاز في وقت قياسي.
و مفيش دولة في المنطقة تقدر تجاري سلاح الجو المصري غير يمكن الصهاينة من ناحية و من بعده الأتراك.
تركيا سلاحها الجوي لا يملك سوى f-16 كطائرة اساسية

لا أعلم حقيقة مالفائدة من محاولة إقناع الأعضاء هنا بأمور غير صحيحة.

* سلاح الجو المصري EAF لا يملك صواريخ SCALP/Storm Shadow ولا يملك صواريخ مكافئة لقدرات AIM-120 AMRAAM و Meteor.

سلاح الجو المصرى تعاقد على احدث تحديث للرفال والذى يتضمن اضافه الميتور

ومصر دفعت ثمن الصفقه والتسليح والموضوع منتهى مصر حصلت على استورم شادو وحصلت على الميتور ودفعت ثمن لذلك بدفعها اموال تطوير الرافال لاعلى معيار

ولا تستطيع فرنسا ان تمنع عن مصر استلام الاسلحه لان مصر ببساطه لن تسدد القرض حينها

مصر استلمت نصف طلبيه استورم شادو

والخلاف بين مصر وفرنسا فى الصفقه التكميليه ان مصر تريد تسليح اكثر عدد اكبر من استورم شادو وعدد اكبر من الميتور مما سيرفع ثمن الصفقه للضعف

الطائرات وصلت مصر بتسلحها القياسى

ومصر تعاقدت على اعلى معيار للرافال ولا يمكن ان تتعاقد مصر على المعيار الاخير للرافال اللى اساسه اصلا اضافه الميتور

كلامك مجرد هجس لا دليل عليه واتمنى من الاعضاء المصريين عدم الرد على الجهله من لا يحملون اى مصدر

تحياتى

اللي اسمه راس دهب هو اللي تكلم عن مقارنة بين السعودية ومصر. وهذا حراااام ولا يجوز شرعا ?
ولا حرام ولا حاجه - انا بس عايز اقولك حاجه ؛ الثقه في النفس العالية قوي دي خطر، ما فيش سلاح مالهوش نقطه ضعف ، الحرب مش معدات ومنصات وخلاص، ربنا يحفظ بلادنا ويحميها من غرور القوة ...

غير صحيح, لا يوجد سوى هذا المصدر الهندي أو الباكستاني.

سبحان الله علي الناس في المنتدي هنا
واحد زي الاخ الجميل ده الناس مصدقاه
ومكذبة تقرير ستوكهولم ان مصر تسلملت السكالب

انا بدأت اشك في نفسي
مستحيل يكون العقل الجمعي هنا بيكذب مصادر محترمة زي ستوكهولم ويصدق الراجل ده

حسب تصوري البسيط!!

مهام المقاتلات في القوات الجوية المصرية:

1- F16 مقاتلة خفيفة متعددة المهام
2- الرافال مهام القصف الجراحي
3- الميغ مقاتلة اعتراضية + الهجوم البحري
4- السوخوي سيادة جوية

كل شيء منطقي هنا وكل قطعة في مكانها!!!

حتي ولو سلمنا بصحة ادعاء الماليزيين بأن الرافال لا يمكنها حمل اكثر من صاروخ اكسوزيت واحد, فالأمر لا يعتبر big deal لمصر لان الرافال لم تأتي لهذا الغرض أساسًا!!!

الرافال أتت لمنح مصر ميزة (القصف الجراحي) التي لم تكن تمتلكها من قبل!!!

ع العموم بالنسبة لامكانية الهجوم البحري اعتقد بأن الميغ و الكامكوف تكفيان لهذا الغرض!!!

السؤال الذي يحيرني هو ما الغرض من التايفون و J-10 وماهي الإضافة التي تقدمانها؟؟

هذا سيكون كابوس لوجيستي!!!

بما ان الموضوع قلب مقارنه بين الرافال و التايفون و القصور المفترض للرافال بعدم قدرتها على حمل اكثر من صاروخ اكسوسيت وحيد، فالتايفون أيضا لا تحمل اكثر من ثلاثه ستورم شادو بسبب عيب خلقي في التصميم لا يمكن علاجه الا باعاده تصميم أبعاد الصاروخ لتتناسب من نقاط التعليق تحت الجناح، حيث تعوق عجلات الهبوط وضع اي صاروخ بنفس أبعاد الستورم شادو بينما نجد الرافال تحمل ٥ صواريخ باريحيه و سلاسه
الرافال تستخدم خزانات وقود كتفيه و التايفون لا
الرافال تستخدم رادار ايسا منذ سنوات و التايفون كالطفل في طور تعلم المشي
للرافال هي المقاتله الوحيده في العالم التي تقدم مفهوم omni role بينما '' كل'' في العالم هي متعدده مهام في أفضل الاحوال
العمر الافتراضي لبدن الرفال اعلي من التايفون بفارق ٤٠٠٠ ساعه طيران، حيث واجه سلاح للجو الألماني مشاكل عده تتعلق ببدن مقاتلات التايفون و لذلك صرف عنها النظر و تعاقد على مقاتلات اف١٨ سوبر هو نيت و جراولر '' الأقدم نسبيا من التايفون''،
و مع ذلك مصر سوف تتعاقد على التايفون فقط عملا بمبدأ التنويع

لا نحتاج الصينيه

فلدينا الرافال الجوهره بصواريخ الميكا بنوعيها ( و بعد تطويرهم قد نشتريهم اذا اثبتو كفائه ) ولدينا السكالب ولدينا الفرنسيون الذين عرضو استبدال مكوناته اذا استمرت مشكله مصر مع امريكا لارضائنا وقد نشترى الميتيور اذا نجح الفرنسيون فى دمجه
وايضا سبب اخر تفكير مصر فى قبول عرض الايطاليين للتايفون ( و اذا كنت افضل المزيد من الرافال )

*صواريخ R-77 ليست بحديثة مقارنة بصواريخ مثل AIM-120 و Meteor.

* بالنسبة لصواريخ MICA يتردد بأن النسخة التي يملكها المصريون ليست سوى النسخة الحرارية IR قصيرة المدى.

ده ايه؟؟

لا نحتاج الصينيه

فلدينا الرافال الجوهره بصواريخ الميكا بنوعيها ( و بعد تطويرهم قد نشتريهم اذا اثبتو كفائه ) ولدينا السكالب ولدينا الفرنسيون الذين عرضو استبدال مكوناته اذا استمرت مشكله مصر مع امريكا لارضائنا وقد نشترى الميتيور اذا نجح الفرنسيون فى دمجه
وايضا سبب اخر تفكير مصر فى قبول عرض الايطاليين للتايفون ( و اذا كنت افضل المزيد من الرافال )
الصين هتوفر طلبية سريعة و بأعداد عكس السو-35 او الرافال (كبطيء في الأنتاج).
و طبيعي ان الجي-10 تدخل مكان الجي-7 و الميج-21

الصين هتوفر طلبية سريعة و بأعداد عكس السو-35 او الرافال (كبطيء في الأنتاج).
و طبيعي ان الجي-10 تدخل مكان الجي-7 و الميج-21

يا صديقى الافضل لا يشترى الا الافضل
لما حبينا نستبدل الميج 21 جبنا افضل المتاح فى الميج

بعد الفطار ان شاء الله
*صواريخ R-77 ليست بحديثة مقارنة بصواريخ مثل AIM-120 و Meteor.

* بالنسبة لصواريخ MICA يتردد بأن النسخة التي يملكها المصريون ليست سوى النسخة الحرارية IR قصيرة المدى.
صواريخ R-77 ليست بحديثه !!!
اعتقد انى ذكرت سابقا ان عليك ان تتوقف عن الكلام فى شىء انت جاهل به عندما ادعيت ان مقاتلات سوخوى 35 لا تحمل وصله بيانات
وهى معلومه يعرفها اى هاوى يمتلك قدره بسيطه على البحث واحرجتك سابقا
مصر لديها RVV-SD على مقاتلات الميج وطلبت الحصول على RVV-MD وRVV-BD على السوخوى بعد ان سمح الروس بتصديره
بسبب الهنود واخفاق السخوى 30 فى اخر صدام مع باكستان والشكر موصول لهم الصراحه لان الاخير تحديدا لم يكن متاح للتصدير

بعد الفطار ان شاء الله

صواريخ R-77 ليست بحديثه !!!
اعتقد انى ذكرت سابقا ان عليك ان تتوقف عن الكلام فى شىء انت جاهل به عندما ادعيت ان مقاتلات سوخوى 35 لا تحمل وصله بيانات
وهى معلومه يعرفها اى هاوى يمتلك قدره بسيطه على البحث واحرجتك سابقا
مصر لديها RVV-SD على مقاتلات الميج وطلبت الحصول على RVV-MD وRVV-BD على السوخوى بعد ان سمح الروس بتصديره
بسبب الهنود واخفاق السخوى 30 فى اخر صدام مع باكستان والشكر موصول لهم الصراحه لان الاخير تحديدا لم يكن متاح للتصدير
حبيبي r77 ليس حديث وليس بمستوى امرام وميتيور

سبحان الله علي الناس في المنتدي هنا
واحد زي الاخ الجميل ده الناس مصدقاه
ومكذبة تقرير ستوكهولم ان مصر تسلملت السكالب

انا بدأت اشك في نفسي
مستحيل يكون العقل الجمعي هنا بيكذب مصادر محترمة زي ستوكهولم ويصدق الراجل ده
تقرير ستوكهولم يحتوي على معلومات مغلوطة كثير

يتردد ان ده نسخه بتوجيه سلكى مداه 7.5 كم من الميكا
الرجال دقيق في كلامه جدا ولا اعلم لماذا الغضب!؟
قال كلمة (تردد) لان مصر تملك الميكا على الميراج ولم يكن نسخة رادارية بل حرارية على ما اعتقد.
يا ليت يصحح لي الاخوة اذا الميراج المصرية تملك ميكا راداري

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى