الإمارات تخفض تواجدها العسكري في اليمن

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
شكلك طيب و ابن حلال.

عايز اقولك حاجه تبين لك مين اللي عايز لكم خير و مين اللي عايز لكم شر, انا بشارك في المنتديات العسكرية من 2006 تقريباً, بعد حدوث انقلاب السيسي طبعاً كان فيه إدارة مصرية ماسكة منتدي الدفاع لو أنت فاكر .. فاكر بقي لما قامو بتخريب الموقع و المنتدي قبل خروجهم منه و محاولة تدمير الداتا بيس؟ هما دول اللي كل يوم بيقولو مسافة السكة و السعودية حبيبتنا و الخ.
لكن في الواقع اللي هيجي ينجد و يساعد السعودية وقت الازمة هم الافراد الاخرين ( مش بتوع الشو ) و اللي انتو بتعادوهم دلوقتي.
لكن الله المستعان.

دلوقتي !!

السعودية في عدا مع الاخوان من زمان مش من الثورات

رجا لا تبري الاخوان وكأنهم ملائكة او ناس محترمه

هم مثل موس الحلاقه بالحمام استخدم وارمي خخخخ

شكلك طيب و ابن حلال.

عايز اقولك حاجه تبين لك مين اللي عايز لكم خير و مين اللي عايز لكم شر, انا بشارك في المنتديات العسكرية من 2006 تقريباً, بعد حدوث انقلاب السيسي طبعاً كان فيه إدارة مصرية ماسكة منتدي الدفاع لو أنت فاكر .. فاكر بقي لما قامو بتخريب الموقع و المنتدي قبل خروجهم منه و محاولة تدمير الداتا بيس؟ هما دول اللي كل يوم بيقولو مسافة السكة و السعودية حبيبتنا و الخ.
لكن في الواقع اللي هيجي ينجد و يساعد السعودية وقت الازمة هم الافراد الاخرين ( مش بتوع الشو ) و اللي انتو بتعادوهم دلوقتي.
لكن الله المستعان.
صدقني الاخوان مافيهم خير ولانطلب دعمهم فقط عرفنا خيانة الاخوان الثانيه في اليمن سلمو الحوثي الاداره ثم قالو السعوديه دعمت الحوثي? ترقيع لفشلهم وهروبهم وتسليمهم للحوثي الاداره كان لابتزازنا باليمن لكي ندعمهم ولكن هم خسرو كل شيء بهذي الحركه الحمقاء عزيزي لاننتظر دعم المسلمين او العرب في اي حرب لكن تطمن هم سيبحثون عنا لكي ياخذو الدعم السياسي والعسكري وغيره

نحن بخير ودعمنا لمصر حتى لانسمع لاجئين مصريين برا من اثار حرب ودعم بسوريا ايضا ولبنان وغيره كان لهذا السبب لان من واجبنا التدخل وتعديل المايله لاننا بالاخير بنتحمل المسؤليه برضانا او غصب (الاخوان بالنسبه لنا تاريخ وانتهى) وان عادو للحكم عدنا لمعاداتهم ان اعتدو وان احترمو انفسهم احترمناهم مشكلتنا معا الحزب وليس المتعاطف معا الاخوان

دلوقتي !!

السعودية في عدا مع الاخوان من زمان مش من الثورات

رجا لا تبري الاخوان وكأنهم ملائكة او ناس محترمه

هم مثل موس الحلاقه بالحمام استخدم وارمي خخخخ
براحتكم .. بس انتو اساتذة في مصادقة العدو.

نامو علي الجنب اللي يريحكم.

ليه ؟ هما عملو ايه ضد مصر وقت حكمهم في تلك السنة ؟ الوطنية ليست اتباع السعودية في سياستها .. مصر مستقلة بقرارها.
مش معني ان مصر عارضت السعودية في فترة حكم الاخوان ان الاخوان ليسو وطنين.

ومن قال ان الوطنية تعني اتباع مصر للسعودية

ولكن اتباع مصر لخطوات ايران وتحويلها لولاية المرشد لا اعتقد انها من الوطنية

غير صحيح
السعودية دعمت الدولة المصرية والبنك المركزي
اما النظام كان اعمى واهبل حاول يبتزنا ويتنطنط ويعزم نجاد بالحسين ..الخ
لكن ابو متعب احرقهم بكل اريحية
ومن كان يمثل النظام وقتها? مرسي

ومن قال ان الوطنية تعني اتباع مصر للسعودية

ولكن اتباع مصر لخطوات ايران وتحويلها لولاية المرشد لا اعتقد انها من الوطنية
أظن د.مرسي الله يرحمه وضح ذلك في الصلاة علي النبي و اله و اصحابه داخل ايران.

براحتكم .. بس انتو اساتذة في مصادقة العدو.

نامو علي الجنب اللي يريحكم.

والاخوان عدو ايضا لا تبرئهم
كيف تصف اسقاطهم في مصر عداء

و موقفهم ضدنا 2008 مع الحوثيين
اليس عداء !!!!

اسقاطهم في مصر كان دين وتم اخذه

نرجع للموضوع (اللي خلا الامارات تسحب جزء هو محاولة اخوان مصر واليمن عبر الاعلام الفتنه بين السعوديه والامارات والتحريض الدول واليمنيين ضد الامارات وكان في نظري هذا احد اسباب خروج الامارات اضافه لخبر حظر تسليح السعوديه والامارات بقرار البرلمان الايطالي وقبل امس بريطانيا واعتقد اسباق لقرار امريكي يأتي من الكونجرس او الشيوخ في هذا الخصوص بعد ايام)

وماقامت به الامارات تشكر عليه وضعت محلها جنود يمنيين دربتهم افضل تدريب عداهم العيب عيال زايد

يوم قطع الملك فيصل النفط عن امريكا عام١٩٧٣ لحقنا زايد الخير وقطعه (حلفنا من قديم ماهو جديد للعارفين)

تحب تتناقش بعقلانية و لا هتتعصب و هتشتم زي كل مره؟

نتكلم بعقلانية .. النظام المصري عصر الاخوان كان هلس بالنسبة للسعودية بسبب التقارب المصري مع تركيا و إيران و طبعا ده خط أحمر بالنسبة للسعودية لأنه هيكون حصار شبه شامل للسعودية, شرقاً إيران و غرباً مصر و شمالاً سوريا و تركيا ده غير الجنوب بتواجد الحوثي.

طبعاً السعودية و من وراها الامارات (اللي تدخلت مش بسبب الاخوان لكن بسبب رغبتها في عدم منافسة قناة السويس للتموين الاماراتي البحري للسفن) تدخلو لاسقاط نظام مرسي و استغلو شراهة العسكر في مصر للحكم من بعد 1952 ( الله يرحمك يا ملك فاروق كان مديهم بالجزمة القديمة).. طبعاً السيسي مش غبي هو عمل نفسه انه تحت امر السعودية و الامارات لكن العكس صحيح, هو استغلهم و لم يستغلوه .. هو اوهمهم انه تحت قيادتهم و العكس صحيح, و الدليل مكالمة الرز (دول الخليج انصاف دول و عندهم فلوس زي الرز) .. ولا نسيت؟

و طبعاً مبارك كان حبيبكم عشان كان مخلي مصر دلدول للخليج.

رغم أني بكره السيسي لكن هو فعلاً ضحك عليكم و طلع اذكي من مبارك و دكتور مرسي الله يرحمه و يمكن اذكي من السادات كمان.

هناك مشكلة لدى المصريين بكافة توجهاتهم وهي ان السعودية دعمت السيسي لأجل ان يقف معها ضد إيران وهذا غير صحيح مطلقا كل ما تريده السعودية ات تبقى مصر ضعيفة اقتصاديا لأن تاريخيا كانت قوة مصر ضد المصلحة السعودية كما ان السعودية دخلت في صراع مع كل حكام مصر باستثناء حسني مبارك على الزعامة العربية لذلك ياريت تفهموا اننا لا نريدكم تدعموننا ضد احد كل ما نريده ان تبقوا ضعفاء لأن قوتكم ضد مصلحتنا

والاخوان عدو ايضا لا تبرئهم
كيف تصف اسقاطهم في مصر عداء

و موقفهم ضدنا 2008 مع الحوثيين
اليس عداء !!!!

اسقاطهم في مصر كان دين وتم اخذه
ماشي يا عم.

أظن د.مرسي الله يرحمه وضح ذلك في الصلاة علي النبي و اله و اصحابه داخل ايران.

هذا واجب عليه مش انجاز واي مسلم سني يقول كذا
وين الانجاز !!!!!

بالاخير عزم نجاد بالحسين وانشتموا الصحابه من نجاد في مصر

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى