مصر تتفاوض علي شراء 5 غواصات كرواتية قزمية

والله بحلم اشوف مجموعتين للميستيرال بمشاركة مصر والسعودية والامارات هتعمل تحريم بحرى فى شرق المتوسط واليحر الاحمر وكمان الاعتداء عليهم هيكون اصعب لانهم هيكونوا بيمثلو 3 دول مش دولة واحدة

توجه لم يكن على البال
ولكن عموما ....لو بنتكلم على انها لمراقبه السواحل والدوريه والقيام بالمهام الدفاعيه
بعيدا عن تسليحها ...الاهم على ما اعتقد وجود قدره استخباراتيه ومنظومه حرب الكترونيه جيده على الاقل تكفل لمثل هذه الفئه من الغواصات القيام بمهامها
يريت موضوع عن الغواصه الكرواتيه المعنيه وقدراتها ( استخباراتيا)

تاخد غواصتين كرواتي و تجيب 6 f15SA ?
:D
الاستغراب من البلاد الغريبه اللي مصر بتروحلها
يعني اخر حاجه نعرفها عن كرواتيا دي كانت المنتخب القومي بتاعهم..
و طبعا الثقه في الله و في اختيارات الجيش موجوده
ربنا يكتب الصالح لمصر و الامه
أختلف مع حضرتك
كرواتيا وصربيا من أوائل الدول اللي صنعت صواريخ موجهة بالألياف الضوئية .
الALAS وكانت بتصنع نسخ من الماڤريك لما كانت يوغوسلاڤيا موحدة .
وبتصنع صواريخ جروم ١ و ٢ موجهة تلفزيونياً من قبل التقسيم ولغاية دلوقتي وكذلك القنابل الخفيفة الموجهة بالليزر .
وكل ده بأثمان لا تقارن وبتدمجها مع كثير من الأسلحة .
في حين مثلاً إن مشروع الصواريخ المضادة للدبابات الفرنسية الموجهة بالألياف الضوئية ما كملش وإتلغى في أوائل الألفية وهما إبتدوا فيها قبل الفرنسيين .
حتى الصين ما بدئتش فيها إلا من سنتين ثلاثة .

كلامك صح و التسليم السريع هوا غالبا اللي خلانا نروح لكرواتيا
لاكن دا هايرجعنا لسوءال : هل مصر في حاجه عملاتيه ملحه للأقزام الخمسه؟ وًماهي تلك الحاجه ؟ و طبعا ٩ صفحات لغايه دلوقتي محدش قدر يحدد السبب
كوريا الشمالية بالتكنولوچا المتأخرة بتاعتها قدرت بغواصة Midget تغرق أحدث فرقاطة جنوبية من ضربة طوربيد واحدة وبدون أن تكتشف وإنتم لغاية دلوقتي بتدوروا على سبب الصفقة .
سلاح لا تملكه إلا دول تعد على أصابع اليدين للتسلل والتجسس وعمليات القوات الخاصة وللعمل في المياه شديدة الضحالة اللي ماينفعش تشتغل فيها الغواصات التقليدية وإنتم لسه بتدوروا على السبب .

كوريا الشمالية بالتكنولوچا المتأخرة بتاعتها قدرت بغواصة Midget تغرق أحدث فرقاطة جنوبية من ضربة طوربيد واحدة وبدون أن تكتشف وإنتم لغاية دلوقتي بتدوروا على سبب الصفقة .
سلاح لا تملكه إلا دول تعد على أصابع اليدين للتسلل والتجسس وعمليات القوات الخاصة وللعمل في المياه شديدة الضحالة اللي ماينفعش تشتغل فيها الغواصات التقليدية وإنتم لسه بتدوروا على السبب .

حسستني اننا بنتكلم علي غواصه نوويه هاتقلب موازيين الحرب

أختلف مع حضرتك
كرواتيا وصربيا من أوائل الدول اللي صنعت صواريخ موجهة بالألياف الضوئية .
الALAS وكانت بتصنع نسخ من الماڤريك لما كانت يوغوسلاڤيا موحدة .
وبتصنع صواريخ جروم ١ و ٢ موجهة تلفزيونياً من قبل التقسيم ولغاية دلوقتي وكذلك القنابل الخفيفة الموجهة بالليزر .
وكل ده بأثمان لا تقارن وبتدمجها مع كثير من الأسلحة .
في حين مثلاً إن مشروع الصواريخ المضادة للدبابات الفرنسية الموجهة بالألياف الضوئية ما كملش وإتلغى في أوائل الألفية وهما إبتدوا فيها قبل الفرنسيين .
حتى الصين ما بدئتش فيها إلا من سنتين ثلاثة .

يا ريت تضع قاءمه بالصناعات العسكريه الكرواتية الحاليه و ليست اليوغوسلافية و حجم مبيعاتها و كده يعني علشان تنورنا معاك

حسستني اننا بنتكلم علي غواصه نوويه هاتقلب موازيين الحرب

يا ريت تضع قاءمه بالصناعات العسكريه الكرواتية الحاليه و ليست اليوغوسلافية و حجم مبيعاتها و كده يعني علشان تنورنا معاك
لا داعي للتوتر أخي الفاضل .
فنحن كلنا هواة وتواجدنا في المنتدى هو فقط للمتابعةو للتسلية بشكل أو بآخر ، وعلينا ترك سياسات التسلح المصرية لخبراء أكبر وأقوى جيش في العالم العربي وإفريقيا .

لا داعي للتوتر أخي الفاضل .
فنحن كلنا هواة وتواجدنا في المنتدى هو فقط للمتابعةو للتسلية بشكل أو بآخر ، وعلينا ترك سياسات التسلح المصرية لخبراء أكبر وأقوى جيش في العالم العربي وإفريقيا .

توتر؟ لا يوجد توتر يا اخي
انا فقط سئلت لانني احببت ان اعرف لا اكثر او اقل
تحياتي و كل الاحترام لشخصك

حد عندة معلومات عن السعر؟؟
على العموم هى من احدث الغواصات القزمه وتمثل نقله نوعيه للبحريه المصريه
حقيقي روعه ومفاجأة كبيره وفعلا مصر تحتاج مثل هذه الغواصات لو فيه امكانيه نقل تقنيه يبقي تمام
حد عنده معلومه عن السعر؟
50 مليون يورو سعر اساسي قابل للزياده حسب المواصفات و التعديلات من الزبون مثلا تزويدها بدفاع جوي او زياده عدد الطوربيد و الالغام علي حساب مركبات الضفادع البشريه او العكس او التجهيزات الاليكترونية او تعديلات في الافيونكس و هكذا

كدة نقدر نقول مبروك علينا الغواصات ....مفيش حد يقدر يقرب فوق الميج 35 تحت الغواصات....دفاع ساحلى بايستون ....فريم وجويند على السطح ....مياهنا الاقليمية اصبحت منطقة محرمه
و هناك المزيد من المفاجأت و القادم اقوي بكثير من خمس دول حتي الان

مبروك لبلدي الثاني مصر،

ننتظر تفاصيل الصفقة وان شاء الله التسليم يكون سريع مثل ما عودتنا مصر في صفقاتها العسكرية،،
اعتقد التسليم ممكن ان يبدا نهايه 2017 في حاله التوقيع النهائي هذا العام كما ورد في الاخبار و يستمر بحد اقصي حتي 2019

المفروض كان ضمن حزمة التسليح فى مفاوضات 2013
هل استلمتة مصر ام ﻻ
دة ممكن تعرفة لو ظهر فى مناورات او ممكن تقعد طول عمرك غير متأكد من وجودة من عدمة
لم يتم تعاقد نهائي علي الباستيون حتي الان و ذلك دليل علي ان موضوع منظومات الدفاع الساحلي حتي الان قادره علي القيام بالمطلوب منها بشكل كافي جدا

2 smx ocean
او باراكودا من الآخر عشان اسطول حيتبني و حركية كده كده
و ولاد العم احتمال يشرفونا بشئ مشابه
طلبوا فعلا من الامريكان غواصه نووية لمواصفات خاصه طبقا لاخر الاصدارات مع طائره الدورية P-8A

انا بحاول افكر ليه كرواتيا ... غريبه شويه بالامانه ... الجيش المصري ملك المفاجئات
اوشن 11 و لا 12 ؟ :D مفيش اوشن
اخرنا سكوربيون يا كبير ....يا الروسي بال VLS و زي ما قلت الروسي يكسب
ممكن الموضوع له علاقه بالسافا يعني هيكونوا بديل لها بنفس الدور و هيتم التشغيل من خلال اطقم السافا المصريه

كده الدكتور عادل جاله ٢ احباط الشهر دا
باكستاني و كرواتي :D
احباط كمان و نقفل الجيش و نفتح كشك سجاير.... مانقدرش علي إحباطك يا كبير
هههههههههههههههههه
حبيبي
والله بحاول اقنع نفسي
اقول ياض يابلحه ممكن هما شايفين حاجة فيهم حلوه ..اهدى يابلحه واطمئن

مش عارف ليه عندي احساس ان هذه الغواصات لقوات التدخل السريع
القسم البحري منها
او ربما لاستخدامها في مهام الحمايه والتدخل في الخليج العربي خصوصا وان مياه الخليج ضحله واعمق نقطه به 300 متر تحت سطح البحر وهي نفس المواصفات التي تعمل بها الغواصه وكمان سعرها رخيص جدا

ياحج بالله عليك
هاتفيدنى باية اساسا ؟ الغواصات امتلاكها الغرض منها هو مراقبة سواحلك فى المياة العميقة وتقعد لفتره لجلب المعلومات وتون مجهزة بوسائل متطورة وتسليح محترم
انما دى لا مدى ولا عمق ولا بقائية تستطيع التخفى بيها اساسا ..
ولو على مراقبة السواحل مش هاتراقبها بغواصة زى دى ياريس عندك مليون وسيلة مراقبة تقدر تكشف اى وسيلة تجول فى سواحلك القريبة
دى لن تفيد بجديد ..
اه تبقى حلوه لو السواحل بتاعتى ضحله وقصيرة لكن انت عندك سواحلك عميقة وطويلة شمالا وشرقا
والخيارات دى ممكن اتجه لها لما احقق اكتفاء من الغواصات الديزل التقليدية ...
هتحتاجها جدا في البحر الاحمر و خصوصا خليج السويس و العقبه ممكن تقفل و تامن بها الخلجان في اي طارئ بعكس الديزل او طائرات الدوريه البحريه خصوصا ان الصهاينه هيجيبوا البوسايدن

هوا ممكن نقول ان الصفقة دي معناها مفيش كاسا مراقبة بحرية
او مفيش طائرة دورية بحرية بالمعنى الصرف مسلحة that is
غالبا هذا الواقع كل الكاسا حتي رقم 20 طائرات نقل فقط من واقع التسليمات و الصور و الامل محصور في اخر تعاقد بعدد 4 قطع

زوارق الدورية الحديثة ظريفة عندهم جدا
كنت عايز اقول كده فعلا
ليبيا عندها 4 منهم بطول 30 م حصلت عليهم 2003-2008 و حاليا هناك تعاقد معهم لاعاده تاهيل الزوارق لتشغيلهم من جديد الخبر نزلته في اول صفحه مع الروابط
http://defense-arab.com/vb/threads/102757/#post-1724976

عودة
أعلى