الصين تعرض الطائره FC-20 المتاحه للتصدير

لو على التفاوض احنا تقريبا اتكلمنا على كل حاجة فى السبعينات مصر اتفوضت على 200 جاجوار و200 هوك للتدريب و250 هيل من طراز لينكس ونظام رابير للدفاع الجوى وعلى طائرات a-10 وf-15 و 44 ميراج اف1 لكن فعليا مفيش حاجة من دى دخلت
الطبيعي ان المفاوضات تكون موجوده الغير طبيعي هو عدم وجود تعاقدت لمفاوضات تعتبر ناجحه و تم التوصل لاتفاقات نهائيه بخصوصها

عنب ايه دى كانت ليله سوده ,,,
الراجل ده خلانا نشد فى شعرنا واخوة اقدر اقول عليهم " خبراء " وقتها عملهم هسس فى دماغهم
الفقيد اتكلم عن نظم الميراج وتسليحها وادوراها وتكتيكاتها بشكل الجم جميع المتابعين
سيل من المعلومات صدم كتير

و عايز تسمع عنه اي حاجه ده خلاص بقي ذكريات

اصل الناس دى عقبالك يا اما مكشوف عنهم الحجاب يا اما بيكون سياده وزير الدفاع بنفسه عامل اكونت و داخل يقضى السهره معانا
بس بردو كان فيه شطحات تانيه غيرهم و دول حكايه لوحدهم يعنى انا فاكر ان واحد منهم كان بيحاول يقنعنا ان مصر عندها 12فرقاطه بيرى بس عشان مصر مش مرقماهم بترتيب متتالى فهو شغل دماغه و قال ان الارقام اللى مش موجوده دى اكيد مترقمه لبيرى تانى.....طب حد فاكر الhq9 المصرى اللى طلع فى الاخر براميل حفظ صواريخ السام...ال amx اللى طلعت فانتوم بس متصوره فى الهالووين...40 ميراج 2000 و كمان بننتجها فى السر...ولا الصاروخ ابو 12000 كيلو....نظام عين حورس و ده نظام دفاع جوى طويل المدى...الاس 300 عندنا من سنه 1999...مصر اشترت مشروع ميج 1.42 من روسيا ب2 مليار..الاخ يلستن ادانا 4 سوخوى 30....ده غير ان معظمنا كان متاكد ان مصر عندها ميج 29 و كل يومين يطلع واحد ويقول انها لسه معديه من فوق بيته ده غير اللى شافها فى المطار....حتى انا كانت ليا شطحه مع السافا و الدرافا و كان ممكن ابصملك بالعشره انهم عندنا...اما الشطحه الكبيره ان زلزال 92 كان تجربه القنبله النوويه المصريه بس كان فى بدروم وزاره الدفاع.......يلا هما هيروحو من ربنا فين

طيب امال ايه بقا الطائرة دى
لا جربين
ولا اف ١٨ طبيعى
ايه يكونشى
ميراج بتاعتة الإمارات ودى برضه حزمة الكترونيا محترمة وتتوافق مع الرفال

اصل الناس دى عقبالك يا اما مكشوف عنهم الحجاب يا اما بيكون سياده وزير الدفاع بنفسه عامل اكونت و داخل يقضى السهره معانا
بس بردو كان فيه شطحات تانيه غيرهم و دول حكايه لوحدهم يعنى انا فاكر ان واحد منهم كان بيحاول يقنعنا ان مصر عندها 12فرقاطه بيرى بس عشان مصر مش مرقماهم بترتيب متتالى فهو شغل دماغه و قال ان الارقام اللى مش موجوده دى اكيد مترقمه لبيرى تانى.....طب حد فاكر الhq9 المصرى اللى طلع فى الاخر براميل حفظ صواريخ السام...ال amx اللى طلعت فانتوم بس متصوره فى الهالووين...40 ميراج 2000 و كمان بننتجها فى السر...ولا الصاروخ ابو 12000 كيلو....نظام عين حورس و ده نظام دفاع جوى طويل المدى...الاس 300 عندنا من سنه 1999...مصر اشترت مشروع ميج 1.42 من روسيا ب2 مليار..الاخ يلستن ادانا 4 سوخوى 30....ده غير ان معظمنا كان متاكد ان مصر عندها ميج 29 و كل يومين يطلع واحد ويقول انها لسه معديه من فوق بيته ده غير اللى شافها فى المطار....حتى انا كانت ليا شطحه مع السافا و الدرافا و كان ممكن ابصملك بالعشره انهم عندنا...اما الشطحه الكبيره ان زلزال 92 كان تجربه القنبله النوويه المصريه بس كان فى بدروم وزاره الدفاع.......يلا هما هيروحو من ربنا فين
تعرف ان المواضيع دي كانت بتشدني جدا و كانت سبب اهتمامي بالمنتديات العسكريه و كنت مصدق كثير منها

طيب امال ايه بقا الطائرة دى
لا جربين
ولا اف ١٨ طبيعى
ايه يكونشى
ميراج بتاعتة الإمارات ودى برضه حزمة الكترونيا محترمة وتتوافق مع الرفال
خلاص الميراج2000 الاماراتي غالبا من نصيب ناس تانيه

تعرف ان المواضيع دي كانت بتشدني جدا و كانت سبب اهتمامي بالمنتديات العسكريه و كنت مصدق كثير منها
واحد من اعظم المواضيع اللي اتكتبت في المنتديات من ٢٠٠٧ لحد دلوقتي
دراسة جدوي صناعة الرافال في مصر
الموضوع كان رائع والمناقشات كانت اروع
واحد من اكتر المواضيع اللي خلاني احب المنتديات

كنا غلابة قوى يا خال والله .. بالذات موضوع زلزال 92 إلى هو طبعاََ كان كاموفلاش على التفجير النووى المصرى فى منطقة وسط البلد .. كانت إيام .. بس والله الواحد كان عاذر الأعضاء كان فية حالة إحباط عام فى الوسط العسكرى .. ففى ناس إتبرعت بالموضوع ده وبدأت ترسم أحلام وأفلام عشان تحاو ترفع من الروح المعنوية إلى كانت ساعتها ى ى ى يدوب يقدر ....

الطائرة x
عندى معطيات
اولا غربى ، ثانيا متفوقة فى قتال جو جو ، ثالثا دولة تعلن عن صفقاتها ،، متوافقة مع الرافال ويشكلوا ثنائى محترم

الاجابة تايفون ،، ليس من خطوط الانتاج مباشرة بل من حصة اى دولة وغالبا ايطاليا
استبعدت الجربين للتسليح الامريكى الا لو كانت المفاوضات مع امريكا قد سمحت بدخول الامرام

واحد من اعظم المواضيع اللي اتكتبت في المنتديات من ٢٠٠٧ لحد دلوقتي
دراسة جدوي صناعة الرافال في مصر
الموضوع كان رائع والمناقشات كانت اروع
واحد من اكتر المواضيع اللي خلاني احب المنتديات
انا اكتر موضوعين شدوني قصه الميراج في مصر و سوق المقاتلات العالمي

الامرام و الابورام و رام فوق البيعه ... ياسلام انتا تؤمر يا حج محمد

؛ث:؛ث:؛ث:
ضحكتنى
ما هو ولاد ،،،،،، عملنلنا صداع فى دماغنا امرام لا ...السوبر هورنيت لا ... الايجل تاخدوا مواصفات 2002 ...مش معقول اروح اسلملهم دقنى كمان فى الجربين

الطائرة x
عندى معطيات
اولا غربى ، ثانيا متفوقة فى قتال جو جو ، ثالثا دولة تعلن عن صفقاتها ،، متوافقة مع الرافال ويشكلوا ثنائى محترم

الاجابة تايفون ،، ليس من خطوط الانتاج مباشرة بل من حصة اى دولة وغالبا ايطاليا
استبعدت الجربين للتسليح الامريكى الا لو كانت المفاوضات مع امريكا قد سمحت بدخول الامرام
طيب ممكن تقولي التسليح المتواجد علي التايفون حاليا ايه و طلع الميتيور لحد 2019-2018

طيب ممكن تقولي التسليح المتواجد علي التايفون حاليا ايه و طلع الميتيور لحد 2019-2018

دة انا اختارتها عشان خاطر الميتور
واللى انا اعرفة انة تم ادماجة واطلاقة بنجاح من التايفون
ولن ننتظر الى 2018 او 2019 لادماجة على الرافال

عندك قنابل PAVEWAY - IV .. و MICA IR / ER .. صواريخ BRIMSTONE .. عندك صواريخ IRIS-T .. قنابل PAVEWAY-4 .. حاضن DAMOCLES .. و SCALP أو يعنى الـ STORM SHADOW .. ده غير الأمريكى ..

عودة
أعلى