الصين تعرض الطائره FC-20 المتاحه للتصدير

الصرصار الطائر باكستاني او صيني its same crab ,
الصين عندها نموذج جديد تحت التطوير من طائرة ال J 10 C ,

مشاهدة المرفق 50719

مع الاسف مفيش معلومات متاحة عن امكانيات البلوك J10 C , والفرق بينه وبين البلوك J10 B المتاح للتصدير فى الوقت الحالى,
لكن اعتقد على اسوء الفروض ترقى على الاقل للحد الادنى من امكانيات الاف 16 بلوك 42-40 .
ويبدو اطلاع الصينين على الاف 16 المصرية له بصمة واضحة على التطوير الاخير للجى 10 .
امريكا ماغيرتكش يا علي :D
يا حج محمد وحد الله
و كلها كام يوم ان شاء الله و هاتعرف ان الثاندر الباكستاني مختلفه تماما عن الصيني و هاتكون مفاجءه الموسم و كل عام و أنتم بخير

هل تذكرون عرض 12 سو30 القديم تطور الي سو35 كجزء من صفقه جاري التفاوض عليها حاليا دفعه استلام عاجل
يادى النصيبة السودة .. أنا معدتش فاهم حاجة يا عم راجح ..
إنت دلوقتى بتتكلم عن 12 سو 30 هنستلمهم تسليم عاجل ولا 12 سو 35 ؟؟؟
طيب إزاى إستلام عاجل وهى أصلآ لسه متعملش منها العدد ده ؟؟؟؟
أرجو التوضيح ..
حاجة تانية .. ياريت تكشف الغطاء بقى عن الطيارة اللغز علشان حالات الإنتحار هتبدأ تكتر في المنتدى ..
و شكرآ

بس الصراحة انا كنت افضل عن الثاندر الميج 35
مشكلة الميج 35 مواعيد تسليمها .. يعني لو قررت انك تجيب مثلا 150 طيارة .. ولو افترضنا ان نصف انتاج المصنع هيكون مخصص ليك يعني 15 طيارة .. ده معناه انك هتقعد تستلم في الطيارة عشر سنين .. يعني هنستلم في الطيارة لحد سنة 2026 .. وده طبعا كتير جدا على الميج 35.. ده المفروض ساعتها نبدا نستلم حاجة جيل خامس

لكن لو كنا اخدناها تصنيع او تجميع حتى .. ده معناه ان مثلا 90 يتصنعوا في روسيا و60 هنا بداية من 2018 بمعدل انتاج 12 طيارة سنويا مثلا .. كنا هنخلص استلام على 2021-2022 ولا حاجة يبقى معقول شوية
لكن معتقدش ان الروس وافقوا على فكرة تجميع الميج 35 .. رغم انهم كانوا بيتحايلوا على الهنود عشان ياخدوها

عشان كده فكرة زيادة الميج 35 مكنتش تنفع .. ومكنش فيه غير الثاندر
دي وجهة نظري وتصوري للموضوع :لا أعلم:

EGY THUNDERBOLT @EGY THUNDERBOLT AL RAGH @AL RAGH batteryneon @batteryneon adel dwedar @adel dwedar jack.beton.agent @jack.beton.agent ع @علي جبر the egyptian force @the egyptian force House @House العُقـاب الحـارس @(( العُقـاب الحـارس ))

مش دي اللي كنته ببتريقوا عليها زمان دلوقتي بقت البريمو :D :D :D
ps
ألكلام ل House @House مرتين مش مره واحده فاهمني :D
ههههههه؛ث:

فعلا ده اللى حصل

الصين على شفاء انفجار سياسي
وربما تصبح قريبا دوله ليس لها اهميه
هناك ضطرابات في اجزاء واسعه من الصين

في المناقصة الهندية MMRCA تقدم للمنافسة كل من :
- الرافال
- التايفون
- السوبر هورنيت
- الفايبر
- الجريبين
- الميج 35

احنا جبنا بالفعل الملون بالاحمر .. انا بفكر باه ان احنا نكمل الباقي .. عشان يبقى مش جيبنا اللي فاز في المناقصة الهندية .. لا يبقى جيبنا المناقصة الهندية كلها مرة واحدة .. ونبقى نقارن بينهم بقى عندنا وهم في الخدمة براحتنا ونعمل مناقصتنا الخاصة ؛ث:

ده غير السوخوي والثاندر طبعا :)

في المناقصة الهندية MMRCA تقدم للمنافسة كل من :
- الرافال
- التايفون
- السوبر هورنيت
- الفايبر
- الجريبين
- الميج 35

احنا جبنا بالفعل الملون بالاحمر .. انا بفكر باه ان احنا نكمل الباقي .. عشان يبقى مش جيبنا اللي فاز في المناقصة الهندية .. لا يبقى جيبنا المناقصة الهندية كلها مرة واحدة .. ونبقى نقارن بينهم بقى عندنا وهم في الخدمة براحتنا ونعمل مناقصتنا الخاصة ؛ث:

ده غير السوخوي والثاندر طبعا :)

طيب فهمني ازاي نجيب التايفون و انتا قلت ان الميج 21 احسن منها؟؟ \:
الجريبين مش بطاله و الهورنيت ليه لا.... انما هاوس و تايفون دونت ميكس بصراحه؛ث:؛ث:؛ث:

طيب فهمني ازاي نجيب التايفون و انتا قلت ان الميج 21 احسن منها؟؟ \:
الجريبين مش بطاله و الهورنيت ليه لا.... انما هاوس و تايفون دونت ميكس بصراحه؛ث:؛ث:؛ث:

فعلا تصدق معاك حق .،... يبقى نجيب السوبرهورنيت والجريبين فقط :يعجبني:
هي اصلا طيارة وحشة ileysق

:ء::ء::ء:

لا يا صديقي انا بتوقع زيكم :)

اهو ده باه تفكير ذكي واتمنى فعلا انها تكون هي .. لكن استبعد ان الصين تديهالك .. دي لسه داخلة عندهم طازة
طيب
ممكن الFBC-1 FLYING LEOPARD
نسخة الحرب الإليكترونية ....

والله يا ريت .. بس الصين مش هتوافق .. دي هتكون طيارة حرب الكترونية رائعة
ماقريتش عنها انها حرب الكترونيه
تعريفها قاذقفه مقاتله
هيا شكل ال ميج 31
الا لو مليتها بودات تشويش
طيب مانجيب الميج 31 علي طول؟

اولا انا ماقولتش كلمة انبوبي وعفا عليه الزمن نهائيا واكيد في لبس في الامور وخلطت بيني وبين حد تاني لأن كلامي عنها بالنص ان تصميمها الحالي غير جيد في المناورة والحمولة والمناورة لا تتخطى الـ8 G وقولت انها طائرة قذرة لكن اللفظ اللي حضرتك ذكرته ده مش كلامي نهائيا
الحقيقة من كتر مشاركات حضرتك اللى ذكرت فيه نصا " يا سادة قولا واحدة مفيش ثاندر" تاهت من المشاركة المقصودة :D
ثالثا انت سيبت كل كلامي عن الثاندر واقتبست الجزئية دي مش اكتر ؟ فين كلامي عن تعديل الهيكل لزيادة الحمولة ؟ وكلامي عن تعديل المواد او الطلاء لزيادة عمره الافتراضي ؟ وكلامي تعديل الخوذة وانظمة التهديف المتطورة جدا ؟ ... هل سهوت عنه ؟ ام تعمدت السهو ؟!
الحقيقة تعمدت السهو عنه لأن كل اللى حضرتك ذكرته من تعديل فى الهيكل و استخدام المواد المركبة ربما وانظمة تهديف و خلافه سيؤدى حتما لزيادة سعر المقاتلة و ايضا مصاريف التشغيل و بالتالى هينسف مبدأ ان الثاندر إختيار إقتصادى , ثمنها هيقترب من الميج 35 يبقى ليه اجيبها لما ممكن أزودالميج 35 الافضل كثيرا بفرق سعر مش كبير وابقى اشتريت مقاتلة محترمة
ولا هو "لبس البوصة تبقا عروسة" !! :D ده شغل تكاتك لمواخذة :D
رابعا نفس الامر انت تركت كلامي في مقال طويل عريض حللت فيه كل شيء وبكل بساطة تقول " لبسنا في شجرة " !!! اول مرة اشوف قوات جوية تتعاقد على رافال وميج وربما بديل محترم للميراج 2000 وايضا سو 35 مستقبلا وتخطىء في اختياراتها او " تلبس في شجرة " !! هؤلاء ليسوا بهواة استاذي
والله فاهم كل الكلام ده و كويس و أكاد اكون أثق فيه ثقة عمياء لكن انا عاوز اقتنع ان لا قدر الله و جبنا الخابور ده :D يكون لأنه الاختيار الأمثل لدور معين و ليس الاختيار المتاح و شتان بين هذا و ذاك
اخيرا انا ذكرت نصا اني اول مرة اكون محامي لشيء اكرهه بشدة لكن لما فهمت وجهة نظرهم واحتياجاتهم ادركت انه الثاندر هي انسب خيار لهذا الغرض ولا شيء مناسب مكانها .. وخاصة مع العرض الصيني المحترم .. وبخصوص التصميم نعم عزيزي لدينا العقول والخبرات ولكن ينقصنا التكنولوجيا والشريك .. ولا تقارن نفسك بالهند رجاءا فكل دولة ولها سياستها التسليحية التي تتوافق مع الاوضاع المحيطة بها !! .. لديك رافال وميج وثاندر سيحملوا جميعا افضل انواع التسليح الروسي والفرنسي والصيني بخلاف لو تم التعاقد على السو 35 وبديل الميراج فحدث ولا حرج !!! وانا اتحدث في تسليح صيني كاااااااامل كما قال الكتاب من المقدمة وحتى الخاتمة .. حتى في هذه النقطة انت مازلت متعمدا لإغفال كلامي لأنه جامع مانع لكل ماسبق !!
والله أتمنى لكن التقييم النهائى لها لن يكون قبل ان نعرف حجم التعديلات اللى طلبناها و السعر النهائى

ماقريتش عنها انها حرب الكترونيه
تعريفها قاذقفه مقاتله
هيا شكل ال ميج 31
الا لو مليتها بودات تشويش
طيب مانجيب الميج 31 علي طول؟

خدلك بصة كده على الموضوع ده هتلاقيها شايلة بودات تشويش مطابقة لشكل بودات الجراولر
http://defense-arab.com/vb/threads/102421/

يا عمنا FBC-1 FLYING LEOPARD مش دي J-16 EW

FBC-1 FLYING LEOPARD

J-16

J-16 EW

يبقى انت مكملتش قراية الموضوع للاخر يا عم اسلام :)
دي النسخة التصديرية من jh-7
ودي اترصدت شايلة نفس بودات الجراولر

ارجع بقى للموضوع وانت تشوف التفاصيل .. وقارن شكل البودات دي بشكل بودات alq 99 بتاع الجراولر

House @House
تفتكر احنا محتاجين واحده متخصصه في EW ؟ يعني سرب مثلا؟ بمناسبه الاوكازيون اللي بنشتري فيه كل الطيارات اليومين دول :D

يبقى انت مكملتش قراية الموضوع للاخر يا عم اسلام :)
دي النسخة التصديرية من jh-7
ودي اترصدت شايلة نفس بودات الجراولر

ارجع بقى للموضوع وانت تشوف التفاصيل .. وقارن شكل البودات دي بشكل بودات alq 99 بتاع الجراولر

سبقتك ابقا راجع مشاركاتي :D

House @House
تفتكر احنا محتاجين واحده متخصصه في EW ؟ يعني سرب مثلا؟ بمناسبه الاوكازيون اللي بنشتري فيه كل الطيارات اليومين دول :D

سبقتك ابقا راجع مشاركاتي :D

يا سلااااام .. تبقى حاجة ممتازة لو ده حصل
بس مش سرب بقى .. كفاية اوي علينا 4-6 طيارات منهم
وطبعا تكون الـ j-16 بس شايلة البودات كلها مع بعض .. حاجة فخيمة :حب مجنون:
بس الصينيين لسه في بداية المشوار في الموضوع ده ولسه الطيارات دي مرصوده حديثا .. يعني لسه موصولوش لنضوج الجراولر الامريكي .. وكمان صعب ان يديهالك دلوقتي خالص من وجهة نظري

بس يا ريت لو يقللوا مقطع الـ j-16 .. عشان لما بتقلل المقطع الراداري فاعلية التشويش بتكون اكتر
او تدمج البودات دي على طيارة زي الـ j-10b مثلا .. تبقى ممتازة جدا

الحقيقة من كتر مشاركات حضرتك اللى ذكرت فيه نصا " يا سادة قولا واحدة مفيش ثاندر" تاهت من المشاركة المقصودة :D

الحقيقة تعمدت السهو عنه لأن كل اللى حضرتك ذكرته من تعديل فى الهيكل و استخدام المواد المركبة ربما وانظمة تهديف و خلافه سيؤدى حتما لزيادة سعر المقاتلة و ايضا مصاريف التشغيل و بالتالى هينسف مبدأ ان الثاندر إختيار إقتصادى , ثمنها هيقترب من الميج 35 يبقى ليه اجيبها لما ممكن أزودالميج 35 الافضل كثيرا بفرق سعر مش كبير وابقى اشتريت مقاتلة محترمة

والله فاهم كل الكلام ده و كويس و أكاد اكون أثق فيه ثقة عمياء لكن انا عاوز اقتنع ان لا قدر الله و جبنا الخابور ده :D يكون لأنه الاختيار الأمثل لدور معين و ليس الاختيار المتاح و شتان بين هذا و ذاك

والله أتمنى لكن التقييم النهائى لها لن يكون قبل ان نعرف حجم التعديلات اللى طلبناها و السعر النهائى

بعد اذن EGY THUNDERBOLT @EGY THUNDERBOLT و اذنك انا هارد عليك في جزئيه بسيطه:

الصفقه انا شخصيا مش مبسوط منها لاكن المكسب المهم جدا نوع معين من الذخائر هايدخل مصر
و لو بصيط علي مشاركاتي هاتلاقيني حسبتها حسبه بيزنس :
لما اشتري اصل جديد ببص علي عده اشياء و اقارنهم بالسعر : و بما اننا بنتكلم علي بيزنس سلاح هاحط تقييم 1-10
1- القيمه المضافه للثاندر
2- الانتاجيه
3- العمر الافتراضي
4- العملاتيه
5- الذخائر
نقارنهم بالسعر المطلوب
المعادله دي لو ركزت فيها هاتلاقي الثاندر للاسف صفقه جيده
و متنساش اننا مش مبطلين نشتري طائرات محترمه الرافال و يمكن السو35 و الميج و ال ******* المفاجأه

و ربنا يسامحك يا EGY THUNDERBOLT @EGY THUNDERBOLT خلتني ادافع عن الثاندر

نعم قولا واحدا مافيش ثاندر لأنه لم يتم توقيع اية عقود للثاندر حتى تاريخ اخر مشاركة ليه بهذا الخصوص ولكن اول امس ذكرت في هذا الموضوع نصا بأن هناك عرضا صينيا جديدا ياعزيزي ويبدو انك فعليا تتعمد ان تقتبس وتترك مايتفق مع هواك ليس اكثر .. انا لا اتحدث العبرية بل العربية .. حتى اخر مشاركة لي في موضوعسابق لا وجود لأية عقود او كلام حول الثاندر ولكن اول مشاركة لي في هذا الموضوع ذكرت ان هناك جديدا بهذا الخصوص وتحدثت عن التفاصيل لأن العرض الجديد يختلف تماما عن العروض والمباحثات السابقة ..

نعم اعلم انك تتعمد ياعزيزي لأني ذكرت نصا أن العرض الصيني افضل في السعر عن نظيره الباكستاني بل وافضل ماليا من العروض السابقة ( ببساطة عرضوا علينا سعرا جديدا ) ولا يقترب من الميج نهائيا لأن التعديلات المطروحة لن تكون مُكلّفة فالرادار ليس بـAESA والمحرك RD-93 الروسي من النسخة الجديدة وهو المخصص في الاساس للثاندر كبديل عن نظيره الصيني ونحن اخترنا الروسي وهناك تفاوض على التصنيع المشترك وهذا يقلل ايضا من فارق التكلفة للمقاتلة الواحدة .. شغل التكاتك في مخيلتك انت ياعزيزي وتهكّم كما شئت .. ببساطة شديدة الميج 35 مقاتلة رئيسية ولها تكلفة تشغيل كبيرة كمقاتلة بمحركين وبرادار ايسا وانظمة متطورة جدا مقابل الثاندر ذات المحرك الواحد والانظمة الاقل تطورا من نظيرتها على الميج لأنها ستقوم بأدوار محددة بعينها ذكرتها في مشاركتي السابقة ولن اضيع وقتي في اعادة كتابة واقتباس ماكتبته ويمكنك ببساطة العودة لها ومراجعتها .. وهذا مانسميه بالجدوى أني احصل على مايناسب احتياجاتي وليس ماهو زائدا عنها ..

هو الخيار الامثل والمتاح ياعزيزي لأنه لاشيء يماثلها في نفس الفئة وبنفس العرض المُقدّم وبهذه الامكانيات والتجهيزات ..

اعتذر عن ذكر تفاصيل اكثر مما ذكرت واعتذر عن تحديد السعر ولكنه اقل من 30 مليون دولار ( العرض السابق تجاوز الـ30 مليون ووصل الى 35 مليون تقريبا ) مع عرض تأمين فني مُغرٍ لفترة زمنية جيدة جدا لن نتكلف خلالها مليما واحدا واساتذتي المحترمين adel dwedar @adel dwedar House @House batteryneon @batteryneon @Sam7 يعلمون جيدا قدر ما امتلكه من تفاصيل كاملة عن الصفقة ولكن ليس كل مايُعرف يقال على العام .. وهذا كل مالدي ولن اجادل اكثر من ذلك وقناعاتك الشخصية لك مُطلق وكامل الحرية فيها ..

الرد داخل الاقتباس بالازرق

بعد اذن EGY THUNDERBOLT @EGY THUNDERBOLT و اذنك انا هارد عليك في جزئيه بسيطه:

الصفقه انا شخصيا مش مبسوط منها لاكن المكسب المهم جدا نوع معين من الذخائر هايدخل مصر
و لو بصيط علي مشاركاتي هاتلاقيني حسبتها حسبه بيزنس :
لما اشتري اصل جديد ببص علي عده اشياء و اقارنهم بالسعر : و بما اننا بنتكلم علي بيزنس سلاح هاحط تقييم 1-10
1- القيمه المضافه للثاندر
2- الانتاجيه
3- العمر الافتراضي
4- العملاتيه
5- الذخائر
نقارنهم بالسعر المطلوب
المعادله دي لو ركزت فيها هاتلاقي الثاندر للاسف صفقه جيده
و متنساش اننا مش مبطلين نشتري طائرات محترمه الرافال و يمكن السو35 و الميج و ال ******* المفاجأه

و ربنا يسامحك يا EGY THUNDERBOLT @EGY THUNDERBOLT خلتني ادافع عن الثاندر

على عيني وراسي وردك ممتاز جدا واتمنى ان يقتنع صديقنا العزيز بمفهوم الجدوى والسعر مقابل الخيارات والامكانيات المتاحة واتفاقهم مع الاحتياجات

عودة
أعلى