الصين تعرض الطائره FC-20 المتاحه للتصدير

لو مصر شريك في المشروع وليها حق التسويق والتطوير مستقبلا
وفي نقل تقنية لكروز
يبقي علي البركة

من البديهي انك مش هتاخد الثاندر باقل من صلاحيات باكستان فيها اللي واخداها من سنين
لكن مش معنى انك اخدت حق التسويق انك هتعرف تبيع
الصين دايما هتقدر تقدم لاي فرصة بيع عرض افضل وارخص نظرا لتقدم تكنولجيا (وبالتالي تكلفة) التصنيع عندها
بخلاف انها هتعرض كله من عندها لكن انت الافيونكس اللي هتعرضها على اي حد عايز يشتري هتكون مش بتاعتك ولا ملكك عشان تعرضها .. الصين عندها الكتير تعرضه كاضافة للصفقة عكسك

زي ما حصل معانا .. احنا فضلنا نشتري من الصين رغم ان باكستان معاها حق تسويقها

اما نقل تقنية لكروز فانا اشك .. اعتقد الاقرب بيع مش نقل تقنية لو تم

EGY THUNDERBOLT @EGY THUNDERBOLT AL RAGH @AL RAGH batteryneon @batteryneon adel dwedar @adel dwedar jack.beton.agent @jack.beton.agent ع @علي جبر the egyptian force @the egyptian force House @House العُقـاب الحـارس @(( العُقـاب الحـارس ))

مش دي اللي كنته ببتريقوا عليها زمان دلوقتي بقت البريمو :D :D :D
ps
ألكلام ل House @House مرتين مش مره واحده فاهمني :D

بالنسبة للثاندر الصيني انا كان ليا مواقف مشرفة معاها وصفحات المنتدى تشهد على كلامي )):
اما الثاندر الباكستاني فانا عمري ما اتكلمت عليها بشكل سئ ileysق (ملحوظة :اقوم حاليا بحذف كل تعليقاتي السابقة استعدادا لانكار اي ادعاء بنقدي لها .. انا بالعكس دائما كنت من اكثر مؤيديها :ء: .. بهزر طبعا مبحذفش حاجة .. لا ابيع مبادئي ابدا )):)

من البديهي انك مش هتاخد الثاندر باقل من صلاحيات باكستان فيها اللي واخداها من سنين
الصين دايما هتقدر تقدم لاي فرصة بيع عرض افضل وارخص نظرا لتقدم تكنولجيا (وبالتالي تكلفة) التصنيع عندها
بخلاف انها هتعرض كله من عندها لكن انت الافيونكس اللي هتعرضها على اي حد عايز يشتري هتكون مش بتاعتك ولا ملكك عشان تعرضها .. الصين عندها الكتير تعرضه كاضافة للصفقة عكسك

اولا باكستان نجحن تسوق طائرة لميانمار
ثانيا الثاندر الباكستاني بتعبر عن قدرات باكستان المالية
ثالثا طبيعي انك تكون ورا الصين بخطوتين تلاتة
لكن دة في حد ذاتة انجاز
رابعا مصر تقدر تعمل نسخة محترمة جدا منها وفي دول في العالم العربي
تقدر تسوقها ليهم
زي اليمن زي ليبيا مستقبلا زي الاردن ممكن يهتم بعدد منها لو اقدمت حاجة قريبة من f16block52
عندك فرص اكبر من باكستان اللي نجحت تبيع نسختها المحدودة جدا
الاهم انك تستفيد منهم في مجال النانو انك تنقل تقنية للافيونكس
مصر لو بعد خمس سنوات انتجت ردار ايسا من الصين
تكون حققت طفرة فعلا
موضوع الصناعة دة معقد وكبييييييير جدا
واحنا طريقنا طويل
بس فعلا لازم نعافر وناخد اللي نقدر علية

بالنسبة للثاندر الصيني انا كان ليا مواقف مشرفة معاها وصفحات المنتدى تشهد على كلامي )):
اما الثاندر الباكستاني فانا عمري ما اتكلمت عليها بشكل سئ ileysق (ملحوظة :اقوم حاليا بحذف كل تعليقاتي السابقة استعدادا لانكار اي ادعاء بنقدي لها .. انا بالعكس دائما كنت من اكثر مؤيديها :ء: .. بهزر طبعا مبحذفش حاجة .. لا ابيع مبادئي ابدا )):)
طيب :D

لكن دة في حد ذاتة انجاز
تقدر تسوقها ليهم
زي اليمن زي ليبيا مستقبلا زي الاردن ممكن يهتم بعدد منها لو اقدمت حاجة قريبة من f16block52
تكون حققت طفرة فعلا
واحنا طريقنا طويل
من المبكر جدا الحديث عن تسويق طائره ... احنا محتاجين نهضم التكنولوجيا الخاصه بها اولا ثم نفكر في تطويرها ثم نحاول بيعها

لو كنا نتحدث عن ال M1 A1 كان الكلام سيكون منطقيا اكثر لاكن طائره و خبرتنا في ذلك المجال محدوده لا اعتقد و ان كنت اتمني

EGY THUNDERBOLT @EGY THUNDERBOLT AL RAGH @AL RAGH batteryneon @batteryneon adel dwedar @adel dwedar jack.beton.agent @jack.beton.agent ع @علي جبر the egyptian force @the egyptian force House @House العُقـاب الحـارس @(( العُقـاب الحـارس ))

مش دي اللي كنته ببتريقوا عليها زمان دلوقتي بقت البريمو :D :D :D
ps
ألكلام ل House @House مرتين مش مره واحده فاهمني :D
انا مش مقتنع باللي قدامي
لكن لو قدمت اداء قريب من الاف16 بلوك 52
وكمان شركاء في المشروع ونقل تقنية
انا شايفها فرصة
وصدقني احنا احسن من باكستان في حاجات كتير ونقدر نروح ابعد منهم

من المبكر جدا الحديث عن تسويق طائره ... احنا محتاجين نهضم التكنولوجيا الخاصه بها اولا ثم نفكر في تطويرها ثم نحاول بيعها

لو كنا نتحدث عن ال M1 A1 كان الكلام سيكون منطقيا اكثر لاكن طائره و خبرتنا في ذلك المجال محدوده لا اعتقد و ان كنت اتمني

باكستان عملتها واحنا نقدر نعملها لاننا ممكن نقدم منتج افضل

لكن دة في حد ذاتة انجاز
تقدر تسوقها ليهم
تكون حققت طفرة فعلا
واحنا طريقنا طويل

بالنسبة لصفقة ميانمار فاعتقد انها تمت بشكل اقرب للسرية ومكنتش مفاوضات علنية اوي .. كمان عدد الصفقة مش مغري ابدا للوحش الصيني انه يتدخل ويوجع دماغه عكس الصفقة المصرية مثلا

بالنسبة للتسويق للدول العربية فدايما الصين هتقدر توفر سعر ارخص وبمعدلات تسليم اسرع وباغراءات جانبية اكبر .. ولو اشترت منك دول عربية هيكون لانك عربي زيهم وهياخدوها بسعر قريب من سعر التكلفة لانك مش هتعرف تكسب من وراهم .

بالنسبة لتصنيع الرادارات فرادار الثاندر رادار دوبلري وباكستان بتصنعه بالفعل بخلاف باقي افيونكس الثاندر .. واكيد احنا كمان هنصنع اللي احنا عايزينه منها .. لكن تكنولوجيل الرادار من وجهة نظري مش هي دي الطموح المفروض حاليا .. رغم ان رادار مقاتلة زي التايفون مثلا ميكانيكي .

باكستان عملتها واحنا نقدر نعملها لاننا ممكن نقدم منتج افضل

هيا بالعقل مش عافيه يا معلم
باكستان بقالها كام سنه شغاله علي الثاندر؟ حجم الخبرات المتراكمه ؟ حجم التجارب ؟ القاعده العلميه ؟ الخ
كل دا بيفرق طبعا
التطبيق العملي اهم من الكلام علي الورق علشان كده ضرب مثل الابرامز خبرتنا فيها تقارع امريكا نفسها ... فهمت قصدي؟

بالنسبة لصفقة ميانمار فاعتقد انها تمت بشكل اقرب للسرية ومكنتش مفاوضات علنية اوي .. كمان عدد الصفقة مش مغري ابدا للوحش الصيني انه يتدخل ويوجع دماغه عكس الصفقة المصرية مثلا

بالنسبة للتسويق للدول العربية فدايما الصين هتقدر توفر سعر ارخص وبمعدلات تسليم اسرع وباغراءات جانبية اكبر .. ولو اشترت منك دول عربية هيكون لانك عربي زيهم وهياخدوها بسعر قريب من سعر التكلفة لانك مش هتعرف تكسب من وراهم .

بالنسبة لتصنيع الرادارات فرادار الثاندر رادار دوبلري وباكستان بتصنعه بالفعل بخلاف باقي افيونكس الثاندر .. واكيد احنا كمان هنصنع اللي احنا عايزينه منها .. لكن تكنولوجيل الرادار من وجهة نظري مش هي دي الطموح المفروض حاليا .. رغم ان رادار مقاتلة زي التايفون مثلا ميكانيكي .
التسويق هييجي بس الفكرة انك تستوعب التكنولوجيا وترفع نسبة المنتج المحلي
ياكبير اكيد هيشتروا منك علشان عربي بس الاهم انك تقدم حاجة مقبولة
وعلي فكرة كل الدول بتمارس ضغوط سياسية او بتستخدم القوة الناعمة علشان تبيع السلاح
بس المهم احنا نقدر نعمل كدة
عموما انا قصدي ان عندنا فرص نوصل لحاجة مش بطالة
لو كنا جاديين في الدخول لصناعة الطيران
يجماعة اللي ممكن يتقدم في الصفقة دي يفوق بمراحل موضوع الكية 8
وبعدا كونك تصنع ردار ميكانيكي دة انجاز
وزي ماقلت باكستان خدت ردار زي دة علي قد فلوسها لكن لو انت حبيت تطورة بمساعدة الصين ادفع هتاخد افضل
الفكرة انت عاوز اية

الا اذا: تم ادخال شريك معنا مستقبلا
او تم تطويرها لمعيار مختلف عن الصيني : اضافات من سوبر ماركت الافيونكس الفرنسي

و طبعا دا بعد سنوات من الان و وقتها هايكون الجيل الخامس ظهر عمليا

للاسف بنلعب في الوقت الضائع في نقطه التسويق الا اذا اتجهنا لليبيا مثلا او افريقيا او اليمن

هيا بالعقل مش عافيه يا معلم
باكستان بقالها كام سنه شغاله علي الثاندر؟ حجم الخبرات المتراكمه ؟ حجم التجارب ؟ القاعده العلميه ؟ الخ
كل دا بيفرق طبعا
التطبيق العملي اهم من الكلام علي الورق علشان كده ضرب مثل الابرامز خبرتنا فيها تقارع امريكا نفسها ... فهمت قصدي؟
يا اسلام مستوعب اللي بتقولة
بس خد بالك هل انت هتقدم الثاندر الباكستاني حسب ما يقال لا
انك هتقدم نموذج افضل

خد بالك انا بكلمك علي دول مدمرة ليبيا ممكن تطلب سلاح رخيص اليمن العراق وغيرها
انت بتتكلم تقريبا من خمس الي عشر سنوات
المهم انت تقدر توصل بالمنتج دة الي اي مستوي

لكن دة في حد ذاتة انجاز
تقدر تسوقها ليهم
تكون حققت طفرة فعلا
واحنا طريقنا طويل

في الحقيقة نحن نجهل الكثير عن باكستان وربما المستوى التكنلوجي لصناعتهم العسكرية اكبر مما نظن
PAC has the capability of not only producing the airborne fire control radars but also has vast experience in maintaining three variants of Grifo radars. PAC has produced a number of Grifo
radar systems for PAF Fleet in collaboration with M/S Selex Electronic Systems

Radar Warning Receiver (RWR) is being co-produced in collaboration with M/s CEIEC China and is designed to provide the pilot with real time and unambiguous threat warning over 360 degrees

Identification of Friend or Foe (IFF) system is solid state, airborne and selective transponder being co-produced in collaboration with M/s JIUZHOU China. It is used for identification of friend or foe. The system is compatible which civil ATC radar beacon system for air traffic control. PAC also provides the life cycle maintenance support to the JZ/YD 125 IFF system

على فكرة عندهم علماء في الفيزياء الذرية اباطرة وساهموا في تاسيس الفيزياء الذرية الحديثة (غير عبد القدير خان الأب الروحي للبرنامج النووي الباكستاني الي بالمناسبة كان مهندس بعلم الفلزات وعلم السبائك ايضا) مثلا عندهم محمد عبد السلام
في عام 1959 مُنِحَ وسام نجم باكستان Sitara-i-Pakistan وبالاشتراك مع (جون وارد) نسف نظرية البروتون والنيترون وجسيمات لامدا.. بأن تنبأ بوجود أسرة ذات مجال ثماني من جسميات ميسون، والتي اكتشفت بعد ستة أشهر بالتجارب المعملية.Proton ; Neutron & Lamda Particles Theory..Eight field Family of Meson Particles وبسبب أبحاثه في Parity Violation حاز عبد السلام على جائزة هوبكنز 1957، وجائزة آدامز 1958، ووسام ماكسويل 1961، ووسام هيوز من الجمعية الملكية 1984، لتنبؤه بدوران ثماني، يلعب فيه ميزون دورا في التفاعلات القوية كدور البروتونات في الإلكتروديناميكية Octet of spin one meson playing an analogous part in strong interactions protons in electredynamics.، وأيضا للعلاقة ما بين Zero rest mass للنيوترينو والتفاعلات الضعيفة. Parity non conserving effects

منحت له جائزة نوبل بالاشتراك مع غيره على نظريته التي أظهرت وجود تفاعلات معينة بين الجسميات الأولية. فمثلا.. ما يسمى تدفع إلى أن ينحل إلى ، يمكن اعتبارها كجزء من المعروفة والتي تعمل بين كل الجسميات المشحونة. وقد فتحت النظرية بذلك الطريق إلى ثورة عظمى في فيزياء الكَم Quantum Physics.

ووممكن يكون في ناس بتقدم لهم تكنولجيات متقدمة في مجالات اخرى مقابل الاستفادة من خبراتهم في هذا المجال ... وبرنامجهم الصاروخي اكثر من رائع ... هده دولة فعلت الكثير بامكانيات محدودة جدا ويجب ان نرفع لهم القبعة ...

التعديل الأخير:
الا اذا: تم ادخال شريك معنا مستقبلا
او تم تطويرها لمعيار مختلف عن الصيني : اضافات من سوبر ماركت الافيونكس الفرنسي

و طبعا دا بعد سنوات من الان و وقتها هايكون الجيل الخامس ظهر عمليا

للاسف بنلعب في الوقت الضائع في نقطه التسويق الا اذا اتجهنا لليبيا مثلا او افريقيا او اليمن

مش وقت ضايع ولا حاجة فيه دول صغيرة افريقية كتير هتحب مقاتلة رخيصة زي دي

حتى لو حطيت عليها سبيكترا .. انت مقدمتش للمشتري حاجة لانها مش منظومتك انت
فهو هيروح يشتري من الصين هيكل احسن منك وهيروح هو برضه يجيب السبيكترا من فرنسا .. او الصين تعرض عليه منظومة منافسة بنص التمن .. انسى انك تعرف تنافس الصين بشكل حقيقي

في الحقيقة نحن نجهل الكثير عن باكستان وربما المستوى التكنلوجي لصناعتهم العسكرية اكبر مما نظن
PAC has the capability of not only producing the airborne fire control radars but also has vast experience in maintaining three variants of Grifo radars. PAC has produced a number of Grifo
radar systems for PAF Fleet in collaboration with M/S Selex Electronic Systems

Radar Warning Receiver (RWR) is being co-produced in collaboration with M/s CEIEC China and is designed to provide the pilot with real time and unambiguous threat warning over 360 degrees

Identification of Friend or Foe (IFF) system is solid state, airborne and selective transponder being co-produced in collaboration with M/s JIUZHOU China. It is used for identification of friend or foe. The system is compatible which civil ATC radar beacon system for air traffic control. PAC also provides the life cycle maintenance support to the JZ/YD 125 IFF system

على فكرة عندهم علماء في الفيزياء الذرية اباطرة وساهموا في تاسيس الفيزياء الذرية الحديثة (غير عبد القدير خان الأب الروحي للبرنامج النووي الباكستاني الي بالمناسبة كان مهندس بعلم الفلزات وعلم السبائك ايضا) مثلا عندهم محمد عبد السلام

ووممكن يكون في ناس بتقدم لهم تكنولجيات متقدمة في مجالات اخرى مقابل الاستفادة من خبراتهم في هذا المجال ... وبرنامجهم الصاروخي اكثر من رائع ...
هما عندهم عقول ممتازة وامكانات علمية
لكن بدون مساعدة الصين مكنوش وصلوا
لكن انا في الحقيقة بتكلم علي امكانية الصرف علي المنتج
ومحاولة اخراج منتج افضل وفرص افضل في تسويق مقاتلة بعد عشرسنوات من الان
عموما ممكن اكون متفائل بزيادة
بس انا شايف الشراكة مع الصين هتخلينا نقفز خطوات للامام وهتفتح قدامنا ابواب كتير
انا شايفا شبيها بخطوة تصنيع الابرامز في التمانينيات مع الفارق

مش وقت ضايع ولا حاجة فيه دول صغيرة افريقية كتير هتحب مقاتلة رخيصة زي دي

حتى لو حطيت عليها سبيكترا .. انت مقدمتش للمشتري حاجة لانها مش منظومتك انت
فهو هيروح يشتري من الصين هيكل احسن منك وهيروح هو برضه يجيب السبيكترا من فرنسا .. او الصين تعرض عليه منظومة منافسة بنص التمن .. انسى انك تعرف تنافس الصين بشكل حقيقي
هنا بقا الشطاره في العقد لو القصه دي في تفكيرنا نتفق مع الصينيين علي الموضوع دا
يعني هما يبيعو و احنا اللي ننتج .... مقاول من الباطن يعني

علي العموم احنا بنتكلم what if و دي تصورات كله مستقبليه

حصل خير يا معلم
احنا اخوات
و مبروك علينا الثاندر يا رجاله
مبروك علينا الثاندر يا رجاله؟؟
ياراجل خاف الله,:mad:
اللهم صب غضبك و سخطك و عذابك على مصمم الثاندر واتباعه:(

التعديل الأخير:
مناقشات اكثر من رائعة استمتعت كثيراً بتصفحها رغم اني لا اشارك كثيرا في مناقشاتكم الرائعة ولكن شكرا لكم

الثاندر سواء صيني او باكستاني كمقاتلة هي ضعيفة لكن بتسليحها الصيني المميز وذخائرها الموجهة افضل من استخدام قنابل مثل Mark82/83/84 التي يتم استخدامها بشكل موسع في العمليات ضد الحوثيين او الضربات ضد داعش في فبراير الماضي وتم استخدام GBU12 بشكل اقل وطبعا استخدام القنابل غير الموجهه تعرض حياة الطيارين للخطر في حين الطيارين الفرنسيين والامريكيين والبريطانيين بيلعبوا في سوريا والعراق وبضربات دقيقة وطبعا انا لا اهمل القدرات المادية لتلك الدول

اهمية الثاندر الاخري في رايي : الضربات التي شنتها مصر مثلا في اليمن وليبيا الثاندر كانت ستلعب ادوارا ممتازة جدا ومجدية بعكس الفضائح الحالية في العمليات في اليمن التي يتم استخدام فيها احدث المقاتلات في الدول العربية والتي يتم اهلاكها مع استخدام اغلي الذخائر فيها والامارات والسعودية مثال مع استنفاذ لمخزونهم الكبير من الذخائر بل وطلب JDAM & GBU المزيد والمزيد بالمليارات
( F16Block60/52/40 - F15S - Mirage2000/9-/5 - Typhoon)
لكن الاهمية تكمن في حسن توظيفها مثل : العمليات المفتوحة كاليمن وليبيا او استخدام Stand Off وبالنسبة لمصر امر مهم جدا جدا وستفيد وخاصة ان اسرائيل بالقرب والمديات الصينية هائلة

المقاتلة مصريا اراها ككم وكيف افضل بكثير من الميراج5 والفانتوم والميج21 والاف7 وتكملة علي المسار الصيني (عربون محبة للجي31) ربما ..

تقنيا : تحتاج الكثير والكثير مثل زيادة الحمولة والمدي وIRST لو تحدثنا عن توسيع مهامها وزيادة مهامها ولكن بوجود الرفال والميج35 والسو35مستقبلا والاف16 بتطويراتها اعتقد انها ستكون مهمة جدا وتحقق الاستفادة القصوي بالاضافة لصواريخ الجو جو الصينية ومع اي طائرة اواكس ومع تشكيلات جوية ضد التشكيلات المعادية علي الطيار الاسرائيلي ان يتعامل مع كم هائل من الصواريخ ببواحث مختلفة و لو تخيلنا انفسنا مكان اسرائيل فمن المستحيل التصدي لصواريخ صينية وروسية وامريكية وفرنسية بمديات وببواحث مختلفة (كابوس)
A- الثقة المصرية المطلقة للقدرات الامريكية في هذا المجال مقارنة بالروس والصينيين ولعل وجود اسلحة امريكية في بعض الخيارات المصرية تؤكد ذلك
B- اسرائيل تحصلت علي الاف35 ولا مشاكل وخاصة لا اعتقد ان مصر ستتجه ابدا للايجل الامريكية لاكثر من سبب ان مصر تحتاج وحش هائل في السماء كالسو35 بترسانة جوية من الصواريخ بالاضافة لان الاف18 حل وسط رغم التكنولوجي الامريكية المتطورة فيها بالاضافة لامتلاكها بصمة منخفضة مقارنة بالاف15 خاصة في عمليات هجومية مع الرفال (شبه الشبحية 0.1~0.3)
C- محافظة علي النفوذ الامريكي والحصول علي سلاح متطور منهم
D- عدم وجود اي ضغوط علي خطوط انتاج بوينج وطبعا مصر تطلب تسليم سريع جدا
لكن اذا صح تخميني هل ستطلب مصر ال ADVANCED ؟

2- SU34 النسخة الروسية من الحرب الالكترونية لكن مستبعدة لاننا بذلك نقوم باستبدال الشق الهجومي الاقوي من الغرب للشرق وطبعا ما لدي الغرب اقوي وافضل بالاضافة وايضا لان تقربنا المستمر من الروس سيزيد من الضغط الروسي كالامريكي بالماضي

3- J16 EW مستبعدة

4- البراولر (خارج الخدمة)

مبروك علينا الثاندر يا رجاله؟؟
ياراجل خاف الله,:mad:
اللهم صب غضبك و سخطك و عذابك على مصمم الثاندر واتباعه:(
انتا مش واخد بالك انا كنت بتكلم علي الثاندر الباكستاني مش الصيني
فرق كبيييير
احمد ربك

انتا مش واخد بالك انا كنت بتكلم علي الثاندر الباكستاني مش الصيني
فرق كبيييير
احمد ربك
الصرصار الطائر باكستاني او صيني its same crab ,
الصين عندها نموذج جديد تحت التطوير من طائرة ال J 10 C ,

Images of the day Chengdu Aircraft Industry Developing is Advanced J-10C Fighter jet 4.jpg

مع الاسف مفيش معلومات متاحة عن امكانيات البلوك J10 C , والفرق بينه وبين البلوك J10 B المتاح للتصدير فى الوقت الحالى,
لكن اعتقد على اسوء الفروض ترقى على الاقل للحد الادنى من امكانيات الاف 16 بلوك 42-40 .
ويبدو اطلاع الصينين على الاف 16 المصرية له بصمة واضحة على التطوير الاخير للجى 10 .

التعديل الأخير:
عودة
أعلى