الامارات في المراحل النهائية لمفاوضات شراء الرافال :)

اماراتى مصرى بنقل التقنية من فرنسا وطبعا لن يكون نقل تقنية كامل
ممكن نقول البدن مصرى اماراتى
ثلاثي بالتأكيد و تقريبا نسخه موحده لمصر و الامارات

ربنا يتمها علي خير حتي لو بدن و الله حتي لو عجل الرافال : طالما ان التكنولوجيا ليست موجوده عندك و سوف يتم نقل Know how فدا مكسب كبيييير جداااااااااااا

شكرا للاساتذه علي التوضيح

بلاش المبالغات
مش ببالغ ولا حاجة أنا بس في أخ استفزني من كام يوم بقوله أن الاس-400 سلاح متقادم أو غير متطور بسبب أنه لم يستخدم في حرب فعلية وحقيقية حتى الأن ومن هنا جاء تعليقي لا أكثر ولا أقل ولكن لم تفهموا قصدي من وراء التعليق انني اسخر من نظرية ان كل سلاح لم يستخدم أو تتم تجربته في حرب فعلية هو سلاح غير فعال وخردة وسلامتكم وأسف جدا على الخروج عن الموضوع

التعديل الأخير:
فعلا حصلت على الاف 35 ستكون خبر الموسم

يارجل حرام عليك
الطائرة ممتازة وتم حل تقريبا كل شئ ولو يوجد اى مشكلة موجودة سيتم حلها
من الطبيعي ان اى جيل جديد من الطائرات سيكون به بعض المشاكل لان التقنية التى تعمل بها لم تنتشر بشكل كافى
الطائرة لاغبار عليها

يا عادل بيه : زي ما حضرتك عارف ال f35 البيت الابيض اعلن علي لسان نائب مستشار الامن القومي و اكد الكلام البنتاجون مش هاتتنباع لحد غير اسرائيل
و الامريكان لا يغيرون قراراتهم و خاصه التي تمس امن اسرائيل بسهوله لاسباب اهما رد فعل منظمه AIPAC و التعويض المبالغ فيه اللي هاتضطر امريكا لدفعه لاسرائيل علشان تسكتهم
فلو حصل دا و الامارات حصلت عليها هاتبقا مش بس خبر الموسم دا هايبقا خبر 10 مواسم قادمه علي مانشوف اي طائره جيل خامس غيرها في المنطقه

الله يفتح عليك , الطائره جيل خامس احدث ما وصلت اليه تكنولوجيا الطيران و بالمنطق لا يصح التقليل منها
فيها مشاكل صحيح لاكن كل المشااكل دي سوف تحل و غصب عن Lockheed نفسها لازم كل المشاكل دي تحل مفيش مناقشه هنا
الامريكان بيصرفوا صحيح لاكن بيتحاسبوا حساب الملكين علي كل دولار

يا عادل بيه : زي ما حضرتك عارف ال f35 البيت الابيض اعلن علي لسان نائب مستشار الامن القومي و اكد الكلام البنتاجون مش هاتتنباع لحد غير اسرائيل
و الامريكان لا يغيرون قراراتهم و خاصه التي تمس امن اسرائيل بسهوله لاسباب اهما رد فعل منظمه AIPAC و التعويض المبالغ فيه اللي هاتضطر امريكا لدفعه لاسرائيل علشان تسكتهم
فلو حصل دا و الامارات حصلت عليها هاتبقا مش بس خبر الموسم دا هايبقا خبر 10 مواسم قادمه علي مانشوف اي طائره جيل خامس غيرها في المنطقه

الله يفتح عليك , الطائره جيل خامس احدث ما وصلت اليه تكنولوجيا الطيران و بالمنطق لا يصح التقليل منها
فيها مشاكل صحيح لاكن كل المشااكل دي سوف تحل و غصب عن Lockheed نفسها لازم كل المشاكل دي تحل مفيش مناقشه هنا
الامريكان بيصرفوا صحيح لاكن بيتحاسبوا حساب الملكين علي كل دولار
هما فعلا صرحوا
لكن ممكن ان يكون هناك جديد
لكن بما ان قائد القوات الجوية الاماراتى هو الذى صرح باقتراب الاتفاق حول الرافال اذا فقريبا ان شاء الله ممكن نسمع خبر بشأنها
حتى مع نفى داسو اى طلبية من الامارات هذا لاينفى ان هناك مفاوضات
اوقات كثيرة تخرج مثل هذة التصريحات حتى تتم الامور

فيه موضوع اكثر من رائع للمقارنة بين الطائرات الغربية الحديثة بشكل علمي وغني جدا بالمعلومات
لكن المشكلة انه طويل جدا
عايز اترجمة بس مش قادر .. مش عارف اعمل ايه :(:(:(
مفيش حد ياخد الموضوع ويترجمة مكاني
Hero of Chaos @Cao Cao
RSA @ابن الامارات

هما فعلا صرحوا
لكن ممكن ان يكون هناك جديد
لكن بما ان قائد القوات الجوية الاماراتى هو الذى صرح باقتراب الاتفاق حول الرافال اذا فقريبا ان شاء الله ممكن نسمع خبر بشأنها
حتى مع نفى داسو اى طلبية من الامارات هذا لاينفى ان هناك مفاوضات
اوقات كثيرة تخرج مثل هذة التصريحات حتى تتم الامور

كلامك صحيح يا دكتور عادل لا يوجد constant في السياسه هيا حسبتها هاتبقا صعبه شويه بسبب اسرائيل لاكن و الله اتمنا حصول الامارات عليها
طبيعي نسمع نفي و نسمع تسريبات و في معظم الصفقات الكبيره الاتنين بيكونو مصدرهم واحد و هو البائع

adel dwedar @adel dwedar AL RAGH @AL RAGH

بمناسبه الحديث عن F35 و الرافال الفرنسيه عندي سؤال للاساتذه و اعتذر لو كان خارج السياق قليلا :
ماذا ستفعل فرنسا بالنسبه لطائرات الجيل الخامس؟ هل هناك اي مشاريع فرنسيه؟ ام ستذهب في النهايه ( علي غير عادة فرنسا ) لامريكا و ال F35 ?

بمناسبه الحديث عن F35 و الرافال الفرنسيه عندي سؤال للاساتذه و اعتذر لو كان خارج السياق قليلا :
ماذا ستفعل فرنسا بالنسبه لطائرات الجيل الخامس؟ هل هناك اي مشاريع فرنسيه؟ ام ستذهب في النهايه ( علي غير عادة فرنسا ) لامريكا و ال F35 ?

الى الان والله اعلم فرنسا لم تدخل هذا المجال الى ان هناك مجرد افكار مثل:
UCAV

هذه رافيال شبحيه لاكنها مجرد تصميم يعني لا بالتحديد

مش ببالغ ولا حاجة أنا بس في أخ استفزني من كام يوم بقوله أن الاس-400 سلاح متقادم أو غير متطور بسبب أنه لم يستخدم في حرب فعلية وحقيقية حتى الأن ومن هنا جاء تعليقي لا أكثر ولا أقل ولكن لم تفهموا قصدي من وراء التعليق انني اسخر من نظرية ان كل سلاح لم يستخدم أو تتم تجربته في حرب فعلية هو سلاح غير فعال وخردة وسلامتكم وأسف جدا على الخروج عن الموضوع
بوص اتكلكم كلام علمى عشان محدش يمسك عليك كلمة وعشان
بلاش تبالغ
من يسخرالروسى هنا كثر بسبب العاطفة ومن ناحية اخرى هناك من يناقش فى ذلك الامر بموضوعية وعليك احترام رايه
الروس مش الاقوى وامريكا فعلا الاكثر تقدما والاقوى
لكن الروسى متفوقين الاعتراض الجوى هتلاقى الامريكان متميزون فى المقاتلات
لكل دوله نجاح فى تخصص معين لو كذا تخصص مقابل الدولة التى توازيها
دى الخلاصة ونصيحة لا تدخل فى امور جانبية مع اى حد خليك كلامك عسكرى بحت

هناك اخبار متقطعة خرجت بان فرنسا تعمل على مشروع طائرة جيل خامس
بخلاف اننى قرات تقرير منذ سنتين او اقل لا اتذكر فى اللاتريبيون يتحدث عن مشروع جيل خامس لفرنسا
وان داسو لا تريد ان تنفق كثيرا على الرافال حاليا بما انه لايوجد مشترين (فى وقتها )حتى توفر تمويل لمشروع الجيل الخامس
اذا فهناك مشروع يتم حاليا لكن لم يرج عنه شئ للعلن
ومن المعروف ان فرنسا دائما تعمل بنفسها على طائرة لها

الى الان والله اعلم فرنسا لم تدخل هذا المجال الى ان هناك مجرد افكار مثل:
UCAV
دي unmanned يا اخي درون يعني
فرنسا عندها ال neuron و بيشتغلو مع BAE في مشروع مشترك من سنه تقريبا

تحياتي و تشكراتي يا اخي

http://defense-arab.com/vb/threads/92686/
ماشاءالله في ناس في المنتدي مكشوف عنها الحجاب
فعلا ,,,,
الراجل ده كان مكشوف عنه الحجاب
كلام قيل ورؤيه طرحت من 7 سنوات واليوم بنشوفه بيتحقق بصورة مشابهه كتير
فى وقت كتير كان بيحلم يطور الميج 21 للمعيار بايثون او يصنع الـ FC1 " الكلبه البلدى " الراجل ده كان بيتكلم عن تصنيع الرافال بالشراكة بين مصر والامارات

بجانب خلقه وعلمه الراجل ده شيخ :D
ربنا يمسيك بالخير يا ايمن ويجعل " علمك الذى يُنتفع به " فى ميزان حسناتك
اخيراً مليووووون مبروك لاخوانا فى الامارات
عيال زايد الخير يستحقوا كل خير

دي unmanned يا اخي درون يعني
فرنسا عندها ال neuron و بيشتغلو مع BAE في مشروع مشترك من سنه تقريبا

تحياتي و تشكراتي يا اخي

الله يهديك اخي انا كتبت UCAV
على اساس توظيح نوعيه درون او طائره او قاذفه ولا احب ان اضع الاسم بالضبط للنظام على الرحب

على اساس توظيح نوعيه درون او طائره او قاذفه ولا احب ان اضع الاسم بالضبط للنظام على الرحب

يا اخي لا داعي للعصبيه فانا شكرتك في النهايه علي ردك علي سؤالي
علي العموم اعتذر لو مشاركتي ضايقتك او فهمت انا مشاركتك خطا
تحياتي

يا اخي لا داعي للعصبيه فانا شكرتك في النهايه علي ردك علي سؤالي
علي العموم اعتذر لو مشاركتي ضايقتك او فهمت انا مشاركتك خطا
تحياتي

لااخي لم اظهر اي نوع من التعصب في ردي لاتفهمني خطء حبيت اوضح لك فقط

علي حد علمي انهم هيكتفوا بالمعيار
F4\5
وانهم بينظروا للدخول في الجيل السادس مباشرة

عودة
أعلى