المانيا تزود اسرائيل بـ 4 زوارق حربية، وتمول الصفقة أيضا

ربنا يخلي فرنسا سهلة
فرنسا بندفع لها من لحمنا الحى أما ولاد ال$%^ اللى جنبنا دول بيأخدوا بثلث السعر وساعات الربع مع صفقات لانعاش الاقتصاد الاسرائيلى ده غير معونات الأمريكان اللى ب 3مليار $ سنوياً لو انا فاكر الرقم صح .
أنا حاسس أنه الموضوع ده معمول مخصوص عشان يستنزفونا إقتصادياً أكتر من أى سبب تانى .

فرنسا بندفع لها من لحمنا الحى أما ولاد ال$%^ اللى جنبنا دول بيأخدوا بثلث السعر وساعات الربع مع صفقات لانعاش الاقتصاد الاسرائيلى ده غير معونات الأمريكان اللى ب 3مليار $ سنوياً لو انا فاكر الرقم صح .
أنا حاسس أنه الموضوع ده معمول مخصوص عشان يستنزفونا إقتصادياً أكتر من أى سبب تانى .
ما باليد حيله اخي الكريم هين قرشك مع فرنسا و المانيا و روسيا احسن ما تهين نفسك مع الامريكان

زود عليهم 4 امبسادور اضافى
4جويند 4000
كدة .... اولاد.....​
الخيار فى زيادة الامبسادور كان زيادة 2
لكن لا اعتقد ان مصر ستتجة الى زيادة الامبسادور
مصر كانت تخطط بان يكون الامبسادور هو مشروعها المستقبلى وكنا سنقوم بتوطين التكنولوجيا الخاصة به هنا وسنقوم بتصنيعة فى مصر
لكن مع الاوضاع السياسية ودخول الجاويند على الخط التنصنيعي فى مصر اواخر هذا العام باذن الله اصبح التفكير فى زيادة المبسادور مستبعد على الاقل حاليا
والله اعلم

مصر تفضل الفرنسي في سفن السطح فقد تم اختيار الجويند بعد منافسه مع الميكو و السيجما

والله يا اخ راجح انا حعترف انا انسان دموي بشده :D
بمعنى نحن في حاجه لقطع سطح ASW \AAW\ASuW
اكثر من غواصات و اكثر من ميسترال و كثر من اي شئ
و بما ان التوجه الجانبي لقطع السريعه بصواريخ والشمالي لقطع كبيره و انا ليس لدي قدرة تكلفة كبيره
اشتري قطعه تحمل كل الخواص كال F125 بمعنى مدمره افضل من اي قطع اصغر
راي هكذا
او بشكل آخر اجيب واحد سوبرمان افضل من كذا باتمان :D

و بما ان التوجه الجانبي لقطع السريعه بصواريخ والشمالي لقطع كبيره و انا ليس لدي قدرة تكلفة كبيره
راي هكذا

انت عايز ميزانيتين فوق بعض

انت عايز ميزانيتين فوق بعض

انا كان قصدي قبل التوجه للفريم و الجويند من الاول خالص و انا بحط الاستراتيجيه حتبقى ازاي
ما تكلفة قطع كتير بتقطيع المهام صعبه ايضا و فيها زيادة تشغيل اطقم ووقود

ياجماعة التوازن ايضا مع اسرائيل يبقي بالنووي ولا ده نسيتوه , ده اللي يحمينا في اخر لحظة لو العملية خرمت مننا وخير ان شاء الله ...

هو مش الماليزي من الفئه جويند 2500 مع زياده الطول الي 111م و الازاحه 3100 طن

الجويند الماليزي يعتبر فرقاطة مش كورفيت

حجم اكبر تسليح اكبر

راي هكذا
و ايه رايك في اكثر من سوبرمان لعضلات روسي و صيني مع مخ باتمان الفرنسي اعتقد هذه التوليفه الاقوي

و ايه رايك في اكثر من سوبرمان لعضلات روسي و صيني مع مخ باتمان الفرنسي اعتقد هذه التوليفه الاقوي

تكلفة تكلفة تكلفة و دائما الطرف الآخر سيقفز لعالم marvel لاضافة ميزة او اتنين ، موت اقتصادي بطئ على المدى الطويل وانت بتحاول تتنفس محققتش domination لانه ب catch up كل شويه

انا كان قصدي قبل التوجه للفريم و الجويند من الاول خالص و انا بحط الاستراتيجيه حتبقى ازاي
ما تكلفة قطع كتير بتقطيع المهام صعبه ايضا و فيها زيادة تشغيل اطقم ووقود
نحن بانتظار انتهاء مشروع التايجر و بدايه تقيم الجريشكوف من روسيا

تكلفة تكلفة تكلفة و دائما الطرف الآخر سيقفز لعالم marvel لاضافة ميزة او اتنين ، موت اقتصادي بطئ على المدى الطويل وانت بتحاول تتنفس محققتش domination لانه ب catch up كل شويه
و الله الميكس الفرنسي الروسي هيكون ممتاز جدا و سيحقق المطلوب و زياده بس ربنا يكرم و يتم الموضوع علي خير

بصراحه في الموضوع ده هم اهل حاجه تانيه مقدرش اكتبها
المهم في الموضوع ال4 زوارق دول غير الاربعه بتوع ال900 مليون يورو التي شاركت فيهم المانيا بمبلغ 300 مليون يورو

لا لا لا لا لا سواني
هي دي صفقة غير دي !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
يعني بنتكلم في 8 كورفيتات + الساعر القديم اوباااااااا
غالبا ال meko lcs في الطريق
هممممممممممممممممممممممممم و بعدين :( قفلتني
دا معناه تغير كبير جدا في العقيده البحريه الاسرائيلية ( سرعه + كم + كيف + تسليح عالي ) لواء صيادين من الآخر

مش عارف حاسس ان في حاجة غلط .. لأن كل المصادر النهاردة اتكلمت على الأربعة باوع النهاردة وغواصات الدولفين وماجابوش سيرة اي حاجة من الأربعة اللي المفروض خلصوا فيهم في ديسمبر الماضي .. لأن كده البحرية الاسرائيلية هاتشغل 8 كورفيت ألماني + 3 كورفيت ساعر 5 + 3 ميني كورفيت ساعر 72 بخلاف 8 لنشات صواريخ ساعر 4.5 الموجودين في الخدمة و6 غواصات دولفين بعد تسليم الخامسة السنادي والسادسة في 2017 .. هل البحرية الاسرائيلي بحجمها المحدود تستحمل كل ده ؟ .. انا متشكك ان الأربعة بتوع النهاردة هما نفسهم بتوع المرة اللي فاتت ..

- على أي حال طبقا للمصادر فالـ4 الأولانيين مشتقين من فئة Meko A-100 ذات الازاحة البالغة 2400 طن وتعتبر المقابلة للجاويند 2500 المصري

Israel plans to use the four OPVs by Thyssen-Krupp Marine Systems (TKMS) in defense of offshore energy sites and other strategic assets. The ships, loosely-customized versions of the Meko A-100, are built by the same consortium contracted for Israel's six Dolphin-class submarines fleet.

- طيب مش كده وبس ، في 3 ميني كورفيت ساعر 72 جاري بناؤهم في الترسانة البحرية الإسرائيلية بإزاحة 800 طن وقدرة حمل مروحية خفيفة ومزودين برادار Elta
ومسلحين بعدد 8 صواريخ هاربون او جابرييل مضاد للسفن + 16 صاروخ باراك 8 للدفاع الجوي مداه 70 كم ومدفع عيار 76 مم و6 قواذف طوربيد عيار 324 مم .

- اما الـ4 بتوع النهاردة فابحسب المصادر هايكونوا أكبر واثقل من الساعر 5 بإزاحة تتراوح بين 1840 طن و2000 طن بحسب المصادر وهايحملوا اسم ساعر 6 ومبنيين على اساس كورفيت Meko 130 وقادرين على حمل مروحية خدمات متعددة وطائرتين بدون طيار

The ships purchased by Israel are larger and heavier than the Sa'ar 5-class corvettes currently used by the Navy. Each ship will weigh about 2,000 tons, and will be capable of carrying advanced combat systems that will enable operations from a distance of hundreds of kilometers from Israel's coasts and will include missile tracking systems.

Israel's navy chief, Admiral Ram Rotberg, said in a separate statement that the corvettes would be classed as "Saar 6" missile boats -- suggesting a major improvement in capabilities.

Signed just hours before Israeli Defense Minister Moshe Ya'alon was set to host his German counterpart Ursula von der Leyen in Tel Aviv, the deal includes four Israeli-tailored surface ships based on ThyssenKrupp Marine Systems (TKMS) BBlohm+Voss-class 130 corvette.

"MoD insisted that all the weapons systems for these ships will be Israeli-made, in a manner which will guarantee the flow of new orders in significant quantities for the Israeli defense industry," according to the MoD announcement.

Ships on order for the Israeli Navy are expected to be smaller than the 1840-ton displacement featured in standard Blohm+Voss-class 130 Corvettes. However, they will be large enough to accommodate a utility helicopter and two medium-altitude, long-endurance UAVs.

عودة
أعلى