أخبار الصفقة الفرنسية المصرية (رافال +فريم )

قلت من قبل واخرها الاسبوع الماضي
الميج 35 ل تأتى
قدوم الرافال سيلغى فكره ميج 35
ما سياتى من روسيا هو الميج 29 ام 2

الصفقه معلنه تفاصيلها وجميع مراحل التفاوض فيها واعتقد ان ارشيف المواضيع هنا كان ينقل باستمرار من الصحافه الفرنسيه كل ما هو مستجد فى الصفقه
لا يوجد غموض من الاساس
وصراحه لم افهم الاصرار على الجدل , النورماندى تحمل الاستر 15 حتى قبل ان نتفاوض
رادار طاليس الجديد اعلن عنه لاول مره اواخر العام الماضى وامامه وقت حتى يكون جاهز . توقعات الفرنسيين انفسهم بين 2018-2020
وحتى مع دخوله ستكون قادر على تشغيل استر 30 والذى لا اراه معجزه اذا وضعت فى اعتبارك ان معظم بحريات اوروبا تتسلح SM-2 block 2-3 و ESSM
بص يا كبير
سيبك من الصحف
الصفقة للفريم تتضمن كاملة التسليح والتطوير والذخائر ايضا بحيث انها تكون مذخرة بمخزونها
لكن الذخائر الاضافية فى صفقة اخرى تقدجر بمليار دولار تكون ذخائر للفيم والرافال
يعنى احنا خدنا الفريم بالسكالب وكاملة التسليح لكن ثمن التطويرات والتعديلات المصرية المطلوبة تم دفعة من ثمن الصفقة وبخلاف انك بتقسط الثمن على 5 سنين مع سرعة تسليم خلال 5 اشهر ..
هو فيه كده بقى ؟
كان ممكن يقولك عاوز تستلمها استلمها بس كاش ووقت الكاش الغالى يبقى ببلاش ...
والف مبروك ال k 300 p يا كبير
وفيه روسي كتير جاى لدرجة انك هاتنبهر انبهارات ما انبهرهاش اى حد انبهر قبل كده :)

التعديل الأخير:
بص يا كبير
سيبك من الصحف
الصفقة للفريم تتضمن كاملة التسليح والتطوير والذخائر ايضا بحيث انها تكون مذخرة بمخزونها
يعنى احنا خدنا الفريم بالسكالب وكاملة التسليح لكن ثمن التطويرات والتعديلات المصرية المطلوبة تم دفعة من ثمن الصفقة وبخلاف انك بتقسط الثمن على 5 سنين مع سرعة تسليم خلال 5 اشهر ..
هو فيه كده بقى ؟
وفيه روسي كتير جاى لدرجة انك هاتنبهر انبهارات ما انبهرهاش اى حد انبهر قبل كده :)
ما تفرحنا معاك أدكتور ;)
يا أخي حتى على الخاص ينوبك ثواب :D

سعر الصفقة في البداية كان اعلى من 7 مليار يورو
تم تخفيض عدد الفريم الى واحدة بدل اتنين .. ثم تم تخفيض العدد الكبير من الذخائر (الكم وليس الكيف) فوصل سعر الصفقة الى 5.2 مليار يورو
سعر الصفقة كان كبير بالفعل فى البداية
فانت كنت ستشترى 24 رافال - 2 فريم - ((2 جاويند اضافى ))- ذخائر
فعندما تم تخفيض فرقاطة وال 2 جاويند الاضافى فمن الطبيعي انك ستخفض العدد الاضافى

بص يا كبير
سيبك من الصحف
هو فيه كده بقى ؟
طب ما تبهرنا معاك و لو حتي انبهار واحد من الانبهارات اللي انت عارفها و انبهرت بيها قبلنا عشان ننبهر معاك كلنا و نبهر غيرنا ممن سينبهروا عندما نخبرهم بالانبهارات التي انت ستبهرنا بها

سؤال
لمن يعترض على الصفقة الفرنسية ولماذا لم نتجة لروسيا فى ما اخذناه من فرنسا
هل منكم يضمن ما هو كان رد روسيا لو كنا طلبنا ما طلبناه من فرنسا بالموافقة؟
هل منكم من يعرف هل وافقت روسيا على اعطاء مصر السلاح بتمويل او فست على 5 سنوات وسرعة تسليم ومواصفات غير تصديرية ؟
انتوا كده بتخضوا فى الميه

من قال ان صفقة الرافال كانت صفقة سريعة ومتسرعة ؟
متى كان اول طلب لمصر للرافال والتفاوض عليها ؟
مصر ثالث مره تتفاوض على الرافال يا رجالة
اين السرعة اذا ؟

بص يا كبير
سيبك من الصحف
هو فيه كده بقى ؟

يا سلااااام .. مفيش غيرك اللي هيجيب من الاخر
انا بقالي يومين الصحف الفرنسية واكله دماغي وكل واحد بيفتي
انت متاكد (يقين يعني) ان السكالب البحري جاي .. وهل بمدى معدل زي ما قلت قبل كده ولا بمداه الكامل؟
والميتيور .. طمنا عليه .. هييجي بالسلامة ولا ايه :D

طب ما تبهرنا معاك و لو حتي انبهار واحد من الانبهارات اللي انت عارفها و انبهرت بيها قبلنا عشان ننبهر معاك كلنا و نبهر غيرنا ممن سينبهروا عندما نخبرهم بالانبهارات التي انت ستبهرنا بها
والله يا كبير اللى انا عرفته ان صفقة روسية بحرية جاية وهاتبهرنا بس اللى عرفتة
وكلام مؤكد بنسبة كبيرة
بخلاف الصفقات الاخرى المعلنة والشبة معلنة
لو جينا حسبناها هاتكون قيمة الصفقات مع روسيا اعلى من فرنسا
مش كده ولا ايه
لان الرجالة عاوزين نتفاوض على روسي فقط لانهم شايفين انه افضل
لكن القيادة مش شايفة كده القيادة بتحقق متطلباتها
هل من المعقول ان نتجة لروسيا فقط ؟من قال ان روسيا ستقدم لنا تسهيلات
هذا غير معقول اطلاقا

تتكلمون لفرنسا على ان مصر قدمت تسهيلات ولاستثمارات بالاسناد المباشر حتى ناخذ منها الصفقة
لكن لماذا لم يتم ذكر ما تم اعطاؤة لروسيا فى المقابل باستثمارات نووية تتعدى 12 مليار دولار ومنطقة صناعية ...ألخ
مصر تلعب على كل المحاول وفى نفس الوقت ترى ما تحتاجة
اذا لا تتوقعوا ان الكل مهما قرا عن اسلحة وعرف امكانياتها ((نظريا )) يستطيع ان يؤكد هذا الكلام عملياتيا
فاذا كانت الذخائر الفرنسية تعيسة كما يقال لماذا لا يتم ذكر الذخائر التى حصلت عليها الهند من روسيا وكانت بايظة ؟

بعيدا عن الخبر و كاتبه المزطول

صراحة أتمنى من كل قلبي عدم إتمام صفقة ميغ 35 و التوجه ل الأفعى الروسية SU-35 التي تعتبر أحسن و أقوى في كل شيء

Rafale + SU-35 رعب حقيقي لأية قوات جوية بالعالم

خصوصا لما يكون الطيار مصري :mad:

الحل عندي
استبدال الميغ 21 بالطائرة الباكستانية جي اف 17 نسخة مصرية خاصة .
التعاقد على السوخوي 35
اضافة الى الرافال

استبدال الميج 21 بالميج 29 m2 والميج 35 اما الثاندر فنقل التكنولوجيا كقاعده لإنتاج مقاتله مصريه فى المستقبل ..

انا شايف ان مصر بعد ما تجيب الرافال وندخل على روسيا ونشترى الميج نتطلع بقي للصين ونشترى التكنولوجيا ونقلها لمصر وفتح مصانع لتصنيع السلاح والطاترات مع الصين وبشركاء عرب معانا انا شايف ان ده هايبقى الافضل
وانا كمان شايف ان من بعد الصفقه دى واللى بيحصل مع روسيا هايخلى امريكا هي اللى تجرى ورانا علشان مش نضيع من ايديها وهاتحاول تاخدنا معاها باى تمن ولازم نستغل ده ونفرض شروطنا ونختار نوعيه سلاح كويسه منها مع اننا لا نخسر روسيا او الصين او فرنسا

طيب ايه رايكم فى الطائرات البريطانيه وايهما افضل الفرنسيه ولا البريطانيه ؟؟

إبعد عن بريطانيا لانها لا بتحبنا ولا احنا بنطيقها اساسا ..

مصر لن تصنع الثاندر لانها لم تعد بحاجه لكثافه عدديه في ظل الصفقات النوعيه لقواتها الجويه و الاعتماد علي الاف16 كطائره المجهود الرئيسي بالقوات الجويه
مصر ستصنع طائره تدريب متقدم صالحه للاسناد الارضي و بذلك تكون طورت هذا القسم من القوات الجويه مع تخفيض الحمل علي الالفاجيت و الال39 تمهيدا لخروجهم من الخدمه

تصنيع الثاندر تم فعلا بعد اكتمال العدد المطلوب سيبكـ من الكلام الي النت بيقوله خليكـ مع المصادر الحيه تم اكتمال العدد وجاري التصنيع :oops:

بناء كورفيت فرنسي في حوض بناء سفن مصري لا أعتبره نقل تقنية بل مجرد تجميع

منظومات الدفاع الجوي الغربية أسعارها خيالية , الروسية تعتبر إقتصادية نوعاً إذا إعتبرت مقارنة بأسعار المقاتلات الخيالية حالياً
من قال انه مجرد تجميع
بخلاف انك ستقوم بنقل تقنية نظام مثل ال setis
لا احد يجزم ان كانت تجميع او لا حتى نحكم عليها
لكن من يعطينا حق تصنيع ال setis لا اعتقد انه سيرفض تصنيع للكورفين
تجميع بمعنى ان الاجزاء للكورفين ستأتى من فرنسا ثم سنصنعها فى مصر وهذا لا اعتقد ان يحدث فلسنا بهذا الغباء
على العموم شرفت المنتدى

التعديل الأخير:
قلت من قبل واخرها الاسبوع الماضي
الميج 35 ل تأتى
قدوم الرافال سيلغى فكره ميج 35
ما سياتى من روسيا هو الميج 29 ام 2

كلامكـ صحيح خصوصا فى ظل توافر اوراق لعب جديده البديل فى ذيادة اعداد الرافال ..

يا سلااااام .. مفيش غيرك اللي هيجيب من الاخر
انا بقالي يومين الصحف الفرنسية واكله دماغي وكل واحد بيفتي
انت متاكد (يقين يعني) ان السكالب البحري جاي .. وهل بمدى معدل زي ما قلت قبل كده ولا بمداه الكامل؟
والميتيور .. طمنا عليه .. هييجي بالسلامة ولا ايه :D
الميتيور جاى باذن الله وكذا مصدر تكلم عنه
وفيه كلام تانى ان الصفقة تتضمن ال 2 جاويند الاضافيين
وان الفريم ب 600 بس
المهم بعد ده كله
اننا خلصنا الصفقة دى يا عم

من قال ان صفقة الرافال كانت صفقة سريعة ومتسرعة ؟
متى كان اول طلب لمصر للرافال والتفاوض عليها ؟
مصر ثالث مره تتفاوض على الرافال يا رجالة
اين السرعة اذا ؟
اتوقع سبب الموافقه لانها مرفوضه من الجميع بسبب تسويقهم
فحبو يوافقون على بيعها ل مصر يعني كانها تسويق شي من هذا
وتوصل رساله بانها راح تقدم تنازلات
معي بالشي هذا عادل او ان وجهت نظري غلط

عودة
أعلى