الرافال ليست مستقلة كما يظن البعض مازالت امريكا تتحكم بالمبيعات

التقرير كويس وكل حاجة يا سيلنت بس دة من 2011

اية اللي رجعك للوقت دة :giggle:

# في رأيي قرار شراء الرافال بكل معوقاتة في البداية من انجح الخطوات اللي عملها الجيش في ظل الظروف المتاحة وظروف مصر في وقتها والقيود اللي موجودة على مصر وانت جارتك بتتحكم في قرارات اغلب دول العالم دلوقتي وتأثيرها في اقوي دولة في العالم مش محتاج ان احنا نقولة او نعيدة دة غير القيود اللي بقت موجودة من النوع دة في العالم حالياً .... يكفي ان الدول اللي حتى عندها صناعة بتتجة ليها دلوقتي غير الاعداد اللي بيتم شرائها والحمدلله افضل بكثير من صفقة السوخوي وخصوصاً ان القرار اتاخد قبل الحرب الروسية الاوكرانية ودة لية دلالة انك اتجهت للتنويع من بدري وكنت شايف ان دة الصح والافضل ليك ... والاكيد لو في دولة اخرى عندها ظروف وعلاقات كويسة ومدخلتش في حرب مع اسرائيل وحدود سهلة و الامكانيات المادية متوفرة فمن حقها تجيب الافضل ودة العادي والطبيعي وربنا يوفقها ويكفيها شر الحروب ... لكن ظروف مصر مختلفة

والحمدلله مصر بتعمل من الفسيخ شربات على رأيي المثل وبتحطم كل الاساطير والخيالات اللي موجودة في دماغ اللي حوالينا زي خط بارليف العظيم وخط بارليف الذي لايقهر والكلام دة ...

شكرا على التقرير طبعاً والموضوع اللي احلى ما فية انة دفن الجدل حوالين الصواريخ الاسكالب ...احنا نقلنا لنقطة اخرى وهي المدى انما خرجنا من انة موجود او لا خلاص

- كلام جميل شكرا لك على المشاركة الطيبة

- السكالب ظهر اكثر من مرة .. الجدل محسوم فيه منذ فترة ولا حاجة للتقرير لإثبات وجوده من عدمه
( الخلاف كان هل هو Dummy او نسخة حقيقية )

- بخصوص المدى فهذي حالة طبيعية بحكم وجود قيود دولية على تصدير الصواريخ بمديات معينة

- الأمر الأخر صاروخ سكالب لم يتم دمجه الى الأن .. جميع الحالات التي ظهر بها على الأرض ولم يدمج
( لأسباب غير معروفة )

- نستطيع ان نرى الرافال القطرية دمجت وتحمل السكالب بالفعل منذ الظهور الأول

نعم .. لكن لم يقل احد ان التايفون مستقلة على عكس من قال ذلك عن الرافال!
:)

ما في شي مستقل اوروبيا. ترا حتى الطائرات المدنية كالايرباص الاوروبية و السوبرجت الروسية تحتاج موافقات امريكية

هما فين الناس الي كانت بتقول مفيش سكالب في مصر وما هو الا مجرد ماكيت
دولقت الكلام انه امريكا اشطرتت ان المدي بتاعه ينزل عن المعلن علشان مصر تحصل عليه
طب والنبي ده كلام يصدقه عاقل 🤔🤔🤔
معظم هذه المكونات التي تم ذكرها يتم صنعها في شركات فرنسيه عريقه وبالفعل يتم استخدامها أثناء تصنيع الرافال
مثل

1- Auxiliary power units
وحدة الطاقه المساعده يتم إنتاجها في مصنع سافران الفرنسي الإستخدام على الرافال
605946
مشاهدة المرفق 605947

اما نظام الفرامل
2 - wheel brakes and brake controls
فتنتجه أيضا شركة سافران الفرنسيه

مشاهدة المرفق 605949

3 - transducer محول الطاقه
فيتم إنتاجه من طرف شركة
baumer الفرنسيه

مشاهدة المرفق 605952

4 - electro-optical and passive electronic components
فيتم إنتاجه بواسطة مصانع Dassault الفرنسيه للمقاتله الرافال
مشاهدة المرفق 605951

5 - cabin systems
شركة DASSAULT الفرنسيه المتخصصه في تصميمات كبائن الطائرات المدنيه والحربيه ومن ضمنها الرافال

مشاهدة المرفق 605954

6 - Canopies
زجاج قمرة الطائره يتم صنعه و صيانته في مصنع سافران الفرنسيه

مشاهدة المرفق 605970
7 - fuel tank sealants
السوائل هبدروليكيه
8 - corrosion inhibitors
مواد مقاومه للتآكل
فتتم صناعتها جميعا في فرنسا بمصانع سافران
مشاهدة المرفق 605976
9 - various mechanical
الهندسه الميكانيكيه للمحرك
M-88 فتتم عمليات التصنيع كامله في فرنسا في مصنع سافران الفرنسيه للمحركات
مشاهدة المرفق 605977
10 - FUEL nozzles
نظام إدارة التزود بالوقود ويشمل عصا التزود بالوقود وبود التزود بالوقود تصنعه مصانع سافران الفرنسيه
مشاهدة المرفق 605980
مشاهدة المرفق 605981

11 - LIGHTING SYSTEM
نظام الإضاءه الداخلي والخارجي للرافال و إضاءة نظام الهبوط و الإقلاع للرافال تصنعه مصانع سافران الفرنسيه
مشاهدة المرفق 605982مشاهدة المرفق 605983
الرافال تصنع بخامات فرنسيه ٪ كبدن ومحركات وانظمه الكترونيه

والتقارير المنتشره على الإنترنت ان الرافال بها مكون أمريكي هي لمحاولة افشال صفقات الرافال من طرف الأمريكان

[IMPORTANT][/IMPORTANT]

دولقت الكلام انه امريكا اشطرتت ان المدي بتاعه ينزل عن المعلن علشان مصر تحصل عليه
طب والنبي ده كلام يصدقه عاقل 🤔🤔🤔

[IMPORTANT][/IMPORTANT]​

المدى المعلن يصل الى 560 كيلومتر .. هل انت تعقل ماتقول ؟
Missile uses a Turbomeca Microturbo TRI 60-30 turbojet engine, developing 5.4 kN of traction. This missile travels at subsonic speed of around Mach 0.8-0.95 Mach (987 - 1 173 km/h). Range of fire is 550-560 km.

تعرف معايير MTCR التي تلتزم بها فرنسا او لا ؟؟
:unsure:

- كلام جميل شكرا لك على المشاركة الطيبة

- السكالب ظهر اكثر من مرة .. الجدل محسوم فيه منذ فترة ولا حاجة للتقرير لإثبات وجوده من عدمه

- بخصوص المدى فهذي حالة طبيعية بحكم وجود قيود دولية على تصدير الصواريخ بمديات معينة

- الأمر الأخر صاروخ سكالب لم يتم دمجه الى الأن .. جميع الحالات التي ظهر بها على الأرض ولم يدمج
( لأسباب غير معروفة )

- نستطيع ان نرى الرافال القطرية دمجت وتحمل السكالب بالفعل منذ الظهور الأول

مشاهدة المرفق 606035

ما هو دي المنطقة اللي انا مش عايز اخش فيها انها dummy ولا مركبش على الطيارة لاني حاسس ان هيكون جدال عقيم مع اي حد ومش منطقي مصر هتجيب حاجة علشان تتصور جنبها والا مكنتش المشكلة قعدت سنين بس اللي انا اقدر أكدهولك وانت عارف اني باتكلم بما يرضي الله وان المعلومة موثقة ولو تفتكر انا انصفتك قبل كدة في الموضوع القديم الخاص بالخوذة بعد ما سألت حد ثقة جداً وجبت وقتها كمان مصدر في الموضوع بيأكدة ... فخدها مني كاش وسيبك من القسط مصر عندها سكالب في تسليح الرافال وبكمية كويسة الحمدلله

السكالب ظهر اكثر من مرة .. الجدل محسوم فيه منذ فترة ولا حاجة للتقرير لإثبات وجوده من عدمه

( لأسباب غير معروفة )
أخي الكريم
ما المانع من تشغيل scalp eg او
Storm Shadow او Black shahin على الرافال المصريه او الميراج ٢٠٠٠ المصريه

لا يوجد مانع تِقني او محظورات تمنع من إضافة الصاروخ للطائره

الإمارات تُشغِْل ال Black shahin على الميراج ٢٠٠٠ وفق القوانين التصديريه للأسلحه بمدى للصاروخ ٣٠٠كم ورأس حربي 500 كجم
Screenshot_20230719_211543_com.android.chrome_edit_337352879309980.jpg

المدى المعلن يصل الى 560 كيلومتر .. هل انت تعقل ماتقول ؟

تعرف معايير MTCR التي تلتزم بها فرنسا او لا ؟؟
:unsure:
مصر تحصل على الصاروخ بمداه الكامل فقط في حالة دخولها كشريك فعال في تصميمه وتمويله مع فرنسا وبريطانيا و إيطاليا

وبما ان مصر ليست شريك في برنامج scalp eg فإنها تأخذ النسخه التصديريه بمدى يصل إلى ٣٠٠ كم

أخي الكريم
ما المانع من تشغيل scalp eg او
Storm Shadow او Black shahin على الرافال المصريه او الميراج ٢٠٠٠ المصريه

لا يوجد مانع تِقني او محظورات تمنع من إضافة الصاروخ للطائره

الإمارات تُشغِْل ال Black shahin على الميراج ٢٠٠٠ وفق القوانين التصديريه للأسلحه بمدى للصاروخ ٣٠٠كم ورأس حربي 500 كجم
مشاهدة المرفق 606037

مصر تحصل على الصاروخ بمداه الكامل فقط في حالة دخولها كشريك فعال في تصميمه وتمويله مع فرنسا وبريطانيا و إيطاليا

وبما ان مصر ليست شريك في برنامج scalp eg فإنها تأخذ النسخه التصديريه بمدى يصل إلى ٣٠٠ كم
اعتقد 290 km فوق 300 محظور

جزء من مقال صحيفه لوبان :

((لا صواريخ من طراز ميتيور))​

كما أن طائراتها في البداية لن تكون مزودة بصاروخ (Meteor) جو-جو الذي يعد عنصرا حاسما في طراز f3r بمداه الذي يزيد عن 150كم

ولو افترضنا أن الحكومة الفرنسية ترغب في تصدير هذا السلاح، فإنها ستحتاج إلى جهود كبيرة للحصول على الضوء الأخضر بذلك من الولايات المتحدة التي يمكنها -من خلال لوائحها الخاصة بتصدير الأسلحة- منع أي صفقة تشتمل على عنصر أميركي، وهذا هو حال ميتيور، وكذلك صاروخ سكالب الأساسي في تسليح رافال عالي الدقه

روسيا تستأذن أمريكا لكي تصدر الطائرات؟

صحيح روسيا لم تستطع بيع طائراتها المدنية لايران لانها تحتاج OFAC license من الولايات المتحدة

اي طائرة تحتوي على اكثر من ١٠٪؜ مكونات امريكية تحتاج موافقة السلطات الامريكية لتصديرها

السكالب ظهر اكثر من مرة .. الجدل محسوم فيه منذ فترة ولا حاجة للتقرير لإثبات وجوده من عدمه
ما هو دي المنطقة اللي انا مش عايز اخش فيها انها dummy ولا مركبش على الطيارة لاني حاسس ان هيكون جدال عقيم مع اي حد ومش منطقي مصر هتجيب حاجة علشان تتصور جنبها والا مكنتش المشكلة قعدت سنين بس اللي انا اقدر أكدهولك وانت عارف اني باتكلم بما يرضي الله وان المعلومة موثقة ولو تفتكر انا انصفتك قبل كدة في الموضوع القديم الخاص بالخوذة بعد ما سألت حد ثقة جداً وجبت وقتها كمان مصدر في الموضوع بيأكدة ... فخدها مني كاش وسيبك من القسط مصر عندها سكالب في تسليح
اسمحو لي اساتذتي الكرام ان أوضح لحضراتكم نقطه غايه في للأهميه

في الحاله المصريه
تم الإفراج عن صور تسليح الرقيقه القاتله الرافال

وناشر الصوره تعمد ان تظهر الصوره بهذا الشكل المرعب لمن يفهمه ويعِيه

من ترتيب وتوزيع التسليح الموجود على الأرض أمام الرافال المصريه
و من توزيع launcher او paylon على جسم المقاتله الرافال
نفهم الرساله التي تريد مصر من ايصالها
انه اغتصاب وقصف جراحي دقيق صريح أيها الساده

حسنا دعونا نحلل الصور المتاحه
images - 2023-07-19T214347.816_edit_339687484249728.jpg
لاحظوا ترتيب قنابل القطر الصغير علي الأرض على يمين ويسار جناحي المقاتله

الصاروخ scalp eg في المنتصف تماما أمام عجلة الطائره ومميز بالمربع الأبيض

الجناحان بهما ٢ launchers مميزان بالمربع البرتقالي وهما سوف يحملان القنابل التي أمامها
images - 2023-07-19T224019.408.jpeg

اما الصاروخ scalp eg فسوف يكون مكانه أسفل بطن الطائره مثل هذه الصوره
images - 2023-07-19T220437.412.jpeg
الرساله في الصوره
ان الرافال مسلحه ب
٦ قنابلAASM HAMMER
وصاروخ SCALP EG في مهمة اغتصاب وقصف جراحي دقيق ضد س......... معادي

فالغرض من الصوره هو إثبات ان مصر امتلكت القدره على قصف ال س.........
وليس إثبات ان الأسلحه مجسمات وليست حقيقيه

تتلك هي الرساله لمن يريد أن يعي ويفهم

تقبلوا تحياتي

التعديل الأخير:
الغرب كلهم 🐶🐶🐶 بما فيهم فرنسا ، وسبب توجهنا للأسبان وترك فرنسا بحرياً ، لا يختلف عن موضوع التايفون لدى الالمان ... لو الأمر بيدي لسحبت عليهم السيفون جميعاً وتوجهت للصين.

تمام روح قول هذا الكلام لفلورنس بارلي وزيرة القوات المسلحة الفرنسية .. انت ادرى منها
🙏🏻🤍

لو تكرمت و ذكرت لنا ماهى اجزاء الطاءرة الرافال ذات المنشا الامريكى

لو تكرمت و ذكرت لنا ماهى اجزاء الطاءرة الرافال ذات المنشا الامريكى
ذكرتها في الموضوع اخي العزيز مع المصدر في المشاركة >> #1

ما هو دي المنطقة اللي انا مش عايز اخش فيها انها dummy ولا مركبش على الطيارة لاني حاسس ان هيكون جدال عقيم مع اي حد ومش منطقي مصر هتجيب حاجة علشان تتصور جنبها والا مكنتش المشكلة قعدت سنين بس اللي انا اقدر أكدهولك وانت عارف اني باتكلم بما يرضي الله وان المعلومة موثقة ولو تفتكر انا انصفتك قبل كدة في الموضوع القديم الخاص بالخوذة بعد ما سألت حد ثقة جداً وجبت وقتها كمان مصدر في الموضوع بيأكدة ... فخدها مني كاش وسيبك من القسط مصر عندها سكالب في تسليح الرافال وبكمية كويسة الحمدلله
تاعب نفسك انت

تم نقاش هذا الموضوع في مرات عديدة بأن يوجد قطع في المقاتلة رافال Rafale امريكية المصدر و لذالك تخضع هذه القطع الي لوائح التجارة الدولية ITAR الأمريكية المتعلقة بتصدير التقنيات الدفاعية و لذالك تحتاج فرنسا الي اذن للتصدير للدول التي سوف تشتري الرافال.

و ملخص الإجابات علي هذا النقاش كالاتي:-

١) حتي و لو أن القطع الأمريكية و الأوربية تمثل 25-30% من الرافال فإن برنامج الرافال حقق نجاحات بسبب الاتي

ا) مرونة اكثر في التوريد و ذالك لاستقلال. السياسة فرنسية.
ب) برنامج تسليح متكامل و تطوير مستقبلي F4 و F5 أضف الي ذالك برنامج الجيل السادس FCAS
ت) اختيارات نقل التكنولوجيا و التصنيع اكثر مرونة (حتي لو أردت شراء برج إيفل.. ما في اي مشكلة)
ث) إمكانية دمج ذخاءر من مصادر اخري (مثل دمج الهنود لصواريخ استرا جو جو. و لكروز براهموس علي الرافال)

٢) الفرنسيين نوعا ما بخلاء في الاستثمار في التكنولوجيا و يعتمدون علي مردود المبيعات السلاح للاستثمار في التطوير و لكن تفطنوا لعواقب مثل هذه الأمور التي تهدد صناعتهم الوطنية بعد صفعة الغواصات الأسترالية و تاخير توريد صواريخ سكالب المصرية و القمر الاصطناعي الاماراتي بسبب المكون الأمريكي .. فنجد ان هناك برامج تصنيع لهذه القطع في فرنسا و لا ننسي برامج نقل التكنولوجيا لتصنيع القطع في الهند و اندونسيا مما يساهم في تحقيق الاستقلالية.

تحقيق الاستقلال الكامل لن يتحقق في يوم و ليلة و لكن انه متأكد ان برنامج الرافال سوف يحقق نجاحات كبديل مقبول عن المقاتلات الروسية و الأمريكية و ما يؤكد ذالك تكرار مطالب الرءيس الفرنسي (ماكرون) بجيش أوربي و صناعات مستقلة عن امريكا خصوصا بعد الطعنات التي تلقوها كما أشرنا إليها أعلاه.

عودة
أعلى