مصر توقع الحروف الاولى لصفقتها مع روسيا

مش فاهم والله ارهاب ايه الي احنا بنحارب في امه ما كنوش كام عملية فردية في السنة من ايام حتشبسوت وهما موجدين ما طول عمر امن الدولة والمخابرات والداخلية شايلين الليلة ديه ولما بيحتاجوا دعم من الجيش بتكون عمليات نوعية لفترات قصيرة ... تسليح الجيش في الاسلحة الاستراتيجية حالته يرثى لها واثويبيا عماله تبلطج علينا وحتقطع المية والنور واسرائيل سارقة غاز مننا في البحر المتوسط باحتياطي يقدر ب 600 مليار دولار وياعالم بكره فيه ايه محنا بقينا ملطشة ... حاجة تجيب الضغط والسكر والزيت

ههههه .. زي ما قولتلكم والله ..... الي هطير في سماء مصر هيا الميج 29 وليس الميج 35
يا خساره .. ده كان فيه موضوع عن اخبار صفقة ( الميج 35 ) كحينا فيه تراب ... تخطي ال 25 صفحة .. واكثر من 500 رد . واكثر من 21 الف مشاهده ههه
http://defense-arab.com/vb/threads/79071/
الي الارشيف يا عم .... ( وحسرتاه )
وكمان السيسي متفقدش اسحلة غير المدرعات ..... مدرعات من انتاج
GAZ ... STS Tiger ..3213014 ..
وقام قائد المركبة بشرحها فى حضور مترجم ...

شكلها هصفصف علي مدرعتين ومروحية :confused:

كده كده مكنش حد واثق قوى من ان فى طيارات جيه من الاساس من روسيا...بس وجود الميج 29 فى النص سياسيى مش اكتر...لانها مش الطياره اللى هتقلب الموازين او هتخلى القوات الجويه فى المقدمه.ده اولا..

ثانياهيا الصفقه كلها معتمده على الطائرات الهيليكوبتر القتالى وانظمه الدفاع الجوى...

ثالثا دخول مدرعات هيبقى صعب شويه لاننا نملك العديد منها..احنا الاكبر فى المنطقه..ممكن قوى بالكتير لو تم التفكير فى مدرعات هيبقى تحديث...ممكن شويه تايجر على كام بى تى ار...وممكن بى ام بى..بس انا استبعدها...

الزياره سياسيه قوى وواضحه اكثتر منها عسكريه....ياراجل ده هوه وبوتين مشيوا فى الشارع وسط الناس محصلتش من ايام عبد الناصر...

بالله عليكم بلاش فتى
مفيش حد يقدر يؤكد الطيارة اللى جاية نوعها واو فيه طيارة جاية ولا لأ
كله كلام فى كلام
فيه مصادر من الجيش مره تقولك سو 30 ومره تقولك ميج 35 ومره تقولك ميج 29ام 2
ومفيش حد يقدر يؤكد كده
حسب المغالطات والكلام ان مفيش حاجة لحد دلوقتى تم توقيعها

انا شايف ان لو اللى جاى ميج 29 ام 2
حاجة كويسة وبداية كويسة مع روسيا
وكما قلت سابقا مرارا وتكرارا
لا تنتظروا ان روسيا سوف تعطينا شئ مثل السوخوى 30 فى بدية تعاون لانها لدعت من قبل عندما استخدمت مصر وروسيا لمراوغة امريكا لتطلب مزيد من الاف 16
ميج 29 ام 2 برادار محترم وحزمة تسليحية محترمة كبداية شئ كويس
واعتقد ان مصر كمان مش هاتعتمد كليا على روسيا فى موضوع ادخال طائرات جديدة هايكون تنوع باذن الله

Moscow and Cairo are also discussing deliveries MiG-29-

discussing deliveries .. discussing deliveries .. discussing deliveries
نقلا عن وكالة الانباء ria.ru
وطبعا ديه اكيد بتفتي وهنا في المنتدى الخبر اليقين

3 مليار دولار وفي الاخر 24 مقاتلة ميج - 29 تمتلكها اليمن والسودان وموزانبيق من سنين والباقي شوية هجص لا ينفع مع اسرائيل ولا اثويبيا بس ينفع للمعلم احسن صحابنا يقولوا عقلهم والعملية تسخن والكرسي يطير

الا تطبلون

Moscow and Cairo are also discussing deliveries MiG-
-29
discussing deliveries .. discussing deliveries .. discussing deliveries

نقلا عن وكالة الانباء ria.ru
وطبعا ديه اكيد بتفتي وهنا في المنتدى الخبر اليقين

3 مليار دولار وفي الاخر 24 مقاتلة ميج - 29 تمتلكها اليمن والسودان وموزانبيق من سنين والباقي شوية هجص لا ينفع مع اسرائيل ولا اثويبيا بس ينفع للمعلم احسن صحابنا يقولوا عقلهم والعملية تسخن والكرسي يطير

ياسيدى الفاضل ما احنا بنقول ان الزياره والصفقه سياسيه...قارن بين الصفقه الفرنسيه والروسيه...ستجد ان الروسيه هيا للاستخدام السياسى.تانى نقول...القادم غربى..

ياسيدى الفاضل ما احنا بنقول ان الزياره والصفقه سياسيه...قارن بين الصفقه الفرنسيه والروسيه...ستجد ان الروسيه هيا للاستخدام السياسى.تانى نقول...القادم غربى..

ياسيدي انت كلامك منطقي بس في ناس داخلة بتقولك بنفتي جايبن خبر من وكالة انباء روسية معتبرة ويقولك بنفتي

ياسيدي انت كلامك منطقي بس في ناس داخلة بتقولك بنفتي جايبن خبر من وكالة انباء روسية معتبرة ويقولك بنفتي

ده بكل بساطه عشان محدش متعود ان الصفقات مع روسيا بتكون علنيه...يعنى بعد الكلام ده كله ممكن تكون الصفقه حاجه تانيه خالص...او ممكن ميكنش فيه صفقه من اساسه...او ممكن يكون الصفقه تسليم وليس تعاقد اى ان التعاقد تم منذ فتره...عشان كده فى ناس مبتحبش تتكلم فى الصفقات الروسيه بالذات...عشان بتجيب الضغط..

عموما وعلى راى المثل...بكره نقعد على الحيطه ونسمع الزيطه....هوه انا قلبت ام احمد كده ليه!!!!!!!

اللى مستغرب ان الصفقة ممكن يكون فيها ميج 29 واللى حاطط امل على حاجة على مثلا زى سو 30
منتظرين ايه ؟ من صفقة فى الاساس سياسية من الدرجة الاولى وفى بداية تعاون وبدء انشاء تحالف سياسي بين روسيا وبلد كانت متجهه لامريكا من 35 سنه
يا جدعان المواقع الروسية والمحللين اللى بتقول دلوقتى ميج 29 هيا نفسها اللى قالت قبل كده ميج 35 وهى نفسها اللى قالت برده ان الصفقة عبارة عن انظمة دفاع جوى وهليكوبترات ومضادات مدرعات فقط
اصبروا لحد ما العقد ينتهى لان اللى بيحصل دلوقتى حسب التضارب فى الاخبار والزيارات الكثيرة ان المفوضات كانت شغالة لسه وما انتهتش

ياخوانا بالمنطق لو الراجل رايح يجيب ميج هيطلعولوا سو تستقبله؟ بيذلوه يعني ولا بيعرفوه غلطه انه ماجابش سو؟ مش المنطق يستقبلوه بالحاجه اللي اشتراها اهو نوع من انواع لف الزبون ولا ايه؟

اللى مستغرب ان الصفقة ممكن يكون فيها ميج 29 واللى حاطط امل على حاجة على مثلا زى سو 30
منتظرين ايه ؟ من صفقة فى الاساس سياسية من الدرجة الاولى وفى بداية تعاون وبدء انشاء تحالف سياسي بين روسيا وبلد كانت متجهه لامريكا من 35 سنه
يا جدعان المواقع الروسية والمحللين اللى بتقول دلوقتى ميج 29 هيا نفسها اللى قالت قبل كده ميج 35 وهى نفسها اللى قالت برده ان الصفقة عبارة عن انظمة دفاع جوى وهليكوبترات ومضادات مدرعات فقط
اصبروا لحد ما العقد ينتهى لان اللى بيحصل دلوقتى حسب التضارب فى الاخبار والزيارات الكثيرة ان المفوضات كانت شغالة لسه وما انتهتش

يا اخ عادل ليه انت مش عاوز تستوعب ان الخبر نقلا عن وكالة اخبار روسية محترمة بيقول الجانبين بيناقشوا التسليم ... الكلام ده معناه ان الاتفاق والتعاقد والتصنيع ايضا تم وبقيت اخر مرحلة وهي التسليم

النقطة التانية كتحليل شخصي
انهاردة انت سلاح الطيران بتاعك متقادم وعاجز عن مجارة اي سلاح طيران حديث من حيث افتقاده لردارات قوية وصواريخ قتال خلف مدى الرؤية بمدى محترم وتوجيه مستقل وبالتالي خروجه للمواجهة حاليا مع سلاح الجو الاسرائيلي يعتبر مخاطرة (لا مجال هنا للاعتماد على مهارة الطيار المصري) يعني قواتك البرية ممكن تبقى عارية طيب هل الميج 29 تقدر تسد هذه الثغرة برادرها في احسن نسخها ؟؟؟ لا اعتقد ... هل تستطيع تشكيل ضغط على الجانب الاثيوبي لابداء مرونة اكبر في المفاوضات ؟؟؟ لا اعتقد.
مصر في حاجة الى 120 مقاتلة مثل الرفال وطبعا نظرا للظروف الاقتصادية فاقرب الحلول منطقية هي امتلاك 48 مقاتلة روسية برادار قوي على ان يتم ربط كل مقاتلة منها ب 3 مقاتلات رخيصة او اكثر (كمنصه مفتوحة) صينية مثلا (تجميع محلي) قادرة على حمل افضل ما يمكنك اقتنائه من صواريخ خلف مدى الرؤية وفق الظروف السياسية.

نحن في حاجة ماسة لمقاتلة تكون بمثابة اواكس مسلح ... على كل حال خلينا نستنى ونشوف اخرتها ايه

شايف الاستقبال وتقولى ميج 29.... انتو فعلا هتشوفو ميج 29 بس ده الافراج عن القديم اللى محدش كان مصدقة من سنين..اما الجديد كمان 10 سنين

يا اخ عادل ليه انت مش عاوز تستوعب ان الخبر نقلا عن وكالة اخبار روسية محترمة بيقول الجانبين بيناقشوا التسليم ... الكلام ده معناه ان الاتفاق والتعاقد والتصنيع ايضا تم وبقيت اخر مرحلة وهي التسليم

النقطة التانية كتحليل شخصي
انهاردة انت سلاح الطيران بتاعك متقادم وعاجز عن مجارة اي سلاح طيران حديث من حيث افتقاده لردارات قوية وصواريخ قتال خلف مدى الرؤية بمدى محترم وتوجيه مستقل وبالتالي خروجه للمواجهة حاليا مع سلاح الجو الاسرائيلي يعتبر مخاطرة (لا مجال هنا للاعتماد على مهارة الطيار المصري) يعني قواتك البرية ممكن تبقى عارية طيب هل الميج 29 تقدر تسد هذه الثغرة برادرها في احسن نسخها ؟؟؟ لا اعتقد ... هل تستطيع تشكيل ضغط على الجانب الاثيوبي لابداء مرونة اكبر في المفاوضات ؟؟؟ لا اعتقد.
مصر في حاجة الى 120 مقاتلة مثل الرفال وطبعا نظرا للظروف الاقتصادية فاقرب الحلول منطقية هي امتلاك 48 مقاتلة روسية برادار قوي على ان يتم ربط كل مقاتلة منها ب 3 مقاتلات رخيصة او اكثر (كمنصه مفتوحة) صينية مثلا (تجميع محلي) قادرة على حمل افضل ما يمكنك اقتنائه من صواريخ خلف مدى الرؤية وفق الظروف السياسية.

نحن في حاجة ماسة لمقاتلة تكون بمثابة اواكس مسلح ... على كل حال خلينا نستنى ونشوف اخرتها ايه
يا كبير عارف طبعا انه مصدر محترم بس نفس المصدر لو رجعت للمواضيع اللى فاتت هاتعرف انهم قالوا ان اللى مصر هاتتعاقد عليه هو الميج 35
يعنى فيه تضارب فى الكلام
وانا عند رايي اللى قولته قبل كده ان الميج 29 عمرها ما كانت طموح لمصر ولا للقوات الجوية
وانتظر خبر كويس ان شاء الله جاى من فرنسا فى الايام المقبلة وعلى اقصي تقدير فى نهاية العام الجارى
وزى ما قولت مصر مش هاتعتمد على روسيا بس فى موضوع الطيران
وروسيا برضه مش هاتديك احسن ما عندها فى البداية
الاخبار يا كبير متضاربة وبعد ماشوفناه ما بقتش مصدق ايه اللى جاى من روسيا
ولو الميج 29 ام 2 اهى حجاة جديدة علينا وتسد مكان الميج 21 اللى هاتطلع لو بعدد مثلا 48 طيارة
لكن عن طيارة سيادة اكبر من الميج 29 ما اعتقدش انها هاتيجي من روسيا ولو هاتيجي من روسيا مش هاتيجي دلوقتى لان زى ما قولت الروس بخلاء زى ما قال السادات مش هايدوك الا لما يطمنوا لك ويحسوا انك مش هاتستخدمهم لعبة للضغط على الامريكان
ولتانى مره الميج 29 مش طموح فعلا ومش هاتغير كتير فى الفجوه

3 صفحات من الندب وما شاء الله هناك مجموعه تجيد اللطم
بالمناسبه هل راى احدكم الوفد المرافق . هل يوجد شخصيه عسكريه
بالمناسبه شىء ممتاز جدا ان الصحافه لازالت متخبطه وسائل الاعلام
نفسها الروسيه هى التى عاجزه عن معرفه محتوى الصفقه ونحن ننقل
اين الوزيرين المختصين بالدفاع والانتاج للتوقيع مع نظراؤ لهم كما هو المعتاد :D
لن يتم توقيع اى شىء لانه الموضوع منتهى من الاساس من شهور والزيارات المتبادله
بالمناسبه هذه المره وسائل الاعلام الروسيه كانت مضحكه فى توقعاتها
اضافت 3 مروحيات هجوميه للصفقه المى 24 والمى 28 والكا 52
وهذا مضحك جدا
النقطه التى تهمنى ان الروس فى معاملاتهم العسكريه تقوم شركه
روس اوروبون اكسبورت تقوم باعلان المبيعات للدول متضمنه القيمه والمحتوى
وينقل عنها اعلاميا وكاله نوفوتسى هذه المره هناك تخبط
الزياره سياسيه وربما مناقشه جوانب اقتصاديه الوفد المرافق يظهر طبيعه الزياره
الرجل كرئيس جمهوريه واى حتى ايام منصبه كوزير دفاع مجرد واجهه
تكون ضمن فري تفاوض لمشتريات اختارتها مجموعه هذا هو مجال عملها

يا كبير عارف طبعا انه مصدر محترم بس نفس المصدر لو رجعت للمواضيع اللى فاتت هاتعرف انهم قالوا ان اللى مصر هاتتعاقد عليه هو الميج 35
يعنى فيه تضارب فى الكلام
وانا عند رايي اللى قولته قبل كده ان الميج 29 عمرها ما كانت طموح لمصر ولا للقوات الجوية
وانتظر خبر كويس ان شاء الله جاى من فرنسا فى الايام المقبلة وعلى اقصي تقدير فى نهاية العام الجارى
وزى ما قولت مصر مش هاتعتمد على روسيا بس فى موضوع الطيران
وروسيا برضه مش هاتديك احسن ما عندها فى البداية
الاخبار يا كبير متضاربة وبعد ماشوفناه ما بقتش مصدق ايه اللى جاى من روسيا
ولو الميج 29 ام 2 اهى حجاة جديدة علينا وتسد مكان الميج 21 اللى هاتطلع لو بعدد مثلا 48 طيارة
لكن عن طيارة سيادة اكبر من الميج 29 ما اعتقدش انها هاتيجي من روسيا ولو هاتيجي من روسيا مش هاتيجي دلوقتى لان زى ما قولت الروس بخلاء زى ما قال السادات مش هايدوك الا لما يطمنوا لك ويحسوا انك مش هاتستخدمهم لعبة للضغط على الامريكان
ولتانى مره الميج 29 مش طموح فعلا ومش هاتغير كتير فى الفجوه

والله اتمنى انه الكلام يكون خاطئ ... بس هي مش المشكلة ايه الي حيخرج ولازم حاجة تدخل مكانه المشكلة انت ليك احتياجات وفي تهديدات (كانت مستقبلية واصبحت حالية) لازم استراتجية تسليحك تتوافق معاها ... واذا كان الروس حيتعبونا نقلبهم الفرنسيين والصينين جاهزين

فيه مجموعة تجيد اللطم وفي مجموعة تجيد التطبيل وفي صنف ظهر يجيد الرقص ايضا (الرقص على الحبال الدايبة) انا مش عاوز مين راح فين ومين عمل ايه انا عاوز اشوف كلام حقيقي وصفقات محترمة لمقتلات حديثة واسلحة استراتيجية لما حتحصل حتتكلم عليها كل وسائل الانباء المحترمة ... اي هجص تاني لا يعنيني ... ولو حد نفسه يقل ادبه فمع نفسه مش حننزل لهذه المستويات ...

الاعلان عن اتمام الصفقات العسكريه لن يكون في روسيا بل سوف يكون عندما يذهب بوتين الى مصر وانا اعتقد انه في القريب العاجل
هذه الزياره هي سياسيه واقتصاديه زيادة الصادرات المصريه الزراعيه والغذائيه لروسيا هي ضربت معلم في الوقت الحالي بسبب العقوبات المتبادله بين روسيا واوروبا
الان يتم وضع النقاط على الحروف بخصوص الصفقه العسكريه ولن يتم الاعلان عنها ماسوف يحدث هو بضع تسريبات لاتسمن ولاتغني الحكومه المصريه لاتريد حاليا الاعلان عن نوعية الصفقات حتى لاتزداد الضغوط الاقتصاديه الامريكيه عليها بل تفضل التريث والانتظار لما سوف يسفر عنه الانفتاح الروسي والصيني وهل سوف يدعمون مصر ويقفون معها سياسيا واقتصاديا وعسكريا
على فكره الرئيس المصري تلقى دعوه من الرئيس الصيني لزيارة الصين عندما زار وزير خارجية الصين مصر قبل ايام

فيه مجموعة تجيد اللطم وفي مجموعة تجيد التطبيل وفي صنف ظهر يجيد الرقص ايضا (الرقص على الحبال الدايبة) انا مش عاوز مين راح فين ومين عمل ايه انا عاوز اشوف كلام حقيقي وصفقات محترمة لمقتلات حديثة واسلحة استراتيجية لما حتحصل حتتكلم عليها كل وسائل الانباء المحترمة ... اي هجص تاني لا يعنيني ... ولو حد نفسه يقل ادبه فمع نفسه مش حننزل لهذه المستويات ...
كنت تستطيع الاقتباس وانا لو اقصدك من الاساس ولكن قصدت الحاله لدى البعض الغير مفهومه فى ظل انهم لا يملكوا معلومه واحده
وبالرغم من انهم نقلوا اخبار من نفس المصدر الروسى سابقا وهو الاقرب للدوله هناك ولم يلحظوا حجم التخبط ولم يقرأوا حتى اسماء الوفد المرافق
لمعرفه طبيعه الزياره وبعض من فهم البروتوكول الرسمى فى هذه النقطه ستدرك انه مستحيل مناقشه اى تفاصيل لا شىء فى ظل غياب الجهه المختصه للتوقيع
ولم اطبل ايضا لانها ليست من طباعى ولو قرات اخر سطرين من المشاركه ستدرك ان هناك افراد وجودهم اكثر اهميه فى حال مناقشه تفاصيل متعلقه بالتعاون العسكرى
وقلت ان الرجل سواء كرئيس او سابقا كوزير هو واجهه ليس اكثر
اتمنى ان تقرا الرد بعنايه . اول سطر من مشاركتى استطيع مسحه اذا كان هناك اساءه لاى عضو هنا
ولكن هو وصف لحاله غريبه رايتها

ههههه .. زي ما قولتلكم والله ..... الي هطير في سماء مصر هيا الميج 29 وليس الميج 35
يا خساره .. ده كان فيه موضوع عن اخبار صفقة ( الميج 35 ) كحينا فيه تراب ... تخطي ال 25 صفحة .. واكثر من 500 رد . واكثر من 21 الف مشاهده ههه
http://defense-arab.com/vb/threads/79071/
الي الارشيف يا عم .... ( وحسرتاه )
وكمان السيسي متفقدش اسحلة غير المدرعات ..... مدرعات من انتاج
GAZ ... STS Tiger ..3213014 ..
وقام قائد المركبة بشرحها فى حضور مترجم ...

شكلها هصفصف علي مدرعتين ومروحية :confused:

عجبنى فيك تفاؤلك وروحك المعنويه العاليه ^_^

كنت تستطيع الاقتباس وانا لو اقصدك من الاساس ولكن قصدت الحاله لدى البعض الغير مفهومه فى ظل انهم لا يملكوا معلومه واحده
وبالرغم من انهم نقلوا اخبار من نفس المصدر الروسى سابقا وهو الاقرب للدوله هناك ولم يلحظوا حجم التخبط ولم يقرأوا حتى اسماء الوفد المرافق
لمعرفه طبيعه الزياره وبعض من فهم البروتوكول الرسمى فى هذه النقطه ستدرك انه مستحيل مناقشه اى تفاصيل لا شىء فى ظل غياب الجهه المختصه للتوقيع
ولم اطبل ايضا لانها ليست من طباعى ولو قرات اخر سطرين من المشاركه ستدرك ان هناك افراد وجودهم اكثر اهميه فى حال مناقشه تفاصيل متعلقه بالتعاون العسكرى
وقلت ان الرجل سواء كرئيس او سابقا كوزير هو واجهه ليس اكثر
اتمنى ان تقرا الرد بعنايه . اول سطر من مشاركتى استطيع مسحه اذا كان هناك اساءه لاى عضو هنا
ولكن هو وصف لحاله غريبه رايتها

حصل خير واعتذر لك بشكل خاص ان كنت قد تسرعت واسأت لك واعتذر للجميع ان كان في مشاركتي اساءة لاي احد ... وضع مصر مقلق جدا وكلنا قلقون على بلدنا وهذه المرحلة محتاجة لشفافية اكثر من ذي قبل ...

عودة
أعلى