"معجزة في سماء القاهرة" طيارون سوفييت جازفوا بحياتهم من أجل مصر

بالنسبة لسؤالك، فالجواب هو مصر !!!! مصر عندما حوصر جيشها الثالث ذهبت تعيط لماما أمريكا علشان تفك الحصار وتمنع إبادة الإسرائيليين للجيش الثالث !!!!!! هذا الموضوع تحدثت عنه مصادر مصرية كثيرة بما في ذلك فيديو للرئيس السابق حسني مبارك وهو يقول أن الأمريكان هددو إسرائيل في حال لم تسمح بوصول الإمدادات للجيش الثالث فإنها ستوصل تلك المساعدات بنفسها !!!! إنتم ناس مفلسين يا عم الحج وعاوزين تفرضوا نصر وهمي على الناس والناس عارفه خيبتكم التأيلة !!!!!

أنا سبق أن ذكرت أن الشاذلي شرح كل شيء بمذكراته وهو من كشف المستور وتسبب بحرج كثير للمصريين عندما تحدث عن أسلوب إدارة المصريين للمعركة وبالتالي نتائجها التي يعلمها جميع العرب بإستثناء طبعا المصريين !!!! سيبك مني وإعمل إستبيان أو إستفتاء سمه ما شئت حول نتيجة حرب أكتوبر وشاهد النتيجة بنفسك ;) الآن بإمكانكم إكمال سلسلة الشتايم والردح الشرقي الذي تجيدونه وهو أيضاً سمة وطابع مجتمعي وليس حالة عارضة !!!

معلش سؤال لو فيها اساءة ادب هي ازاي اسرائيل هاتبيد الجيش الثالث اذا كانت الحرب نفسها وقفت الا لو هاتبيده من الضحك

ولكن يا اخ ST-100 المصدر الرئيسي ليس RT بل انا وضعته لأني نقلت منه المقال مترجم

المصدر الرئيسي " غير مترجم "

الشيء الثاني RT ليست كاتبة للخبر بل ناقلة ايضًا من airforce.ru
لو تعبت نفسك شوي وقرأت جميع المصادر لكنت لاحظت
عافنا الله مما ابتلاكم
:)

لا يهمني ما تقوله أنت نقلت من RT
انت نقلت من هذا المصدر الذي دعوت لعدم النقل منه و وضعه في المصادر الممنوعة
لا تحاول إخراج نفسك من التناقض الذي تقوله اخ سعودي
بالنسبة للمصدر الروسي
فهو ببساطة ليس مصدر حتي بل مشاركة لعضو عادي في منتدي روسي أخر و ليس مصدر تستند عليه

حتى وضع الإستبيان نستعين بهذه الوثيقة المهمة من مذكرات الشاذلي والتي تثبت أولا التعاون الأمريكي المصري لإيصال المساعدات للجيش الثالث المحاصر بالكامل !!! هي أيضا تتحدث عن حالة "الإذلال غير الطبيعي" والإهانة التي واجهها الجمسي عندما مشوروه الجماعة رايح جاي دون أن يجد أحد يريد إستقباله في كل مره (هكذا يكون الحال عندما يفرض المنتصر شروطه) !!!!!!!!!! مش حعلق على باقي الأمور الواردة بالوثيقة لأن الضرب بالميت حرام كما يقولون ويكفيكم قراءتها !!!!!!! ثم يأتيك أحدهم ويتحدث عن النصر !!! نصر إيه يابو نصر :مع السلامة:

حصار الثالث.png

حتى وضع الإستبيان نستعين بهذه الوثيقة المهمة من مذكرات الشاذلي والتي تثبت أولا التعاون الأمريكي المصري لإيصال المساعدات للجيش الثالث المحاصر بالكامل !!! هي أيضا تتحدث عن حالة "الإذلال غير الطبيعي" والإهانة للجمسي عندما مشوروه الجماعة رايح جاي دون أن يجد أحد يريد إستقباله في كل مره (هكذا يكون الحال عندما يفرض المنتصر شروطه) !!!!!!!!!! مش حعلق على باقي الأمور الواردة بالوثيقة لأن الضرب بالميت حرام كما يقولون ويكفيكم قراءتها !!!!!!! ثم يأتيك أحدهم ويتحدث عن النصر !!! نصر إيه يابو نصر :مع السلامة:

ونتيجه لهذا الانتصار العظيم لاسرائيل قامو بتسليمنا سيناء كامله
لا ده كده السادات ده ساحر يا انور و الله
طب انا هقولك حاجه في قوات امريكيه حوصرت في ثغرة اردين و نتيحجه لهذا الحصار انتصرت المانيا في الحرب العالميه الثانيه وده التاريخ الي بيحاوله يخوفو

هتلر نفسه لم ينتحر ولكنه عايش دلوقتي في الارجنتين واقف علي عربيه كشري .. ابقي روح اقف معاه

هما سلمونا سيناء ليه صحيح مدام انتصرو عشان الكشري كان حلو |؟

دة الصهاينة حتي مبيعملوش زي انور و الأشقاء العرب.. لانهم شايفن ان التحول الرهيب من ٦٧ بعد الهزيمة السيئة و تدمير الروح المعنوية و اللي كان بعضهم بيقول ان المصري انكسر و لن يستطيع ان يحارب و أيضا تم تدمير القوات الجوية و معظم الجيش و تفاجوا بهذا المستوى في حرب ٧٣ و روح معنوية مرتفعه و محاربة بجيش لم يكتمل بناءة (لم يكن لدينا جيش يكفي لتحرير سيناء بالكامل بشهادة الشاذلي اللي انور بيطب له) و لذلك إسرائيل كانت متوقته الحرب بعد عشر سنوات بعد اكتمال بناء الجيش

لسه شايف واحد إسرائيل كان بيتكلم عن اكذوب الجيش الإسرائيلي علي بعد ١٠٠ كليو من القاهرة و انها مجرد نصر معنوي و شغل تفخيم و بروبجاندا و حرفيا قال ان عدد سكان القاهرة كانوا أكثر من عدد سكان إسرائيل كلها.. و ان خطوط الدعم كانت هتكون طويلة جدا و هيتم قطعها و كمان القوات كانت غير مهيئة لحرب المدن

يعني ابادة لها لو قررت تقرب من القاهرة

و يجي انور و الأشقاء العرب يطبلوا للروية الإسرائيلية اللي هدفها عمل شو اعلامي

ياراجل كان هدف تطويقهم الهجوم على الجيش الثالث من الخلف عن طريق السويس و الإسماعيلية و فشلوا يدخولها... و اكتفوا بعدها بالحصار.. و كان الجيش الثاني في الشمال غير محاصر و فيه اعادة تعبئة لقوات جديدة...

لا تستغرب من تطبيل البعض لإسرائيل اكثر من الصهيانة نفسهم.. روح شوف كلام الصهاينة هتلاقية اهدي من كلام الاشقاء
كلام عاطفي الحرب دي كانت فرصه لنصر عظيم وبداية عظيمه حوله جهل القيادات لنصر إسرائيلي +90

حتى يجهز الأخوة في الكنترول ويعملو الإستبيان نضع وثيقة أخرى ووكسة ثانية تتحدث أيضا عن هزيمة حرب أكتوبر وإجهاض النصر، وهي كذلك بلسان الشاذلي !!! ثم يتحدث المرحوم بإذن الله تعالى عن بلد أصبح ألعوبة بيد خصومه مع أنه المنتصر بالحرب :rolleyes:

كلام عاطفي الحرب دي كانت فرصه لنصر عظيم وبداية عظيمه حوله جهل القيادات لنصر إسرائيلي +90

اطلاقا الحرب اساسا كان فعلا لتحريك المفاوضات و ليس استرداد سيناء بالكامل بقوة السلاح

و انا طبعا ضد تدخل اي سياسي في الخطط العسكرية كما فعل السادات.. لكن خطة السادات هي من نجحت و استرد سيناء بعد رفضهم المفاوضات في 1970 مع اول قدومة.

و عرض حتي عليهم الأرض مقابل السلام لكن رفضوا لانهم منتصرين وقتها

- لا أعلم صراحة لماذا المصريين يفتخرون بتاريخ غيرهم من اليونانيين والعثمانيين والى اخره.

- عمومًا اخي الكريم انا اتحدث عن جمهورية مصر العربية والتي تأسست في 1953
:)
مصر هيا مصر ٧٠٠٠ سنة دلوقتي جمهورية ملكية واحد

و كله عدي عليه فرس و روم و مماليك و عثمانين و مصريين حتى في فترة من الفترات كل ما التاريخ يطول لازم لحظات ضعف و قوة دي سنة الحياة

او يبقى السعودية ملهاش دعوا باي حاجة قبل ٩٠ سنة

كلامي للتوضيح فقط ان كلامك ميقلش من مصر دولتك خضعت الاحتلال كتير ده لا يقلل منها او تاريخها زي ما قلت سنة الحياة

قلتلك فكر قبل ما تكتب

حتى يجهز الأخوة في الكنترول ويعملو الإستبيان نضع وثيقة أخرى ووكسة ثانية تتحدث أيضا عن هزيمة حرب أكتوبر وإجهاض النصر، وهي كذلك بلسان الشاذلي !!! ثم يتحدث المرحوم بإذن الله تعالى عن بلد أصبح ألعوبة بيد خصومه مع أنه المنتصر بالحرب :rolleyes:

يا أستاذ أنور من سنين وأنا ألاحظ إنك تكاد تقدس شخص الشاذلي وهو كل مؤهلاته لشغل منصبه كانت إنه أيد اقتراح سابق للسادات فيما تحفظ الاخرين ذائد تولي عدوه احمد إسماعيل للقيادة العامه يعني كان مجرد استغلال ساداتي لتامين عدم الانقلاب عليه إما عسكريا أجيلك لمنظارة الشاذلي مع اللواء جمال حماد تجدها متوفرة في آخر كتاب المعارك الحربية علي الجبهة المصرية لتري مدي ضحالة الرجل عسكريا

ثانيه بس دلوقتي احنا انتصرننا ولا انهزمنا ولا الماتش خلص تعادل ولا القاضيه ممكن ؟

و بعدين فاضل 2 لسه متخافش

اطلاقا الحرب اساسا كان فعلا لتحريك المفاوضات و ليس استرداد سيناء بالكامل بقوة السلاح

و انا طبعا ضد تدخل اي سياسي في الخطط العسكرية كما فعل السادات.. لكن خطة السادات هي من نجحت و استرد سيناء بعد رفضهم المفاوضات في 1970 مع اول قدومة.

و عرض حتي عليهم الأرض مقابل السلام لكن رفضوا لانهم منتصرين وقتها
مش مختلف معاك أنا بتكلم فنيا وميدانيا الجيش بدأ الحرب منتصر وانهاها مبعثر ومحاصر

مش مختلف معاك أنا بتكلم فنيا وميدانيا الجيش بدأ الحرب منتصر وانهاها مبعثر ومحاصر

من وجهة نظري لن تختلفة كثير النتائج و الاسوا من جيش جزء منه محاصر و انت قادر علي فك حصارة بالتعبئة و الجيش الثاني لو قررت الانسحاب من الشمال.. غير جيش يتم هزيمته و تدمير قواته

إسرائيل مستواها عالي علي كل العرب و مدعومة من الغرب انت كنت شغال بسلاح خردة مع حليف اهبل.. دة انا بشكر السادات انه رحمنا من السوفيت و راح لامريكا

من وجهة نظري لن تختلفة كثير النتائج و الاسوا من جيش جزء منه محاصر و انت قادر علي فك حصارة بالتعبئة و الجيش الثاني لو قررت الانسحاب من الشمال.. غير جيش يتم هزيمته و تدمير قواته

إسرائيل مستواها عالي علي كل العرب و مدعومة من الغرب انت كنت شغال بسلاح خردة مع حليف اهبل.. دة انا بشكر السادات انه رحمنا من السوفيت و راح لامريكا
يا أستاذي إحنا بنتكلم في جزئية محدده ملناش دعوه لسلاح خرده ولا طرد الروس ولا عبقرية السادات إنت بتقول نصر أكتوبر وبروباجندا الرصاصة لا تزال في جيبي وعاش إللي قال عدوا القنال والهبل ده إللي ضحكو بيه علينا وإحنا اطفال أنا بس عايزك تقولي انتصرنا أمتي وإزاي يعني لو استنينا ملحمة عبور القناة وبارليف واستبسال الصاعقة في الإسماعيلية هتلاقي كل المعارك إنتهت بفشل وصفر كبير

يا أستاذي إحنا بنتكلم في جزئية محدده ملناش دعوه لسلاح خرده ولا طرد الروس ولا عبقرية السادات إنت بتقول نصر أكتوبر وبروباجندا الرصاصة لا تزال في جيبي وعاش إللي قال عدوا القنال والهبل ده إللي ضحكو بيه علينا وإحنا اطفال أنا بس عايزك تقولي انتصرنا أمتي وإزاي يعني لو استنينا ملحمة عبور القناة وبارليف واستبسال الصاعقة في الإسماعيلية هتلاقي كل المعارك إنتهت بفشل وصفر كبير

الهدف من الحرب لم يكن لتحرير سيناء بالكامل لكن لتحرير المفاوضات بعد فشلها في ١٩٧٠ و ١٩٧١ و اللي السادات كان عندة استعداد للاعتراف باسرائيل و امضاء اتفاقية السلام معهم لكن اخد رفض

الهدف من المعركة لم يكن فشخ إسرائيل و تخقيق نصر كاسح...

السادات كان غلطان فعلا بالتدخل في العمل العسكري و لا جدال في ذلك.. لكن النتيجة بردوا كانت هتكون واحدة..

و إسرائيل حتي بدون الثغرة كان هتلاقي حل لكسر القوات المصرية خصوصا اننا كنا في وضعية دفاع و هما شغالين اعادة تعبئة و تخطيط و انت و اقف باسلحة خردة مستني دورك بعد سوريا

وهل يصح أن نطلق تعبير "منتصر" على جيش مبعثر ومحاصر !!!!!!!!!! قليل من الموضوعية إستاذي !!

صورة مقتبسة من كتاب محمد حسنين هيكل حول الرسالة التي بعثها القائد المجاهد العابد الصالح المنصور بإذن الله "أنور السادات" ثاني يوم الحرب إلى إسرائيل عن طريق الأمريكان، يطمئنهم فيها بأنه لا ينوي التقدم أكثر أو توسيع المواجهه !!!!!!!

كتاب اكتوبر 73 السلاح والسياسة لهيكل.png

للأسف الموضوع تحول من حدث تاريخي ذو قيمة وصور حصرية عن مصر والسوفييت

الى موضوع للتدليس والهبد عن دول اخرى بمصادر وكلام عبيط يمثل من يطرحه
كل هذا لمحاولة إنكار الحماية السوفيتية لمصر بتشغيل معداتها والدفاع عنها

بدلًا من الاستفادة نذهب للإنكار
🙂

عودة
أعلى