السيسي هجرة الأطباء سببها عدم توفير رواتب مناسبة ليهم

الأطباء شئ اساسي زي الغذاء

انت تقدر تعيش من غير احمد زويل لكن هتقدر تعيش من غير دكتور !!

العلماء اساسا يسافرون ليس بسبب اغراء المال لكن بسبب المراكز البحثية الغير متوفرة في الدولة اصلا و لذلك نجد حتي علماء تهاجر بين الدول الغنية نفسها

تايوان الان تخسر الاف المهندسين و العلماء لصالح الدول الغربية و الصين
يا أخي طالما الدكاترة مهمين زي الغذاء ماتديهم فلوس كويسة مش زي دول الخليج لكن أديهم حاجة محترمة . عندك اللي شغالين في المطارات بيقبضوا بالدولار والقضاة بياخدوا فلوس كتير وبتوع الكهرباء كانوا بيعيشوا في مستعمرات وبيوت مجانا ومرتب محترم ومكافأة نهاية الخدمة ضخمة جدا والدكتور اللي بيطلع عينه مذاكرة وضغط نفسي طول عمره وثانوية عامة ودروس خصوصية وكورسات مش عايز تريحه وتديله مرتب محترم. مش عايز أفاجئك أن بدل العدوي عندنا ٥٠ قرش يعني لو أنت دكتور حميات وتعديت الدولة هتديك لبانة بالنعناع علشان تخف ده غير أن مفيش حماية للدكاترة الدكتور اللي بيطلع يقول لأهل الشخص أنه مات بيمسكوه يدوله علقة موت وكأنه اللي قتله. مشكلة البلد أنك بتحط فلوس في حاجات كتير مش مهمة وسايب أهم القطاعات زي الصحة والتعليم البلد بالشكل ده عمرها ماهتطور أبدا.

كيف تطلب من مصر منافسة مرتبات الخليج !! كيف تسطيع مصر دفع ١٠٠ الف جنيه مرتب للطبيب 😅

نصيحة اقرا المقالات الغربية التي شاركتها و سوف تعلم الكارثة و هي ظاهرة عالمية... سرق الأطباء من الدول الفقيرة
ردي عليك جزيئية يوم تطالب بالسحب وتهدد به وقلتلك هذا أقرب للمستحيل

انا طبيب ٧ سنوات دراسه وتكليف ودراسات عليا ٤ او ٥ سنوات حتي اصبح اخصائي وبعد كل ده مرتبي الشهري ٥٥٠٠( ١٧٥ دولار ) جنيه لو هعيش بيه لا يكفي اكل وشرب غير بيئه العمل الغير آدميه بالمره لا للطبيب ولا للمريض
شيئ منطقي جدا الاستقاله من العمل الحكومي والعمل الحر سواء خاص او سفر
في المغرب رجل امن خاص بياخد 250 حتى 300 دولار

العلماء اساسا يسافرون ليس بسبب اغراء المال لكن بسبب المراكز البحثية الغير متوفرة في الدولة اصلا و لذلك نجد حتي علماء تهاجر بين الدول الغنية نفسها

في الدول الشموليه الصحه والتعليم والابحاث العلميه أشياء ثانويه

الأمن والجيش والجهات التنفيذيه والقضائيه لهم الأولويه

من العدل للشخص الثانوي في بلده يذهب لبلد تجعل منه شخص مهم وأساسي

العولمه أتاحت عداله الفرص اللوم علي المتأخرين ذو العقليات البلشفيه

المهم سيادة الريس و اعوانه و سيادة اللواء و سيادة القاضي و سيادة المستشار تكون رواتبهم عالية و الباقي لا يهم.

التخصصات التي سادت ماديا واجتماعيا في العقود الأخيرة من الألفية السابقة انتهى عصرها و اقصد الطب والهندسة، المستقبل لتخصصات البرمجة والمعلوماتية والمهن المساعدة في الصناعة.ايضا مخطط : مدرسة ثم جامعة ثم وظيفة ان لم يكن الى زوال فهو غير مجدي ماديا في الحياة العصرية الجديدة. عن رغبات الافراد اتحدث،اما توجه الدولة ومخططاتها فهذا شأن اخر.

التعليم في مصر شبة مجاني .

خلي الطالب يروح يدرس الطب في البلد اللي ناوي يهاجر لها افضل 👍 طالما بيصرف من جيبه

و للمرة المليون سرقة الأطباء من الدول الفقيرة هي ظاهرة عاملية و منظمة الصحة نفسها اعترفت بها

الدول الغنية تعتمد علي اغراء الأطباء بالمال و مستوي المعيشة لديها بطريقة لا تسطيع الدول النامية منافستها

اكثر دولتين ثأروا بهذه الكارثة كانت الهند و باكستان.... في الهند تم سرقة الأطباء أثناء ازمة كورونا و كانت كارثة بشعة وسط غياب تام للأطباء في بغض المناطق

ما هذا الهبل ايه اللي انت بتقوله ده يا عم اسكت بعدين انت عندك طاقة تكتب العك ده كله ازاي
روح شوف مرتبات الدكاترة في أفريقيا مش في الخليج وشوف الفرق ما كان بلاها ضياع

الواحد بيتعلم عشان الدولة يا خيبتي يا خيبتي

ليه والمعلم والمهندس والمزارع وغيرهم يهاجرون سياحة يعني طبيعي كل اصحاب المهن والحرف في دول العالم اذا لم يجد الاجر الذي يستحقه في بلده ووجد فرصه بفارق مادي كبير بيهاجر الكلام هذا قديم ولا هو حكر على الاطباء او المصريين

المنتدي العسكري اصبح بينقل تصريحات رئيس مصري عن الأطباء 🙃
اقلها رئيس دولة والقائد العام للقوات المسلحة ومنزل الاخ الموضوع في قسم الطب والعلوم العسكرية
ماشفتك امس قلت مثل الكلام هذا وعضو من بلدك منزل موضوع عن الصراصير في قسم الاخبار العسكرية !!

تفكيرك للمرة العاشرة عقيم بشكل غريب
وهو إيه اللى خلى الدول المتقدمة والمتخلفة على الوضع الحالى غير سفر كل أحمد زويل في مجاله للخارج
لما العالم والمهندس والعامل وووو المتميزين يسافروا ويكون ده عادى مين بقى اللى البلد هاتتقدم بيه؟
مفيش حل غير إن الدولة تحترم نفسها والمسؤولين يفهموا إن الوطن مش المليون كم اللى احنا فيه
الوطن هو ال 110 مليون مواطن
لما يفهموا كده إن شاء الله هايكون همهم تطوير المواطن وساعتها هو مش هيسافر حتى لو اتعرض عليه مرتب أعلى لإنه بكل بساطة عايش حياة كريمة في وسط اهله

ليس هناك سرقة اطباء هناك تطفيش اطباء ببركات الحكام الحمقى الذين ينهبون البلاد والعباد
الاحمق الذي يحكمك مالنا دخل به لا تأتي هنا لتخرج غضبك من قردوغانك الداعس علي رقبتك

انا فى اخر سنه فى كلية الطب . اكاد اجزم ليكم ان انا وكل زمايلى هنحضر ان شاء الله معادلات وهنسافر . وفى ناس مننا فعلا حضرت وخلصت والباقى مستنيين بس نخلص السنه ونحضر فى اوقات الفراغ فى الامتياز . فى حاجه خطيره الحكومه بتعملها دلوقتى وهتظهر كمان ٥ او ٦ سنين . فى زياده رهيبه فى اعداد الكليات الطبيه الاهليه وقبول كليات طبيه خاصه احصائيه سريعه مثلا . انا دخلت الكليه فى ٢٠١٨ كان وقتها كل الكليات الطبيه فى مصر ٢٤ تقريبا و٢ خاص . دلوقتى تجاوزنا ال ٥٠ كلية . ده غير ان الكليات الى كانت موحوده زودت اعداد الملتحقين يعنى مثلا الدفعه الى قبلى كانت ٥٠٠ طالب .دفعتى ١١٠٠ الى بعدنا ١٨٠٠ ده كله فى نفس المبانى والخدمات بدون اى تطوير او اضافه . لك ان تتخيل ان ليا قريب ليا كان بياخد فى النباطشيه مثلا من ٥ سنين ٥٠٠ جنيه . دلوقتى ومع الغلاء المفروض الاجور ترتفع لا العكس حصل بقت بتوصل ل ٣٥٠جنيه ونادر لما تلاقى . الحكومه قبلت طلبه كانت مسافره تدرس فى روسيا واوكرانيا ودول شرق اوروبا المتخلفه فى كليات تحت السلم وكانت اساسا ادبى . اه والله اعرف ناس كانت فى السودان بتدرس علاج طبيعى وهى ادبى ورجعت مصر وهتبقى دكاتره . جودة التعليم فى مصر بتنحدر بطريقة لا يتخيلها احد . مصر قبل ٢٠١٨ فى الطب ليس كما بعده وكان ده اخر شعاع نور ف التعليم فى مصر . خربوه وحسبنا الله فيهم

انا فى اخر سنه فى كلية الطب . اكاد اجزم ليكم ان انا وكل زمايلى هنحضر ان شاء الله معادلات وهنسافر . وفى ناس مننا فعلا حضرت وخلصت والباقى مستنيين بس نخلص السنه ونحضر فى اوقات الفراغ فى الامتياز . فى حاجه خطيره الحكومه بتعملها دلوقتى وهتظهر كمان ٥ او ٦ سنين . فى زياده رهيبه فى اعداد الكليات الطبيه الاهليه وقبول كليات طبيه خاصه احصائيه سريعه مثلا . انا دخلت الكليه فى ٢٠١٨ كان وقتها كل الكليات الطبيه فى مصر ٢٤ تقريبا و٢ خاص . دلوقتى تجاوزنا ال ٥٠ كلية . ده غير ان الكليات الى كانت موحوده زودت اعداد الملتحقين يعنى مثلا الدفعه الى قبلى كانت ٥٠٠ طالب .دفعتى ١١٠٠ الى بعدنا ١٨٠٠ ده كله فى نفس المبانى والخدمات بدون اى تطوير او اضافه . لك ان تتخيل ان ليا قريب ليا كان بياخد فى النباطشيه مثلا من ٥ سنين ٥٠٠ جنيه . دلوقتى ومع الغلاء المفروض الاجور ترتفع لا العكس حصل بقت بتوصل ل ٣٥٠جنيه ونادر لما تلاقى . الحكومه قبلت طلبه كانت مسافره تدرس فى روسيا واوكرانيا ودول شرق اوروبا المتخلفه فى كليات تحت السلم وكانت اساسا ادبى . اه والله اعرف ناس كانت فى السودان بتدرس علاج طبيعى وهى ادبى ورجعت مصر وهتبقى دكاتره . جودة التعليم فى مصر بتنحدر بطريقة لا يتخيلها احد . مصر قبل ٢٠١٨ فى الطب ليس كما بعده وكان ده اخر شعاع نور ف التعليم فى مصر . خربوه وحسبنا الله فيهم
اثار الموضوع دا حاصلة من فترة بس حتزيد فعلا
مفيش كفاءات طبية تقريبا في البلد الا نسبة ضئيلة جدا من الكل
اغلب الدكاترة بتكشف غلط و بتعالج غلط و بتكروت و تخصص التخدير و المخ و الاعصاب بينقرضو

قريبة لي ماتت بسبب السرطان و دكتور الاورام اللي كشف عليها قال معندهاش سرطان ! و ظلت لمدة شهر كامل في العناية بدون تشخيص واضح بعد الكشف من عدة تخصصات مختلفة في مستشفتين واحدة كبيرة و تعتبر من القمة و اخرى حكومية و لولا ان صديق دكتور لاخوها من كندا قرا الكشوفات لما كنا نعلم انه سرطان

و صديق اخر لي فشل في ايجاد حلول للانجاب و تقريبا عدى على 6 دكاترة لعبو بيه زي موظف الشهر العقاري و كان الامر سئ جدا لزوجته لان حصل اضرار جانبية لها بسبب العلاج الخاطئ لحد ما ربنا كرمه بدكتور كبير في السن بس خبره صلح الاخطاء من الاخرين

حتى انا في مره دكتور كشفه كان غالي من 4 سنين روحتله بسبب الآم و لا طلب كشوف و لا عمل اي حاجة و قالي معندكش شئ انت بتدلع ! بالعين المجرده عنده اكس راي فيجين تقريبا

اثار الموضوع دا حاصلة من فترة بس حتزيد فعلا
مفيش كفاءات طبية تقريبا في البلد الا نسبة ضئيلة جدا من الكل
اغلب الدكاترة بتكشف غلط و بتعالج غلط و بتكروت و تخصص التخدير و المخ و الاعصاب بينقرضو

قريبة لي ماتت بسبب السرطان و دكتور الاورام اللي كشف عليها قال معندهاش سرطان ! و ظلت لمدة شهر كامل في العناية بدون تشخيص واضح بعد الكشف من عدة تخصصات مختلفة في مستشفتين واحدة كبيرة و تعتبر من القمة و اخرى حكومية و لولا ان صديق دكتور لاخوها من كندا قرا الكشوفات لما كنا نعلم انه سرطان

و صديق اخر لي فشل في ايجاد حلول للانجاب و تقريبا عدى على 6 دكاترة لعبو بيه زي موظف الشهر العقاري و كان الامر سئ جدا لزوجته لان حصل اضرار جانبية لها بسبب العلاج الخاطئ لحد ما ربنا كرمه بدكتور كبير في السن بس خبره صلح الاخطاء من الاخرين

حتى انا في مره دكتور كشفه كان غالي من 4 سنين روحتله بسبب الآم و لا طلب كشوف و لا عمل اي حاجة و قالي معندكش شئ انت بتدلع ! بالعين المجرده عنده اكس راي فيجين تقريبا
المتميز فى المجال بالعقل كده اييه هيخليه فى البلد . مبيفضلش هنا غير الناس الى لا حول ليهم ولا قوة + ان معظم الاخطاء دلوقتى بسبب ان الدكاتره بتتعامل بأرخص الفحوصات والطرق العلاجيه لان الغالى بيعور الصراحه وبقى مستحيل على مواطن مصرى يستحمله

في المغرب رجل امن خاص بياخد 250 حتى 300 دولار
به مصدر لانه قد قريت هناك مثل السوق السوداء في سوق العمل عندكم ان الشخص يتقاضى اقل من العقد أو الي محدده الدوله من تحت لتحت

طبيب يهاجر من مصر للولايات المتحدة و يعمل نصف مليون دولار بالسنة ليش يرجع مصر 😒😒

عملوها سابقا في تخصص الهندسه سمحو للمعاهد والكليات الخاصه تحت بير السلم والنتيجه مخرجات هندسيه ذي الزفت نصيحه سافر واتعلم وأعمل فلوس وحسن دخلك ودخل أسرتك
ودعك من أصحاب الشعارات الوطنيه الفارغه

انا طبيب ٧ سنوات دراسه وتكليف ودراسات عليا ٤ او ٥ سنوات حتي اصبح اخصائي وبعد كل ده مرتبي الشهري ٥٥٠٠( ١٧٥ دولار ) جنيه لو هعيش بيه لا يكفي اكل وشرب غير بيئه العمل الغير آدميه بالمره لا للطبيب ولا للمريض
شيئ منطقي جدا الاستقاله من العمل الحكومي والعمل الحر سواء خاص او سفر

اهرب 💔 ...

عودة
أعلى