السيسي هجرة الأطباء سببها عدم توفير رواتب مناسبة ليهم

يفيد لما تدفع مرتب ٢٠ الف الي ٣٠ الف شخص

غير لما تدفع نفس المبلغ الي ١٠٠ الف شخص و اللي انت المفروض توصلهم الي ١٥٠ الف شخص

المرتب الاساسي في الحكومة اه الأطباء اقل. بس دة لو حضر في المستشفى الحكومي اصلا.

الأطباء فعلا ليهم اقتصادها و مافيا كبيرة في القطاع الطبي انت بس مجربتش جاحة

دة مش موضوعي .. موضوعي ان الضرائب برة مرتفعه لتغطية مصاريف الدولة من الجيش و الشرطة و القضاء و القطاع الصحي

لذلك مثلا NHS البريطاني فاشل و غير قادر يوقف علي زيادة مرتبات الاطباء و يستقيل منه الأطباء البريطانيين و يحل محلهم المصريين و الهنود ...

هناك دول اخري تحرر القطاع الصحي و تجعلة قطاع خاص و تدعم فقط فئة محددة...اما الجيش و الشرطة بردوا من الضرائب.

انت هنا الجيش بيعمل مكرونة علشان يوفر اكله و مرتباته !!

و الطبيب حول المريض لسلعه و عيادات و مسشتفيات خاصة و سمسرة ادوية و خلافة ... علشان يعمل فلوس ...

و معرفش ليه حاسس ان كان معظمكم لم يتعامل مع المستشفيات الحكومية و لا العيادات الخاصة !!
الاطباء معرصين got it(y)

الاطباء معرصين got it(y)

الأطباء محترمين قوي انت اللي رافض تدفع ضريبة و تزود مرتباتهم زي باقي الدول المحترمة... يعني انت اللي بتعرض عليهم .

روح ادفع في العيادات و انت ساكت و احترم الطبيب الغلبان دة مش لاقي ياكل .

الأطباء محترمين قوي انت اللي رافض تدفع ضريبة و تزود مرتباتهم زي باقي الدول المحترمة... يعني انت اللي بتعرض عليهم .

روح ادفع في العيادات و انت ساكت و احترم الطبيب الغلبان دة مش لاقي ياكل .
متعملش لميتين امى اقتباس تانى

متعملش لميتين امى اقتباس تانى
الحق ميزعلش لماذا لاتدعم الطبيب و ترفع ثمن الفزيتا ياخي و اتقي الله.. انت لو ظابط قالك ادفع مخالفة هتقولا لا ؟!
ادفع الفزيتا و انت ساكت

و بعدين ايه يعني لما تروح المستشفي الحكومي طوارئ مع حد بيموت تلاقي الطبيب هربان في مستشفى خاص او نايم و قافل البابو تقعد تصوت علشان يفتح !!

الضرائب هي اساسا التأمين الصحي الشامل و هذا ليس تعريض هذه حقيقة اقتصادية عالمية

متزعلش منى ده اسمه حوار الطرش والعميان لا ده سامع ولا ده شايف
بالنسبه للمرتبات المطلوب العدل فقط
مش هتكلم على القضاء والشرطه والجيش زى الاخوه
كبدايه
تساوى الطبيب بعامل نضافه فى بنك حكومى مهزله صح
ملخص الموضوع منظومه التعليم والصحه منظومه بايظه
ومش مطلوب منى إنا كمواطن اطلع قوانين ولوائح داخليه واعمل رقابه واصلح المنظومه
اللى فسدت حتى
والله ياباشا لو تسمحلي اتكلم . وتفهمني وتصفي ذهنك معايا . انا هسأل حضرتك والاعضاء سؤال .

كم دخل الدولة او ناتجها المحلي الاجمالي كام ؟؟

هوا اللي اقصده الرئيس عبدالفتاح السيسي يعطي مرتب للمهندس بمقدار كم جنيه ؟ زيه الدكتور ؟ زيه المحاسب ؟ زيه اي تخصص ؟ يجيب منين ؟ يطبع ولا يسرق ؟ مهو ناتجنا المحلي الاجمالي فارض نفسه علي السيسي وحكومتنا الموقرة وجيشنا وشعبنا ؟

عمالين المصريين يقولوا في اي مكان فين الدولة فين المرتبات ؟ طب ناتجنا المحلي كده ؟ ايه اللي يقدر يقدمه السيسي للناس ؟ في نفس ذات الوقت يجيب منين فلوس للمشاريع ؟

قوللي والله بجد يجيب منين يأكلنا . ان مصبرش وصبرنا ونبني نفسنا بنفسنا زي الكوريين واليابانيين ماعملوا .

والله لو كنت حضرتك عارف الموشح اللي انا بوشحه دلوقتي وعارف اللي انا بقولوا بس حضرتك زهقان شوية من الحال اللي كلنا فيه وبتروح عن نفسك وزهقك فانت كده مصري .

متزعلوش مني يا اعضاء يامصريين . لانه لو فعلا انتو مش عارفين اللي فيها فدا اسمه الغباء بعينوا انما لو الحكاية زهق فانا فخور اني مصري . لاننا عارفين اللي فيها كويس اوى . محدش ابدا يزعل من الكلام اللي انا قولته دلوقت .

النخاع
عندك حق
إحنا شعب حمار مش عارفين نتحكم

متزعلش منى ده اسمه حوار الطرش والعميان لا ده سامع ولا ده شايف
بالنسبه للمرتبات المطلوب العدل فقط
مش هتكلم على القضاء والشرطه والجيش زى الاخوه
كبدايه
تساوى الطبيب بعامل نضافه فى بنك حكومى مهزله صح
ملخص الموضوع منظومه التعليم والصحه منظومه بايظه
ومش مطلوب منى إنا كمواطن اطلع قوانين ولوائح داخليه واعمل رقابه واصلح المنظومه
اللى فسدت حتى

النخاع
عندك حق
إحنا شعب حمار مش عارفين نتحكم
والله العظيم مافتحت سيرة العدل والظلم . انا بتكلم عن زيادة المرتبات ونجيبها منين من دخل قومي وناتج محللي ضعيف .

لكن فعلا مع حضرتك حق . في تناقض تماما في مرتبات فئات معينة عن فئات تستحق اكثر .

كل اللى انت قولته معروف ومفهوم
وبيزنس الطب أصبح قذر
وبعض الأطباء ضميرهم مات حرفياً
ولكن
منظومه الفشل مين هيصلحها
وكل اللى انت قولته علشان تهاجم الأطباء
هى نفس الأسباب اللى تخلينا نطالب بإصلاح منظومه الصحه
أنا عايز أروح مستشفى حكومى الاقى دكتور وتمريض على وشهم ابتسامه رضى
عن وضعهم مش قرفان أنه بيتعامل معايا
او اروح لعياده دكتور فيرزعنى خشروميت
تحليل واشعه علشان ينفع معمل مراته و والمعامل اللى مشارك فيها اوبياخد منها نسبه والصيدليه اللى تبعه أو يكتبلك على علاج انت مش محتاجه علشان يعمل تارجت مع شركات الأدوية علشان فلوس او رحله مصيف
او جراح معندوش ذره ضمير يحولك لمستشفى خاص ويعملك عمليه انت مش محتاجها
كل ده بنتعامل معاه كلنا
علشان كده بقول إصلاح منظومتى التعليم والصحه اهم بالنسبه لى كمواطن من الكبارى و
يفيد لما تدفع مرتب ٢٠ الف الي ٣٠ الف شخص

غير لما تدفع نفس المبلغ الي ١٠٠ الف شخص و اللي انت المفروض توصلهم الي ١٥٠ الف شخص

المرتب الاساسي في الحكومة اه الأطباء اقل. بس دة لو حضر في المستشفى الحكومي اصلا.

الأطباء فعلا ليهم اقتصادها و مافيا كبيرة في القطاع الطبي انت بس مجربتش جاحة

دة مش موضوعي .. موضوعي ان الضرائب برة مرتفعه لتغطية مصاريف الدولة من الجيش و الشرطة و القضاء و القطاع الصحي

لذلك مثلا NHS البريطاني فاشل و غير قادر يوقف علي زيادة مرتبات الاطباء و يستقيل منه الأطباء البريطانيين و يحل محلهم المصريين و الهنود ...

هناك دول اخري تحرر القطاع الصحي و تجعلة قطاع خاص و تدعم فقط فئة محددة...اما الجيش و الشرطة بردوا من الضرائب.

انت هنا الجيش بيعمل مكرونة علشان يوفر اكله و مرتباته !!

و الطبيب حول المريض لسلعه و عيادات و مسشتفيات خاصة و سمسرة ادوية و خلافة ... علشان يعمل فلوس ...

و معرفش ليه حاسس ان كان معظمكم لم يتعامل مع المستشفيات الحكومية و لا العيادات الخاصة !!

المونوريل والقطار الخفيف والتقليل وكل الهجص ده اللى حملنا ديون وشيلنا الطين حرفياً

حكومته عايزه دولارات وفي نفس الوقت تبي اطباء كيف مدري

اذن عليهم اتخاذ خطوات (تهجير اللي مالهم لزمه لتكون مسؤوليتهم تحويلات دولاريه) اما الاطباء والمهندسين والعلماء منع سفر 😏 + 20 الف جنيه شهريا اقل راتب (طبيب متخرج بكالوريس)
التمريض 12 الف جنيه كبدايه
صيدلي طبيب 25 الف

وهذا اقل واجب شوت اللي ملوش لزمه برا واحتفظ بالعالم والطبيب والمهندس

الأطباء ديل حبسهم واجب علي دولته الذي صرفت عليه قروش الشعب وبالاخير يهرب من واجبو

كل اللى انت قولته معروف ومفهوم
وبيزنس الطب أصبح قذر
وبعض الأطباء ضميرهم مات حرفياً
ولكن
منظومه الفشل مين هيصلحها
وكل اللى انت قولته علشان تهاجم الأطباء
هى نفس الأسباب اللى تخلينا نطالب بإصلاح منظومه الصحه
أنا عايز أروح مستشفى حكومى الاقى دكتور وتمريض على وشهم ابتسامه رضى
عن وضعهم مش قرفان أنه بيتعامل معايا
او اروح لعياده دكتور فيرزعنى خشروميت
تحليل واشعه علشان ينفع معمل مراته و والمعامل اللى مشارك فيها اوبياخد منها نسبه والصيدليه اللى تبعه أو يكتبلك على علاج انت مش محتاجه علشان يعمل تارجت مع شركات الأدوية علشان فلوس او رحله مصيف
او جراح معندوش ذره ضمير يحولك لمستشفى خاص ويعملك عمليه انت مش محتاجها
كل ده بنتعامل معاه كلنا
علشان كده بقول إصلاح منظومتى التعليم والصحه اهم بالنسبه لى كمواطن من الكبارى و

المونوريل والقطار الخفيف والتقليل وكل الهجص ده اللى حملنا ديون وشيلنا الطين حرفياً

ياصديقي انا قولت المنظومة محتاجة هيكلة و مع رفع مرتبات الاطباء الناس بس بتزعل ان اي كلامه مخالفة تطلع مع الكلام ...زود المرتبات و خلاص 🙃

انا ضد مشروع المونوريل و مشاريع كثيرة و مبالغات في إنشاء الكباري و غيرها...

لكن مشكلة الطب ان دة مرتب شهري و ليس دين لمرة واحدة مقابل شئ. مادي يمكن حتي بيعة مرة اخري او خصخصته

يعني انت مطلوب منك كل شهر كام مليار جنية من وزارة غير منتجة ... فلازم اما ترفع الضرائب او تخلي الوزارة دي تدخل فلوس زي باقي الوزارات الناجحة .

بخلاف الناس الي داخله تحزق و عايشة الاحه و بتحرف الكلام انا مع رفع مرتبات الاطباء لكنها لن توقف الطبيب عن الهجرة نهائيا و لن توقف الطبيب عن العمل في القطاع الخاص و الهروب من المستشفى الحكومي و اهمال علاج المرضي ..

الطبيب النهاردة بيسافر برة و يرجع يفتح مركز طبيبي او يشارك في مستشفي لحد لما البلد اتملت مراكز خاصة !!! و بيجيبوا فيها تجهيزات غالية جدا

القطاع الصحي محتاج هيكلة و ليس فقط رفع مرتبات و الطبيب هيفضل في مصر

مفيش واحد اهبل هيفرح ب 400 دولار و يترك 6 الف دولار !! علشان قاعد جنب اهله 🤣 دة مهظمهم عاوج لسانه و عوز كاره مصر و شعبها و عوز يهاجر لأوروبا

و الله اتمني ياخدوا هذا المرتب من دافعي الضرائب الغلابة من اجل صحت المواطنين .

بس اروح المستشفى الحكومي الاقي الطبيب في الطوارئ و يعالجني بم يرضي الله و ليس واحد تحت التدريب .

اضرب 50 الف في 100 الف طبيب يطلع ليك خمسة مليارات جنيه في الشهر 😁

و في الاخر لن يحضر في المستشفى و هيهرب منها و المواطن بردوا هيروح له العيادة و القطاع الخاص

و بردوا الدكتور هيسافر

المنظومة تحتاج للهيكلة من فوق لتحت و حتي التعليم الطبي نفسه غير كدة رفع مرتبات و رمي فلوس لن يفيد بشئ نهائيا
مش صحيح لأن ممكن تبص علي مستشفيات التأمين الصحي الطبيب بيكون ملزم أنه يحضر بشكل منتظم وفيه دكاترة علي مستوي عالي وبياخدوا مرتبات كويسة

يا إخوان ما هي أخبار الممرضين ؟
إذا كان الطبيب يتقاضى هذه المبالغ ماذا يعطون للممرض سندويش فول وطعمية !!! ؟

في المغرب يبدؤون هم والأساتذة وحارسي السجون ب 550 دولار ويشتكون

الأمن والجيش رواتبهم عادية وأقل من الدكتور والمهندس بكثير
نفس الرينج بتاع الدكتور لكن أقل 500 إلي ألف جنيه مصري

مش صحيح لأن ممكن تبص علي مستشفيات التأمين الصحي الطبيب بيكون ملزم أنه يحضر بشكل منتظم وفيه دكاترة علي مستوي عالي وبياخدوا مرتبات كويسة
مستشفيات التأمين . لكن انا و اكثر من تجربة من المستشفيات العامه بتبقي كارثة .. اما مفيش طبيب او يكون طبيب حديث التخرج لا يعلم شئ.

ياباشا وقت ازمة كورونا الأطباء رموا الممرضين تحت الاتوبيس مع عمال النظافة بتوع المستشفيات.

الاطباء فقط هما اللي مسموع صوتهم لان ليهم قوي ناعمة

اللي كان شايل المستشفيات هم الممرضين و مع ذلك كانت تسمع نواح الأطباء في كل مكان بدون ذكري باقي العاملين

تخيل عمل النظافة اللي المطلوب منه يعقم المستشفي و يختلط بالمرض بشكل مباشر لم يسمع عنه احد ..و ماتوا في صمت

و الله شاهد علي هروبهم من مستشفي بلدي و تركوا الممرضين يشتغلوا و راحوا هما للمستشفيات الخاصة. و لما حصل زيارة من الوزير كلهم فجأة ظهروا في المستشفى!!
كلامك طبعا صح واللي المفروض يحصل الدكتور لو حصله حاجة في المستشفي الحكومي مش هيتعالج أصلا وفيه دكاترة ماتت وقت كورونا وبعدين عامل النظافة غصب عنه هيتعامل مع ده لكن الدكتور مش مضطر لأنه هو العامل الأهم في المنظومة هو اللي بيشخص ويعالج لكن الباقي دور الممرض والعمال في المستشفي وبعدين مش كل الدكاترة وحشين الظروف مش خلت الدكاترة بس التجار بيستغلوا والمعلمين بيدوا دروس خصوصي وبيحلبوا الناس وبتاع المصالح الحكومية قفشه مبلغ علشان تخلص المصلحة المشكلة في النظام كاملا

مستشفيات التأمين . لكن انا و اكثر من تجربة من المستشفيات العامه بتبقي كارثة .. اما مفيش طبيب او يكون طبيب حديث التخرج لا يعلم شئ.
ده صحيح خلي بالك أنت محتاج ضعف عدد الأطباء اللي موجود يعني الطبيب دلوقتي عليه ضعف عدد المرضي الطبيعي ده ضغط عليه ده غير مفيش امكانيات وآلات تساعده زي أوروبا أو دول الخليج وكمان المرتب ضعيف والدكتور بيقول علي قد مرتبك هشتغل ده غير عدم حمايته إذا تعدي عليه أحد من أهل المرضي وبعد ده كله عايزه يشتغل طب ازاي؟

كلامك طبعا صح واللي المفروض يحصل الدكتور لو حصله حاجة في المستشفي الحكومي مش هيتعالج أصلا وفيه دكاترة ماتت وقت كورونا وبعدين عامل النظافة غصب عنه هيتعامل مع ده لكن الدكتور مش مضطر لأنه هو العامل الأهم في المنظومة هو اللي بيشخص ويعالج لكن الباقي دور الممرض والعمال في المستشفي وبعدين مش كل الدكاترة وحشين الظروف مش خلت الدكاترة بس التجار بيستغلوا والمعلمين بيدوا دروس خصوصي وبيحلبوا الناس وبتاع المصالح الحكومية قفشه مبلغ علشان تخلص المصلحة المشكلة في النظام كاملا

الدكتور بيجي يشوف المريض دقايق و يجري .. الممرضين هما اللي بيتابعوا المريض و يركبوا كل شيء و حتي لامواخذة يشلوا الخرا بتاعه ... و عامل النظافة حرفيا هو اللي هينظف الغرفة اللي كلها ميكروبات دي خلف المريض و يعقمها للدكتور و المريض

فيه أطباء محترمين جدا طبعا و منهم اللي بينزل للجميعات الخيرية يعالج الناس ببلاش كمان . و فيه اللي هتلاقيه في المستشفى الحكومي شغال بضمير و بيتابع الحالات بنفسه.

صراحة انا شايف لوم الظروف ملوش علاقة
انت بتلاقي طبيب بينهب علشان يجيب شالية او عربية غالية ...و أطباء معاهم فلوس بالهبل و اولاد ناس مستورين و مع ذلك جزارين

ثانيا مصر طول عمرها فقيرة و لم يكن فيها نفس هذة الظواهر القذرة و التحول للمادية .. زمان اصلا الدكتور كان يعتبر فرد من العائلة و كان يلقب بطبيب العائلة و بيروح للناس في بيوتهم

في مصر اصبح فيه جشع غير طبيعي جدا من ناس كثيرة و بيزيد مع الوقت و اعتقد دة سببه التحول المادي للناس و اكثر ناس بشوفهم بيسرقوا اللي معاهم فلوس اصلا

ده صحيح خلي بالك أنت محتاج ضعف عدد الأطباء اللي موجود يعني الطبيب دلوقتي عليه ضعف عدد المرضي الطبيعي ده ضغط عليه ده غير مفيش امكانيات وآلات تساعده زي أوروبا أو دول الخليج وكمان المرتب ضعيف والدكتور بيقول علي قد مرتبك هشتغل ده غير عدم حمايته إذا تعدي عليه أحد من أهل المرضي وبعد ده كله عايزه يشتغل طب ازاي؟
هو اصلا مبيحضرش في المستشفى الحكومي من الاساس...هتروح المستشفى الخاص هتلاقية موجود

فيه اوقات فيهم امثلة محترمة تستحق التقدير و اتمني الدولة تدي لهم ذهب و ليس جنية .. لكن باقي التجارب بتاعتي خرا حرفيا و كوارث بمعني الكلمة

و بلاش نفتح في الكلام لان فيه قذارة هنا بتحب تشمت

و الله ياخي حاليا ليس صعب ان الطبيب يجيب ٢٠ الف في مصر . و اعرف أطباء بتعمل الرقم دة في ايام و مع ذلك يسافر للخارج

الفرق شاسع بين ٢٠ الف و بين ٢٠٠ الف في الشهر مع حياة في دولة غربية .

القطاع الطبي اصبح تجاري بحت و بدون مبالغة و الكل يبحث ان اي اموال زيادة

و اكرر انا مع رفع المرتبات ليهم و لكل المصريين كمان لكن هذا لن يوقف هجرة الأطباء نهائيا....و بالمصادر دول تعطي مرتبات افضل منك بمراحل و دول ديمقراطية و مع ذلك الأطباء تهاجر منها باعداد كبيرة
لو هدفك اصلا منعهم مطلقا من السفر فده مستحيل وملوش لأزمة اصلا احنا بنتكلم في تقليل نسبة المسافرين للخارج في الوقت الطبيعى
كلامك عن المرتبات غلط لإن زى ما انت قلت فعلا فيه أطباء بيجيب ال 20,000 فى أيام بس كام واحد وبعد كام سنة
الشباب بقى دخله كام؟ ملاليم ولا عارف يفتح عيادة ولا يحزنون مفيش قدامه اصلا حل غير السفر لإن لو قعد 10 سنين في مصر يعتمد على نفسه برضه مش هايعرف يفتح عيادة
أى شاب بيفتح عيادة تأكد إن أهله هما اللى جهزوها له وده طبعا نسبة لا تذكر
لو ظبط المرتبات هتساعده يفتح عيادة وهتكون مصالحه اصلا ارتبطت بتواجده في منطقته وأكاد أجزم هتقل نسبة المسافرين اكتر من 90% وده شئ ممتاز

عودة
أعلى