متابعة تاثيرات سد النهضة على الاقتصاد الافريقي

هل تستطيع دول الخليج الاستفادة من سد النهضة دون الاضرار بدول المصب؟

• مجموع المصوتين
    38
لمن يذكروننا بهجوم خالد بن سلطان على إثيوبيـا في عام 2013

و بدورنا نذكركم و الجميع

حتى لا ننسى . . .

مستشار العاهل السعودى بالديوان الملكى أحمد الخطيب.jpg

مستشار العاهل السعودى بالديوان الملكى أحمد الخطيب حلال زيارته لسـد النهضة الإثيوبي

تذكرنا و نذكرك . . . . حتى لا ينسى الجميع

لمن يذكروننا بهجوم خالد بن سلطان على إثيوبيـا في عام 2013

و بدورنا نذكركم و الجميع

حتى لا ننسى . . .

مشاهدة المرفق 85587

مشاهدة المرفق 85588

مستشار العاهل السعودى بالديوان الملكى أحمد الخطيب حلال زيارته لسـد النهضة الإثيوبي

تصريح خالد بن سلطان كان قبل ان يتفق السيسي معهم ويوقع اتفاقية رسمية دولية ..
ولكن بعد ما اصبح قائد مصر موقع على وثيقة السد وراضي بها ، هل تريد منا ان نكون مصريين اكثر من رئيس مصر ونعادي اثيوبيا ؟
اثيوبيا بلد زراعي ومن حقنا ان نستثمر فيه .. غير منطقي انا اعادي اثيوبيا من اجل مصر في حين مصر توقع اتفاقية السد معها ؟
مُضحكة جداً بعض الردود ، لا اريد ان افتح باب المقارنات واسرد لك في كم مرة وقفت مصر ضد السعودية
وللعلم انا ايضاً اؤيد رأي اخي الوكارد في الاعلى عندما قال " دي كانت فركة ودن والحمد لله رجعت الامور لطبيعتها "
هي فعلاً كانت فركة ودن والامور الان اختلفت والكل عرف مكانه .. تحياتي للجميع
بالنهايه بالتوفيق للسودان الشقيق ومصر واثيوبيا

وعشان ما تتوهش الذاكرة برضك لازم نتذكر ايه اللي كان بيحصل في ذلك الوقت.

سابقا كانت مصالحنا واحدة وكنا صادقين مع بعض. بعدها جاء من يشاغب ويعمل لوضع السعودية على القائمة السوداء في مجلس الامن ويتاجر بالمواقف. فكان ضروري فركة الاذن للتنبيه ليس اكثر وتلاحظ انها جابت نتيجة مشجعة.

الامور الان حسب ما ارى مرضية جدا من الناحية السعودية.

بالتوفيق للبلدين الشقيقين وان شاء الله لا تعود التوترات اللي ما لهاش لازمة بين الاشقاء.

لماذا لا تلجأ مصر والسودان الى محكمه العدل الدوليه وتحل مشكلة مثلث حلايب للأبد ،، خروج السودان من الصف الذي تقف فيه مصر ليس في صالحها ابدا .

مثلث حلايب مصرية و لا جدال فيها سواء رضي النظام السوداني أم أبى
إن إتفاقية ترسيم الحدود الدولية بين الدولتين واضحة وضوح الشمس
خط عرض 22 فاصل للحدود . و المثلث يقع شمال خط العرض إذا لا مجال للمناقشة
موضوع حلايب شبيه بموضوع الجزيرتين . القبائل السودانية التي تغدو و تروح في المثلث للتجارة لا يحولها لأرض سودانية . . . إدارة منطقة ما لا يشترط سيادتها . . كنا ندير رفح الفلسطينية فلما تشكلت السلطة سلمناها و هكذا الأمر

النسرالعربي @النسرالعربي
دائماً تعليقات مفيدة كابن جلا و كاهن حرب و غيرهم من الأفاضل من الإخوة السعوديين
أحييك على حيادك الواضح و إبتعادك عن الإثارة كبعض الإخوة السعوديين المعروفين بموضوعاتهم و تعليقاتهم المثيرة للجدل و الشقاق أكثر منه للوحدة و التأخي .

سابقا كانت مصالحنا واحدة وكنا صادقين مع بعض. بعدها جاء من يشاغب ويعمل لوضع السعودية على القائمة السوداء في مجلس الامن ويتاجر بالمواقف. فكان ضروري فركة الاذن للتنبيه ليس اكثر وتلاحظ انها جابت نتيجة مشجعة.

الامور الان حسب ما ارى مرضية جدا من الناحية السعودية.
دا تقريبا رابع تعليق ليك تقريبا على القائمة السوداء اللى انت واخد مقال عماد الدين اديب مصدر ليها
بالرغم من ان مفيش مسئول واحد من اى الدول قال على "نظرية المؤامرة" دى
وكأن القائمة لم تدرج التحالف ككل فى القائمة ومنهم مصر

لو شفت سبب الخلاف وموقف كل دوله من الاسباب هتعرف ان مفيش اى تغير الا ان نغمه "بتشوف" انخفض صوتها

دا تقريبا رابع تعليق ليك تقريبا على القائمة السوداء اللى انت واخد مقال عماد الدين اديب مصدر ليها
بالرغم من ان مفيش مسئول واحد من اى الدول قال على "نظرية المؤامرة" دى
وكأن القائمة لم تدرج التحالف ككل فى القائمة ومنهم مصر

لو شفت سبب الخلاف وموقف كل دوله من الاسباب هتعرف ان مفيش اى تغير الا ان نغمه "بتشوف" انخفض صوتها
فركة أذن
ده على اعتبار إننا بعتنا قوات لسوريا أو ضربنا اليمن بالنووي
ثم ثانيا مين يفرك أذن مين
ده يوم ماقطعت الغاز ولا البوتاجاز قلنا مع السلامة مش عاوزين
هو في مصر غير اللي عايشين فيها احنا ياحضرات

تصريح خالد بن سلطان كان قبل ان يتفق السيسي معهم ويوقع اتفاقية رسمية دولية ..
ولكن بعد ما اصبح قائد مصر موقع على وثيقة السد وراضي بها ، هل تريد منا ان نكون مصريين اكثر من رئيس مصر ونعادي اثيوبيا ؟
اثيوبيا بلد زراعي ومن حقنا ان نستثمر فيه .. غير منطقي انا اعادي اثيوبيا من اجل مصر في حين مصر توقع اتفاقية السد معها ؟
مُضحكة جداً بعض الردود ، لا اريد ان افتح باب المقارنات واسرد لك في كم مرة وقفت مصر ضد السعودية
وللعلم انا ايضاً اؤيد رأي اخي الوكارد في الاعلى عندما قال " دي كانت فركة ودن والحمد لله رجعت الامور لطبيعتها "
هي فعلاً كانت فركة ودن والامور الان اختلفت والكل عرف مكانه .. تحياتي للجميع
بالنهايه بالتوفيق للسودان الشقيق ومصر واثيوبيا

و من حق مصر ان تستثمر و تتعاون مع ايران ..

الناس تفضل تكدب وتكدب وتكدب لحاد ماتصدق نفسها ... طيب ماشي صدق نفسك ... إبليس نفسه مصدق حاله
لكن مش لازم اصدقك أنا ... لأني ممكن أكون بكدب زيك وأصدق نفسي
لكن من غير كدب برضك يعني انته عملت ايه لما رحت أثيوبيا... جبتلهم S-300 مثلا
زيارة عادية والناس بينها وبين بعض فلوس واثيوبيا سوق استثماري واعد
احنا في مصر كبرنا الأمور بزيادة وغيرنا عام على عومنا وقال فركة أذن
طيب
وصاحب تصديقين كداب
هههههههه

يا حبيبي الموضوع مش مكايدة
انته معاك علاقة اتفاقية سلام مع اسرائيل
مصلحتك قالت بكده
هو مصلحته يروح اثيوبيا ... الله يباركله
لكن مانغنيش بقى في قصة فرك الودان يعني علشان واسعه حبتين
أومال سيبنا إيه لأمريكا

بعدها جاء من يشاغب ويعمل لوضع السعودية على القائمة السوداء في مجلس الامن ويتاجر بالمواقف. فكان ضروري فركة الاذن للتنبيه ليس اكثر وتلاحظ انها جابت نتيجة مشجعة.

لم يتاجر أحد بالمواقف كما تدعي . قبل أن يتولى الرجل المسئولية شكر و أثنى على السعودية و قال أول بلد سأزورها هي السعودية . . بعد أن تولي المسئولية شكر السعودية و أفاض و لم ينكر وقوفها مع مصر بل أقر و أثنى كما أسلفت . . أهذا شخص يتاجر بالمواقف . . !
إستقيموا يرحمكم الله و لا تخلطوا الأمور
أما مسألة قرص ودن . . فقلنا مراراً و تكراراً . بلدنا لا تركع إلا لخالق السموات و الأرض رب العرش العظيم و لا آخر سواه و أظن الرسالة كانت واضحة للقاصي و الداني . مصر ليست أرنباً و لا فأراً كي تقرصوا أذنيها . ليست كدول أخرى لا حول لها و لا قوة تمرحون فيها كما شئتم و لا أريد أن أزيد في هذه . . مصر لا تقرص أذنيها من أحد لا من أخ و لا من صديق و لا حتى من عدو .
و بالأخير نتمنى دوام التوفيق للبلدين

و دوام الأخوة الصادقة . الصادقة . الصادقة . بيننا هنا

خســارة

كله هري و فتي و كلام مالوش معنى
واحد بيقول بحيرة السد إتقلصت و كإنه بيقول إنها أصبحت بركة
و التاني بيقول قرصة ودن على مصر و كإنه بيتكلم عن إبنه الصغير مش بيتكلم عن دولة كبيرة
و التالت بيبارك للسودان على الراجمات الصينية و كإنه بيقولنا هتفشلوا بكل المقاييس
و الرابع بيتريق على كلام الرئيس على عدم السماح بالضرر و تصريح مسافة السكة
و الخامس بيقول كل حلفاؤك باعوك و كإن السيسي سبب المشكلة وواقف لوحده في الميدان بدون لا دولة و لا شعب
و السادس يقولك مصر و الفقر المائي و كإن النيل فجأة إختفى و إن مسالة الفقر المائي مشكلة بدأت من 2017
و السابع و التامن و التاسع . . . إلخ

فيه إيه تاني عندكم . . !

طّلعوا كل العُقد النفسية و إطرحوها و إستريحوا من المعاناة النفسية القاسية و نفثوا عنكم هذه الأمراض .

الله على الحوار الجميل الشيق
الله على العقليات الفذة النيرة
المحبة طفحت على الألسنة
الود باين مافيش كلام
مافيش بعد كدة تأخي

..................................................................

الحمد لله و المنه منه سبحانه
عندنا بدل البحر بحرين و بنعمل محطات تحلية زي السعوودية اللي مافيها أنهار أصلاً و بتعتمد على الأمطار و الينابيع و التحلية . . . بدل بحيرة 13 بحيرة عذبة و مالحة . . مياه جوفية في المنطقة الغربية تكفي مصر 50 سنة على الأقل . .
الحمد لله مصر لديها شعب لا يستطيع أحد على وجه الأرض تعطيشه

اتمنى إغلاق الموضوع

طبعا ان كنت تقصد المقارنة بين التعاون مع ايران وبين ماقامت به السعودية فانت مخطئ
لانه وكما قال اخي الفاضل لا يمكننا ان نكون مصريين اكثر من المصريين بعد توقيعهم للاتفاقية

سد النهضة امر واقع
مثله مثل اى قضية خاسرة و ما اكثرهم
علينا الاعتراف بالفشل و مواجهة الواقع
سوء ادارة الازمة منذ البداية هو السبب في بناء هذا السد

سد النهضة امر واقع
مثله مثل اى قضية خاسرة و ما اكثرهم
علينا الاعتراف بالفشل و مواجهة الواقع
سوء ادارة الازمة منذ البداية هو السبب في بناء هذا السد
لا خسارة ولا شيئ
لأنه لم يتم تدويل قضية أو عمل عسكري من جانبنا
ببساطة يا أستاذ عمرو
اتقال حاجة لهم
مخرات السد عددها ايه ومعدل الامتلاء بمعدل قد ايه والله المعدل كويس وموفر تدفق للمياه عندي ومش خالق مشاكل خلاص الموضوع منتهي
وده غالبا اللي حاصل

بعد ما اصبح قائد مصر موقع على وثيقة السد وراضي بها ، هل تريد منا ان نكون مصريين اكثر من رئيس مصر ونعادي اثيوبيا ؟
هي فعلاً كانت فركة ودن والامور الان اختلفت والكل عرف مكانه

و الله ما من شيىء مضحك إلا ردك و لو كنت تعرف فحوى الإتفاق الموقع بين الدول الثلاث ما تكلمت في شيىء تجهله من الأساس . و ما طلب منك أحد أن تتمصر أكثر من المصريين أنفسهم فالحمد لله لدينا من المصريين ما نسد به عين الشمس و لا حاجة لنا بمصريتك أنت أو غيرك .
لم نقل لك عادي فلان أو علان من أجل مصر . أستثمر في أي بلد حتى لو في الفاتيكان أو إسرائيل أنت حر
افتح باب المقارنات و السرد كما تحب . لكن أخاف عليك من الصدمة عندما يدينك التاريخ
أفرك ودن أخيك الصغير و إبنك أولاً و بعدها تعال إلى مصر كي نعلمك كيف تفرك الأذن .
أما مكانك . فنحمد لله أن عرفت أنت مكانك أيها العربي التائه .
ترجع الأمور لطبيعتها أو ما ترجع مش فارقة كتير .

. . . ننادي بالأخوة و المحبة و التآخي و نبذ الفرقة و الشقاق و الإحترام المتبادل منذ أن أتينا إلى هنا في كل تعليقاتنا .
لكن يجرنا البعض أن نرد الصاع صاعين و أكثر . .
نحن نحترم من يحترمنا و نتطاول على من يتطاول علينا
و إن عدتم عدنا

ان لي رأياً سديداً في هذا الموضوع يعجب اطراف بعينها وعلى هواهم..احنا نعمل اجتماع يحضره رئيس الجمهورية والقيادات السياسية ومذاع على الهواء نناقش فيه موضوع السد ويخرج احدهم بقوله اننا نسرب خبر تعاقدنا على طائرات تستطيع ضرب السد:مخطط: :مبتسم:

يا مارشــال @مارشــال . فهم الناس ديه إن المشكلة في المدة الزمنية في إمتلاء السد و عدد الفتحات مش في إقامة السد نفسه .
الناس عمالة تهري أى حاجة في أى حاجة و خلاص .
ناس حافطة مش فاهمة . . قربوا يطلعلهم ديل و قرون . مصلحة . العيد جاي
المشكلة هي اللغط الإعلامي في مصر
معندناش اّلة اعلامية
مابين التهديد والوعيد اللفظي والتأليه لقرارات الرئاسة دون مناقشة
يعني السيسي لو راح جنوب افريقيا النهارده يقولك شوف تعلب السياسة بيخنق اثيوبيا من تحت رغم ان لا علاقة لجنوب افريقيا بالأمر ... ده مثل يعني
ناس تانيه ... الحق ده فارد عضلاته عالشعب وهنموت عطشانين
فمعليش يعني إعلامنا هو اللي مش مقصر بس ... ده خنجر في ظهرنا

يا مارشــال @مارشــال . فهم الناس ديه إن المشكلة في المدة الزمنية في إمتلاء السد و عدد الفتحات مش في إقامة السد نفسه .
الناس عمالة تهري أى حاجة في أى حاجة و خلاص .
ناس حافطة مش فاهمة . . قربوا يطلعلهم ديل و قرون . مصلحة . العيد جاي
ودورنا هنا في المنتديات ولا المواقع الإجتماعية نتواصل وننقل فكرة ومش لازم يعني نغلط في الناس ياحاج بلاك Black Horse @Black Horse
ليه ... لأن العتب مش عليهم
اللي زعلان من تصرفنا حوالين السد هو خايف علينا برضك بس من وجهة نظر معينة ضيقة كانت أو واسعه ده نطاق النقاش بتاعنا
وربنا يوفق

عودة
أعلى