السفير علاء يوسف: الرئيس السيسي يلتقي الرئيس أولاند و وزيري الدفاع والداخلية خلال زيارته إلى باريس

لاكن لو خصصت فريم ASW للميسترال انا هاحتاج فريم كمان تكون فاضيه للدولفين الاسرائيلي لان في حاله خروج الميسترال في مهمه ستاخذ معها الفريم و لن يوجد ما يؤمن حدودك البحريه
كلامي منطقي?
كلام سليم ,,,
فرقاطة كمان بجانب التايب 209
يبقى 2 تايب + 2 جويند + 2 فرقاطة AAW وASW مع كل ميسترال
ولو امكن حتتين امبسادور

انا مقتنع بكلامهم اول لما نزل الصراحة
ومقتنع ان صعب جدا حاجة شرقي تنضم للاسطول المرافق
لكن اية رايك لو امريكي ومش تطوير البيري لا lcs
ما الامريكان رايحين جايين اهو .. stuff البنتاجون تقريبا كله زار مصر لكن ايضا صعب لان دمج منظومة القتال الفرنسية بالامريكية و ان كان ممكن حيكون مكلف
و بعدين صدقني لما اقلك ال lcs حتخدها بتمن يمكن اغلى من الهورايزن ز مش حتلاقي عليها لا spy radar و لا sm-2 حتى :D الا لو ناسبنا الامريكان بجوازة بقى و اخدنا الفليت 3 بكل ما فيها ساعتها ممكن نفكر في وحدة مع الامريكان ههههههه

بالنسبة لاير اند كوزموس انا مش مقتنع بكلامهم لان دي مصيبة حرفيا لو اسرائيل كده فكرت تغلس بال f-35b على التشكيل دا .... حنحس بنفس شعور طقم الغواصة الكورية الشمالية دلوقتي اللي فشل في اطلاق صاروخ باليستي

الامريكان لينا معاهم حدود ماينفعش نتخطيها
عاوز اي قطعه موافقين هايدوك تسليم بعد ١٠ سنين و سعر ٢٠٠ ضعف و في الاخر قطعه حديد مركب اخونا F @Fawzy رادرها و امكانيتها احسن منها
احنا مش السعوديه يا معلم و الامريكان برده مابيدوش السعوديه كل البهاريز لازم يشيلو حاجه تقطم الضهر

got you

الهركليز حسب كلام بعض الاخوة قالو ان في طور التطوير ليشغل الاستر ٣٠ بمداه الكامل و لا اعتقد ان الاستر ٣٠ ممنوع تصديره
منطقيا احنا منتظرين الانتهاء من تطوير الهركليز و نكون في نفس الوقت اكتسبنا خبره التعامل مع تكنولوجيا الرادار و الاستر المتوفرين حاليا ثم نتجه للترقيه

شكل الاسطول المرافق زي ما انتا قلت مش منطقي تصور A&C هايكون اكبر من كده بكتير و وجود وحدات اكثر تخصصا في AAW
لاكن لو خصصت فريم ASW للميسترال انا هاحتاج فريم كمان تكون فاضيه للدولفين الاسرائيلي لان في حاله خروج الميسترال في مهمه ستاخذ معها الفريم و لن يوجد ما يؤمن حدودك البحريه
كلامي منطقي?
YES بس اختلف معاك تصور a&c مش لشئ كبير و اعتقد هو عبارة عن توقع مبني على قطع الصفقات او الاسوء مصدر و ان شاء الله التانية لا لكن في الحالتين هما فاهمين ان التصور اللي وضعو غير كافي
و شئ آخر تمركز الاسطولين حيضمن توزيع مهام تكفي كل تهديداتك و ال GP اكبر داعم لكده لانها بتقدي كل الادوار بحرفية بس مينفعش 2 فقط على الاقل 6 عشام تكفي كل مهامك و مساحتك المائية

يعنى انت شايف هيركليز قادر على تشغيل استر 30 بمدى كامل غير كافى ؟؟
ماذا يكفيك ؟؟ ونتكلم فى المعقول .
مش انا اللي شايف تغطيته لمهام قطعة ال LHD اللي معاه هيا اللي شايفة و ضيف عليهم اتنين ل 3 جويند حمل سفاح فا اذا كنت ححمي كل دول بمدى في حدود 60 - 70 كلم فرضا ليه ما اضمنش التطوير و 20 كلم زيادة مثلا ايضا و امنح نفسي 10 ثواني اضافية للتعامل مع التهديد ... لكن في النهاية منصة واحدة مش كفاية و الاهم ردار واحد مش كفاية .. افتكر كلام ثاندر بولت

ما الامريكان رايحين جايين اهو .. stuff البنتاجون تقريبا كله زار مصر لكن ايضا صعب لان دمج منظومة القتال الفرنسية بالامريكية و ان كان ممكن حيكون مكلف
و بعدين صدقني لما اقلك ال lcs حتخدها بتمن يمكن اغلى من الهورايزن ز مش حتلاقي عليها لا spy radar و لا sm-2 حتى :D الا لو ناسبنا الامريكان بجوازة بقى و اخدنا الفليت 3 بكل ما فيها ساعتها ممكن نفكر في وحدة مع الامريكان ههههههه

بالنسبة لاير اند كوزموس انا مش مقتنع بكلامهم لان دي مصيبة حرفيا لو اسرائيل كده فكرت تغلس بال f-35b على التشكيل دا .... حنحس بنفس شعور طقم الغواصة الكورية الشمالية دلوقتي اللي فشل في اطلاق صاروخ باليستي
اولا ممكن
ثانيا انت بتتكلم عن برنامج ل٦فرقاطات علي عشر سنوات من قيمة المعونة
الامريكان محتاجين يعملوا صفقة مع مصر هما اللي محتاجين مش احنا وهيقدموا اللي احنا عاوزينة او اقصي حاجة ممكن ناخدها من برة
دمج السلاح الفرنسي والامريكي مش مكلف خالص ياباشا بدليل ان شارل ديجول هتحميها فرقاطة المانية
الموضوع يتعلق بتجهيزات الفرقاطة الامريكية من الاساس
خلينا بس نتفق التشكيل دة مستحيل اصلا
وبالتالي لازم حاجة تانية تدخل معاه
اما الفرقاطة الامريكي
او المدمرة الصينية بتجهيزات من فرنسا
حتي تتوافق مع الفريم والميسترال والجويند

لا طبعا متفائل بال Gp بس الكلام دا لما يكون عندك 6 قطع منها مش اتنين فقط
بعد الشر يا راجل عنك :D

آه تمام الكلام دلوقتى على العدد وليس القدرات بعد التطوير المنظور .

وأتفق معك جداً لعدة أسباب :
  • عدد 1 فريم Gp لكل أسطول غير كافى لحمل التأمين على عاتقه منفرداً ليس لضعف فى قدراته بل لأنك بكده تكون ركزت معظم قوتك المتخصصة فى الـ AAW والـ ASW فى هدف واحد وده مش صح طالما هاتخرج من دائرة نفوذك الطبيعية .
  • الخيارات الأخرى غير الفريم GP إما أنها غير متاحة (إيجيس مثلاً) + الثمن أو أنها غير ناضجة كما فى البرامج الروسى والتى تسبب صداع آخر وهو الربط فى منظومة واحدة .
  • إذا كنا هانعيد تشكيل البحرية بقوات مارينز وأسطولين للبحرين الأحمر والمتوسط فلا أظن أنه سنكتفى بقطع سطح من أحجام الفرقاطات عموماً بما هو عليه الآن سيتم التطوير لما يمكن تطويرة وشراء المزيد من بين المتاح (سياسياً و مالياً) . وخلينا نشوف الامريكان ناويين على إيه ؟!!

عاوز اي قطعه موافقين هايدوك تسليم بعد ١٠ سنين و سعر ٢٠٠ ضعف و في الاخر قطعه حديد مركب اخونا F @Fawzy رادرها و امكانيتها احسن منها
احنا مش السعوديه يا معلم و الامريكان برده مابيدوش السعوديه كل البهاريز لازم يشيلو حاجه تقطم الضهر
اليخت بتاعى بفضل الرادار اللى عليه بيشغل الاستر 30 بكامل مداه
وزى ما انتا قولت تسليم بعد 10 سنين وسلاح درجة تانيه بطلوع الروح
فى داهية والبحر

اسمحولي اشارك مشركه ضعيفة في هذا الحوار الرائع لي سؤال هو لي ديما الحديث عن استحالة قطع مرافقه روسيا لان التقنية مختليفه مع الاخذ في الاعتبار ان اصلا القطع كانت ذهبا الي روسيا ولا اعتقد ان روسيا كانت هاتشتري القطع المرافقه من فرنسا فبالتالي الحديث عن مشاكل التكامل بين الميسترال والقطع الروسية لا وجود له

YES بس اختلف معاك تصور a&c مش لشئ كبير و اعتقد هو عبارة عن توقع مبني على قطع الصفقات او الاسوء مصدر و ان شاء الله التانية لا لكن في الحالتين هما فاهمين ان التصور اللي وضعو غير كافي
و شئ آخر تمركز الاسطولين حيضمن توزيع مهام تكفي كل تهديداتك و ال GP اكبر داعم لكده لانها بتقدي كل الادوار بحرفية بس مينفعش 2 فقط على الاقل 6 عشام تكفي كل مهامك و مساحتك المائية
when it comes to the real thing i don't believe in multitasking
i believe in Specialty

يعني قطعه تعمل ASW&AAW في نفس الوقت ? مستحيل بنفس الكفائه

اسمحولي اشارك مشركه ضعيفة في هذا الحوار الرائع لي سؤال هو لي ديما الحديث عن استحالة قطع مرافقه روسيا لان التقنية مختليفه مع الاخذ في الاعتبار ان اصلا القطع كانت ذهبا الي روسيا ولا اعتقد ان روسيا كانت هاتشتري القطع المرافقه من فرنسا فبالتالي الحديث عن مشاكل التكامل بين الميسترال والقطع الروسية لا وجود له
مفيش حاجة مستحيل
انا استبعدت الروسي لانة غير جاهز فعليا
الروسي ممكن يقوم بالحماية ويتم تعديلات ليتوافق مع الفرنسي لكن المشكلة انو مش جاهز
كمان ضيف الصيني عليها

روسيا حطت اجهزه اتصال و Data Links من انتاجها علي شان تتلافي المشكله دي يعني الميسترال كان شاسيه علي راي الاخوه
علشان كده شالو كل الاجهزه بتاعتهم بعد البيع لمصر

i believe in Specialty

ممكن بس مش فرقاطة
مدمرة ثقيلة ممكن تأدي المهمتين
الفكرة ان زيادة الحمولة هيديك الامكانية دي بالطبع

خلينا نشوف الامريكان ناويين على إيه ؟!!
الامريكان مش هايدونا حاجه عليها القيمه حتي بفلوسنا مع ان الشركات علي استعداد
اللا لو جد امور و ماتنساش ان الامريكان Costwise غاليين جدا

انت كده قصفت جبهة للمحروسة و الاستاذ فوزي حيكلك كيم يونج يا معلم دا راجل واصل
بس كلامك صحيح طبعا انا بمزح

اولا ممكن
ثانيا انت بتتكلم عن برنامج ل٦فرقاطات علي عشر سنوات من قيمة المعونة
الامريكان محتاجين يعملوا صفقة مع مصر هما اللي محتاجين مش احنا وهيقدموا اللي احنا عاوزينة او اقصي حاجة ممكن ناخدها من برة
دمج السلاح الفرنسي والامريكي مش مكلف خالص ياباشا بدليل ان شارل ديجول هتحميها فرقاطة المانية
الموضوع يتعلق بتجهيزات الفرقاطة الامريكية من الاساس
خلينا بس نتفق التشكيل دة مستحيل اصلا
وبالتالي لازم حاجة تانية تدخل معاه
اما الفرقاطة الامريكي
او المدمرة الصينية بتجهيزات من فرنسا
حتي تتوافق مع الفريم والميسترال والجويند
ال LCS لا تصلح للعمل مع الميسترال ال LCS عبارة عن جويند بتسليح عالي و ال SCS استحالة ناخدها لانها ايجيس و نفس الاقضية عمل ساحلي و ليس اعالي البحار و صدقني ال6 قطع دول امريكيا حيعدو ال 8 مليار مرتااااااااااح
متفق معاك ان الدمج ممكن بس for what انا كده كد مش حاخد منهم اللي محتاجه منهم انت ملكش عند الامريكان الا الارلي بيرك و شوف لو ادينا للامريكان 200 قاعدة مش حناخدها
هو الحل الاكثر واقعية الفريم GP فعلا سواء زمنيا او قدرات تشغيل مجربة او سياسيا لكن 6 قطع فما فوق ليس اقل
الصيني بطيخ عايم على الماء

آه تمام الكلام دلوقتى على العدد وليس القدرات بعد التطوير المنظور .

وأتفق معك جداً لعدة أسباب :
  • عدد 1 فريم Gp لكل أسطول غير كافى لحمل التأمين على عاتقه منفرداً ليس لضعف فى قدراته بل لأنك بكده تكون ركزت معظم قوتك المتخصصة فى الـ AAW والـ ASW فى هدف واحد وده مش صح طالما هاتخرج من دائرة نفوذك الطبيعية .
  • الخيارات الأخرى غير الفريم GP إما أنها غير متاحة (إيجيس مثلاً) + الثمن أو أنها غير ناضجة كما فى البرامج الروسى والتى تسبب صداع آخر وهو الربط فى منظومة واحدة .
  • إذا كنا هانعيد تشكيل البحرية بقوات مارينز وأسطولين للبحرين الأحمر والمتوسط فلا أظن أنه سنكتفى بقطع سطح من أحجام الفرقاطات عموماً بما هو عليه الآن سيتم التطوير لما يمكن تطويرة وشراء المزيد من بين المتاح (سياسياً و مالياً) . وخلينا نشوف الامريكان ناويين على إيه ؟!!
متفقين و متنساش قطعة التايب 071 الصيني اهو دي عايزه فريم لوحدها

مفيش حاجة مستحيل
انا استبعدت الروسي لانة غير جاهز فعليا
الروسي ممكن يقوم بالحماية ويتم تعديلات ليتوافق مع الفرنسي لكن المشكلة انو مش جاهز
كمان ضيف الصيني عليها
في الحاله ده انت محتاج كام سنه علشان تشغا الميسترال بكامل طاقتها والمشروعات الروسيا محتاجا كام سنه للخروج للنور وياريت لو حد عنده معلومات عن المشروعات الروسيا الممكن لها العمل ضمن التشكيل ام الصيني اعتقد هيكون اسهل بكثير في عملية الدمج او الاضافه والتغير من مصادر مختلفه

روسيا حطت اجهزه اتصال و Data Links من انتاجها علي شان تتلافي المشكله دي يعني الميسترال كان شاسيه علي راي الاخوه
علشان كده شالو كل الاجهزه بتاعتهم بعد البيع لمصر
بس في كلام كثير عن تفاوض مصر علي هذا الاجهزا وانت كمان شريها شاسيا فتمتلك من المرونه ما يتيح لك الاختيار من الكل دون تعقيد

حان وقت الصفقات الاقتصاديه الان

150 رئيس دوله سوف يحظر القمه

على مصر ان تركز على الاقتصاد وتجهز ملف كامل للفرص الاستثماريه لديها

الصفقات العسكريه التي عقدتها مصر تكفيها خمس سنوات قدام

وكما قال مستشار كلينتون جيمس كارفيل له انه الاقتصاد ايها الغبي

مش بس شاسية ممكن تاخد من التسليح الصيني خصوصا الدفاع الجوي حاجة ممتازة
بالاضافة للكثافة النيرانية العالية
صحيح
الصين شغاله على نظام اسمه hq-26
ده غير hq-9 اللى طورته بالاساس بتكنولوجيا الاس 300 والباتريوت اللى اخدتها من اسرائيل
عاوزين نشوف حاجة نضيفه زى دى شغاله على قطعنا
ومفيش مانع لو مفيش نقل تقنية من شغل السرقة والهندسة العكسية
احنا فى زمن الوحوش يا ناس :D:D

بعد نزع المعدات الروسية من على الميسترال النظرية دي لم تعد تصلح قد اتفق معاك لو ظلت بس يظل عامل التسليم الزمني و منظومة الدفاع الجوي اللي حتركب على القطع الروسي
i believe in Specialty

صدقني الفريم GP قادرة جدا محتاجة فقط اضافة الاستر 30 و التطوير و راعي ان حالتك لا تسمح ب specialty لان سياسيا صعب تنوع و ماديا كذلك و يا سيدي بعد 5 سنين تشغيل من وصول التشكيل للمستوى المنشود نقول مثلا من 2020 الى 2025 حتكون القوى العالمية اتعودت عليك .. هات ال FTI براحتك بالسي فاير

بس في كلام كثير عن تفاوض مصر علي هذا الاجهزا وانت كمان شريها شاسيا فتمتلك من المرونه ما يتيح لك الاختيار من الكل دون تعقيد
but you already have 1 FREMM and 4 GOWIND
all french

عودة
أعلى