السفير علاء يوسف: الرئيس السيسي يلتقي الرئيس أولاند و وزيري الدفاع والداخلية خلال زيارته إلى باريس

أضرب مثلاََ 5 منه ب 50 مليون دولار على حاملة طائرات بطائراتها بحوالى 3 إلى 4 مليار دولار .. شوف ممكن يعمل إيه ..
من الواضح انا مش عارف اوضح سؤالي حجم التعاقد على كام صاروخ .100 مثلا؟؟ يعني هنجيب كام صاروخ من النوع ده من الصين

من الواضح انا مش عارف اوضح سؤالي حجم التعاقد على كام صاروخ .100 مثلا؟؟ يعني هنجيب كام صاروخ من النوع ده من الصين

مش عارف بس أى عدد منه هو فى حد ذاته ردع لأى قطعة فى البحر المتوسط من شماله لجنوبه ومن شرقه لغربه ويزيد ..

بص مصر داخلة فى مشاريع عملاقة اليومين دول مع دول كتيره من ناحية قدرات الإنذار المبكر والرصد والإتصالات والإستطلاع وأعمال الإستخبارات الإلكترونية يكفى مشروع ال E-STAR الروسى ده جزء من كل ..

استاذ jack طيب لو فيه صاروخ ( رخيص ) وبالمدى ده والامكانات دى ليه منجبش منه عدد كبير لان فى جميع الاحوال هو ارخص من اى قطعة بحرية يتم ضربها به مش بس حاملة طائرات ويكون ردع لاى حد يفكر يهزر معانا

مش عارف بس أى عدد منه هو فى حد ذاته ردع لأى قطعة فى البحر المتوسط من شماله لجنوبه ومن شرقه لغربه ويزيد ..

بص مصر داخلة فى مشاريع عملاقة اليومين دول مع دول كتيره من ناحية قدرات الإنذار المبكر والرصد والإتصالات والإستطلاع وأعمال الإستخبارات الإلكترونية يكفى مشروع ال E-STAR الروسى ده جزء من كل ..
شكرا ومعلش تعبت حضرتك معايا و بصراحه انت بتخليني متفائل و مش ناسي كلامك عن موضوع القمر الصناعي المصري . بس ممكن سؤال معلش المشروع ال E-STAR ممكن شرح مختصر معلش انا معلوماتي متوضعه في العلوم العسكريه و بتعبك معايا.

شكرا ومعلش تعبت حضرتك معايا و بصراحه انت بتخليني متفائل و مش ناسي كلامك عن موضوع القمر الصناعي المصري . بس ممكن سؤال معلش المشروع ال E-STAR ممكن شرح مختصر معلش انا معلوماتي متوضعه في العلوم العسكريه و بتعبك معايا.

ده مشروع روسى لتصميم وصناعة الأقمار الصناعية الخاصة االإستشعار عن بعد سواء بمستشعرات حرارية أو كهرو بصرية أو رادارية مصر إشتركت فى المشروع الخاص بشركة " إنيرجيا " الروسية وتم بالفعل إطلاق القمر الصناعى الأول من المشروع وهو القمر EGY-SAT2 والتانى EGY-SAT3 حسب مصادر خاصة إنه تم الإطلاق الفعلى للقمر وبكده يكون لينا قمرين روسيين فى السماء .. السنة دى فى قمر صناعى خاص بالإتصالات حيتم إطلاقة أيضاََ وده ضمن مشروع خاص بالإتصالات وهو حيكون مكون من 5 أقمار صناعية وفى قمر أخر روسى فى 2016 وهو قمر رادارى غير قمر بالتعاون مع فرنسا وغير 5 أقمار صناعة مصرية وغير قمر بالتعاون مع الألمان وقمر بالتعاون مع الصين وكل المشاريع دى مصر مشاركة فى تصنيعها وتصميمها ..

أستاذ jack.beton.agent @jack.beton.agent لا أعتقد نهائيا إمكانية حصولنا علي الـ DF-21D
فيه أسلحة إستراتيجية يستحيل تصدريها ومنها هذه المنظومة الصاروخية لأنها الأمل الوحيد للبحرية الصينية للرد علي تهديد حاملات الطائرات الأمريكية في بحر اليابان وهي منظومة سرية ولن تعطيها الصين لأي أحد

أستاذ jack.beton.agent @jack.beton.agent لا أعتقد نهائيا إمكانية حصولنا علي الـ DF-21D
فيه أسلحة إستراتيجية يستحيل تصدريها ومنها هذه المنظومة الصاروخية لأنها الأمل الوحيد للبحرية الصينية للرد علي تهديد حاملات الطائرات الأمريكية في بحر اليابان وهي منظومة سرية ولن تعطيها الصين لأي أحد

أخى الكريم وجهة نظرك أحترمها .. لكن أنت لا تعرف حجم التعاون ما بينا وبين الصين فى مجال الصواريخ عمتاََ وصل لأى مستوى .. إقبل إعتذارى

أخى الكريم وجهة نظرك أحترمها .. لكن أنت لا تعرف حجم التعاون ما بينا وبين الصين فى مجال الصواريخ عمتاََ وصل لأى مستوى .. إقبل إعتذارى

إعتذار علي ايه أخي الكريم!!!
أنت أكتر مني خبرة وعلم وبكتييييييييييير وأنا بتعلم من حضرتك
لما أنا أكتب حاجة غلط ويتم التصحيح ليا بكون سعيد أكتر لأني كده هتعلم
وأخيرا أتمني من كل قلبي ان الكلام يكون مظبوط لأنه هيكون نقلة كبيرة لينا

تقبل تحياتي وإحترامي

إعتذار علي ايه أخي الكريم!!!
أنت أكتر مني خبرة وعلم وبكتييييييييييير وأنا بتعلم من حضرتك
لما أنا أكتب حاجة غلط ويتم التصحيح ليا بكون سعيد أكتر لأني كده هتعلم
وأخيرا أتمني من كل قلبي ان الكلام يكون مظبوط لأنه هيكون نقلة كبيرة لينا

تقبل تحياتي وإحترامي

لا يا صديقى .. ولا يهمك حاجة يعنى أما الصين تبيع ال DF-3 للمملكة فى التمنينات مقابل علاقة اقل إلى حد ما مع الصين عن علاقتنا الكبيرة والقديمة معهم فلك أن تتخيل ما يمكنها تقديمه لمصر ..

انا بتكلم في نقطه شغلاني تفتكر حضرتك لما تركيا تستلم حامله الطائراته2020 من مصر ايه التطوير المقابل في التسليح .و انا بصراحه متفق مع كلام استاذي @Sam7 بخصوص الخوان كارلوس طبقا لظروفنا الماليه و احتياجتنا في مسرح العمليات.
و اسمحلي شرح نقطه تطوير الميسترال و ارتبطها بفكره تطوير المحروسه ( ده تم تقطيع و اضافه اطوال للمحروسه وزياده عدد الادوار و نظام التشغيل يعني كل الحضرتك شرحته من الهنجر و ماده للسطح متوقع مع التغير المطلوب لان هطلب من الميسترال مهام جديده و تسليح جديد اكيد هيحصل تعديل .. واسف جدا على الازعاج ) وياريت اسمع تعليق من استاذي @Sam7
-ده فيديو يوضح تطوير المحروسه(فيلم محروسة عبر الزمن) من الدقيقه 4.31

ياريس بكل بساطة عشان تعدل كل الكلام ده على الميسترال انت هاتدفع مئات الملايين من اليوروهات بما يعادل ثمنها يعني بالبلدي تروح تشتري حاملة جديدة بالمواصفات اللي انت عايزها .. الميسترال ماتنفعش ابدا بوضعها الحالي ولازم حجمها يزيد ولازم تعديلات جذرية للهناجر والمصاعد والسطح وكل ده مكلف جدا جدا .. يبقى اللي يخليني ادفع مئات الملايين يخليني اتعاقد على واحدة جديدة بالتعديلات المطلوبة على التصميم

التطوير المقابل للتسليح اني لازم ادخل قطع سطح بقدرات دفاع جوي رئيسية ومحترمة + لازم اخصص عدد من الرافال للدعم البحري

و اسمحلي شرح نقطه تطوير الميسترال و ارتبطها بفكره تطوير المحروسه ( ده تم تقطيع و اضافه اطوال للمحروسه وزياده عدد الادوار و نظام التشغيل يعني كل الحضرتك شرحته من الهنجر و ماده للسطح متوقع مع التغير المطلوب لان هطلب من الميسترال مهام جديده و تسليح جديد اكيد هيحصل تعديل
بعد الصفقات التى تمت بين مصر وفرنسا وشركه DCNS الفرنسية وبعد النية لافتتاح فرع لها فى مصر
استغل النقطة دى واخطط من الان لبناء حاملة طائرات بالتعاون مع الشركة الفرنسية
وعلى ما اخطط واجهز نفسى يكون عدى وقت ليس بالقليل يكون فيه الاقتصاد فى تحسن وتكون البلد اكثر استقرارا
لانى ببساطة لن اتى فى يوم وليله واعلن عن النية لامتلاك حاملة طائرات

التعديل الأخير:

ياريس بكل بساطة عشان تعدل كل الكلام ده على الميسترال انت هاتدفع مئات الملايين من اليوروهات بما يعادل ثمنها يعني بالبلدي تروح تشتري حاملة جديدة بالمواصفات اللي انت عايزها .. الميسترال ماتنفعش ابدا بوضعها الحالي ولازم حجمها يزيد ولازم تعديلات جذرية للهناجر والمصاعد والسطح وكل ده مكلف جدا جدا .. يبقى اللي يخليني ادفع مئات الملايين يخليني اتعاقد على واحدة جديدة بالتعديلات المطلوبة على التصميم

التطوير المقابل للتسليح اني لازم ادخل قطع سطح بقدرات دفاع جوي رئيسية ومحترمة + لازم اخصص عدد من الرافال للدعم البحري
شكرا على الشرح و التوضيح و معلش تعبتك معايا و اسف على الازعاج

عودة
أعلى