السفير علاء يوسف: الرئيس السيسي يلتقي الرئيس أولاند و وزيري الدفاع والداخلية خلال زيارته إلى باريس

ربنا يكرمنا ونشوف اثنين خوان كارلوس تعمل في السعودية ويتم انشاء القوة العربية المشتركة وتنتهي مشكلة سوريا وتختفي مشكلة اليمن. بعدها نجلس جلسة شاهي ونتكتك على التفاصيل الصغيرة

علي الطلاق لو حصل الكلام ده لاعزمك على احسن اسبوع في حياتك

بيت اخوك مفتوح يا ديفو واحد يا معلم
طلاق علي طلاقك لو حصل دا تبقي العزومه عندي في لاس فيجاس
و فووز طبعا و ال Black obese جاهزالك يا فووز :D

الفكره مش في الخوان كارلوس تيجي ولا لأ
الفكره هاتعبيها ايه? امريكا مش هاتتدي حد ال F35 و مش هايتبقا قدامنا في فئه ال VTOL غير ال J-18 red eagle الصيني اللي ماحدش يعرف عنه حاجه غير الفيديو دا

طلاق علي طلاقك لو حصل دا تبقي العزومه عندي في لاس فيجاس
و فووز طبعا و ال Black obese جاهزالك يا فووز :D
لاس فيجاس , طيب تمام ده انا بروح هناك كتير
فيه واحد واقف بعربية كشرى على ناصية شارع strip بروح آكل عنده
بالنسبه لعزومة اخونا Divisions انا موافق انه يدفع التلت , واخونا Alucard التلت , وانت التلت الباقى

التعديل الأخير:
بالمناسبه التدريب المصرى على الميسترال سيبدأ فى اول 2016
تقريبا نحن الان فى طور تشكيل اطقم الحاملتين واختيارهم بعنايه شديده جدا ياخذ وقت

بالمناسبه التدريب المصرى على الميسترال سيبدأ فى اول 2016
تقريبا نحن الان فى طور تشكيل اطقم الحاملتين واختيارهم بعنايه شديده جدا ياخذ وقت

و لسه الكلام مل خلصشي عن المجموعه المرافقه للحاملتين
يا رب يا علي لو يحصل و نحيب الهورايزون

لا اعتقد المملكة تنظر للخون كارلوس ابدا لو اتجهة المملكة لحملات الطائرات مش هاتكون اقل من الشارل ديجوال او حاجه صيني او روسي يعني حاملة طائرات صرف

لا اعتقد المملكة تنظر للخون كارلوس ابدا لو اتجهة المملكة لحملات الطائرات مش هاتكون اقل من الشارل ديجوال او حاجه صيني او روسي يعني حاملة طائرات صرف
بالعكس الخوان كارلوس منطقيه اكتر للمملكه و حتي لمصر
حاملات الطائرات التانيه دي لدول عظما و مصالح ما وراء البحار بجانب التكاليف الرهيبه للحاملات الكبيره
المملكه مصالحها اقليميا و ليس دوليا

بالعكس الخوان كارلوس منطقيه اكتر للمملكه و حتي لمصر
حاملات الطائرات التانيه دي لدول عظما و مصالح ما وراء البحار بجانب التكاليف الرهيبه للحاملات الكبيره
المملكه مصالحها اقليميا و ليس دوليا
الخون كارلوس يعني اف 35 يعني الامريكان مش عوزين يدهالك في قواعد عاديه يقوم يدهالك كمان في حاملة طائرات :eek: لكن طبعا نتمنا لكن في صور صابقة لوزير الدفاع وهو علي حاملة طائرات امريكية وفي كل الاحوال هتكون نقله عملاقة تستحقها المملكة عن جدارة

و لسه الكلام مل خلصشي عن المجموعه المرافقه للحاملتين
يا رب يا علي لو يحصل و نحيب الهورايزون
الهورايزن بيخ كبير محدش حيبيع منصة AAW capable زيها خصوصا ان السمارت ال و الاستر 30 و الامبار داخلين على تطويرات مهولة استحالة تنباع و اعتقد نفس الامر حيكون للسي فاير
بدات اتفهم نظرية air&cosmos بالنسبة للمجموعة بفريم و جويند برغم نسبة المخاطرة العملاقة اللي تقريبا تمثل 80% الى حين استبيان موقف تطوير الفريم GP بس متطمحوش كتير

الهورايزن بيخ كبير محدش حيبيع منصة AAW capable زيها خصوصا ان السمارت ال و الاستر 30 و الامبار داخلين على تطويرات مهولة استحالة تنباع و اعتقد نفس الامر حيكون للسي فاير
انا عارف ان الهورايزن شبه مستحيل لاكن هانشوف ايه اللي هايتم
السي فاير كمان??? يعني لو الهركليز ماترقاش و ماقدرش يشغل ال Aster 30 هانقضيها Aster 15 ?

بدات اتفهم نظرية air&cosmos بالنسبة للمجموعة بفريم و جويند برغم نسبة المخاطرة العملاقة اللي تقريبا تمثل 80% الى حين استبيان موقف تطوير الفريم GP بس متطمحوش كتير
مافهمتش الجمله دي rephrase it

السي فاير كمان??? يعني لو الهركليز ماترقاش و ماقدرش يشغل ال Aster 30 هانقضيها Aster 15 ?

الهركليز يقدر يشغل الاستر 30 لكن مش بكامل مداه نقدر نقول حتستفاد بثلثين المدى فقط ، التطوير حيضمن كامل المدى بدون اعباء تطوير و تشغيل عالية .... بس هات الاستر 30 الاول

air&cosmos كانت ناشره مقال ان المصريين عايزين يعملو اسطولين ، ميسترال لكل اسطول و فريم لكل اسطول و 2-3 جويند لكل اسطول و air&cosmos مش هبله عشان متبقاش عارفة ان دا تكوين task group بحري خاطئ جملة و تفصيل بالتالي كلامهم ناجم عن مصدر براي لان الفريم لوحدها حتقدملك 20 - 30 % من مهام ال AAW و 40 - 60 % من ال ASW بفرض ان تطوير الهركليز تم و انت جبت الاستر 30 ..... من الآخر يعني انت كده بتسهلها اوي للي عايز يضرب الميسترال في مقتل و الجويند في ال task group دا عبارة عن drag مش plus

الهركليز يقدر يشغل الاستر 30 لكن مش بكامل مداه نقدر نقول حتستفاد بثلثين المدى فقط ، التطوير حيضمن كامل المدى بدون اعباء تطوير و تشغيل عالية .... بس هات الاستر 30 الاول

air&cosmos كانت ناشره مقال ان المصريين عايزين يعملو اسطولين ، ميسترال لكل اسطول و فريم لكل اسطول و 2-3 جويند لكل اسطول و air&cosmos مش هبله عشان متبقاش عارفة ان دا تكوين task group بحري خاطئ جملة و تفصيل بالتالي كلامهم ناجم عن مصدر براي لان الفريم لوحدها حتقدملك 20 - 30 % من مهام ال AAW و 40 - 60 % من ال ASW بفرض ان تطوير الهركليز تم و انت جبت الاستر 30 ..... من الآخر يعني انت كده بتسهلها اوي للي عايز يضرب الميسترال في مقتل و الجويند في ال task group دا عبارة عن drag مش plus
انا مقتنع بكلامهم اول لما نزل الصراحة
ومقتنع ان صعب جدا حاجة شرقي تنضم للاسطول المرافق
لكن اية رايك لو امريكي ومش تطوير البيري لا lcs

أ rephrase it أنا على ما أخونا batteryneon @batteryneon يرجع أون لاين .

هو يقصد أنه شاف فى مجلة Air&cosmos (اتعرض صور منها هنا ) التشكيل المرافق للميسترال عبارة عن جويند وفريم وهو شايف أن دى مخاطرة كبيرة فى مجال الـ AAW
وكمان البيه مش متفائل بالفريم GP , تقريباً بيسدها فى وشنا وعايزنى أنتحر .

والله أعلم .

هو يقصد أنه شاف فى مجلة Air&cosmos (اتعرض صور منها هنا ) التشكيل المرافق للميسترال عبارة عن جويند وفريم وهو شايف أن دى مخاطرة كبيرة فى مجال الـ AAW

والله أعلم .

ما هذا الذى أرى ؟!! offline ويشارك معنا .
:eek::eek:

الهركليز يقدر يشغل الاستر 30 لكن مش بكامل مداه نقدر نقول حتستفاد بثلثين المدى فقط ، التطوير حيدمن كامل المدى بدون اعباء تطوير و تشغيل عالية .... بس هات الاستر 30 الاول

air&cosmos كانت ناشره مقال ان المصريين عايزين يعملو اسطولين ، ميسترال لكل اسطول و فريم لكل اسطول و 2-3 جويند لكل اسطول و air&cosmos مش هبله عشان متبقاس عارفة ان دا تكوين task group بحري خاطئ جملة و تفصيل بالتالي كلامهم ناجم عن مصدر براي لان الفريم لوحدها حتقدملك 20 - 30 % من مهام ال AAW و 40 - 60 % من ال ASW بفرض الن تطوير الهركليز تم و انت جبت الاستر 30 ..... من الآخر يعني انت كده بتسهلها اوي للي عايز يضرب الميسترال في مقتل و الجويند في ال task group دا عبارة عن drag مش plus
got you

الهركليز حسب كلام بعض الاخوة قالو ان في طور التطوير ليشغل الاستر ٣٠ بمداه الكامل و لا اعتقد ان الاستر ٣٠ ممنوع تصديره
منطقيا احنا منتظرين الانتهاء من تطوير الهركليز و نكون في نفس الوقت اكتسبنا خبره التعامل مع تكنولوجيا الرادار و الاستر المتوفرين حاليا ثم نتجه للترقيه

شكل الاسطول المرافق زي ما انتا قلت مش منطقي تصور A&C هايكون اكبر من كده بكتير و وجود وحدات اكثر تخصصا في AAW
لاكن لو خصصت فريم ASW للميسترال انا هاحتاج فريم كمان تكون فاضيه للدولفين الاسرائيلي لان في حاله خروج الميسترال في مهمه ستاخذ معها الفريم و لن يوجد ما يؤمن حدودك البحريه
كلامي منطقي?

يعنى انت شايف هيركليز قادر على تشغيل استر 30 بمدى كامل غير كافى ؟؟
ماذا يكفيك ؟؟ ونتكلم فى المعقول .

انا مقتنع بكلامهم اول لما نزل الصراحة
ومقتنع ان صعب جدا حاجة شرقي تنضم للاسطول المرافق
لكن اية رايك لو امريكي ومش تطوير البيري لا lcs
ما الامريكان رايحين جايين اهو .. stuff البنتاجون تقريبا كله زار مصر لكن ايضا صعب لان دمج منظومة القتال الفرنسية بالامريكية و ان كان ممكن حيكون مكلف
و بعدين صدقني لما اقلك ال lcs حتخدها بتمن يمكن اغلى من الهورايزن و مش حتلاقي عليها لا spy radar و لا sm-2 حتى :D الا لو ناسبنا الامريكان بجوازة بقى و اخدنا الفليت 3 بكل ما فيها ساعتها ممكن نفكر في وحدة مع الامريكان ههههههه

بالنسبة لاير اند كوزموس انا مش مقتنع بكلامهم لان دي مصيبة حرفيا لو اسرائيل كده فكرت تغلس بال f-35b على التشكيل دا .... حنحس بنفس شعور طقم الغواصة الكورية الشمالية دلوقتي اللي فشل في اطلاق صاروخ باليستي

التعديل الأخير:

والله أعلم .
لا طبعا متفائل بال Gp بس الكلام دا لما يكون عندك 6 قطع منها مش اتنين فقط
بعد الشر يا راجل عنك :D

أ rephrase it أنا على ما أخونا @batteryneon يرجع أون لاين .

والله أعلم .

ما هذا الذى أرى ؟!! offline ويشارك معنا .

شكرا يا كبير بس اخونا batteryneon @batteryneon بيشارك و هوا اوفلاين و اونلاين و جوا الحيط كمان lol
عالمي بقا

عودة
أعلى