موسكو تدرس طلبا مصريا للحصول على أسلحة روسية

الاخ مصري احب اوضح حاجة صغيرة ويارب تكون راضي عنها السو-35 ان دخلت الخدمة في مصر فستكون حل مؤقت قبل أتاحة الباك فا للتصدير الباك فا ستأتي مصر أن عاجلا أو أجلا باذن الله ولكن المشكلة هنا ان هناك فارق زمني بين دخول الاف-35 الخدمة في اسرائيل وبين امكانية أنضمام الباك فا لسلاح الجو المصري لذلك ستعمل السو-35 مع الاس-300 مع باقي اسلحة الدفاع الجوي لتحقيق ردع قوي جداً ضد الاف-35 ومنعها من ممارسة جزء كبير من مهامها وأعتقد أن أضافة هذين العنصرين لشبكة الدفاع الجوي المصرية المعقدة أصلا سيصعب لدرجة كبيرة من مهمة الاف-35 يارب تكون الفكرة وصلت

اهم حاجة صواريخ إسكندر التكتيكية الرهيبة وبعدد محترم
والأرماتا تصنيع والسوخوي 35 ومش مشكلة كبيرة العدد ممكن 12 مثلا والميغ 35 80 طائرة مثلا مع تصنيع ونقل تقنية
المي-35 مهمه أيضا والبوك أم 3 والفيتاز أس 350 والاس 400​

بس مش كل حاجة السيسي شافها هنجيبها
يعني مثلا السيسي شاف وطلع وقعد علي الطراد موسكو :D
ما انا لم اقل ان السيسي سيخضر نسخة من مركز القيادة الروسي، لكن ربما تعني الزيارة للمركز اهتمام مصري من حيث المبدأ وهو المطلوب.

الاخ مصري احب اوضح حاجة صغيرة ويارب تكون راضي عنها السو-35 ان دخلت الخدمة في مصر فستكون حل مؤقت قبل أتاحة الباك فا للتصدير الباك فا ستأتي مصر أن عاجلا أو أجلا باذن الله ولكن المشكلة هنا ان هناك فارق زمني بين دخول الاف-35 الخدمة في اسرائيل وبين امكانية أنضمام الباك فا لسلاح الجو المصري لذلك ستعمل السو-35 مع الاس-300 مع باقي اسلحة الدفاع الجوي لتحقيق ردع قوي جداً ضد الاف-35 ومنعها من ممارسة جزء كبير من مهامها وأعتقد أن أضافة هذين العنصرين لشبكة الدفاع الجوي المصرية المعقدة أصلا سيصعب لدرجة كبيرة من مهمة الاف-35 يارب تكون الفكرة وصلت

فكرتك وصلتني اخي لكن ايه المانع ان الرافال مع الاس تسد الفارق الي حين
واهي برادار ايسا وسبيكترا وميتيور
رجالتنا قد التنوع الفني بس رافال وسو وميج هاتشغلهم ازاي وانت قلت ميراج قاعده واف يبقي في تطوير ليهم يعني عبئ مادي كبيير
انا افهم قصدك واقدرك
لكن نزيد رافال اولي ونحصل عقد تجميع الميغ ونستني جيل خامس وبعدين السو برادار بيسا ميغركش مداه ولو دخلت مع الرافال الرافال هنجيبها من ودانها تحياتي

فكرتك وصلتني اخي لكن ايه المانع ان الرافال مع الاس تسد الفارق الي حين
واهي برادار ايسا وسبيكترا وميتيور
رجالتنا قد التنوع الفني بس رافال وسو وميج هاتشغلهم ازاي وانت قلت ميراج قاعده واف يبقي في تطوير ليهم يعني عبئ مادي كبيير
انا افهم قصدك واقدرك
لكن نزيد رافال اولي ونحصل عقد تجميع الميغ ونستني جيل خامس وبعدين السو برادار بيسا ميغركش مداه ولو دخلت مع الرافال الرافال هنجيبها من ودانها تحياتي

ما احنا قلنا زيادة الرافال لـ 36 جاية لا محالة لكن انت محتاج لطائرة سيادة جوية لن يكون بين المتاح اقوى من السو 35 وبعدد 12 مقاتلة فقط اصلا مستحيل تحصل على الاف 15 s من امريكا ولو تم كيف ستأمن قطع غيارها وانت لك معهم سابقة من قبل في منع قطع الغيار وخلافه فالاجدى في السيادة الجوية السو 35 لحين دخول الباك فا لسد الفجوه التي ستحصل مع دخول الاف 35 لاسرائيل وقتياً على الاقل وللعلم اسرائيل طلبت رفع سقف الطلب على الاف 35 لـ 67 مقاتلة ثم ان السو 35 مقاتلة سيادة جوية من الجيل الرابع ++ مع تقنيات جيل خامس حالياً يعبها فقط مقطعها الرداري وهذا سيتدارك أمره لاحقاً

Aww
ما احنا قلنا زيادة الرافال لـ 36 جاية لا محالة لكن انت محتاج لطائرة سيادة جوية لن يكون بين المتاح اقوى من السو 35 وبعدد 12 مقاتلة فقط اصلا مستحيل تحصل على الاف 15 s من امريكا ولو تم كيف ستأمن قطع غيارها وانت لك معهم سابقة من قبل في منع قطع الغيار وخلافه فالاجدى في السيادة الجوية السو 35 لحين دخول الباك فا لسد الفجوه التي ستحصل مع دخول الاف 35 لاسرائيل وقتياً على الاقل وللعلم اسرائيل طلبت رفع سقف الطلب على الاف 35 لـ 67 مقاتلة ثم ان السو 35 مقاتلة سيادة جوية من الجيل الرابع ++ مع تقنيات جيل خامس حالياً يعبها فقط مقطعها الرداري وهذا سيتدارك أمره لاحقاً
بص حكايه ٣٦ رافال تقدر تقول ان العدد الاساسي دا والزياده اصلا تكون برفع العدد الي ٧٢ وبعدين مفهوم الطائرات المتخصصه مش تبع سلاح الجو المصري احنا متعدد المهام وبعدين الرافال تقدر تعمل سياده جويه ازي تطلع بميتيتور وميكا حراري بس وتعتمد عرالسبيكترا وبكده مقطع راداري عسل وبكده انت هاتبقي سايلنت ديث دا اسمها عندنا اساسا
وبعدين بعيدا عن كل ده السو صدقني امكانيات حلو بس الاصلح ماسلف ذكره

بحرية بحرية بحرية البحرية المصرية في 2017اكبر واقوي واحدث بحرية في الشرق الاوسط وافريقيا وجوية هناك مفاجأة هتغير شكل الشرق الاوسط الي الابد اتقل تاخد حاجه نظيف

اهم حاجتين نفسى فيهم دلوقتى اسكندر نسخة ام او كيه بمداها 500 كم
غواصة روسية بصواريخ كروز

بحرية بحرية بحرية البحرية المصرية في 2017اكبر واقوي واحدث بحرية في الشرق الاوسط وافريقيا وجوية هناك مفاجأة هتغير شكل الشرق الاوسط الي الابد اتقل تاخد حاجه نظيف

مبلاش موضوع مصنع المحركات بتاع الاسكندرية ;)

يقال ان الروس تأكدو ان ليس لمصر او امن مطار شرم الشخ اي دخل او قصور في اسقاط الطائره الروسيه في سيناء
القنبله وضعت في كرسي بالقرب من المنطقه الخلفيه وهي تزن واحد كيلوا جرام وبدائيه الصنع
علما انه لا يوجد اي شخص مصري قد صعد الي الطائره وهي في شرم الشيخ لانها تعتبر بعهده الامن الروسي
توصلوا الي ان القنبله كانت في خلفيه المقعد بمعني انها قد تم تسريبها الي الطائره في اي مطار اخر غير شرم الشيخ
ممكن في روسيا او تركيا كترانزيت هناك ومن ساعتها والروس عندهم نسبه عاليه من الشك في المخابرات التركيه
لاجل ذلك عادت العلاقات المصريه الروسيه سريعا الي مسارها الطبيعي

مبلاش موضوع مصنع المحركات بتاع الاسكندرية ;)
مصنع المحركات مجرد جزء من مصانع كثيرة يتم العمل عليها وسايتم الاعلان الرسمي والافتتاح في خلال سنه او سنه ونصف بالكثير o_O

إضافة إلى تسليم الجانب المصري تصميمات عسكرية مستقبلية".

اهم نقطة بالنسبه لي في الموضوع :D

بس عندي سؤال اذا سلمو التصاميم العسكرية المستقبلية
معناها الاسلحة المستقبلية ستصنع في مصر ؟؟ ابغا اتاكد

والف مبروك

تسليم مصر تصميمات عسكرية
تفتكرو طياره جديده ولا كروز بمديات محترمه ولا بلتفورم ارماته ولا كلهم مع بعض:eek:

اهم نقطة بالنسبه لي في الموضوع :D

بس عندي سؤال اذا سلمو التصاميم العسكرية المستقبلية
معناها الاسلحة المستقبلية ستصنع في مصر ؟؟ ابغا اتاكد

والف مبروك
الله يبارك فيك يا محترم
يمكن بيتكلم عن تصنيع الارماتا في مصر لانها تصميم مستقبلي كما يسميها الروس
او يمكن بيتكلم عن اعطاء مصر اولويه في اسلحه حديثه زي الباك فا في المستقبل
لاكن تصاميم و ورق و Blue prints صعب شويه لغير الارماتا

المي35 دورها مختلف عن مروحيات الهجوم الثقيله هي متعدده الاغراض و ستكون موجهه للقوات الخاصه و التدخل السريع
استاذنا الراجح : اقول حمدالله علي السلامه؟ اختفيت كام يوم ولا انا بيتهيقلي؟؟؟
تحياتي ليك يا محترم

مصنع المحركات مجرد جزء من مصانع كثيرة يتم العمل عليها وسايتم الاعلان الرسمي والافتتاح في خلال سنه او سنه ونصف بالكثير o_O

بيني وبينك يا صديقي انا مش مصدق
لكن لو حصل صدقني همشي ملط في الشارع من الفرحة :D

ايه موضوع مصنع المحركات يا حج هاوس؟؟؟؟ زي المطار السري يعني؟

مطار سري ايه والحاجات التافهة دي :D
مصنع محركات طيارات (تخيل بينما الصين لسه بتعاني من مشاكل في محركاتها) .. ومش اي محرك .. محرك افضل طيارة روسية لسه لم تدخل الخدمة :D

بيني وبينك يا صديقي انا مش مصدق
لكن لو حصل صدقني همشي ملط في الشارع من الفرحة :D

مصنع محركات طيارات (تخيل بينما الصين لسه بتعاني من مشاكل في محركاتها) .. ومش اي محرك .. محرك افضل طيارة روسية لسه لم تدخل الخدمة :D
مش للدرجه ده ملط :eek:
ان باكدلك ان حقيقي ان طوق نجاه للروس في عرض البحر ومين قال ان المحرك لم يدخل الخدمه عند الروس :D

محرك افضل طائره روسي لم يدخل الخدمه مممممم مش بقلك مطار سري :D

عودة
أعلى