موسكو تدرس طلبا مصريا للحصول على أسلحة روسية

يبدو ان موضوع الطيارة وكذلك احداث تركيا كان ليهم دور ايجابي في انهاء مذكرات التفاهم وتحويلها لعقود معلنة
سواء النووي او تنمية قناة السويس او عقود تسليحية كبرى او تعاون عسكري وتدريب او تسهيلات عبور روسية

اتوقع انه خلال اسابيع او شهور قليلة ستعلن روسيا عنعودة السياحة لشرم الشيخ

تفتكر يا استاذنا هاندخل في اي شكل من أشكال التصنيع / التجميع العسكري مع الروس؟
و هل هناك اي جديد عن موضوع مجمع تصليح الطائرات الهيل الروسي في مصر ؟ بنتقل عليك معلش

اه ده شيء وارد جدا لأن الروس عرضوا خلال زيارة وزير الصناعة والتجارة الروسي في مايو الماضي انهم ينشئوا مصانع عسكرية في مصر وانا واثق جدا اننا مش هانضيع الفرصة دي وخد الخبر ده نزل من ساعتين :

استقبل الدكتور محمد سعيد العصار، وزير الدولة للإنتاج الحربى اليسكندر بوتابوف نائب وزير الصناعة والتجارة الروسى والوفد المرافق له بمقر ديوان عام الوزارة بالقاهرة. وأعرب العصار خلال اللقاء عن تعازيه لروسيا حكومة وشعبا للأحداث الأخيرة، مؤكدًا على استمرار تضافر الجهود بين الدولتين فى مواجهة التطرف والإرهاب، كما أكد العصار أن الإمكانيات الصناعية المتطورة والتكنولوجيا المتقدمة لمصانع الإنتاج الحربى تشجع على إقامة تعاون جيد بين مصانع وزارة الإنتاج الحربى المصرية والصناعات الدفاعية الروسية بما يحقق المصلحة للطرفين وناقش الجانبان آليات هذا التعاون. وأشاد "بوتابوف" بمتانة العلاقات المصرية الروسية وأكد على ضرورة استمرار التعاون فى المجالات المختلفة وخاصة التصنيع والتدريب الفنى من خلال الاستغلال الأمثل لإمكانيات مصانع الإنتاج الحربى فى زيادة حجم الاستثمار بين الدولتين، كما أضاف أن هذا التعاون يمكن أن يمثل إضافة جديدة للعلاقات المصرية الروسية والتى شهدت ازدهاراً فى الفترة القريبة الماضية برعاية الرئيسين الروسى والمصرى .

المجمع هايتعمل ان شاء الله لأننا هانجيب كمية كبيرة من المروحيات الروسية ولازملها مركز صيانة وعمرة محترم

رابط الخبر الخاص بالانتاج الحربي :

اه ده شيء وارد جدا لأن الروس عرضوا خلال زيارة وزير الصناعة والتجارة الروسي في مايو الماضي انهم ينشئوا مصانع عسكرية في مصر وانا واثق جدا اننا مش هانضيع الفرصة دي وخد الخبر ده نزل من ساعتين :

استقبل الدكتور محمد سعيد العصار، وزير الدولة للإنتاج الحربى اليسكندر بوتابوف نائب وزير الصناعة والتجارة الروسى والوفد المرافق له بمقر ديوان عام الوزارة بالقاهرة. وأعرب العصار خلال اللقاء عن تعازيه لروسيا حكومة وشعبا للأحداث الأخيرة، مؤكدًا على استمرار تضافر الجهود بين الدولتين فى مواجهة التطرف والإرهاب، كما أكد العصار أن الإمكانيات الصناعية المتطورة والتكنولوجيا المتقدمة لمصانع الإنتاج الحربى تشجع على إقامة تعاون جيد بين مصانع وزارة الإنتاج الحربى المصرية والصناعات الدفاعية الروسية بما يحقق المصلحة للطرفين وناقش الجانبان آليات هذا التعاون. وأشاد "بوتابوف" بمتانة العلاقات المصرية الروسية وأكد على ضرورة استمرار التعاون فى المجالات المختلفة وخاصة التصنيع والتدريب الفنى من خلال الاستغلال الأمثل لإمكانيات مصانع الإنتاج الحربى فى زيادة حجم الاستثمار بين الدولتين، كما أضاف أن هذا التعاون يمكن أن يمثل إضافة جديدة للعلاقات المصرية الروسية والتى شهدت ازدهاراً فى الفترة القريبة الماضية برعاية الرئيسين الروسى والمصرى .

المجمع هايتعمل ان شاء الله لأننا هانجيب كمية كبيرة من المروحيات الروسية ولازملها مركز صيانة وعمرة محترم

رابط الخبر الخاص بالانتاج الحربي :

ياريت يا استاذنا انشاء اي صناعه عسكريه مهم جدا و خاصه لو هايدونا ال know how
هييفيدنا كتييييير جدا و خاصه اقتصاديا علي المدي المتوسط
و لو قدرنا نخرج منتج كامل في مصر و نتفق مع الروس علي رخصه تصدير بموافقتهم طبعا يبقي كدا ربنا كرمنا من وسع

دا احنا حنتوهج حرارة من العمل لدمج المنظومات دي كلها في الشبكة العسكرية مع الغربي
الله يكون في عون المبرمجين حقيقي و قيادة شبكة الربط احيه
فهو اهم ما ياتي بعد كل هذا الداتا لينك و الربط الفعال المحمي بين كل هذه الامور و اعتقد عدوى غرف ال COM&CON العملاقة ستنتقل لمصر

دا احنا حنتوهج حرارة من العمل لدمج المنظومات دي كلها في الشبكة العسكرية مع الغربي
فهو اهم ما ياتي بعد كل هذا الداتا لينك و الربط الفعال المحمي بين كل هذه الامور و اعتقد عدوى غرف ال COM&CON العملاقة ستنتقل لمصر
دة اهم حاجة لازم نركز عليها
لان دي اللي بتفرق دفاع جوي عن التاني
من حيث القوة
والقدرة علي ادارة النيران بشكل جيد وبمعدل زمني ممتاز
يا مسهل
المشكلة اني حاسس ان مفيش غير الامريكان اللي ممكن يفيدونا في الحتة دي
او فرنسا بس معرفش اية الخيارات المتاحة

1. إسكندر إم
  2. سو ٣٥
  3. Ka52k
  4. إس ٤٠٠ / أنتاي
  5. إس٣٥٠ ڤيتاز
  6. مي٣٥
  7. بوك إم ٢
  8. غواصات أمور
  9. احتمال دبابات أرماتا/ تي ٩٠
مش عارف يا اخي انا بتفائل بيك بصراحة يارب خصوصاً اسكندر والسو35 والاس 400 والغواصات المور وكده بالنسبالي يبقى اتعشت وشكراً يا كبير

مش عارف يا اخي انا بتفائل بيك بصراحة يارب خصوصاً اسكندر والسو35 والاس 400 والغواصات المور وكده بالنسبالي يبقى اتعشت وشكراً يا كبير
والله ماعايز احبطك ٠_٠ بس
السو ٣٥ بعد رافال وميج صعب لكن اطمن الجيل الخامس هو القادم اهو دي احسن عااد
اسكندر دي ممكنه عادي
والاس ٤٠٠ لسه شويه اما نتشبع بالاس ٣٠٠ بس جاي دي اكيد بس بعد ٢٠١٨ يحلي الكلام
الامور لا ولان التايب احلي سننتظر *_* وممكن اربع حتات صيني
وبقيه الكلام عن المي ٣٥ من الاعضاء دي عبئ اصلا مع اسطول الكا والاباتشي

والله ماعايز احبطك ٠_٠ بس
السو ٣٥ بعد رافال وميج صعب لكن اطمن الجيل الخامس هو القادم اهو دي احسن عااد
اسكندر دي ممكنه عادي
والاس ٤٠٠ لسه شويه اما نتشبع بالاس ٣٠٠ بس جاي دي اكيد بس بعد ٢٠١٨ يحلي الكلام
الامور لا ولان التايب احلي سننتظر *_* وممكن اربع حتات صيني
وبقيه الكلام عن المي ٣٥ من الاعضاء دي عبئ اصلا مع اسطول الكا والاباتشي
خدها مني ثقة السو 35 قادمة وهفكرك ومش هطول يعني ممكن 2017 موجودة في مصر بإذن الله
الاسكندر اولردي تم
الاس 300 أنتي 2500 تم
الاس 400 كما قلت ممكن 2018 بإذن الله
اما المي 35 انا معاك ولا افضلها في ظل وجود البديل كويس في مصر
مع العلم انها متعددت المهام بإمتياز وخصوصاً انها ناقلة جنود تدخل سريع بإمتياز ايضاً
انا اللي يهمني في الموضوع كله نسمع خبر تجميع وتصنيع اجزاء من الميج 35 يارب مع نقل تكنولوجيا يا سلام واحلم اكتر لو قلت مع رخصة تصنيع وتصدير يااااااااااااااااااااااااه معقولة ممكن ؟؟؟

علي حسب فهمي للمقال ولما هو ملون بالأحمر فمصر قدمت طلبية كبيييييرة من الأسلحة المتنوعة (جوية+بحرية+دفاع جوي+برية الله اعلم) للروس بس الجزء الي انا مش فاهمه

وزير الدفاع الروسي قد أصدر التكليف اللازم للهيئة الفدرالية الروسية للتعاون التقني العسكري، وكلفنا جميعا بضرورة دراسة مجمل الطلبات المقدمة" على هذا الصعيد.

يعني ايه مجمل الطلبات المقدمة، هل مثلا المقصود هل من المسموح بيعها او لا لانه الاكيد احنا مكتبناش الي احنا عاوزينه في ورقة نوته وقولنهالهم احسبو لينا الليلة دي بكام !!!
ومعني انهم هيدرسو الموضوع اننا اتكلمنا في حاجة جديدة واول مرة نتكلم عليها والا كان الرد جاهز عندهم و Already احنا عندنا فكرة مسبقة بالتفاصيل
والي بيخليني اقتنع اكتر ان الموضوع كبير الجزء بتاع ان الوزيرين هيتابعو شخصيا الصفقة الجديدة.

سؤال؟ احنا قبل كدا اتكلمنا مع الروس بخصوص علي الارماتا والسوخوي 35 وعلي بعض الاسلحة البرية ايه الجديد الي ممكن نطلبه منهم

اعتقد ان الموضوع مش هيطلع بره ال الاسكندر وال S-400

خدها مني ثقة السو 35 قادمة وهفكرك ومش هطول يعني ممكن 2017 موجودة في مصر بإذن الله
الاسكندر اولردي تم
الاس 300 أنتي 2500 تم
مع العلم انها متعددت المهام بإمتياز وخصوصاً انها ناقلة جنود تدخل سريع بإمتياز ايضاً
انا اللي يهمني في الموضوع كله نسمع خبر تجميع وتصنيع اجزاء من الميج 35 يارب مع نقل تكنولوجيا يا سلام واحلم اكتر لو قلت مع رخصة تصنيع وتصدير يااااااااااااااااااااااااه معقولة ممكن ؟؟؟
المي35 دورها مختلف عن مروحيات الهجوم الثقيله هي متعدده الاغراض و ستكون موجهه للقوات الخاصه و التدخل السريع

المي 35 مروحية متعددة مهام مابين قتال ونقل افراد يعني تصلح في الدوريات المسلحة مع نقل ودعم افراد القوات الخاصة

الكا 52 مروحية هجومية ثقيلة من الدرجة الاولى تختص في مهام القتال البحتة بمختلف انواعها

مصر لديها اهتمام بالغواصات الروسية منذ ايام الكيلو 636 والتي كانت صفقتها ضاغط سياسي على المانيا للحصول على التايب 209 ليس اكثر ولكن مازالت روسيا مطروحة على الطاولة بجانب الصين كمصدر شرقي للغواصات لأن البحرية المصرية لن تكتفي نهائيا بـ4 غواصات فقط

انت في حاجة الى غواصة ذات قدرة على اطلاق صواريخ الكروز المضادة للأهداف البرية كالسكالب البحري مع السكوربين الفرنسية او الكلوب مع الكيلو والامور الروسية او اليوان الصينية مثلا لأن التايب الألمانية لن تحمل اكثر من الهاربون بلوك 2 البالغ مداه 140 كم والمضاد للاهداف البرية الساحلية فقط

انت في حاجة الى ذراع طولى في الغواصات فطبيعي جدا تهتم بالبدائل المتاحة وتوازن مابين التكنولوجيا والتكلفة الاقتصادية كشراء وتشغيل وصيانة

استاذ محمد كنت قرأت خبر علي ان مشروع الكيلو هيوقف بس مش متأكد الكلام دا صح ولا لأ

انا مش باخد صور غير في سياق الدراما :D
اتقل تاخد حاجة نضيفة
images

انا مش باخد صور غير في سياق الدراما :D
اتقل تاخد حاجة نضيفة
images

بس مش كل حاجة السيسي شافها هنجيبها
يعني مثلا السيسي شاف وطلع وقعد علي الطراد موسكو :D

الاسكندر اولردي تم
الاس 300 أنتي 2500 تم

امعاك في الميج والاسكندر والاس بنوعيه بس برضوه السو ٣٥هاتعمل ايه في وجود رافال بميتيور وميج ب r77m وهايكون عندك تلات طائرات جيل رابع ونصف وغض النظر عن كده انت بتقول ٢٠١٧ طب مانصبر سنه ونخليها تي ٥٠
وبعدين للامانه الرافال مبدعه تقنيا لذا التوجه لزياده اعدادها افضل
يبقي الميج اخرجت الميج والميراج والاف ٧
بعدد يتراوح بين ٤٦'و ٧٢
الرافال تطلع ميراج وجزء اف ١٦ بعد ٣٦ -٦٠
والباك فع في ٢٠١٨-
٢٠١٩
او ممكن سلاح الجو يعمل سيناريو غيررمتوقع وهورالافضل
نخلي الميج ٣٥ بعدد ٤٦ ورافال ٣٦
لاغلاق الفجوه واستبدال قديم ويبقي وفرنا وندخل جيل خامس يعدد محترم
معلش سرحت في الكتابه

امعاك في الميج والاسكندر والاس بنوعيه بس برضوه السو ٣٥هاتعمل ايه في وجود رافال بميتيور وميج ب r77m وهايكون عندك تلات طائرات جيل رابع ونصف وغض النظر عن كده انت بتقول ٢٠١٧ طب مانصبر سنه ونخليها تي ٥٠
وبعدين للامانه الرافال مبدعه تقنيا لذا التوجه لزياده اعدادها افضل
يبقي الميج اخرجت الميج والميراج والاف ٧
بعدد يتراوح بين ٤٦'و ٧٢
الرافال تطلع ميراج وجزء اف ١٦ بعد ٣٦ -٦٠
والباك فع في ٢٠١٨-
٢٠١٩
او ممكن سلاح الجو يعمل سيناريو غيررمتوقع وهورالافضل
نخلي الميج ٣٥ بعدد ٤٦ ورافال ٣٦
لاغلاق الفجوه واستبدال قديم ويبقي وفرنا وندخل جيل خامس يعدد محترم
معلش سرحت في الكتابه
السو 35 نقلة نوعية وطائرة سيادة جوية من الدرجة الاولى وإضافة قوية للقوات الجوية وهي كما قلت لك اتية لا محالة .
الرافال مبدعة تقنيا وسيرفع العدد لـ 36 قريباً وهذا كلام اكيد ايضاً وايضاً ثقة مني
خروج الميج 21 اصبح حتمي ولكن هناك خيارات بيعها وهي مطلوبة خصوصاً الميج 21 المطورة
اما خروج الميراج 2000 او اي من الاف 16 ليس بعد
وربنا يوفق ولات امورنا فهم اعلم منا ببواطن الامور . تحياتي

عودة
أعلى