الاف 15 و القتال الجوى

يا جماعة الخير ,,

وأنا والله كنت حاضر الموضوع ده ..

الطائرات إتلقطت فوق الخليج و السعودية لقطتها وإتعمل مظله جوى فى ظرف 3 دقايق فو البحر الأحمر كله وكان فيه أواكس فى الجو فى الوقت ده .. وبلغنا السودان من الأخر ..

لكن هما كانوا فوق المياه الدولية ومس ساعة ما إتلقطوا لحد ما رجعوا كانوا تحت عين الدفاع الجوى المصرى والسعودى ..

وأنا مسؤول عن كلامى

علشان كده حاولت احضرك من البدايه لاكن انتا بقيت زي العيد تيجي مرتين في السنه

ليه كده يا كابتن حتشمت أخونا (إسلام) فيه ليه بس :يو::يو:​

طبعا دا انتا هاتودي نص المنتدي في داهيه :D

علشان كده حاولت احضرك من البدايه لاكن انتا بقيت زي العيد تيجي مرتين في السنه

طبعا دا انتا هاتودي نص المنتدي في داهيه :D

والله أحد الإخوة على الفيس نبهنى لموضوع العملية فى السودان وحتى التشكيل إلى كانوا طايرين بيه يعنى أسف مفضوح وفعلاََ هما كانوا على إرتفاع منخفض ثم متوسط ثم مرتفع لحد ما وقبل دخول الأجواء السودانية إنخفضوا جداََ وبعد كده (بخ) فى السودان وهما فعلاََ عملوا (REFEULING) قبل العملية وبالتحديد فوق المياه الدولية قرب أو بعد ( العين السخنه) فى المياه الدولية وقبل ما يوصولوا كان فيه مظله جوية فوق المنطقة الجنوبية والمياه الدولية فوق البحر الأحمر ..

وحعيدها تانى (مكتب التعاون الدولى) فى جهاز الـ .... حذر السودان وحتى قبل العملية حصلت عملية إستطلاع للمسار ..​

يا جماعة الخير ,,

الطائرات إتلقطت فوق الخليج و السعودية لقطتها وإتعمل مظله جوى فى ظرف 3 دقايق فو البحر الأحمر كله وكان فيه أواكس فى الجو فى الوقت ده .. وبلغنا السودان من الأخر ..

لكن هما كانوا فوق المياه الدولية ومس ساعة ما إتلقطوا لحد ما رجعوا كانوا تحت عين الدفاع الجوى المصرى والسعودى ..

وأنا مسؤول عن كلامى

امال اخونا نمر بيقول عدت ليه من الاجواء المصرية يا جاك ؟
http://defense-arab.com/vb/threads/103230/page-32#post-1750010

أسف فى الكلمة (كلام فارغ) إنته عايزهم يعدوا من جنب السد العالى يا أحمد ..

أنا بقولك دى شهادتى وأنا كنت معاصر الحادثة وفى نفس المجال .​

انا كنت عايز اسمعها منك بس بشكل صريح عشان القيل والقال :)

يا جماعة الخير ,,

وأنا مسؤول عن كلامى

انت عارف ايه الحاجة الوحيدة اللي مستغربها
ان احنا طيرنا اواكس في دقايق في عملية مفاجئة واول مرة .. بينما عمليات سينا بنقعد بالساعات على ما تطلع الاباتشي رغم تكرارها .. حاجة تنرفز

انت عارف ايه الحاجة الوحيدة اللي مستغربها
ان احنا طيرنا اواكس في دقايق في عملية مفاجئة واول مرة .. بينما عمليات سينا بنقعد بالساعات على ما تطلع الاباتشي رغم تكرارها .. حاجة تنرفز

لو فيه حد من الأعضاء هنا من أسوان أو الأقصر ممكن حد يسئلة عن الموضوع ده وصوت الطائرات إلى فجأءة ظهرت فى الجو كانت بتتلف فوق المنطقة الجنوبية والجنوبية الشرية اليوم ده​

لو فيه حد من الأعضاء هنا من أسوان أو الأقصر ممكن حد يسئلة عن الموضوع ده وصوت الطائرات إلى فجأءة ظهرت فى الجو كانت بتتلف فوق المنطقة الجنوبية والجنوبية الشرية اليوم ده​

ايوه بس امتى .. انا متاكد انه في نفس اليوم .. لكن هل ده وهم رايحين ولا وهم جايين .. ولا بعد ما روحوا بيوتهم ؟
مش كده بس .. انت عندك الحدود الجنوبية الشرقية بعيد عن السد العالي وموقع غير متوقع للهجوم .. وبالتالي مستوى تامينه مش هيكون في اعلى مستوياته .

كمان عايز اقولك حاجة (اكمالا في نظرية انها دخلت الاجواء المصرية .. رغم اني متاكد انها مش حقيقي لكن خليني اخد الجانب ده ورد عليا ) .. بما ان اسرائيل مكنتش ناوية تهاجمنا فهي مكنتش محتاجة انها تخفي نفسها عننا في الغالبية العظمى من مسارها .. ده يعني بافتراض انها كانت تقدر .. هي فقط اخرت اكتشاف العملية (عن طريق الطيران شديد الانخفاض في بداياتها) .. لكن لو كانوا هيحاولوا فعلا يشوشوا على راداراتنا فهيكون في الوقت القليل اللي بيقال فيه انهم اخترقوا الحدود الشرقية الجنوبية .. انت ممكن (بدون تسريب معلومات حقيقية) يكون عندك ايه هناك يصد قدرات تشويش عالية التقنية بجد في المنطقة دي ؟ قدرات الحرب الالكترونية الاسرائيلية من وجهة نظري هي الافضل في العالم ( او على الاقل توضع في تصنيف مع امريكا وفرنسا)

الأواكس كانت فى الجو ساعتها .. معلومة يعنى

اه صدفة يعني .. طيب كويس .. كده اكون مطمن ان الموضوع مش يقظة لان موضوع اليقظة والروتين والبيروقراطية بتاعتنا ثقتي فيها كبيرة ؛ث:

سرب الطوارئ زي ما بيسموه في القواعد الجويه

تعقيب بسيط

لا تسمى أسراب أو سرب الطوارئ على الإطلاق.

* المصطلح المعتمد في حالف شمال الأطلسي NATO

هو quick reaction alert أو quick response alert ويستخدم الإختصار QRA دائماً.

* عادة لا يوجد سرب مخصص لهكذا أدوار, بل يتم تخصيص طائرتين مقاتلتين لكل قاعدة جوية متقدمة.

* الطائرتين وطياريها مناوبتهم تكون مدتها 24 ساعة أي يوم كامل. عقب إنتهاء المناوبة, يتم تكليف دور QRA لمقاتلات أخرى وطيارين آخرين بالطبع.

* عادة يكلف طياري الأسراب الإعتراضية مرة واحدة أو مرتين كل شهر بالمهمة, بمعدل طيارين اثنين لكل 24 ساعة.

* يجب على الطيارين خلال فترة تكليفهم بمهمة QRA إرتداء بدلة الطيران كامل فترة التكليف وهي 24 ساعة.

تعقيب بسيط

لا تسمى أسراب أو سرب الطوارئ على الإطلاق.

* المصطلح المعتمد في حالف شمال الأطلسي NATO هي quick reaction alert أو quick response alert ويستخدم الإختصار QRA دائماً.

* عادة لا يوجد سرب مخصص لهكذا أدوار, بل يتم تخصيص طائرتين مقاتلتين لكل قاعدة جوية متقدمة.

* الطائرتين وطياريها مناوبتهم تكون مدتها 24 ساعة أي يوم كامل. عقب إنتهاء المناوبة, يتم تكليف دور QRA لمقاتلات أخرى وطيارين آخرين بالطبع.

* عادة يكلف طياري الأسراب الإعتراضية مرة واحدة أو مرتين كل شهر بالمهمة, بمعدل طيارين اثنين لكل 24 ساعة.

* يجب على الطيارين خلال فترة تكليفهم بمهمة QRA إرتداء بدلة الطيران كامل فترة التكليف وهي 24 ساعة.

في مصر تسمي جناح الطوارئ ..... تكون طائرات من 4-8 جاهزه للطيران اللحظي 24 ساعه
بالتبدال بين القواعد التابعه لنفس المنطقه 5 ايام اسبوعيا لكل قاعده

في مصر تسمي جناح الطوارئ ..... تكون طائرات من 4-8 جاهزه للطيران اللحظي 24 ساعه
بالتبدال بين القواعد التابعه لنفس المنطقه

مشاركتي توضح معايير حلف شمال الأطلسي NATO

كلام هاوس ببداية الموضوع سقطة منه لن تغتفر ولا يمكن تبريرها ابدا

مشاركتي توضح معايير حلف شمال الأطلسي NATO.

شكرا علي التوضيح استاذي
انا كنت اتحدث عن مصر فاستخدمت المصطلح المصري
و شكرا مجددا دائما استفاد من مشاركاتك

شكرا علي التوضيح استاذي
انا كنت اتحدث عن مصر فاستخدمت المصطلح المصري
و شكرا مجددا دائما استفاد من مشاركاتك

عفواً, ويسعدني أن أرى من يستفيد من مشاركاتي :)

هو قال عدت من الجنوب الشرقي من مصر وهذا ماحدث اصلا
كيف لهم ان يدخلوا السودان ؟ من غرب مصر ؟
..وهو بكل تاكيد لا يقصد بداخل المجال الجوي لمصر

ربما يكون كلامك صحيح .. لكن اميل الى انه يقصد انها عبرت الاجواء المصرية خصوصا انه قال "ثم دخلت السودان من جنوب شرق مصر وهي منطقة غالبا ليست حيوية لمصر " .. عموما حتى ولو يقصد ذلك فلا مشكلة لدي نهائيا في ذلك فقط ساناقشه وافهم منه الموضوع .. يعني مش هشتمه ولا اسخر منه ولن اهاجمه كما يحدث احيانا من مختلف البلدان الحقيقة .

كلام هاوس ببداية الموضوع سقطة منه لن تغتفر ولا يمكن تبريرها ابدا

ولا سقطة ولا حاجة يا اخي .. المشكلة هنا ان الكثيرين واقعين تحت سطوة تاريخ الطائرة الاكثر من رائع .. فاصبحت الطائرة وكانها ستصلح لدور السيادة الجوية الى الابد .. المشكلة هنا في وجود تابو الناس تجد صعوبة في تجاوزه او نقاشه بشكل علمي .

جاي تهدي النفوس :D
هوا هاوس قال ايه

ارتكبت جريمة (انتقدت الايجيل في دور السيادة الجوية) :D

انا لو رايي اننا لو عايزين نضرب سد النهضة مش هيكون فيه خيار افضل في العالم كله من السوخوي 35 والسترايك ايجيل .. المهمات دي هم الافضل فيها في العالم .. واتمنى واحدة منهم تخدم عندنا للقيام بالدور المهم ده (مش للسيادة الجوية)

كمان انت عندك السعودية عندها التايفون للسيادة الجوية تبرع فيه (خصوصا مع الرادار المستقبلي) .. ومع السترايك ايجيل كقاذفة ارضية بعيدة المدى .. كوكتيل زي الفل رائع .

عودة
أعلى