أخبار الصفقة الفرنسية المصرية (رافال +فريم )

ده في حاله التعاقد علي طائره خفيفه لمكافحة الغواصات و الغالب تعاقد مصر علي NH 90 وبذلك لن يحمل الجاويند الا مروحيه واحده فقط
انا بتكلم على الفريم مش على الجاويند
كده كده الجاويند بيشيل طيرة واحدة مع الكامكوبتر اللى تعتبر مش حاجة قصاد الهيل

وليه مش هيرضو يدونا السو 30 ؟؟ دي مديينها لطوب الارض؟
بيتهيالي ممكن يكون مشكلتها في سرعة التسليم

يا خسارة .. كان نفسي ندخل الميج 35 باعداد كبيرة تشكل عماد القوات الجوية بجانب الاف 16 بلوك 52
وبحيث تصبح اعداد قليلة نسبيا من الرافال والسو 35 راس الحربة الهجومي
خصوصا ان تكلفة تشغيل الميج 35 منخفضة للغاية حسب الدعاية الروسية وتلائم ظروفنا الاقتصادية
فيه تساؤلات كتير
وزد عليهم تساؤلك ده
عشان كده قلت الصفقة والتفاوضات الروسية المصرية مبهمة وعشان كده قلت بلاش نحكم واحنا ش عارفين تفاصيل وخبايا اللى حصل
والله اعلم يمكن فيه حاجة تانية جاية من روسيا

مصر عينها علي طائره اعتراضيه متوسطة حاليا و افضل خيار لدي روسيا هي الميج29 باحدث طراز حتي دخول الميج35 خط الانتاج
الطائره الثقيلة اتيه لا محاله في مرحله تاليه وستكون السوبر فلانكر

مصر لازم تبطل تبص تحت رجليها (واعتقد ان ده اللي احنا هنعمله)
احنا نجيب طائرة سيادة جوية يكون جزء من مهامها الاعتراض .. معدش ينفع نجيب طائرة مهمتها فقط الاعتراض

انا بتكلم على الفريم مش على الجاويند
كده كده الجاويند بيشيل طيرة واحدة مع الكامكوبتر اللى تعتبر مش حاجة قصاد الهيل
اسف كتبت الجاويند بالخطأ مشاركتي عن الفريم ما شاء الله الواحد اتلخبط من كتر الخير اللي جاي

التعديل الأخير:
أمام رفض المغرب لمبلغ الصفقة المقترح، عمدت وزارة الدفاع الفرنسية إلى محاولة إقناع الرباط بشراء هذه الطائرات إلى جانب فرقاطتين حربيتين، غير أن المغرب لم يكن راغبا في شراء فرقاطة حربية فرنسية، نظرا لتحضيره آنذاك لاقتناء فرقاطة حربية هولندية الصنع من طراز "كارل دورمان".
وأمام هذا التخبط الفرنسي في اتخذ القرارات، اضطر المغرب إلى الانسحاب من صفقة اقتناء الطائرات الفرنسية "رافال"، خصوصا أن الولايات المتحدة الأمريكية عرضت على المغرب اقتناء طائرات "إف 16" بأسعار أقل.

مصر لازم تبطل تبص تحت رجليها (واعتقد ان ده اللي احنا هنعمله)
احنا نجيب طائرة سيادة جوية يكون جزء من مهامها الاعتراض .. معدش ينفع نجيب طائرة مهمتها فقط الاعتراض
لا طبعا اجيب مقاتله سياده جويه لمهام الاعتراض تكلفه التشغيل هتكون كبيره جدا الافضل الميج باعداد محترمه لهذه المهمه و الاكتفاء بسرب 24 مقاتله سوبر فلانكر بعد الاكتفاء من طائرات الاعتراض
اخوتي الاعزاء الخير الكتير قادم لكن كل شئ بموعد حددته القياده بدقه

التعديل الأخير:
أعلن مركز " أيروكومباس أكيتين Aerocampus Aquitaine " الفرنسي للتدريب وبالتعاون مع مدرسة " روشفورت Rochefort " للطيران ، أعلن عن رغبته في تدريب الطيارين والمهندسين المصريين على الأعمال الخاصه بالحسناء الرافال من حيث اعداد الطيارين و كذلك أعمال الصيانة ، وذلك في إطار الاعداد والتجهيز لتدريب طياروا ومهندسوا وفنيوا القوّات الجوية المصرية على استيعاب المقاتلة الجديدة في أسرع وقت .

اسف كتبت الجاويند بالخطأ مشاركتي عن الفريم ما شاء الله الواحد اتلخبط من كتر الخير اللي جاي
يا عم عاوزين خير كتير
مش مشكلة اللخبطة دى خالص
يجيبوا بس وانا اتلخبط اكتر واكتر

لا طبعا اجيب مقاتله سياده جويه لمهام الاعتراض تكلفه التشغيل هتكون كبيره جدا الافضل الميج باعداد محترمه لهذه المهمه و الاكتفاء بسرب 24 مقاتله سوبر فلانكر بعد الاكتفاء من طائرات الاعتراض
اخوتي الاعزاء الخير الكتير قادم لكن كل شئ بموعد حددته القياده بدقه

بلاش يا سيدي
هات الميج 35 باعداد محترمة وساعة تشغيلها ارخص
الفرق الاهم بين الميج 29 ام (حتى لو وضعت كل الكترونيات الميج 35) والميج 35 هو الشبحية بالاساس .. الميج 35 تنتمي للمستقبل

بكل ما رايناة من تفاصيل للصفقة من ناحية المعدات والوقت للتسليم والسعر الذى لا يختلف عن باقى من كان يريد الرافال وطريقة الدفع والتمويل والتذخير الكامل
ابلغ
تحياتى وفائق احترامى للمفاوض المصرى اللى قدر ينتزع الرافال من فرنسا بهذة التفاصيل

بلاش يا سيدي
هات الميج 35 باعداد محترمة وساعة تشغيلها ارخص
الفرق الاهم بين الميج 29 ام (حتى لو وضعت كل الكترونيات الميج 35) والميج 35 هو الشبحية بالاساس .. الميج 35 تنتمي للمستقبل
في حاليا اعداد من الميج21 بتخرج من الخدمه و جزء منها تم بيعه لذلك و جب التعويض السريع بالموجود و الجاهز للانتاج فورا التعاقدات الجديدة ستكون لصالح الميج35 و بعد الاكتفاء سيتم التوجهه للسوبر فلانكر

بكل ما رايناة من تفاصيل للصفقة من ناحية المعدات والوقت للتسليم والسعر الذى لا يختلف عن باقى من كان يريد الرافال وطريقة الدفع والتمويل والتذخير الكامل
ابلغ
تحياتى وفائق احترامى للمفاوض المصرى اللى قدر ينتزع الرافال من فرنسا بهذة التفاصيل
برافو المفاوض المصري

أعلن مركز " أيروكومباس أكيتين Aerocampus Aquitaine " الفرنسي للتدريب وبالتعاون مع مدرسة " روشفورت Rochefort " للطيران ، أعلن عن رغبته في تدريب الفنيين والمهندسين المصريين على أعمال صيانة المقاتلة " رافال Rafale " ، وذلك في إطار الاعداد والتجهيز لتدريب طياروا ومهندسوا وفنيوا القوّات الجوية المصرية على استيعاب المقاتلة الجديدة في أسرع وقت .

التعديل الأخير:

انا هاكون اول افراد الصيانه للرافال واروح اتدرب فى فرنسا (بلطجه) :rolleyes:
انا تحت امر مصر بلدى حبيبتى المهم تخلوا الى فى الصوره تدربنى :p

التعديل الأخير:
بناء كورفيت فرنسي في حوض بناء سفن مصري لا أعتبره نقل تقنية بل مجرد تجميع

منظومات الدفاع الجوي الغربية أسعارها خيالية , الروسية تعتبر إقتصادية نوعاً إذا إعتبرت مقارنة بأسعار المقاتلات الخيالية حالياً

لو كان تجميعا لذكر ذلك نصا فى التعاقد
كورفيت الجويند بتسليحه قوى واضافه الى مصر واضافه خبره كبيره جدا للاحواض المصريه والتى لم تشرع فى بناء كورفيت حربى كهذا من قبل
لا تستهين ولا تقلل من الصفقه خصوصا ان ثمن الصفقه مليار يورو

والله يا كبير اللى انا عرفته ان صفقة روسية بحرية جاية وهاتبهرنا بس اللى عرفتة
وكلام مؤكد بنسبة كبيرة
بخلاف الصفقات الاخرى المعلنة والشبة معلنة
لو جينا حسبناها هاتكون قيمة الصفقات مع روسيا اعلى من فرنسا
مش كده ولا ايه
لان الرجالة عاوزين نتفاوض على روسي فقط لانهم شايفين انه افضل
لكن القيادة مش شايفة كده القيادة بتحقق متطلباتها
هل من المعقول ان نتجة لروسيا فقط ؟من قال ان روسيا ستقدم لنا تسهيلات
هذا غير معقول اطلاقا

كلام منطقى بشان الصفقات اللى جايه كمان ياستاذنا
لان مسئول عن الصادارت العسكريه الروسيه قال فى تصريح جبته انا هنا كتيران مجموع الصفقات اللى بتتفاوض عليها مصر 6 مليار دولار
ولو جينا حسبنا الاسلحه المعلن عنها مش حتيجى ثلاث ارباع ال 3.5 مليار وهى قيمه الصفقه التى اعلن عنها بالفعل

اللواء نصر موسى النهارده اتكلم على ال cbc يجماعه وحسب ما قريت على صفحه القوات المسلحه المصريه ع الفيس
فهوكان رئيس شعبه التسليح السابق وكان نائب قائد القوات الجويه
كلام مهم

وبياكد بكل ثقه ان فيه صفقه قويه جويه جايه من روسيا

طب الميج 29 واتاكدنا والناس كلها عرفت انها ضمن الصفقه الجديده

طب ياترى الراجل ده بيتكلم على ايه بالثقه دى كلها !!!!

مش عارف ليه عندى احساس متنامى باننا قربنا نتعاقد على السو 30

اللواء نصر موسى النهارده اتكلم على ال cbc يجماعه وحسب ما قريت على صفحه القوات المسلحه المصريه ع الفيس
فهوكان رئيس شعبه التسليح السابق وكان نائب قائد القوات الجويه
كلام مهم

وبياكد بكل ثقه ان فيه صفقه قويه جويه جايه من روسيا

طب الميج 29 واتاكدنا والناس كلها عرفت انها ضمن الصفقه الجديده

طب ياترى الراجل ده بيتكلم على ايه بالثقه دى كلها !!!!

مش عارف ليه عندى احساس متنامى باننا قربنا نتعاقد على السو 30

نفس الكلام قالة فى حديث تلفزيونى اللواء سامح سيف اليزل بمفاجئة فى الايام القادمة باسلحة جديدة حديثة قادمة للقوات الجوية,
و عنما سؤاله عما اذا كانت غير الصفقة الفرنسية ؟ قال نعم
من الدقيقة 1.58 الى الدقيقة 2.11

ورجالتى بيفتشو على اخبار الصفقة دى فى كل مكان حتى تحت الجليد.

التعديل الأخير:
عودة
أعلى