أخبار الصفقة الفرنسية المصرية (رافال +فريم )

سرعه تسليم !!!
للفريم ممكن الا لو اعتبرت تسليم 3 طائرات السنه دى سرعه تسليم :D
الرافال انت هتستلم 24 طياره على 4 سنين
روسيا كانت بتسلم دول سرب كامل واكثر من السوخوى 30 فى سنه

اولا اعتقد ان مصر هي من اختارت ان تتسلم باقي الصفقة من 2018 حتى تحصل على النسخة f3r كاملة وجاهزة للميتيور
اما سرعة التسليم المقصودة هنا هو ان فرنسا بالبلدي كده "طلعت من بؤها وادتك الطيارات والفريم"
يعني طيارات وفرقاطة كانت على وشك دخول الخدمة عندهم قرروا ان يؤجلوا ذلك من اجل تلبية الطلب المصري
هل روسيا ممكن تديك اسلحة هي على وشك الدخول الخدمة عندها (ده على افتراض انها هتوافق تديك نسخة متطابقة اصلا)

انا ممسكتش فى اى حاجه
انت افترضت ان روسيا لن تمنحك رخصه تصنيع
وانا احضرت فيتنام كمثال
روسيا طورت لهم نسخ خاصه تتفوق غلى ما يخدم لديها بالاساس
قارن نسخه الكورفيت Gepard 3.9 الفيتنامى بالروسى
ومستقبلا Gepard 5.3
قارن بين النسخه المطوره لفيتنام من الصاروخ KH-35 والتى حصلت على رخصه انتاج
وبين النسخه الروسيه

انا مقولتش ان روسيا مش هتديك رخصة تصنيع
لكن اكيد مش هتكون بسهولة وبالمستوى التقني بتاع فرنسا
يعني روسيا ممكن تديك (بالعافية) ميج 29
..وممكن في اقصى الاحوال تاخد تصنيع جزء من الميج 35
لكن مش هيدوك مثلا افضل منتجاتهم زي السو 35 ولا حتى مسمار
بينما فرنسا هتديك افضل منتج عندهم تصنعه مفيش مشكلة

Paton @Paton
كلامك بخصوص تكلفة الفريم صحيح في كلفتها الكبيرة ( ملياريورو ) لكن لا يوجد بديل بسعر مناسب لإستبدال فرقاطات النوكس ولا اعتقد إنه أمريكا مستعدة لبيع فرقاطات بهذا المستوى لمصر ولا أعتقد إنه مصر مهتمة بشراء فرقاطات روسية للحفاظ على الانتيجريتي داخل الاسطول بحكم انه كله غربي
الفريم ممتازة حتى إقتصادياً لو حسبت إنه مجبر يشتري فرقاطة غربية و الفرقاطات الغربية كلها مبالغة الثمن
انت مجبر بالاساس على الفريم سواء الايطاليه او الفرنسيه وان كنت اتمنى الايطاليه , اخف الضررين
الفرقاطات الاوروبيه هناك ما هو افضل بمراحل واقل تكلفه
De zeven الهولنديه
Sachsen الالمانيه
ولكن امكانيه التعاقد على اى منها مستحيله وان كنت ارى ان الالمانيه من الممكن المحاوله
خصوصا انهم شاركوا فى مناقصه الكورفيت بالميكو

انت مجبر بالاساس على الفريم سواء الايطاليه او الفرنسيه وان كنت اتمنى الايطاليه , اخف الضررين
De zeven الهولنديه
Sachsen الالمانيه
ولكن امكانيه التعاقد على اى منها مستحيله وان كنت ارى ان الالمانيه من الممكن المحاوله

في دي البعد السياسي يستوجب فرنسا

بناء كورفيت فرنسي في حوض بناء سفن مصري لا أعتبره نقل تقنية بل مجرد تجميع

منظومات الدفاع الجوي الغربية أسعارها خيالية , الروسية تعتبر إقتصادية نوعاً إذا إعتبرت مقارنة بأسعار المقاتلات الخيالية حالياً
مرحب بيك ايه الغيبة الطويلة دى ياحج

اولا اعتقد ان مصر هي من اختارت ان تتسلم باقي الصفقة من 2018 حتى تحصل على النسخة f3r كاملة وجاهزة للميتيور
اما سرعة التسليم المقصودة هنا هو ان فرنسا بالبلدي كده "طلعت من بؤها وادتك الطيارات والفريم"
يعني طيارات وفرقاطة كانت على وشك دخول الخدمة عندهم قرروا ان يؤجلوا ذلك من اجل تلبية الطلب المصري
هل روسيا ممكن تديك اسلحة هي على وشك الدخول الخدمة عندها (ده على افتراض انها هتوافق تديك نسخة متطابقة اصلا)

انا مقولتش ان روسيا مش هتديك رخصة تصنيع
لكن اكيد مش هتكون بسهولة وبالمستوى التقني بتاع فرنسا
يعني روسيا ممكن تديك (بالعافية) ميج 29
..وممكن في اقصى الاحوال تاخد تصنيع جزء من الميج 35
لكن مش هيدوك مثلا افضل منتجاتهم زي السو 35 ولا حتى مسمار
بينما فرنسا هتديك افضل منتج عندهم تصنعه مفيش مشكلة
انت لازلت تفترض
روسيا عرضت على البرازيل السوخوى 35 فى مناصقه F-x بمشاركه تقنيه جيده
وعرضت المشاركه فى مشروع الباك فا
لو عرفت حجم التطويرات التى يمنحها الروس لعملائهم التى تتفوق فى معظم الاحيان على ما يمتلكوه . ستعرف الفارق
روسيا تقدم للسوق الدولى عروض تفوق ربما ما يملكوه
كل ما تصنعه روسيا حاليا تضع معه خيار تسويق بمكونات غربيه
المروحيه المتوقع ان تكون اكثر نجاحا المى 38 الروس قبل البدء فى تصنيعها خيروا العملاء ما بين محركات كيلموف او برات اند ويتنى

De zeven الهولنديه
Sachsen الالمانيه

بخصوص ألمانيا هل تعتقد أن المحاولة معهم تستحق أصلاً ؟؟

هل نجحنا في تفعيل عقد شراء غواصات الـ209 متوسطة القيمة لتشتري فرقاطة كهذه !!!

كلامك عن أفضلية الفريم الإيطالية لا غبار عليه

بخصوص الفرقاطة الهولندية فما هو وجه الأفضلية ؟؟؟

معك حق و لكن رادار Irbis-E الذي تحمل سو 35 يبقى أقوى من رادار ميغ 35 من ناحية المدى رغم أنه من نوع PESA و ليس AESA كرادار Zhuk AE

ميغ 35 تملك تسارع أعلى لأنها أصغر و أخف من سو 35 و لكن الأفعى تتميز و تتوفق في الحمولة و المدى و المناورة و تملك أنظمة حرب إلكترونية و تشويش أقوى

بالنسبة لكلفة ساعات العمل , يا عم لقد إشتريتم الرافال 120 مليون دولار أو أكثر , الغالي ثمنه فيه

المدي و الحموله و قدرات الاختراق توفرها الرافال لنا اما في الشق الروسي نحتاج لعدد كبير يقارب ال 100 طائرة بكلفة تشغيل قليله بدلا عن الميج 21 و قدرات تسارع و اعتراض عاليه و ليس لدينا مشكلات رادار في وجود اواكس و رادارات انذار ارضيه و بحريه قويه مدمجه
بخصوص السوخوي نحن نحتاج عدد من 24 - 30 طائرة منها لكسب مرونه للاعمال الطارئه

اعتقد موضوع السي فاير حيحدد التوجه للفرقاطات الروسيه من عدمه خصوصا لو اتيح دمج دفاعات جويه بحريه كالاس 300 و 400 و البوك و غيرها في حين لم نتعاقد على الفريم الثانيه بالرادار و لن ندمج منظومات الاطلاق الامريكيه اساسا الاتجاه التسليحي رساله لامريكا بالقدره على التنويع و نرجع لنفس السؤال ايه مشكلة تواجد قطع روسيه صينيه كبيره في البحريه غير النمط الغربي

بخصوص ألمانيا هل تعتقد أن المحاولة معهم تستحق أصلاً ؟؟

هل نجحنا في تفعيل عقد شراء غواصات الـ209 متوسطة القيمة لتشتري فرقاطة كهذه !!!

كلامك عن أفضلية الفريم الإيطالية لا غبار عليه

بخصوص الفرقاطة الهولندية فما هو وجه الأفضلية ؟؟؟
الهولنديه قريبه جدا من الامكانيات والتجهيزات للالمانيه
عقد بمليار يورو لفرقاطه تخلى الاخرس يتكلم
كان من الممكن المحاوله معهم لن تخسر شىء

انت لازلت تفترض
روسيا عرضت على البرازيل السوخوى 35 فى مناصقه F-x بمشاركه تقنيه جيده
وعرضت المشاركه فى مشروع الباك فا
لو عرفت حجم التطويرات التى يمنحها الروس لعملائهم التى تتفوق فى معظم الاحيان على ما يمتلكوه . ستعرف الفارق
روسيا تقدم للسوق الدولى عروض تفوق ربما ما يملكوه
كل ما تصنعه روسيا حاليا تضع معه خيار تسويق بمكونات غربيه
المروحيه المتوقع ان تكون اكثر نجاحا المى 38 الروس قبل البدء فى تصنيعها خيروا العملاء ما بين محركات كيلموف او برات اند ويتنى

يعني انت شايف ان روسيا هتوافق لو طلبنا تصنيع جزئي للسو 35
طيب على خيرة الله :D
وانا اللي كان حلمي اننا نصنع الميج 29 بدل الثاندر
خصوصا ان الصين مش موافقة على تصنيع كامل للجيان 10

لكن انا متفق معاك ان روسيا اكثر مرونة في تسويق المكونات الغربية على اسلحتها (زي المكونات الفرنسية -واخد بالك الفرنسية-على السو الهندية والجزائرية )
لكن مين قال ان فرنسا رافضة

اعتقد موضوع السي فاير حيحدد التوجه للفرقاطات الروسيه من عدمه خصوصا لو اتيح دمج دفاعات جويه بحريه كالاس 300 و 400 و البوك و غيرها في حين لم نتعاقد على الفريم الثانيه بالرادار و لن ندمج منظومات الاطلاق الامريكيه اساسا الاتجاه التسليحي رساله لامريكا بالقدره على التنويع و نرجع لنفس السؤال ايه مشكلة تواجد قطع روسيه صينيه كبيره في البحريه غير النمط الغربي
الاس 300 و 400 والبوك يخدموا بالاساس فى البحريه الروسيه وتم تصدير بعضهم
الاول تحت مسمى Fort-M ,تصديريا Rif-M , الثانى نظام اطلاق Redut VLS والثالث Shtil-1

الالمانية والهولندية تسلحيهم امركي سواء الاستنادرد اسم ام 2 والسي سبارو المحسن
انما يا دفيجين عقد التايب 209 مفعل اول 2فقط

يعني انت شايف ان روسيا هتوافق لو طلبنا تصنيع جزئي للسو 35
طيب على خيرة الله :D
وانا اللي كان حلمي اننا نصنع الميج 29 بدل الثاندر
خصوصا ان الصين مش موافقة على تصنيع كامل للجيان 10

لكن انا متفق معاك ان روسيا اكثر مرونة في تسويق المكونات الغربية على اسلحتها (زي المكونات الفرنسية -واخد بالك الفرنسية-على السو الهندية والجزائرية )
لكن مين قال ان فرنسا رافضة
رغبه العميل هى الفاصل
تركيب بود فرنسى على مقاتله روسيه جيد للغايه , البودات الفرنسيه ممتازه
تفتكر من يشعر بالنقص من نجح فى تسويق بود ام فشل فى تسويق مقاتله :D

الهولنديه قريبه جدا من الامكانيات والتجهيزات للالمانيه
عقد بمليار يورو لفرقاطه تخلى الاخرس يتكلم
كان من الممكن المحاوله معهم لن تخسر شىء

الفريم أفضل في التصميم و جاهزة و تسليم فوري و مداها البحري أكبر و تجهيزاتها و تسليحها أفضل مش هتحتاج تدخل تعديلات زي الزيفين و في الاخر برضه مش هتكون زي الفريم بالسكالب نافال :)

الالمانية والهولندية تسلحيهم امركي سواء الاستنادرد اسم ام 2 والسي سبارو المحسن
انما يا دفيجين عقد التايب 209 مفعل اول 2فقط

التايب 209 فعل ؟؟؟ أعرف أن معلوماتي قديمة لكن هل هناك فعلا ميعاد بدء بناء و تسليم لـ2 غواصة 209 ؟؟؟

الفريم أفضل في التصميم و جاهزة و تسليم فوري و مداها البحري أكبر و تجهيزاتها و تسليحها أفضل مش هتحتاج تدخل تعديلات و في الاخر برضه مش هتكون زي الفريم بالسكالب نافال :)
يعنى انت مشكلتك مع الهولنديه ... تولع يا عم :D
بس حكايه تجهيزاتها وتسليحها دى مختلف معاك
ٍSM-2 block 3 مع هاربون و ESSM
مفيش مقارنه اصلا مع الاستر 15 والتعيس الاكسوسيت

يعنى انت مشكلتك مع الهولنديه ... تولع يا عم :D
بس حكايه تجهيزاتها وتسليحها دى مختلف معاك
ٍSM-2 block 3 مع هاربون و ESSM
مفيش مقارنه اصلا مع الاستر 15 والتعيس الاكسوسيت
طالما تسليحها كله امريكى ممكن يبقى مجيئها صعب بالمناسبة الصين تملك قطع بحرية هائلة الحجم والتسليح رخيصة الثمن

عودة
أعلى