أخبار الصفقة الفرنسية المصرية (رافال +فريم )

الله طيب ليه اتزنقنا للميج وسوخوي 30 موجوده وبديهي اني افكر كده فالسوخوي هي صاحبة اليد الطولى .... برضك حتة نقل التقنية مسمار السوخوي 30 الهندي بييجي من روسيا ..... السيتيس بتا الجاويند هتعمله هنا .. ماهو برضك فيه سبب
والله الميج 35 انا معجب بها جدا ولا ارى فيها اى زنقه
انت تفكر ببساطه فى اقتناء ما يجيد التعامل فى مهام الاعتراض فى بيئه عدائيه امام عدو يمتلك قدرات تشويش وحرب الكترونيه ممتازه
والميج 35 مميزه للغايه وتسليحها رائع
وتكلفتها منطقيه
موضوع السوخوى 30 الهنديه , يعم ادينى نسخه زى بتاعتهم وانا مش عايز حاجه حتى لو جابوا مسامير من المريخ

باب المندب قدراتنا الحالية ممتازة ليه بدون الفريم
الدولفين خطرها الحقيقي في الكروز النووي و دي مسألة ليس لها حل

مستحيل يحصل مواجهة بحرية مع تركيا و مستحيل تقدر تواكب تسلح تركيا خصوصا بحريا

لكن في النهايه تظل احتمالات مواجهه قائمه بغض النظر عن ضعفها من قوتها و القائمه حتزيد في المستقبل لان الوضع غير مبشر فا كاتفكير استراتيجي مضطر اضعها في خريطة العدائيات و بالتالي التسليح مش لازم تواكب و لكن نسبه و تناسب ، احنا على ارض الواقع رسميا ب 4 روميو متخيل !! مش رسميا معناش غواصات !!!! قطع الفرقطات الرئيسيه في طريقها للخروج . و العالم في اتجاه صهر تعدد الادوار في القطع البحريه و اصلا نمط التسليح الحالي يعكس تغير بسيط من العقيده الدفاعيه لنزعه هجوميه بسيطة عند الحاجه ، مش حتحقق كل دا الا بمتلاك قطع متطوره و امكانيات رصد و اصابات سطح و ارض و اطالة المظله الدفاعيه الجويه بحريا ................. دا كان في خبر من فتره عن اهتمام بالمسترال الفرنسيه :D حتى لو صعب بس تخيل ... الامس لم يعد كالغد

لكن في النهايه تظل احتمالات مواجهه قائمه بغض النظر عن ضعفها من قوتها و القائمه حتزيد في المستقبل لان الوضع غير مبشر فا كاتفكير استراتيجي مضطر اضعها في خريطة العدائيات و بالتالي التسليح مش لازم تواكب و لكن نسبه و تناسب ، احنا على ارض الواقع رسميا ب 4 روميو متخيل !! مش رسميا معناش غواصات !!!! قطع الفرقطات الرئيسيه في طريقها للخروج . و العالم في اتجاه صهر تعدد الادوار في القطع البحريه و اصلا نمط التسليح الحالي يعكس تغير بسيط من العقيده الدفاعيه لنزعه هجوميه بسيطة عند الحاجه ، مش حتحقق كل دا الا بمتلاك قطع متطوره و امكانيات رصد و اصابات سطح و ارض و اطالة المظله الدفاعيه الجويه بحريا ................. دا كان في خبر من فتره عن اهتمام بالمسترال الفرنسيه :D حتى لو صعب بس تخيل ... الامس لم يعد كالغد

مصر مقامها الطبيعي 10 غواصات على الاقل بمستويات لا تقل عن الدولفين
بس الوضع الاقتصادي لمصر اقل بكتير حتى من انفاقها العسكري الحالي

انت مقتنع انه مصر ممكن تشتري بحري من روسيا ؟
بغض النظر عن الياخونت للدفاع الساحلي
مش شايف اى مانع
ساكون واقعى وبعيدا عن الاحلام
لا ارى اى مانع ان نحصل على كورفيت 20385 او زورق صواريخ كالبويان
بل لازالت اراها قريبه جدا خصوصا ان تكلفتهم فى المتناول جدا وباعداد جيده
هناك زوارق سوفيتيه ستخرج من الخدمه وتحتاج لاستبدالها

مصر مقامها الطبيعي 10 غواصات على الاقل بمستويات لا تقل عن الدولفين
بس الوضع الاقتصادي لمصر اقل بكتير حتى من انفاقها العسكري الحالي

معاك حق بس سبحان الله جمعو 60 مليار لمشروع قناه في كام اسبوع و امريكا بتولول و فاكرانا بنفلس الاقتصاد الموازي هوا اللي شايلنا ، المشكله معدتش مشكلة فلوس للجيش حيلاقو حل دي لعبتهم اوي بقى ، الفكره انو مضطرين و دي تحتيها خطوط كتير المهم الاتجاه الصائب نحو السلاح عشان كده باتون و مارشال بيقطعو بعد و معاهم حق الاتنين.

10 غواصات دول لو جيه 5 منهم انا سعيد بس نمتلك مقابل لل بوب أي في المدى عليهم

مش شايف اى مانع
ساكون واقعى وبعيدا عن الاحلام
لا ارى اى مانع ان نحصل على كورفيت 20385 او زورق صواريخ كالبويان
بل لازالت اراها قريبه جدا خصوصا ان تكلفتهم فى المتناول جدا وباعداد جيده
هناك زوارق سوفيتيه ستخرج من الخدمه وتحتاج لاستبدالها

احسن حاجة زيادة اعداد الامباسدور
بصراحة المفروض نستغل المعونة لزيادة اعداد الامباسدور افضل من شراء 24 اف-16 جديدة بدون امرام
او شراء دبابات ابرامز لا نحتاجها

المعونة افضل استغلال لها الامباسدور و الاباتشي و عربيات نقل جديدة
لكن الاف-16 اهدار للمال بصراحة

و خلي فلوسك للدفاع الجوي الروسي و الكام طيارة مي-17

لو اتلعبت صح المياه حتعود لمجاريها مع امريكا عاجلا ام اجلا و اتوقع زيادة اعداد الاباتشي لانها مستهلكه بشده الآن

احسن حاجة زيادة اعداد الامباسدور
بصراحة المفروض نستغل المعونة لزيادة اعداد الامباسدور افضل من شراء 24 اف-16 جديدة بدون امرام
او شراء دبابات ابرامز لا نحتاجها

المعونة افضل استغلال لها الامباسدور و الاباتشي و عربيات نقل جديدة
لكن الاف-16 اهدار للمال بصراحة

و خلي فلوسك للدفاع الجوي الروسي و الكام طيارة مي-17
مفيش مشكله فى الامباسادور ولكن التكلفه التى يأتى بها مستفزه بعض الشىء
عارف انه مشروع خاص بنا ولكن ما يقرب من 300 مليون دولار لزورق صواريخ
على العموم لا ارى اننا سنحصل على اى شء من الولايات المتحده فى المستقبل القريب

عموما برضك انا متفهم انا باتون مستغلي السع وعنده حق بس فيه شيئ مش مظبوط مع الروس كده بالصفقة دي انا تقريبا معادش ليا اقول شيئ بقولكم بس
السلام عليكم

مفيش مشكله فى الامباسادور ولكن التكلفه التى يأتى بها مستفزه بعض الشىء
عارف انه مشروع خاص بنا ولكن ما يقرب من 300 مليون دولار لزورق صواريخ
على العموم لا ارى اننا سنحصل على اى شء من الولايات المتحده فى المستقبل القريب

تستخدم 300 مليون من المعونة في زورق صواريخ زي الامباسدور ولا 3200 مليون دولار فـي 24 إف-16 بدون اي قدرات قتال جوية تقريباً

عموما برضك انا متفهم انا باتون مستغلي السع وعنده حق بس فيه شيئ مش مظبوط مع الروس كده بالصفقة دي انا تقريبا معادش ليا اقول شيئ بقولكم بس
السلام عليكم
خدنى فى ايدك
انا شطبت مش قادر اكتب حاجه تانى
مش عارف بقالى كام ساعه باكتب ردود

تستخدم 300 مليون من المعونة في زورق صواريخ زي الامباسدور ولا 3200 مليون دولار فـي 24 إف-16 بدون اي قدرات قتال جوية تقريباً
اخف الضررين . متفق معاك

نكتفى بهذا القدر من الطحن
مره اخرى سعيد جدا بالمناقشه مع الجميع وخصوصا المندوب الفرنسى مارشال
وسعيد اكثر بعوده اخونا Divisions
السلام عليكم

ده انا السلام عليكم خالص
:D
اتكلمنا مليون مره فى الموضوع , انت قلبك هنا ولا تستطيع الرحيل ولن يسمح لك احد
غير كده مش هتلاقى حد تشاغب معاه غيرى :D
اعقل

:D
اتكلمنا مليون مره فى الموضوع , انت قلبك هنا ولا تستطيع الرحيل ولن يسمح لك احد
غير كده مش هتلاقى حد تشاغب معاه غيرى :D
اعقل
خد راحتك ياريس اكنك في دوج فايت مع نفسك بس خدبالك من نفسك

لو اتلعبت صح المياه حتعود لمجاريها مع امريكا عاجلا ام اجلا و اتوقع زيادة اعداد الاباتشي لانها مستهلكه بشده الآن

كدا او كدا المياه هترجع بس مش زى الاول هيبقى الموضوع راس براس هما لحد دلوقتى بيشوفوا نشفان الدماغ بيوصل لفين وممكن يولع المنطقه كلها بسباق تسليح غشيم متنساش ان لسه ليك طيارات اف 16 هناك لسه مستلمتهاش ومتقلقش القياده الحاليه عارفه هى بتعمل ايه كويس جدا الموضوع ترويض للامريكان

انا شايف ان مصر بعد ما تجيب الرافال وندخل على روسيا ونشترى الميج نتطلع بقي للصين ونشترى التكنولوجيا ونقلها لمصر وفتح مصانع لتصنيع السلاح والطاترات مع الصين وبشركاء عرب معانا انا شايف ان ده هايبقى الافضل
وانا كمان شايف ان من بعد الصفقه دى واللى بيحصل مع روسيا هايخلى امريكا هي اللى تجرى ورانا علشان مش نضيع من ايديها وهاتحاول تاخدنا معاها باى تمن ولازم نستغل ده ونفرض شروطنا ونختار نوعيه سلاح كويسه منها مع اننا لا نخسر روسيا او الصين او فرنسا

طيب ايه رايكم فى الطائرات البريطانيه وايهما افضل الفرنسيه ولا البريطانيه ؟؟

كدا او كدا المياه هترجع بس مش زى الاول هيبقى الموضوع راس براس هما لحد دلوقتى بيشوفوا نشفان الدماغ بيوصل لفين وممكن يولع المنطقه كلها بسباق تسليح غشيم متنساش ان لسه ليك طيارات اف 16 هناك لسه مستلمتهاش ومتقلقش القياده الحاليه عارفه هى بتعمل ايه كويس جدا الموضوع ترويض للامريكان

صراحة انا غير مهتم بامريكا تسليحيا طلاما البائل موجوده و في نديه ، المشكله لما البدائل تبقى صعبه ، يعني مثلا توافر ال mi35 حيخفف جدا الحمل عن الاباتشي في سينا ، دخول المي 28 او كا 52 حيغني ، تصنيع هيل احسن و احسن

عودة
أعلى