وفد عسكري باكستاني رفيع المستوي يصل مطار القاهرة للقاء قيادات الجيش المصري .

هل حضرتك تعتقد إن خط الإنتاج توقف فعلا من وقتها
ولا كان هناك مشروع جاهز وتم إدخاله على الخط
ولا الخط ما اشتغلش من فترتها اساسا !!!
مصر كلها توقفت مش خط الانتاج بس و علي فكره في الفتره دي مصر كانت مركزه علي طلب 12 رافال من فرنسا لكن توقف الامر مع احداث ثوره يناير
عموما الخط شغال صيانه و عمره لخدمه 120 طائره بالخدمه

اكيد

تطوير كامل اضافات تقنيات غربيه متطوره بدل الشرقيه المتأخره

هي فرصه جيده لمن يحصل على تقنية صناعتها وتعتبر بدايه لك في صناعة الطائرات هذا بخلاف انك سوف تجبرهم على صناعة ذخائرها ومنها صواريخ الكروز

من سوف يقدم للعرب طائرات متطوره ليصنعها

لا احد

انا اتمناها لبلدي وخاصه انها سوف تكون مناسبه لقصف الحوثيين اكثر من الاف 15 بسبب تكلفة التشغيل

بالتوفيق إن شاء الله
ربنا يباركلكم وييسر ليكم الأمر ...

انا متفق معاك فعلا
بس انت ليه شايف الياك 130 افضل منها ؟

ببساطة شديدة .. طيارة سعرها 15 مليون دولار ويوم ماتتمعظم وتزيد هاتبقى 18 - 20 مليون دولار ومجهزة باحدث افيونكس ممكن للتدريب وتجهيز الطيارين لمقاتلات الجيل الخامس والرابع++ ،، وشركة KRET هاتزودها بنظام كهروبصري ورادار جديد وقدرات تسليحية هاتخلي قدراتها القتالية تقارب الـSu-25SM نفسها

حمولة تسليحية 3 طن ممتازة جدا بالنسبة لطائرة تدريب متقدم مع مدى عملياتي 2000 كم مقابل 1350 كم للثاندر

عمر افتراضي 10000 ساعة طيران مقابل 4000 ساعة طيران للصفيحة الثاندر اللي يوم ماهاتتمعظم وتطور تبقى 6000 ساعة لأن طبعا في فارق كبير بين التقنيات المستخدمة في بناء الهياكل

قدرة المناوة 8+ جي زيها زي الثاندر اللي بيتقال عليها " مقاتلة "

ده لو انا بدور على طيارة تدريب متقدم محترمة يعني .. وممكن اصلا استخدم عدد من الاف 16 عندي للتدريب المتقدم لو حابب برضه .. انما اروح اجيب ثاندر على انها مقاتلة !!! طيب يعني بالعقل كده انا عملت صفقة الميج 35 بـ2.2 مليار لـ46 مقاتلة بواقع 47 مليون للمقاتلة والثاندر لما كنا بنتكلم عليها كان على البلوك الثاني اللي تمنه 30 مليون وطلبنا بشكل اساسي تعديل محرك ورادار مع تعديل الهيكل عشان نقاط التعليق يعني هانقول السعر ارتفاع لـ35 مليون اقل واجب .. يبقى ايه يخليني اجيبها لما ممكن اجيب دفعة تانية من الميج 35 الافضل مليون الف مرة بفارق سعر مش كبير لا يتجاوز 10 - 15 مليون دولار وابقى اشتريت مقاتلة محترمة بمعنة الكلمة الحرفي

قصف حوثيين ؟؟؟o_O
انتا هتقعد تقصف فى الحوثيين لحد ما تصنع الطائرة :D:D

لا لم اقصد ذلك

اقصد انها لو كانت موجوده لكانت افضل من تحريك الاف 15 والتايفون واوفر ماديا

لا يجب عليك ان ترسل نسر ليقصف فئران

ارسل عليهم غراب

مصر كلها توقفت مش خط الانتاج بس و علي فكره في الفتره دي مصر كانت مركزه علي طلب 12 رافال من فرنسا لكن توقف الامر مع احداث ثوره يناير
عموما الخط شغال صيانه و عمره لخدمه 120 طائره بالخدمه
شكرا على الافاده يا مستر راجح

أنا ممكن أجيب لحضرتك زياده عن 5 تصميمات تمت للـ JF-17 من وقت ما ظهرت وكلها اتنفذت وطارت
فين التصميمات دى ؟
ياراجل البلوك 2 لسه يادوب هايبدا يشتغل السنة دى ومفيش فيه اى تغيير اساسا لا فى الامكانيات ولا اى شئ
ياريت تحط التصميمات اللى بتقول عليها وانها طارت
على كده باكستان تخطت روسيا والمصنعين الكبار بمراحل

حضرتك ده البلوك 3
PAF-JF17Thunder-PakistanAirForce-induction-multirole-jetfighter-jet_6-16-2015_188217_l.jpg

فين البلوك 3 اساسا
اذا كان البلوك 2 بذراع تزود وقود ودى ما فيهاش ونفس التصميم
فيه تصاميم كثيره للنت من هواه لا تمت للواقع بصلة اساسا
والمصدر بيتكلم ان باكستان هاتعمل بلوك 3 ماشي كويس
لكن هما لسه منتهيين من البلوك 2 السنة دى
وانت بتقول انهم هاينتجوا بلوك 4 شبحى على 2018
بخلاف ان مفيش اى خطوات اساسا عن حاجة اسها بلوك 4

حبيت اوظح نقطة مهمه الطائرة تعتبر ممتازة بل رائعه لماذا لاسباب معينه
انا لو اردت التكلم عن المناورة فاعتقد الاسم والصوره يشرحان مااريد القول عنها

Klimov RD-33
هناك محرك اخر افضل عدم ذكره
وتذكروا الحجم الصغير للطائره وخفتها
ثانيا
الطائره في مداها نظرى لحجمها وقدرت

تعتبر رائعه 3,482 km
سرعتها كنت اتمنى شيء اعلى لاكن لاباس تتكلم عن 1.6
الان الشيء المهم في ناظري التقنيات
نظام الحرب الالكترونية DEEC

KLJ-7 لل FCR
BM/KG300G طبعا عمل ECM
من التطويرات
the British company SELEX Galileo's Vixen 500E
الرائع في هذه الطائره هو قدرة المشتري على تغير الافيونكس االرادار والكثير والكثيير جدا وقدرتها التناوريه حدث بلا اي حرج مخيفه اراها رائعه تماما

إيه هيا الإضافات الى المملكه أضافتها على الطائره لو سمحت !!!

تعذرني على التاخر في الرد المفاوضات بدات من فتره لاكن الا الان المعلوم ان المملكة ستضيف باذن الله محرك البريطاني
EJ200 والاكيد ان المفاوضات مستمره والله اعلم ان المملكة قد تضيف رادار فرنسي لاكن الا الان المعلومات ليست متوفره بشكل كبير الا ان المملكة تريد طائرة بتجيزات جديده من الداخل

Klimov RD-33
ثانيا

تعتبر رائعه 3,482 km

KLJ-7 لل FCR
BM/KG300G طبعا عمل ECM
من التطويرات
الرائع في هذه الطائره هو قدرة المشتري على تغير الافيونكس االرادار والكثير والكثيير جدا وقدرتها التناوريه حدث بلا اي حرج مخيفه اراها رائعه تماما

المحرك هو RD93
اما المناوره 8+

تعذرني على التاخر في الرد المفاوضات بدات من فتره لاكن الا الان المعلوم ان المملكة ستضيف باذن الله محرك البريطاني
EJ200 والاكيد ان المفاوضات مستمره والله اعلم ان المملكة قد تضيف رادار فرنسي لاكن الا الان المعلومات ليست متوفره بشكل كبير الا ان المملكة تريد طائرة بتجيزات جديده من الداخل​
متشكر جدا أخى الكريم
جزاك الله خيرا

Klimov RD-33
ثانيا

تعتبر رائعه 3,482 km

KLJ-7 لل FCR
BM/KG300G طبعا عمل ECM
من التطويرات

عمر بدن من 3000 واخر ما وصلوا له 4000 ساعة طيران
حمولة 3500 كجم
سرعة قصوى 1.6 ماك
مدى 1350 كم
هى تنفع تكون طيارة تدريب متقدم واسناد ارضي
والله لو المخطط اللى عملته باكستانلها تم خير وبركة وهى بداية كويسة لباكستان

المحرك RD93 مشتق من RD33
اما المناوره 8+ تعني معدل اقل من الميج21 صاحبه معدل 9+ و اترك لك الحكم

صح معك حق
المحرك طبعا
The most significant difference being the repositioning of the gearbox along the bottom of the engine casing." The Klimov poster
وهي صممت خصيصا للطائرة بناء على طلب باكستان فبغض النظر عن التسميه الفروقات ليست بكبيره
اخوي حجم ميج-21 صغير جدا وسرعته رائعه لاكن g8 تسمى او ترمز طبعا بg تعتبر رائعه امام طائرات مثل f-16 او حتى f-15 والسبب هو خفة الطائئرة ولديك ايضا قوة المحرك ومايولده من طاقه

صح معك حق
المحرك طبعا
The most significant difference being the repositioning of the gearbox along the bottom of the engine casing." The Klimov poster
وهي صممت خصيصا للطائرة بناء على طلب باكستان فبغض النظر عن التسميه الفروقات ليست بكبيره
اخوي حجم ميج-21 صغير جدا وسرعته رائعه لاكن g8 تسمى او ترمز طبعا بg تعتبر رائعه امام طائرات مثل f-16 او حتى f-15 والسبب هو خفة الطائئرة ولديك ايضا قوة المحرك ومايولده من طاقه

بالإضافه الى نظام تحكم بالطيران بيعطيها قدره كبيره فى المناوره على الإرتفاعات العاليه والمنخفضه ...

عمر بدن من 3000 واخر ما وصلوا له 4000 ساعة طيران
حمولة 3500 كجم
سرعة قصوى 1.6 ماك
مدى 1350 كم
هى تنفع تكون طيارة تدريب متقدم واسناد ارضي
والله لو المخطط اللى عملته باكستانلها تم خير وبركة وهى بداية كويسة لباكستان

البلوك الثاني والاول قادره على التزود بالوقود جوا حمولتها لاباس بها نظرا للحجم لاكن الافيونكس سيتم ادخال رادار ايسا وللمعلوميه قد يكون القيصر الكثير من الامور تجعلني احب استبدال الf-5 بها

عودة
أعلى