4 سفن قتالية امريكية للسعودية

المنتج أصلاً سعره غالي و أصلاً تجهيزات السفينة الأصلية أقل من التجهيز القتالي الذي كان يرغب فيه السعوديين (و الاسرائيليين) على هذه السفينة

تخيل إنه رادارها الـTRS-3D هو نفسه الموجود على الامباسدور و الـRIM-116 أيضاً

و بسعر للبحرية الأمريكية فوق الـ500-600 مليون دولار يعني سعر التصدير أكتر بكتير ممكن يقفل 800+ مليون دولار

السعودية (على ما أذكر) كانت بتتكلم عن تجهيزات بهاربون و برادار أكبر بكثير زي الـSPY-1F

شوف بالإضافات القطعة أكيد هتبقى أكتر من مليار
هي فعلاً فيها هاربون .. اشوفلك الرادار ..

انا مالي ومال الارلي بيرك .. هذا اذا جات اصلاً .. لكن الفرقاطة هذي .. ماتحمل الا 8 نقاط اطلاق عامودي .. ويمكن 16 باحسن الاحوال .. طموحي صراحة ان لاتقل عن 48 ..

صعب 48 لقطعة 3500 طن ..

الاورايزون "مدمرة صواريخ" شوف +8000 طن و تحمل رادار عملاق للتهديد الباليستي و فيها 48 انبوب اطلاق عمودي فقط

المناسب لقطعة من هذه الفئة هو الـESSM ... الأفضل في فئته بدون نظير .. الأصغر حجما و الأعلى قيمة

TRS-4D Radar

بالصفقة هذي ابارك لـ لوكهيد مارتن .. واعزي نفسي حقيقة :(

ده الـTRS-4D ولا الـTRS-3D/32 ؟؟؟

بالمناسبة إنت أصلاً متعرفش الرادار الذي تم الإتفاق على تركيبه على الـفريدوم

ممكن يطلع SPY-1F ... أحسن من الاتنين اللي انت قلت عليهم :D

ده الـTRS-4D ولا الـTRS-3D/32 ؟؟؟

بالمناسبة إنت أصلاً متعرفش الرادار الذي تم الإتفاق على تركيبه على الـفريدوم

ممكن يطلع SPY-1F ... أحسن من الاتنين اللي انت قلت عليهم :D
الي اعرفه انه الـTRS-4D

لا سعرها مش كده خالص
ال LCS 1 التكلفة بتاعتها 360 مليون دولار

وبتشيل نسخة الاطلاق العمودى ن الهيل فاير ولايوجد بها مكان لحمل قواذف اطلاق الهاربون
وهى فى الاساس مخصصة للعمل فى المياة الضحلة

السعر غريب جدا
الا لو كانت الصفقة تشمل نو اخر غير هذا

مبروك مقدما مع انى كنت اتمنى ان تكتمل المفاوضات مع فرنسا لادخال الفريم للمملكة ..والله اعلم ممكن تكون المفاوضات مازالت قائمة
انا افضل القطع الامريكية على الفرنسية
لا يوجد افضل من الامريكان تكنولجيا
وعليك تذكر هذه المعلومة بكل مرة تقارن فيها بين سلاح امريكي وسلاح من دولة اخرى

الي اعرفه انه الـTRS-4D

على فكرة الـTRS-4D كويس جدا جدا ... قول يا رب ييجي !!

التجهيز الأمريكي القياسي فيه الـTRS-3D/16

التجهيز المناسب لفئة قتالية لفرقاطة 3500 طن هو TRS-3D/32

لو الـTRS-4D وقع عليه الاختيار يبقى خير و بركة و لو الـSPY-1F يبقى خيرين و بركتين :D

بس انت اصلا ايه اللي يخليك مش مبسوط بحاجة انت اصلا معندكش معلومات عنها ؟؟

تفائلوا بالخير تجدوه :)

صعب 48 لقطعة 3500 طن ..

الاورايزون "مدمرة صواريخ" شوف +8000 طن و تحمل رادار عملاق للتهديد الباليستي و فيها 48 انبوب اطلاق عمودي فقط

المناسب لقطعة من هذه الفئة هو الـESSM ... الأفضل في فئته بدون نظير .. الأصغر حجما و الأعلى قيمة
اختلف معك
Sm 2 البلوك الجديد هو الافضل

اختلف معك
Sm 2 البلوك الجديد هو الافضل

SM-II بصراحة محتاج قطعة 4800+ طن فرقاطة ثقيلة و ليس فرقاطة خفيفة 3500 طن

3500 طن مناسب جداً الـESSM لها .. بل أنه خلق لها

كمان التجهيزات الرادارية للسفينة لا تستوعب تشغيله بكافة كفائته و مميزاته .. و حجم السفينة المحدود صعب يتركب عليه معدات توليد طاقة لتشغيل رادارات كبيرة وهكذا ...

شوف حتى السفن التي ركب عليها قبل كلها 8000 طن و انت طالع

عايز صواريخ كبيرة .. مساحة أكبر لهيكل السفينة.. تغطية رادارية أوسع عايز رادار كبير .. عايز مولدات طاقة كبيرة ... عايز بدن أكبر .. دخلت في فئة تانية أصلاً !

الـESSM خلق للـLCS-1 فريدوم .. مناسبين جداً لبعضهم

التعديل الأخير:
على فكرة الـTRS-4D كويس جدا جدا ... قول يا رب ييجي !!

التجهيز الأمريكي القياسي فيه الـTRS-3D/16

التجهيز المناسب لفئة قتالية لفرقاطة 3500 طن هو TRS-3D/32

لو الـTRS-4D وقع عليه الاختيار يبقى خير و بركة و لو الـSPY-1F يبقى خيرين و بركتين :D

بس انت اصلا ايه اللي يخليك مش مبسوط بحاجة انت اصلا معندكش معلومات عنها ؟؟

تفائلوا بالخير تجدوه :)
عندي معلومات عنها .. شيك على الخاص .. تلقى التقرير

عندي معلومات عنها .. شيك على الخاص .. تلقى التقرير

الخاص فيه قرب الـ21 رسالة مكسل اقراهم بصراحة ... الوقت ضيق جدا اليومين دول لظروف

باذن الله بعد انقضائها نوسع الوقت المخصص للمكان هنا

الخاص فيه قرب الـ21 رسالة مكسل اقراهم بصراحة ... الوقت ضيق جدا اليومين دول لظروف

باذن الله بعد انقضائها نوسع الوقت المخصص للمكان هنا

التفاصيل الكامله للصفقة لم تظهر بعد و لا يعلم ما تحوي ننتظر حتى تجلى الامورصفقه الميسترال المصرية كلفت ٩٥٠ مليون هذه الأسعار غير معقوله

الرادار TRS-4D ممتاز ... افضل من رادار الفريم أكويتاين الهيراكليز ده أولاً و رغم إنه الفريدوم أقل حتى من ثلثي حجم الفريم أكويتاين

السفينة الواحدة فيها 16 خلية إطلاق عمودى و ده اكبر رقم ممكن لسفينة 3500 طن لعلمك و كفاية إنه المارك-41 اصلاً

المارك-41 ملهوش اصلاً قطر ثابت بتختلف حسب النسخة Self-defense version أو Strike Version أو Tactical Version

المهم انه الصواريخ الاول بتتعبى فـCanisters (علب معدنية)
النسخة التي إقتنتها السعودية ممكن تعبي فيها 2 Canisters في كل خلية إطلاق

الفرقاطة فيها 16 خلية إطلاق

يعني الفرقاطة الواحدة فيها 32 صاروخ ESSM بمدى 50 كم .. أفضل من الاستر-15 الموجود على الفريم أكويتاين

الأربع فرقاطات فيهم 128 صاروخ ESSM و ده واضح جداً في الـملف الذي أرسلته لي

Five-hundred thirty-two (532) tactical RIM-162 Evolved Sea Sparrow Missiles (ESSM)
(one hundred twenty-eight (128) installed, twenty (20) test and training rounds, three hundred eighty-four (384) spares)

SM-II بصراحة محتاج قطعة 4800+ طن فرقاطة ثقيلة و ليس فرقاطة خفيفة 3500 طن

3500 طن مناسب جداً الـESSM لها .. بل أنه خلق لها

كمان التجهيزات الرادارية للسفينة لا تستوعب تشغيله بكافة كفائته و مميزاته .. و حجم السفينة المحدود صعب يتركب عليه معدات توليد طاقة لتشغيل رادارات كبيرة وهكذا ...

شوف حتى السفن التي ركب عليها قبل كلها 8000 طن و انت طالع

عايز صواريخ كبيرة .. مساحة أكبر لهيكل السفينة.. تغطية رادارية أوسع عايز رادار كبير .. عايز مولدات طاقة كبيرة ... عايز بدن أكبر .. دخلت في فئة تانية أصلاً !

الـESSM خلق للـLCS-1 فريدوم .. مناسبين جداً لبعضهم
صحيح صحيح
ال essm يمكن وضع اربعة صواريخ لكل خلية اطلاق
يعني يعطيك كثافة نيرانية عالية جدا
ثمانية خلايا تعني وجود ٣٢ صاروخ
بمدى ٥٠ وسرعة ٤ ماخ

اسعار ويكيبيديا اقل بكتيييييير من الحقيقة قديمة و غير واقعية .. غير ما نراه في العقود

ده غير انه سعر السلاح تضاعف حرفياً من 2009 حتى الان

من يريد LCS-1 بنفس التجهيز الأمريكي الحالي العقيم ... مش هيدفع أقل من 700 مليون ... ما بالك بنسخة قتالية Special Concept

الأباتشي سعرها في ويكيبيديا 35 مليون دولار .... هاتلي سعر ليها في صفقة أقل من 100-130 مليون دولار
مش وكيبيديا بس
امريكا اشترت 4 سفن من لوكهيد بسعر 1.4 مليار دولار فى 2014 يعنى السنة اللى فاتت

شوف مثلا المصدر ده

السعر معروف وقراتة فى اكثر من مصدر ولو هذا

صحيح صحيح
ال essm يمكن وضع اربعة صواريخ لكل خلية اطلاق
يعني يعطيك كثافة نيرانية عالية جدا
ثمانية خلايا تعني وجود ٣٢ صاروخ
بمدى ٥٠ وسرعة ٤ ماخ

مش شرط 4 ... زي ما قلتلتك حسب النسخة لأنها بتختلف ..

نسخة المارك-41 VLS التي طلبتها السعودية عبارة عن وحدتين كل وحدة 8 خلايا كل خلية تتسع لانبوبين كل انبوب فيه صاروخ بإجمالي 32 صاروخ للسفينة الواحدة

Mk 41 VLS adopts modular design concept, which result in different versions that vary in size and weight due to different "canisters" in various modules. The height (missile length) of the launcher comes in three sizes: 209 inches (5.3 m) for the self-defense version, 266 inches (6.8 m) for the tactical version, and 303 inches (7.7 m) for the strike version. The empty weight for an 8-cell module is 26,800 pounds for the self-defense version, 29,800 pounds for the tactical version, and 32,000 pounds for the strike version

مش وكيبيديا بس
امريكا اشترت 4 سفن من لوكهيد بسعر 1.4 مليار دولار فى 2014 يعنى السنة اللى فاتت

شوف مثلا المصدر ده

السعر معروف وقراتة فى اكثر من مصدر ولو هذا

السعودية شارية في الصفقة 532 صاروخ ESSM ... الصاروخ الواحد مش اقل من 2-3 مليون دولار بقطع غياره Shelf-Life Spare Parts

يعني 1200 مليون دولار على الاقل و قبل ما نقول صباح الخير اصلا ده غير باقي انواع الصواريخ ... RIM-116 و هاربون و كلها باعداد برضه

انا افضل القطع الامريكية على الفرنسية
لا يوجد افضل من الامريكان تكنولجيا
وعليك تذكر هذه المعلومة بكل مرة تقارن فيها بين سلاح امريكي وسلاح من دولة اخرى
الامر مش انى افضل او انت تفضل
الامر هو ما الافضل من حيث المواصفات وما الذى ستقدمة لى
ليست مقارنة
المملكة ظلت تتفاوض مع فرنسا من فتره لكن لاجديد بخلاف ان هناك ما يخدم فى البحرية السعودية فرنسي ولهم تعامل سابق مع فرنسا

عودة
أعلى