4 سفن قتالية امريكية للسعودية

امكانية تركيب التوماهوك من عدمه على حسب نسخة المارك-41 الموجودة Strike و Tactical و Self-Defense

النسخة الوحيدة التي تدعم تركيب التوماهوك هي الـStrike Version
ذا اصلاً مستبعده 100%

ذا اصلاً مستبعده 100%

انا بتكلم من الجانب الفني .. الجانب السياسي لا تستبعد شئ

عموماً لو عايز توماهوك هات قطعة تناسب التوماهوك و ده سهل

انا بتكلم من الجانب الفني .. الجانب السياسي لا تستبعد شئ

عموماً لو عايز توماهوك هات قطعة تناسب التوماهوك و ده سهل
القطعة سهل .. لكن هو اصلاً صعب .. يارجل اسرائيل تقوم الدنيا وماتقعدها ..

القطعة سهل .. لكن هو اصلاً صعب .. يارجل اسرائيل تقوم الدنيا وماتقعدها ..

انا مش عايز كروز عادي بصراحة ..

انا عايز كروز UGM ... غير كدة كله محصل بعضه

انا مش عايز كروز عادي بصراحة ..

انا عايز كروز UGM ... غير كدة كله محصل بعضه
لو جينا للاسطول الشرقي .. وجود صواريخ كروز محمولة .. ماظن ان له ضرورة تستحق ان اشتري قطع باهظة الثمن .. وبإمكاني عمل منصات ارضية خاصة لقرب المسافة .. ( وهنا عندنا نماذج مثل البابور والهينامو )

الغربي ماظن ان له فايدة .. لان المسافة جداً قريبة .. بيننا وبين اي اسرائيل .. وسهل نصب اي منصات ارضية على سواحلنا بما اننا نحظى بسواحل طويلة ممتدة لمسافات طويلة ..

انا افضل خيار المنصات الارضية .. ( ولو ان الصواريخ المحمولة تعطي هيبة للدولة بصراحة :D )

لو جينا للاسطول الشرقي .. وجود صواريخ كروز محمولة .. ماظن ان له ضرورة تستحق ان اشتري قطع باهظة الثمن .. وبإمكاني عمل منصات ارضية خاصة لقرب المسافة .. ( وهنا عندنا نماذج مثل البابور والهينامو )

الغربي ماظن ان له فايدة .. لان المسافة جداً قريبة .. بيننا وبين اي اسرائيل .. وسهل نصب اي منصات ارضية على سواحلنا بما اننا نحظى بسواحل طويلة ممتدة لمسافات طويلة ..

انا افضل خيار المنصات الارضية .. ( ولو ان الصواريخ المحمولة تعطي هيبة للدولة بصراحة :D )

السعودية عندها كروز محمول من الاف-15 sa احسن تكتيكيا كتير من اي حاجة surface launched يعني مع حتة E-3 و كام تانكر ,, تقدر تقل ادبك لغاية قرب الهند كدة :D

و لو عايز تقل ادبك عليهم اكتر ... اشتري غواصة عادية بانبوب اوسع شوية و شوف حد يبيعلك صاروخ كروز بمدى 300-500 كم يكون SLCM هتقدر تعمل زي ما اسرائيل عاملة معانا احنا كدة :D

السعودية عندها كروز محمول من الاف-15 sa احسن كتير من اي حاجة surface launched يعني مع حتة E-3 و كام تانكر ,, تقدر تقل ادبك لغاية قرب الهند كدة :D

و لو عايز تقل ادبك عليهم اكتر ... اشتري غواصة و شوف حد يبيعلك صاروخ كروز بمدى 300-500 كم يكون SLCM هتقدر تعمل زي ما اسرائيل عاملة معانا احنا كدة :D

مش ذا تخطي للاتفاقية ؟ ولا تم التلاعب بها كالعادة ؟ ( الراس الحربي )
الصينيين وباكستان بيقدمون لنا الحل الثاني فعلاً .. لكن المشكلة ياخي من يترك الخير الي عند الالمان والفرنسيين ويتجه للصين ؟

مش ذا تخطي للاتفاقية ؟ ولا تم التلاعب بها كالعادة ؟ ( الراس الحربي )
الصينيين وباكستان بيقدمون لنا الحل الثاني فعلاً .. لكن المشكلة ياخي من يترك الخير الي عند الالمان والفرنسيين ويتجه للصين ؟

الغواصات ممكن السعودية تروح للفرنسيين تحلبهم في غواصة معدلة زي ما اسرائيل عملت مع المانيا و ممكن الصين لاطلاق صاروخ SLCM بانبوب واسع شوية (650 ملم بدل الـ533 التقليدي بتاعنا)

الصين بتشحت مننا نشتري منهم غواصات اليومين دول

اصرف شوية و هاتلك اي صاروخ SLCM حتى لو مش الافضل ... المهم انك اخدت خطوة و دخلت فكر جديد في جيشك و بعدها هيجيلك الاحسن

وجهة نظر طبعاً ...

الهنود عندهم البراهموس-2 و اسرائيل البوب اي

و احنا معانا ربنا :D

طبعاً محدش يقولي معانا الـUGM-84 علشان منزعلش مع بعض :D

التعديل الأخير:
الغواصات ممكن السعودية تروح للفرنسيين تحلبهم في غواصة معدلة زي ما اسرائيل عملت مع المانيا و ممكن الصين لاطلاق صاروخ SLCM

الصين بتشحت مننا نشتري منهم غواصات اليومين دول

اصرف شوية و هاتلك اي صاروخ SLCM حتى لو مش الافضل ... المهم انك اخدت خطوة و دخلت فكر جديد في جيشك و بعدها هيجيلك الاحسن

وجهة نظر طبعاً ...
فرنسي بصواريخ باكستانية بمدى 700 كم ..WOW هيبة فعلاً !

باكستان عندها كروز اطلاق غواصات من تحت سطح الماء اصلاً ؟؟؟
خبري عندهم .. صاروخ مداه 700 كم الى 1000 بامكانه الانطلاق من منصات بحرية ( سفن .. وغواصات حسب ماذكر لكن مو متأكد )

خبري عندهم .. صاروخ مداه 700 كم الى 1000 بامكانه الانطلاق من منصات بحرية ( سفن .. وغواصات حسب ماذكر لكن مو متأكد )

فيه فرق كبير بين صاروخ سطح سطح... و بين صاروخ اطلاق من تحت الماء ..

ميكانيزم الاطلاق هنا معقد شوية

الكروز البرازيليAV/MT-300 بمدى 300 كيلو ورأس حربي 200 كيلو لو تم تركيب منصه بحريه بيكون خيار جيد صراحه ...
الكروز نسخة الاستروس موجود في السعودية للمعلومية ,,,

الكروز البرازيليAV/MT-300 بمدى 300 كيلو ورأس حربي 200 كيلو لو تم تركيب منصه بحريه بيكون خيار جيد صراحه ...
الكروز نسخة الاستروس موجود في السعودية للمعلومية ,,,

ليه مفكرتش في البيرسيوس ؟؟

خيار أفضل ألف مرة !

في الاسطول الغربي ان شاء الله

يا ريت فعلا ً !!

صاروخ يفتح النفس بصراحة

الاجمل انه الفرنساويين ناويين باذن الله يدمجوه على غواصاتهم

هتبقى نقلة لو اشترينا غواصة فيها صاروخ زي ده بصراحة

فكرة الصاروخ نفسها جديدة جدا اصلا و مختلفة عما عهدناه

حضرتك سمعت عن التوبول ام ؟ كان بيأخد لفة السنة اللى فاتت فوق منطقة الشرق الاوسط وكل العالم شافوه كالشهاب الطائر من شده السرعة لدرجة ان الجميع افتكروه نيزك ساقط من الفضاء
خليك فى البلايستيش 4
وخلى روسيا فى pc ا

يقولون تجربة اطلاق لصاروخ بولافا الذي يستطيع حمل 10 رؤوس نووية اطلق من غواصة متمركزه في البحر المتوسط

لكن التجربة فشلت

التعديل الأخير:
ليه مفكرتش في البيرسيوس ؟؟

خيار أفضل ألف مرة !

صراحه أول مره اسمع فيه هل الصاروخ عامل أم مشروع مستقبلي ؟؟؟

المملكة على فكره فى مفاوضات شبه نهائية مع ألمانيا لشراء 4 غواصات TYPE214 أو TYPE209 إن شاء الله قريب حيتم الإعلان عن الصفقة .

عودة
أعلى