مصــــر قدمت طلباً للتعاقد على طائرات النقل العسكرى A400M فى أقرب وقت ممكن

الله
أمال الطائرتين النقل الى السيسى تعاقد عليهم فى روسيا IL-76 جايين ليه ما دام بنجدد أسطول النقل بتاعنا ؟!!!!!!!!
يكونش خير اللهم إجعله خير كانت كده

وإن شاء الله هنقلبهم كده !!!!!!!
images

تكونشى شيكولاته بالبندق واللوز

مافيش خيار غربى حالياََ محترم لأواكس إلا وحنجد اليهود ناطين فيه فما مافيش غير ال A-50 الروسية أو الصينية ال KJ3000 وإن كنت أفضل الصينية لأن صناعة الرادارات واأجهزة الحرب الإلكترونية تقدمت جداََ جداََ فى الصين على عكس الأعضاء ماهم متخيلين وبالذات الرادارات سواء ال AESA أو ال PASSIVE RADARS ... أو نعمل كوكتيل منهم ..

السلام عليكم ورحمة الله

نعم اخي.....الكلام من موقع ايرباص
حسب موقعهم الطائرة يمكنها ان تقوم بمهام التانكر سواء بالارضاع (طائرتين) او بالحقن (طائرة واحدة) بمعدل 1500 لتر و2250 لتر في الدقيقة على الترتيب

وامكانية التحول من طائرة نقل الى تانكر (بالارضاع) لا تحتاج اي تعديل على بدنها حيث ان الالكترونيات وانظمة التحكم والمراقبة موجودة built-in .....كل ما تحتاجة تركيب خراطيم الارضاع في الجناح في مدة اقل من ساعتين

هم لم يوضحوا هل نفس الامر بالنسبة للحقن ام لا

كذلك يمكن تحويلها من تانكر الى طائرة نقل بمجرد ازالة هذه الخراطيم....(اعتقد في وقت اقل حتى.....ولكنهم لم يعطوا مده ازالتها)

طب ده بالنسبة للخراطيم و الالكترونيات .. بالنسبة لتنكات الوقود بالتأكيد هتكون تنكات متحركة مش built-in يسهل تحميلها على الطائرة و نزعها إن لزم الامر

لو النموذج المصري هيكون كده , دي تبقى ضربة معلم بجد و بالمناسبة شراء طائرات بالمميزات دي متوفق جدا مع سياسة التسليح المصرية .. لان مصر بتحب تشتري الحاجة اللي تقدر تعمل اي حاجة , حد فاهم حاجة :D

الموضوع ده من كام شهر بصراحة الواحد فقد القدرة على الفهم وتحليل الأخبار دى وإن كنت أفضل الخيار الأوروبى .
لا تقلق ده أنا قاعد للسقطه واللقطه
من 2006 وإحنا عايشين فى كبت
والكبت ده خلانى فى وضع إستعداد
انا بعيط على فكره دلوقتى هات منديل زينه والنبى من معاك

السلام عليكم ورحمة الله

نعم اخي.....الكلام من موقع ايرباص
حسب موقعهم الطائرة يمكنها ان تقوم بمهام التانكر سواء بالارضاع (طائرتين) او بالحقن (طائرة واحدة) بمعدل 1500 لتر و2250 لتر في الدقيقة على الترتيب

وامكانية التحول من طائرة نقل الى تانكر (بالارضاع) لا تحتاج اي تعديل على بدنها حيث ان الالكترونيات وانظمة التحكم والمراقبة موجودة built-in .....كل ما تحتاجة تركيب خراطيم الارضاع في الجناح في مدة اقل من ساعتين

هم لم يوضحوا هل نفس الامر بالنسبة للحقن ام لا

كذلك يمكن تحويلها من تانكر الى طائرة نقل بمجرد ازالة هذه الخراطيم....(اعتقد في وقت اقل حتى.....ولكنهم لم يعطوا مده ازالتها)

تعديل: يبدوا انها فقط لاعادة التزود بالواقود بطريقة الارضاع فقط.......عذرا

السلام عليكم ورحمة الله

عذرا.....لقد اختلط على الامر .....يبدو انها مصممة فقط لتزويد الطائرات بالوقود باسلوب الارضاع......لم اجد اي مصدر يفيد عكس ذلك......اعني لا يوجد بها طريقة الحقن....والله اعلم

تخيلوا مثلاََ عدد 4 تانكات متحركة يتم تركيبها أو نزعها عند الحاجة بصر ده لموضو الإرضاع لكن موضوع الحقن حتى مش صعب الصينين ربنا يكرمهم بيبيعوا واحدات للتركيب على طائرات النقل المختلفة ...

مش عارف ياجماعة بس كان نفسي ننتهي من تطوير قطاع المقاتلات ثم نبدأ بقطاع طائرات النقل

صحيح فيه الاتنين وكمان الهيليكوبتر

بس برضو مش مقاتلات كفاية

هو التطوير ماشي في الاتجاهات كلها في وقت واحد مفيش تركيز علي فرع معين ابدا و بصراحه النقل و التانكر و الاواكس ده وقته جدا

The A400M is the only Tanker which can refuel the entire range of probe-equipped military aircraft at their preferred speeds and altitudes. This is because it can fly both at the low speeds and low altitudes typically used to refuel helicopters (roughly 110 knots and 5000 feet)(, as well as at higher speeds and altitudes of about 290 knots kt and altitudes around 25,000 ft which are typically used for refuelling of fast jets, such as fighters or large aircraft (such as the C295, C-130 Hercules, Eurofighter, F/A-18 Hornet or Rafale,) or even another A400M for buddy refuelling.

كان هناك اهتمام مصرى سابق ب mrtt

على العموم مصر واسبانيا وقعتا مذكرة تفاهم عسكرية اثناء زيارة الرئيس السيسى الاخيرة
للتعاون العسكرى التقنى وتسهيل اجراءات شراء المعدات العسكرية

هو التطوير ماشي في الاتجاهات كلها في وقت واحد مفيش تركيز علي فرع معين ابدا و بصراحه النقل و التانكر و الاواكس ده وقته جدا

معاك حق بخصوص النقل والتانكر والاواكس

بس برضو لازم مقاتلات حديثة تضاف لصفوف القوات الجوية

هى مصر مش كانت طلبت طائرات نقل أمريكية من فترة وليبيا أيضاََ وكان تمنهم غالى أوى بس مش فاكر نوعهم إيه ال C-17 تقريبا الجلوب ماستر مش عارف حد ممكن يفكرنى بالموضوع ده .

مافيش خيار غربى حالياََ محترم لأواكس إلا وحنجد اليهود ناطين فيه فما مافيش غير ال A-50 الروسية أو الصينية ال KJ3000 وإن كنت أفضل الصينية لأن صناعة الرادارات واأجهزة الحرب الإلكترونية تقدمت جداََ جداََ فى الصين على عكس الأعضاء ماهم متخيلين وبالذات الرادارات سواء ال AESA أو ال PASSIVE RADARS ... أو نعمل كوكتيل منهم ..
الصينين معهد 38 ومعهد 14 قوموا الصين فى مجال رادارات المقاتلات الـ AESA وعملو إبداع فى مجال رادارات AESA للأواكسات ده غير الإضافات الى بيزودو بيها أى اواكس خاص بيهم
معقوله نشتريها الطائره من روسيا والرادار يتركب فى الصين !!!!!!!

مش عارف ياجماعة بس كان نفسي ننتهي من تطوير قطاع المقاتلات ثم نبدأ بقطاع طائرات النقل

صحيح فيه الاتنين وكمان الهيليكوبتر

بس برضو مش مقاتلات كفاية
الصفقات دى لقطه وانت بتستغل تعثر فرنسا المالى وبتاخد منهم اسلحه مكناش نقدر نحلم بيها ومش بس كده لا دى مواعيد تسليم سريعه جدا وقياسيه زى الرافال والفريم والجاويند مع نقل تكنولوجى ومسترال صفقه لقطه وبسعر خيالى وتسليم فورى متقدرش تقول منجبش مسترال لحد منجيب القوه الى هاتحميها لان ببساطه لو منتهزتش الفرص دى مش هاتتعوض وبتستغل تخلى اسبانيا عن نصف طلباتها من ال A400وتدخل انت وتطلب مواعيد تسليم سريعه وقياسيه برضه ;) هيئه التسليح وشعب العمليات فى القوات المسلحه صراحه صايعين جدا وفاهمين شغل الصفقات كويس جدا واستغلال الظروف واقتناص الاوقات والفرص التى لا تعوض للحصول على افضل انواع من الاسلحه وانا شايف مفيش اى مشكله الصراحه فى المشى فى الخطين طائرات النقل والمقاتلات :D

معاك حق بخصوص النقل والتانكر والاواكس

بس برضو لازم مقاتلات حديثة تضاف لصفوف القوات الجوية

كله هيجي في وقته و لسه الميج داخله و باقي الرافال و تطوير الاف 16 ربنا يسهل

السلام عليكم ورحمة الله

عذرا.....لقد اختلط على الامر .....يبدو انها مصممة فقط لتزويد الطائرات بالوقود باسلوب الارضاع......لم اجد اي مصدر يفيد عكس ذلك......اعني لا يوجد بها طريقة الحقن....والله اعلم

حضرتك احنا كل اللي عندنا بيرضعوا اساسا!!
ماعتقدش عندنا اي حاجه تتحقن

موضوع سلاح الطيران لازم التطوير فيه يشمل كل أفرعه من مقاتلات لأواكس لنقل لحرب إلكترونية لهيل بأنواعه المختلفة ما ينفعش أركز على حاجة وأسيب حاجة وفعلا زى أخوية MRHBK إنه ده أفضل وقت للحصول على أفضل المتاح عالمياََ .. لكن طائرات الأواكس المصرية حالتها الفنية للأسف أصبحت سيئة جداََ واحدش يقولى أصل مصر مطوراهم للمعيار ماأعرفش إيه إذا كان مصر أخدت كام واحدة مستعملة من أمريكا عشان تعملهم قطع غيار للموجود فى الخدمة وعلى الفكرة الدفاع الجوى المصرى لم يعد يعتمد عليها بشكل كبير زى الأول ...

حضرتك احنا كل اللي عندنا بيرضعوا اساسا!!
ماعتقدش عندنا اي حاجه تتحقن
الإف 16 تتزود بالوقود بخاصية الحقن

طائرة مقاتلة مصرية خلال مناورات النجم الساطع.

عودة
أعلى