مصــــر قدمت طلباً للتعاقد على طائرات النقل العسكرى A400M فى أقرب وقت ممكن

ممكن ابعتلك على الخاص عن طائرات ELINT/SIGINT من الحقبه السوفيتيه وترجم واقرأ زى ما انت عايز
لكن موضوع توقفت صراحه عن الكتابه فى المنتدى
والله يا اخى حزنت كثيرا وانا اقرأ هذا الكلام
عضو مثلى ليس له ادنى خلفيه عسكريه اسعد بقراه تعلقات خبراءنا فى المنتدى وحضرتك منهم
فما بالك بالمواضيع
نظرا لما اعنيه انا وامثالى من صعوبه فى ترجمه بعض المطلحات العسكرية
واليك مثال انى منذ يومين احاول الاعداد لاول موضوع لى لكنى توقفت بسسب سوء الترجمة .
لهذا اكرر لا تحرومنا من مشاركتكم وكذلك المواضيع

عضو مثلى ليس له ادنى خلفيه عسكريه اسعد بقراه تعلقات خبراءنا فى المنتدى وحضرتك منهم
فما بالك بالمواضيع
واليك مثال انى منذ يومين احاول الاعداد لاول موضوع لى لكنى توقفت بسسب سوء الترجمة .
اتفق معاك جدا الاخ باتون قيمه كبيره في المنتدي و نتمني رؤيه مشارماته دائما
لو تريد مساعده في الترجمه احنا في الخدمه

فما بالك بالمواضيع
شكرا على الاطراء
ان كان هناك مشكله تواجهك من ناحيه المصادر او الترجمه , كلمنى على الخاص وسافعل ما فى وسعى للمساعده ان شاء الله

الصين قادره على امداد مصر بقطع الاف ١٦. بالهندسه العكسيه
لاكن سيكون النتيجه عداء كامل مع الشيطان الامريكي

مصر تصنع قطع غيار محرك وطائرة الاف 16

ربما لجئنا للصين لادماج صواريخ بعيدة المدي

اتفق معاك جدا الاخ باتون قيمه كبيره في المنتدي و نتمني رؤيه مشارماته دائما
لو تريد مساعده في الترجمه احنا في الخدمه

هو فعلا كذلك استمتع بحديثه عن المعدات الروسية كثيرا لذا اكررها عليه لا تحرمنا من المشاركه

شكرا على الاطراء
ان كان هناك مشكله تواجهك من ناحيه المصادر او الترجمه , كلمنى على الخاص وسافعل ما فى وسعى للمساعده ان شاء الله

والله يا اخى ليس اطراء هذا ما اعتقده بدون نفاق

وشكرا لكما مقدما انا جمعت العديد من المصادر وحاولت الترجمه قدر المستطاع ولم اتمكن من ذلك وصرفت نظر حاليا عن الموضوع .

الصين قادره على امداد مصر بقطع الاف ١٦. بالهندسه العكسيه
لاكن سيكون النتيجه عداء كامل مع الشيطان الامريكي

طيب انته حليت مشكلة ال F-16

طيب ال E2C HAWKEYE والطيران بتاع الحرب الإلكترونية

ياراجل يا طيب

همه ولاد هوبر صحيح

لكن عندهم شوية اسلحة تنفعنا

مارشال هل تواجد السينتنال معناها combat management systems لكل المعدات الارضية من المدرعات و المافع حتى الافراد بكمبيوتر بسيط
توزيع تواجد مناطق العدو و البيان العملياتي للخطط و مسارات الخروج و الانقاذ و ما شابه ذلك ؟

مارشال هل تواجد السينتنال معناها combat management systems لكل المعدات الارضية من المدرعات و المافع حتى الافراد بكمبيوتر بسيط
توزيع تواجد مناطق العدو و البيان العملياتي للخطط و مسارات الخروج و الانقاذ و ما شابه ذلك ؟

سينتينل تخطط ارضية المعارك مع حركية افضل وتوزيع افضل للقوات وحرمان العدو من التواصل مع نفسه

كأنك تهاجم جزر منعزلة

سينتينل تخطط ارضية المعارك مع حركية افضل وتوزيع افضل للقوات وحرمان العدو من التواصل مع نفسه

كأنك تهاجم جزر منعزلة

جميل كده electronic warfare مباشر تجاه العدو بمعداته الارضية و قيادة زاي الاواكس بالظبط بس هل العناصر الاصغر ليها access على صورة موقع العمليات من السينتنال .. مدرعة ايفيف مثلا .. دبابة ابرامز .. قائد سرية قوات خاصة معاه كومبيوتر ... و لا بتتلقى تعليمات مباشرة؟ هل اقدر اقول عليها component من C4ISR
اللي بحاول اقوله هل هي خطوة طبيعية و ملزمة اني ابني عليها نظام ادارة قتال بري لكل قواتي البرية بكل مكوناتها

التعديل الأخير:
جميل كده electronic warfare مباشر تجاه العدو بمعداته الارضية و قيادة زاي الاواكس بالظبط بس هل العناصر الاصغر ليها access على صورة موقع العمليات من السينتنال .. مدرعة ايفيف مثلا .. دبابة ابرامز .. قائد سرية قوات خاصة معاه كومبيوتر ... و لا بتتلقى تعليمات مباشرة؟
ما ده بقى يبقى موضوع ربط القوات ببعضها

بحيث اني اقدر من خلال الجو اوجه قواتي الأرضية لحاد مستوى السرية للدبابات للقتال

هنا بقى نرجع لفكرتنا عن تطوير القوات الجوية

*أنا مش هحط كل قوتي في الرافال اللي هي OMNI ROLE وكل حته اتزنق فيها ازج فيها بالرافال الا اذا كان معايا عدد يخدم انا بتكلم عن عدد 3 أسراب أو لواء جوي

يبقى أنا عندي قدرة ربط بالطيران بخلاف التعليمات المباشرة عبر مراكز القيادة ومنظومات كشف أو مراقبة زي الأقمار الصناعية

هنا هنقول

قواتي الجوية احبها تبقى ازاي

*اسراب الفالكون ودي للدعم القريب وكده بقت بره حسابات القوة الجوية الفاعلة يبقى انا عاوز غير الفالكون 300 الى 400 طيارة عالي القدرة على اداء مهامها طيب صفقة زي MIG-35 هل هيبقى اختصاصها دفاع جوي فقط ..؟؟ رفاهيتي لا تسمح بكده

يبقى انا محتاج طيران يا إما تشكيلات متجانسة أو نوع طيران موحد يبقى ال BULK بتاعي

هنا كان أمنيتي ليه ما أفكرش أجيب ال FA-18F/G ده هيبقى سرب قاتل في كل الأتجاهات بحربه الإلكترونية بالسطع المسلح بالضربات سواء جو-جو أو جو-أرض أو جو بحر

طيب مش هجيب يبقى احسن أسلوب استخدامي للفالكون

*منظومات AWACS و ELINT /SIGNIT متطورة وعمليات تخطيط معارك بحيث إن تخليني قادر على تتنفيذ عملياتي بحرفية وبأقل عدد من الطيران ونسبة نجاح تلامس ال 100%

للأسف التطور في تخطيط المعارك والحرب الإلكترونية المتخصصة موجود في بريطانيا وأمريكا عبر رايثيون وجيراننا البعداء

قدوم المنظومات دي هيغنيني عن تعقيدات أكبر لتسليح القوات البرية من ناحية العدد والتجهيز بكميات كبيرة لحاد مستوى السرايا

حماية عبر انك هتاخد مسار اّمن

حماية عبر استخدام مطرقة الجو ضد ارتال العدو يبقى خسايري هتبقى اقل كتير

انا اعتقد ان نسبة تطويرنا للقوات الجوية المقاتلة 10% باعتبار 24 رافال اللي جبتهم

بترقية الفالكون وتطوير الحرب الإلكترونية أنا بقول اني عديت 60% مستريح قوي وبتكاليف مش كبيرة

ما ده بقى يبقى موضوع ربط القوات ببعضها

بحيث اني اقدر من خلال الجو اوجه قواتي الأرضية لحاد مستوى السرية للدبابات للقتال

هنا بقى نرجع لفكرتنا عن تطوير القوات الجوية

*أنا مش هحط كل قوتي في الرافال اللي هي OMNI ROLE وكل حته اتزنق فيها ازج فيها بالرافال الا اذا كان معايا عدد يخدم انا بتكلم عن عدد 3 أسراب أو لواء جوي

يبقى أنا عندي قدرة ربط بالطيران بخلاف التعليمات المباشرة عبر مراكز القيادة ومنظومات كشف أو مراقبة زي الأقمار الصناعية

هنا هنقول

قواتي الجوية احبها تبقى ازاي

*اسراب الفالكون ودي للدعم القريب وكده بقت بره حسابات القوة الجوية الفاعلة يبقى انا عاوز غير الفالكون 300 الى 400 طيارة عالي القدرة على اداء مهامها طيب صفقة زي MIG-35 هل هيبقى اختصاصها دفاع جوي فقط ..؟؟ رفاهيتي لا تسمح بكده

يبقى انا محتاج طيران يا إما تشكيلات متجانسة أو نوع طيران موحد يبقى ال BULK بتاعي

هنا كان أمنيتي ليه ما أفكرش أجيب ال FA-18F/G ده هيبقى سرب قاتل في كل الأتجاهات بحربه الإلكترونية بالسطع المسلح بالضربات سواء جو-جو أو جو-أرض أو جو بحر

طيب مش هجيب يبقى احسن أسلوب استخدامي للفالكون

*منظومات AWACS و ELINT /SIGNIT متطورة وعمليات تخطيط معارك بحيث إن تخليني قادر على تتنفيذ عملياتي بحرفية وبأقل عدد من الطيران ونسبة نجاح تلامس ال 100%

للأسف التطور في تخطيط المعارك والحرب الإلكترونية المتخصصة موجود في بريطانيا وأمريكا عبر رايثيون وجيراننا البعداء

ما رايثون بنت كلب معلش امسحها فيا هما عايشين على ترامادول تقني غريب او GH
بس فكرتك لسوبر هورنيت ممكنة جدا بالرافال خصوصا تطويراتها المستقبلية لل EW محدش حطلها ابعاد حتى طاليس
عموما خوفي من الميج 35 انها تقلل من زيادة الرافال للدور دا و هنا المشكلة الميج مش حتقدر تخرج برة ابعاد الدفاع الجوي كتير كتقنية و ليس جغرافية + فكرة تجميع او تصنيع للرافال لو في صفقة مكملة لايصال العدد مثلا الكلي ل 72 حتبقى منطقية عموما ربنا يستر في دي
في كذا شئ اولا انا مجبر كدا كدا ازود قدراتي لمنصات القيادة و السيطرة و الحرب الاليكترونية لدواعي تطوير القوات و وزيادتها و بالتالي كفاءتها عشان احقق اكبر اكبر فاعلية لكل معدة ايا كان موقعها
فلو قفلت معايا من امريكا مع اني اتوقع زيارة محمود حجازي لبريطانيا عشان القضية دي بالذات
هل طاليس تقدر تعدلي منصة كاسا او A330
طيب شيئ آخر حضمن ربط الشرقي و الغربي على نفس المنصة ازاي
امر ايضا آخر تغيرات بالشكل دا حتمنح استقلالية و نوعا ما استخبارات لاقل العناصر في الجيش جندي مثلا و كده خطور كبيرة ان استشهد او وقع في الاسر يعرض كل النظام للاختراق بدون ذكر ان مفهوم التجنيد كده حيتغير لاستيعاب القضية

التعديل الأخير:
قدوم المنظومات دي هيغنيني عن تعقيدات أكبر لتسليح القوات البرية من ناحية العدد والتجهيز بكميات كبيرة لحاد مستوى السرايا

حماية عبر انك هتاخد مسار اّمن

حماية عبر استخدام مطرقة الجو ضد ارتال العدو يبقى خسايري هتبقى اقل كتير

انا اعتقد ان نسبة تطويرنا للقوات الجوية المقاتلة 10% باعتبار 24 رافال اللي جبتهم

بترقية الفالكون وتطوير الحرب الإلكترونية أنا بقول اني عديت 60% مستريح قوي وبتكاليف مش كبيرة

و استقدام قذائف كالاكسكاليبر و توجيها بالسنتنال مثلا ... تغير بيروقراطية القرار العسكري و اعتقد حيبقى الزامي منح الحرية للقادة الميادنيين بشكل اكبر في طلب الدعم بشكل اشمل من دلوقتي
الجهاز العصبي للقوات من الاخر
بس كده انا حضطر اطور منظومة ال C4 عندي لمستوى تاني خالص خصوصا بالميسترال و حضطر اربط باقمار صناعية و دا ضروري مش رفاهية

ما رايثون بنت كلب معلش امسحها فيا هما عايشين على ترامادول تقني غريب او GH
بس فكرتك للرافال ممكنة جدا بالرافال خصوصا تطويراتها المستقبلية لل EW محدش حطلها ابعاد حتى طاليس
عموما خوفس من الميج 35 اني تقلل من ويادة الرافال للدور دا و هنا المشكلة الميج مش حتقدر تخرج برة ابعاد الدفاع الجوي كتير + فكرة تجميع او تصنيع للرافال لو في صفقة مكملة لايصال العدد مثلا الكلي ل 72 حتبقى منطقية عموما ربنا يستر في دي
في كذا شئ اولا انا مجبر كدا كدا ازود قدراتي لمنصات الفيادة و السيطرة و الحرب الاليكترونية لدواعي تطوير القوات و وزيادتها و بالتالي كفاءتها عشان احقق اكبر اكبر فاعلية لكل معدة ايا كان موقعها
فلو قفلت معابا من امريكا مع اني اتوقع زيارة محمود حجازي لبريطاني عشان القضية دي بالذات
هل طاليس تقدر تعدلي منصة كاسا او A330
طيب شيئ آخر حضمن ربط الشرقي و الغربي على نفس المنصة ازاي
امر ايضا آخر تغيرات بالشكل دا حتمنح استقلالية و نوعا ما اشتخبرات لاقل العناصر في الجيش جندي مثلا و كده خطور كبيرة ان استشهد او وقع في الاسر يعرض كل النظام للاختراق بدون ذكر ان مفهوم التجنيد كده حيتغير لاستيعاب القضية
عندنا 3 نقط مهمة
*مخ سلاح الجو الفرنسي هو E2C الأمريكية .. 1
*لو هتجه لأوروبا لل AWACS هيبقى السويد أفضل اختيار طبعا وأحطها رقم 1 لأنها مستقله ومنتجاتها موجودة

نيجي بقى للمضمون
*انته فيه فرق بين نظام FMS للمعونة وبين اني بقيت زبون بيشتري بفلوسه ... هل أنا ممكن اشتري منكم E2D قالك اه يقبى نمام قالك لأ خلاص SAAB ERI EYE أو البديل الصيني بقى

لكن لما تدور في مواصفات E2D أقولك لأ معليش أنا معجب بيها

طيب عندي تخيلين
1- انا هطلب المنظومات دي بعد ما أكون أبرمت صفقات أكبر خارج أمريكا للضغط
2-انتظر ان الديموقراطيين ينزاحوا من الرئاسة الأمريكية أو إن الحوار الإستراتيجي يوصل لحل للنقطة دي

فكرة إني اتجه لإنجلترا فأنا توقعي إن لو مكانش موضوع الرافال خلص كان ممكن مباشرة اتجه للإنجليز لل TYPHOON وفيه تعديلات على طلبياتها في أوروبا لضغط المصاريف

إنجلترا مش بتقول لأ .... بس إحنا برضك ماناقشناش نقطة إني اشتري منهم

فنتيجة للتعاون اللامحدود مع فرنسا موقف الإنجليز هيبقى مرن أكثر وأكثر

أنا مش مستبعد أي شيئ الصراحة

و استقدام قذائف كالاكسكاليبر و توجيها بالسنتنال مثلا ... تغير بيروقراطية القرار العسكري و اعتقد حيبقى الزامي منح الحرية للقادة الميادنيين بشكل اكبر في طلب الدعم بشكل اشمل من دلوقتي
الجهاز العصبي للقوات من الاخر
بس كده انا حضطر اطور منظومة ال C4 عندي لمستوى تاني خالص خصوصا بالميسترال و حضطر اربط باقمار صناعية و دا ضروري مش رفاهية

طبعا هو الأولى عندي إني اطور القدارت القتالية والإلكترونية ولا أسطول النقل اللي هو شايل نفسه لحاد الاّن وممكن 5 سنوات جاية كمان

فالأولويات موجودة لكن طرحها في وقت مناسب يفرق جدا

برضك انته مش هتبقي على جيش 450 ألف واحد وشغل الجيوش الجرارة انته بتتجه لذكاء تسليحي

شوف كان عندي كام لانش صواريخ

دلوقتي بقوا كام وقدرتهم النيرانية والإلكترونية قد ايه

انا مش عاوز بقى 1000 طيارة همه 400 كفاية بس يبقوا بمعيار عملياتي واسع الطيف تجهيزا وتذخيرا

تطوير منظومة القيادة بقى حتمي ده انته جايب منظومات دفاع استراتيجي شرقي

عندنا 3 نقط مهمة
*مخ سلاح الجو الفرنسي هو E2C الأمريكية .. 1
*لو هتجه لأوروبا لل AWACS هيبقى السويد أفضل اختيار طبعا وأحطها رقم 1 لأنها مستقله ومنتجاتها موجودة

نيجي بقى للمضمون
*انته فيه فرق بين نظام FMS للمعونة وبين اني بقيت زبون بيشتري بفلوسه ... هل أنا ممكن اشتري منكم E2D قالك اه يقبى نمام قالك لأ خلاص SAAB ERI EYE أو البديل الصيني بقى

لكن لما تدور في مواصفات E2D أقولك لأ معليش أنا معجب بيها

طيب عندي تخيلين
1- انا هطلب المنظومات دي بعد ما أكون أبرمت صفقات أكبر خارج أمريكا للضغط
2-انتظر ان الديموقراطيين ينزاحوا من الرئاسة الأمريكية أو إن الحوار الإستراتيجي يوصل لحل للنقطة دي

فكرة إني اتجه لإنجلترا فأنا توقعي إن لو مكانش موضوع الرافال خلص كان ممكن مباشرة اتجه للإنجليز لل TYPHOON وفيه تعديلات على طلبياتها في أوروبا لضغط المصاريف

إنجلترا مش بتقول لأ .... بس إحنا برضك ماناقشناش نقطة إني اشتري منهم

فنتيجة للتعاون اللامحدود مع فرنسا موقف الإنجليز هيبقى مرن أكثر وأكثر

أنا مش مستبعد أي شيئ الصراحة

التايفون صعب خصوصا بعيوبها و نفس مستوى الرافال .. لو تربيط مع BAE عموما لما هو قادم متفقين جدا BAE متمكنة اكثر من فرنسا كلها خصوصا لو اتكلمنا مدرعات سكاوت بقى و لعب حلو او ضمان البيرسيوس
الصيني برا الليلة معتقدش ابدا جيش مشغل اواكس بقدرات رصد ل 20 الف هدف و تتبع ل 2000 و مدى 640 كلم دا غير الانماط على ردار بيسا في الهوك من التسعينات يقبل بمنصة 400 كلم و 100 هدف !
الساب ممكن جدا معاك
هو كل الموضوع متوقف على امريكا لو مشيت مناورة الضغط التسليحي و الحوار ( ياما نفسي في بوسايدن :( )

طبعا هو الأولى عندي إني اطور القدارت القتالية والإلكترونية ولا أسطول النقل اللي هو شايل نفسه لحاد الاّن وممكن 5 سنوات جاية كمان

فالأولويات موجودة لكن طرحها في وقت مناسب يفرق جدا

برضك انته مش هتبقي على جيش 450 ألف واحد وشغل الجيوش الجرارة انته بتتجه لذكاء تسليحي

شوف كان عندي كام لانش صواريخ

دلوقتي بقوا كام وقدرتهم النيرانية والإلكترونية قد ايه

انا مش عاوز بقى 1000 طيارة همه 400 كفاية بس يبقوا بمعيار عملياتي واسع الطيف تجهيزا وتذخيرا

تطوير منظومة القيادة بقى حتمي ده انته جايب منظومات دفاع استراتيجي شرقي

متفقين جداااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا مليون تحية لحضرتك

التايفون صعب خصوصا بعيوبها و نفس مستوى الرافال .. لو تربيط مع BAE عموما لما هو قادم متفقين جدا BAE متمكنة اكثر من فرنسا كلها خصوصا لو اتكلمنا مدرعات سكاوت بقى و لعب حلو او ضمان البيرسيوس
الصيني برا الليلة معتقدش ابدا جيش مشغل اواكس بقدرات رصد ل 20 الف هدف و تتبع ل 2000 و مدى 640 كلم دا غير الانماط على ردار بيسا في الهوك من التسعينات يقبل بمنصة 400 كلم و 100 هدف !
الساب ممكن جدا معاك
هو كل الموضوع متوقف على امريكا لو مشيت مناورة الضغط التسليحي و الحوار ( ياما نفسي في بوسايدن :( )

متفقين جداااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا مليون تحية لحضرتك
مليار تحية مني ليك

أنا بقول لو موضوع الرافال ما مشيش كانت التايفون

ماهو معليش أنا مش مقتنع بالسلاح الروسي جوا

لكن برضك

زي ما قلت الحوار الإستراتيجي لو عدى الأمور هتبقى في غاية الجمال

مصر تشتري طائرات A400M
Egypt Buys A400M European Military Transport
Aircraft

The board of directors of Airbus Group met last week at the plant in San Pablo in Seville and the visit of the leadership of the company has transcended information of great significance for the future of its main program in Spain and Andalusia,

the the A400M military transport plane. Pilar Albiac, executive vice president of operations Defense & Space Airbus, the subsidiary that groups all Airbus military affairs, told the staff St. Paul in a speech that Egypt has asked the company to have the A400M multi-national four-engine turboprop military transport aircraft as soon as possible.

Has not disclosed the number of units that the African country has requested, but what matters is that would be the first state seeking to buy these aircraft since the program was launched by the customer nations (Germany, United Kingdom, France, Spain, Luxembourg, Turkey, Belgium and Malaysia, which joined in 2005).

And even more relevant because last May 9 one of the planes that was by testing before delivery to the Turkish army fell shortly after takeoff in Seville. The accident is therefore not taking effect on the export potential of the device. Egypt is the first customer of another Airbus military aircraft that is assembled in Seville, the C295, which runs 24 aircraft, the largest fleet in the world individually.

Albiac told the staff that the response of the Egyptian army Airbus has been that it must meet its commitments to the countries and customers, but that Egypt welcomes aware of the importance of the A400M aircraft to keep it safe.

Airbus already had an order of 8 aircraft from South Africa that eventually was canceled, and another 3 to Chile is to be realized after being frozen by the change of government in recent years.

Egypt and would be the first new customer. It remains to be seen whether the planes that can be sold to the country would be the Spanish army has already said it does not want, half of the 27 aircraft originally commissioned and that Spain has agreed with Airbus to jointly market.

Albiac also encouraged the workers and management of San Pablo to make the effort required to deliver 10 aircraft A400M in the remainder of 2015 have been delivered five aircraft (the last one week ago) so far this year, bringing the goal of providing customers between 13 and 17 appliances in this exercise would be fulfilled.

The Airbus A400M is a multi-national four-engine turboprop military transport aircraft. It was designed by Airbus Military (merged in January 2014 to Airbus Defence and Space) as a tactical airlifter withstrategic capabilities to replace older transport aircraft, such as the Transall C-160 and the Lockheed C-130 Hercules.

As well as transport, the A400M can perform electronic surveillance and aerial refuelling.

عودة
أعلى