وزير الدفاع يشهد مشروع تكتيكى بالذخيرة الحية "بدر 2015" فى الجيش الثالث

منظومات الشيلكا
CXZXCZXCZ.jpg

VCXXCZV.jpg
 
المدفعية المصرية اصبحت تعتمد بشكل كبير علي منظومات تحديد نطاقات المدفعية MILV
وده اسلوب مميز هايخلي تصويب المدفعية الثقلية والميلزر اكثر دقة وتحديد علي الاهداف المعادية وبسرعة اكبر من التحديد النمطي البشري
CXZVZXCVXCZWEASDF.jpg


 
حد لاحظ الوفود المشاركة بمراقبين علي المناورة من الدول الشقيقة
اليمن - سلطنة عمان - باكستان - ليبيا

ZXCVXCZVCZX.jpg
 
يعجبني إلتزام الجيش المصري بأداء التمارين الميدانية و بالذخيرة الحيّة في كل الأوقات مهما كانت الظروف ٫٫٫ لا تسأل عن جاهزيّة الجيش بعدها ٫٫٫ بالتّوفيق لمصر الشقيقة شعبا و جيشا
 
بس بيقوم بدوره بحماية الأرتال المدرعة من الهيل الصياد .. وعلى عكس كلامك بعد التطوير الأخير لها إنته أصبح عندك رادار إلى هو ال PRK-2U بمدى حوالى 25 كم .. ووصلة البيانات إلى تم إضافتها "للشيلكا" جعلت بمقدورها إستقبال إحداثيات الأهداف من الرادارت الأخرى الموجودة مثلاََ لو قلنا رادار "السينتنينتال" الموجود مع "الأفينجر" وال "الشبرال" .. وهو بطبيعتة مجرور وهو ممتاز لكشف الأهداف المنحفضة والمنخفضة جداََ وبمدى كبير يعن ممكن "الشيلكا" توقف رادارها وتعتمد على "السينتنينتال" مثلاََ الموجود فى أخر النسق .. غير كده بعد التطوير أصبحت "الشيلكا" قادرة على تتبع أهداف بتطير على إرتفاع لحد (25) متر يعنى مافيش طائرة أصلاََ حتوصل للإرتفاع ده خالص وحتى بالنسبة للسرعة فهى قادرة على الإشتباك مع الهدف حتى لو وصلت سرعته إلى (1800) كم فى الساعة .. شوف ده كل فى النسخة المطورة أما النسخة الروسية إلى هى ال 4m4 فزيادة عليها 6 صواريخ إيجلا ,, يعنى يعنبر عندك "بانتسير" على صغير مع الفرق طبعاََ .
الامر لا يقاس هكذا فقط قارن مدى الصواريخ وعيار المدفع
 
المدفعية المصرية اصبحت تعتمد بشكل كبير علي منظومات تحديد نطاقات المدفعية MILV
وده اسلوب مميز هايخلي تصويب المدفعية الثقلية والميلزر اكثر دقة وتحديد علي الاهداف المعادية وبسرعة اكبر من التحديد النمطي البشري
مشاهدة المرفق 38666




بص المدفعية المصرية بتعتمد في على أنظمة قوية سواء فى عمليات التوجيه أو الإكتشاف على الاتي بشكل عام يعنى
1- التوجيه بواسطة الرادارات المصاحبة للمدفعية وإلى بتتسمى (Firefinder Radar) او (Counter-Battery Radar) وهي بطبيعتها متخصصة في رصد مصادر نيران المدفعية المضادة وتحديد مكانها واتجاهها وتوجيه المدفعية للرد عليها ومصر تمتلك عدة انواع من هذه الرادارات منها رادار ال (AN-TPQ36(V)9) و (AN-TPQ-37) بمدى يصل إلى 50 كم .. أيضاََ رادار ال (CYMBLINE ) البريطانى المطور بمدى بيوصل إلى 20 كم وهو رادار سنتيمترى بالمناسبة .. غير كده لدى مصر عدد كبير جداََ من عربيات القيادة والسيطرة سواء الصناعة المصرية الخالصة أو المستوردة ومنها عربة القيادة (RASIT) كان فيه أخبار عن لإقتناء مصر لل (CHINESE HOWTZIR PLZ-45) فى باكدج متكامل معاه الرادار الصينى (BL-904) كنقل للتكنولوجيا والتصنيع فى مصر .. طبعاََ كله غير راجمات الصواريخ المتعددة الأنواع والضخمة فى الأعداد ..

2- أنظمة تحديد المسافات بالليزر واجهزة الرؤية الليلية الحرارية .

3- عربيات المراقبة وتوجيه نيران المدفعية المتقدمة .

4- الهليكوبتر والطائرات بدون طيار ال (UAV) وهى طبعاََ منها ما هو مسؤول عن توجيه ومراقبة نيران المدفعية وضبطها وتصحيحها وطبعاََ مصر بتمتلك العديد منها سواء تصنيع مصر أو مستورد اولها "التيليدين ريان سكراب الامريكيه" ثانيا ال ( SKY EYE) ثالثا مصر بتمتلك أيضاََ الطائرة النمساويه (CAMCOPTER ) رابعا الصينيه (ASN-209) وفيه ( YARARA) الأرجنتينية وال ( كابور ) وأخيراََ أخر العنقود المسلحة ال (WINGLOONG) الصينية وأخر صفقة هى تصنيع الفرنسية (سافران) من شركة (ساجيم) .. حسب ما أعرف إنه فيه صفقة مع "إيطاليا" لطائرات (UAV) بس مش عارف إيه هى بالضبط .

5- أنظمة تحديد الموقع بالقمر الصناعي (GPS) ومستقبلاََ الأنظمة الأخرى العالمية زى "الصينى والروسى والأوروبى" .

6- فيه أيضاََ وحدات متحركة مزودة برادارات مراقبة ومجسات ارضية متقدمة في الخطوط الامامية للقوات .

7- أخيراََ التقارير و( الاشارات اللاسلكية والالكترونية ) الواردة من افراد الإستطلاع وسلاح الاشارة على الخطوط الامامية والى بتحتوي على الاحداثيات المطلوبة لضرب الاهداف المعادية .

لذلك المدفعية المصرية من أقوى المدفعيات على مستوى العالم خصوصاََ بعدما دخلت تحت مسمى "الأسلحة الإستراتيجية" فى الجيش المصرى ..

أنا بصراحة أتمنى رادار ال (COBRA) الأوروبى بمدى محترم بيوصل ل 100 كم .. وممكن الصينى (TYPE - 704) بمدى حوالى 60 كم .. فيه كمان الصينى (SLC-2) بمدى من 35 كم إلى 60 كم ... أتمنى إن مصر تطلب من الأمريكان رادار ال (AN-TPQ-47) بمدى جبار 300 كم ولو إن الرد الأمريكى معروف مسبقاََ ..

فى إتجاه حالياََ لإدخال "الأنظمة الصوتية" لإكتشاف أماكن المدفعية زى البريطانى (HALO) وهو من أنواع الرادارت السلبية ..

يعنى الخيارات المستقبلية أما مصر عديدة جداََ وإن كنت أفضل الأوروبى والصينى على الترتيب أما لو جه الأمريكى حيكون نقلة ضخمة فى المدفعية المصرية
 
عودة
أعلى