رسمياً : الميسترال مصرية

مصر اتجاها البحري غربي التايب و الاسكوربيون الشرقي مجرد اوراق ضغط علي الشركاء الغربيين
مصر ان تعاقدت علي تايب جديد سيكون 209

ليه التنويع افضل
ياريت سكوربيون مع نقل التقنية
وانا شايف ان اللادا مش وحشة خصوصا تسليحيا
ونظام ال aip بتاعها هو نفسه نظام التايب 214 بالظبط

مش ممكن اللي قالك كان يقصد الميسترال :D
بصراحة انا مش شايف اي قطعة بحرية اوروبية ممتازة في الدفاع الجوي
من وجهة نظري رادار الامبار مش كفاية للطموح المصري الحالي
نفسي اعرف ايه مشكلة السي فاير .. هل تحدثنا مع فرنسا مثلا ووجدنا انهم لن يصدروه مثلا قبل 2020 ولا ايه مش عارف
لكن بمان انك متاكد فشكلها كده الفريدا .. الايطاليين نفسهم يصروهلنا واعتقد اننا ممكن نحصل عليها من نصيب البحرية الايطالية وبتسليم سريع والسيسي بيهتم بالمواعيد جدا عشان مش عايز يترشح لفترة تانية وعايز ينجز كل حاجة قبل 2020
مش بمزاجه هى سايبة ولا ايه

الهورايزون ايضا داخل المنافسه تصور صفقه مع فرنسا كالتالي
زياده الجويند الي6
زياده الفريم الي2
تعاقد جديد2 هورايزون
تعاقد2 ميسترال
تعاقد متوقع 4 سكوربيون في حاله عدم التفاهم مع الالمان علي غواصات جديده بعد ال4 تايب209
صفقات تسليح و افيونكس بحري ضخمه
طبعا مع الصفقات الجويه الرافال و التسليح الجوي و مروحيات NH-90
اعتقد فرنسا لن تكون صعبه المراس مع مصر في اي طلب حتي النافال ستجد له حل

عندي سؤال غبي شوية
هو ايه الفرق بين الهورايزون والفريدا بخلاف الازاحة وعدد الخلايا

House @House

Greek Navy orders
The is procuring four Type 214 submarines to be known as the "Papanikolis-class". The first, Papanikolis, was built in Germany; the following three were scheduled for construction at HDW's Hellenic Shipyards in Greece.

In December 2006, StrategyPage reported that Papanikolis was found to have numerous technical problems. Among the reported problems with the submarine were excessive propeller cavitation, overheating of the system's , and excessive rolling in bad weather when surfaced. reported the Hellenic Navy refused to accept Papanikolis; additional problems noted were inadequate air-independent propulsion system output power, inappropriate periscope vibration, sonar flank array problems and seawater leakage into the ship's hydraulics.

The Hellenic Navy officers in charge of the testing program at the Kiel shipyards (Germany) made their case clear in a 2007 investigative journalism program called "Neoi Fakeloi" on Skai TV (Greece). Retired Rear Admiral M. Simionakis, who had been in charge of the Papanikolis program for the navy, told the interviewer that the manufacturer had made 2 attempts to fix a severe balance problem in the submarine, including shifting 21 tons of material from the top to the bottom, yet the vessel continued to heel as much as 46 degrees in sea trials. Photographic evidence of the severe heeling was presented. In the same TV program, the officer replacing Simionakis in Kiel, Capt. K. Tziotis, listed 7 ongoing, serious problems with the vessel, including balance problems when traveling on the surface, problems with the AIP system, problems with the weapon system, problems with the periscope, and problems with flooding.

For its part, TKMS, the German shipbuilder of Type 214, has asserted that it solved all the boat's technical problems in 2006 (before the interviews of the Greek officers mentioned above) and claims the Greek Navy's continuing complaints about the Papanikolis' technical condition are just a ploy to justify a price reduction. Therefore, TKMS has refused to deliver the boat to the Greek Navy until all debts are paid and the Papanikolis had been lying in harbor ever since 2006.

Despite this position by TKMS, the Hellenic Navy officers in charge of the submarine delivery have repeatedly stated there are problems with the Papanikolis. In October 2008, the Papanikolis conducted a new round of trials, which showed that the excessive rolling problem has finally been fixed. The rest of the problems are considered solved. According to the Greek defence press, acceptance of the vessel was imminent.

The second boat, Pipinos, was officially launched on 6 October 2014 and is at present going through Greek harbour acceptance trials in .

On September 21, 2009 TKMS announced that the contract with the Greek Navy for all four submarines had been cancelled due to country's arrears of more than 520 million Euros. TKMS is now seeking arbitration to resolve the matter.

On October 27, 2009 the Greek Ministry of Defence officially confirmed that they intend accepting the three boats built in Greece. The first-of-class boat built in Kiel will not be accepted, and will be offered for sale. Proceeds from the sale will be used to pay the debt to TKM

Korean Navy orders
In March 2008, it was reported in the media that the first Type 214 submarine of the Republic of Korea Navy suffered from defects related to excessive noise from the screw, according to anonymous sources.Later ROKN denied the report. There were no further reports of such noise problems in succeeding South Korean Type 214 submarines.

The first three Type 214 submarines of South Korea were built by . In August 2008, South Korea signed another contract with HDW for six more Type 214 submarines.​

عندي سؤال غبي شوية
هو ايه الفرق بين الهورايزون والفريدا بخلاف الازاحة وعدد الخلايا
الازاحه تقريبا واحده 6.7 الف طن لكن تسليح الهورايزن النسخه الفرنسيه اقوي كثيرا 48 خلايا استر15-30 مع عدد 2 قاذف صواريخ قصير المدي مقابل 16-32 استر15-30 علي الفريدا

Once the Papanikolis’ sea trials began in 2006, however, the Hellenic Navy found a host of issues with the new submarine. Poor performance from the AIP system that supplements its diesel engines for long underwater operations, problems with the ISUS combat system, poor surface seakeeping in high seas, and hydraulic system issues were among the major flaws reported. The Navy refused acceptance, leaving HDW to fix the boat.

In March 2008, it was reported in the media that the first Type 214 submarine of the Republic of Korea Navy suffered from defects related to excessive noise from the screw, according to anonymous sources.Later ROKN denied the report. There were no further reports of such noise problems in succeeding South Korean Type 214 submarines.

بتهيالي المشكلة لو كانت موجودة يبقى اتحلت
معتقدش ابدا ان مشلكة زي دي تكون لسه مستمرة
احنا بنتكلم عن الالمان يا عم الحج :)
انا مشكلتي معاهم سياسية وكمان رغبتي في تنويع سلاح الغواصات ميبقاش كله الماني

بتهيالي المشكلة لو كانت موجودة يبقى اتحلت
معتقدش ابدا ان مشلكة زي دي تكون لسه مستمرة
احنا بنتكلم عن الالمان يا عم الحج :)
انا مشكلتي معاهم سياسية وكمان رغبتي في تنويع سلاح الغواصات ميبقاش كله الماني

متفقين جدا
بس بص لو الشكوى من اكتر من عميل بلاها احسن لاننا كدا دخلنا في عيب في التصميم الاساسي مما يعني امكانية ظهور اشياء اخرى فحوار
انا الحقيقة رغبتي ارمي لمكتب تصميم روسي انا عايز ايه و الفلوس اهيه و عم بوتين اهو و انطلقو ... اجلكم بعد سنتين

الازاحه تقريبا واحده 6.7 الف طن لكن تسليح الهورايزن النسخه الفرنسيه اقوي كثيرا 48 خلايا استر15-30 مع عدد 2 قاذف صواريخ قصير المدي مقابل 16-32 استر15-30 علي الفريدا

على فكرة انا بجد مش فاهم احنا هنعمل ايه ب 48 خلية
هل الهورايزون هتواجه لوحدها 48 هدف جوي في رحلة بحرية واحدة (او حتى 24 هدف)
موضوع عدد الخلايا ده مش مهم ابدا (قصدي يعني تلك الاعداد الكبيرة)
عدد 16 او 32 اكثر من ممتاز واكثر من كافي من وجهة نظري
سعر الهورايزون كان 1.1 مليار يورو في 2009
يعني دلوقتي ممكن تدخل في 2 مليار يورو
يعني ممكن تشتري 2 فريدا بتمنها (والاتنين مع بعض هيمتلكوا عدد خلايا اكتر ورادارين امبار وغيره)

الهورايزون ايضا داخل المنافسه تصور صفقه مع فرنسا كالتالي
زياده الجويند الي6
زياده الفريم الي2
تعاقد جديد2 هورايزون
تعاقد2 ميسترال
تعاقد متوقع 4 سكوربيون في حاله عدم التفاهم مع الالمان علي غواصات جديده بعد ال4 تايب209
صفقات تسليح و افيونكس بحري ضخمه
طبعا مع الصفقات الجويه الرافال و التسليح الجوي و مروحيات NH-90
اعتقد فرنسا لن تكون صعبه المراس مع مصر في اي طلب حتي النافال ستجد له حل

دا لو لوبان نفسها مسكت بعد هولاند بحجم الصفقات دي حتبعلنا النافال :D

ليه نروح بعيد

العفو يا فندم كلها وجهات نظر ونرجوا من الله ان تتحقق

فيه رابط انا أضفته للمصادر خاص بجريدة الأهرام المصريه بيتكلم صراحه عن تعاقد على 12 سوخوى 35
ما أعتقدش ان جريدة الأهرام جريده صفراء !
- هطلب من حضرتك أخى الكريم
لو سمحت لو عند حضرتك معلومات عن SU 30k / يا ريت ما تبخلش عليا بيها لأنى بدور على النسخه دى بالذات ومش لاقى حاجه صريحه عنها :)

العرض كان من ايركوت منتج السو30كا اخي العزيز و هذا قول الفصل في الطراز
يا فندم أنا عارف انى تعبتكم معايا فى الموضوع ده وأنا أسف وأرجو من حضرتك إستحمالى :
- بال نسبه للنسخه السوخوى 30 كى ( هيا النسخه التصديريه ) يعنى اقدر أحط عليها كل التجهيزات والأفينوكس وباكيدج الذخائر زى ما أنا عايز والنسخه هتبقى خاصه بيا
- فسؤالى لحضرتك : هل ممكن السوخوى 30 كى يتم تجهيزها بنفس تجهيزات السوخوى 35 كبديل جاهز وسريع ؟!
- إضافه أخرى أخى الكريم ومتروك لحضرتك تصديقى من عدمه : ( والله العظيم انا البارحه كان تحت عينى مصدر بالعربى والأنجليزى بيتكلم ان العرض الروسى كان شامل الأتى :
( عدد 4 سوخوى 30 ، وعدد 12 سوخوى 35 ) وللأسف نسيت انى اسيفه وأنا من الصبح وأنا بدور عليه
ومتشكر جدا لسعة صدر حضرتك

خبر على الماشي :

Images of yesterday's roll-out of Grigorovich frigate "Admiral Makarov"

حاجه فخيمة

تتكفل بتمويل صفقة حاملتي الطائرات لـ

خبر على الماشي :

حاجه فخيمة

حتتين بس منها لمصر ويبقى كدا جبروت :eek:
والدكر يقرب :cool: لكن للأسف ما باليد حيله :oops::mad:
تلك النوعيه من سفن السطح تعتبر جر شكَّل بجد :cool:
وفرض واستعراض قوه بشكل عنيف في المتوسط والأحمر :eek::eek:
لكن مع السيسي وبوتين مافيش يأس بل في أمل :rolleyes::);)

لا يوجد حاليا وجود لل su 30 k النسخة k هي النسخة القاعدية التي شغلتها الهند سابقا ثم تما سحبها من الخدمة قبل بيعها لبلاروسيا في ما بعد بسبب محدودية المهام والقدرات التي كانت توفرها المقاتلة,,,,,حاليا النسخ الوحيدة المصنعة هي نسخ ايركوت MKI Flanker-H الهندية ومشتقتها الماليزية الجزائرية والروسية ونسخ KnAAPO MKK Flanker-G الصينية وباقي مشتقتها من مشغلى السو 30 ,,,فنزويلا فيتنام انغولا اندونيسيا

su 30 k

ده رد من المشرف المحترم
( القيصر الرومانى ) فى أحد الموضوعات بيأكد فيه ان النسخه k من السوخوى لم تعد موجود أو متاحه للتصدير من مده كبيره ، وأن السوخوى 30 هى منصه قادره على حمل كافة التجهيزات المختلفه
كل الغموض الذى يحوم حول الصفقه يجعلنى متأكدا انها 12 سوخوى 30 بتجهيزات السوخوى 35 ، وعملية التوريد السريع التى حدثت تجعلنى على يقين انها كانت مخصصه للجانب الليبى التى سبق وان تعاقد عليها فى عام 2009 ، وأنه حدثت توافقات بين الثلاثة اطراف وتم بيعهم فى النهايه الى مصر

التعديل الأخير:
خبر على الماشي :

حاجه فخيمة

قدراتها في الدفاع الجوي ايه
مش بتكلم عن مدى الرادار لكن مدى التعقب والاستهداف للاهداف الجوية

على فكرة انا بجد مش فاهم احنا هنعمل ايه ب 48 خلية
هل الهورايزون هتواجه لوحدها 48 هدف جوي في رحلة بحرية واحدة (او حتى 24 هدف)
موضوع عدد الخلايا ده مش مهم ابدا (قصدي يعني تلك الاعداد الكبيرة)
عدد 16 او 32 اكثر من ممتاز واكثر من كافي من وجهة نظري
سعر الهورايزون كان 1.1 مليار يورو في 2009
يعني دلوقتي ممكن تدخل في 2 مليار يورو
يعني ممكن تشتري 2 فريدا بتمنها (والاتنين مع بعض هيمتلكوا عدد خلايا اكتر ورادارين امبار وغيره)
السوبر هورنت تحمل 4 صواريخ هاربون يعني 2 رف تشكيل فينجر فور يساوي 32 هاربون

دا لو لوبان نفسها مسكت بعد هولاند بحجم الصفقات دي حتبعلنا النافال :D
هذا هو المقصود ستكون اهم عميل عسكري لفرنسا و ستملك لوبي ضغط من شركات التسليح و ستتحول الي شريك استراتيجي رئيسي

عودة
أعلى