رسمياً : الميسترال مصرية

كيف واغلب حاملات المروحيات ان لم تكن كلها قادرة على حمل المقاتلات

ممكن مصدر على كلامك يا اخ عادل ؟
اغلب حاملات المروحيات مثل ماذا ؟
الموضوع لا يحتاج مصدر
ابحث عن تجهيزات الميسترال وعن طول مدرجها
وهل تحتوى على نظام الدفع للطائرات بالبخار مثل الحاملات الامريكية او الفرنسية للطائرات او تحتى على مدرج مائل مجهز مثل الخوان كارلوس الاسبانية ؟
حمل المقاتلات يحتاج برج مجهز بمعدات والكترونيات غير موجودعلى الميسترال
بخلاف اساسا مواصفاتها لا تسمح بذلك كما ذكرت
حتى الخوان كارلوس لا تستطيع حمل اى مقاتلات سوى ذات الاقلاع العمودى مثل الهارير والاف 35

انا اتكلمت عن المعلن فقط
اما الغير معلن فهو غير مؤكد حتى الان

تمام يا دكتور عشان كده انا كنت بلمح ان المبالغ المقدره لا يمكن ان تكون المبالغ الاجماليه

قصدك على الكروز اليونانى
لماذا اتعاقد عليه وانا فى الاساس لدى السكالب
كان فى السابق رغبة مصرية لشراء الميراج 2000-5 اليونانى لكن لا معلومات والاغلب انه تم الغاؤها
هناك تعاون وتنسيق كبير بين مصر واليونان عسكريا بخصوص البحر المتوسط

و ليه لا؟ اليونان زي اوكرانيا دلوقت شيل منهم اللي تقدر عليه دي ناس واقعه و هتاخد منهم اسعار مانحلمش بيها

اغلب حاملات المروحيات مثل ماذا ؟
الموضوع لا يحتاج مصدر
ابحث عن تجهيزات الميسترال وعن طول مدرجها
وهل تحتوى على نظام الدفع للطائرات بالبخار مثل الحاملات الامريكية او الفرنسية للطائرات او تحتى على مدرج مائل مجهز مثل الخوان كارلوس الاسبانية ؟
حمل المقاتلات يحتاج برج مجهز بمعدات والكترونيات غير موجودعلى الميسترال
بخلاف اساسا مواصفاتها لا تسمح بذلك كما ذكرت
حتى الخوان كارلوس لا تستطيع حمل اى مقاتلات سوى ذات الاقلاع العمودى مثل الهارير والاف 35

منا بقول ايه المقاتلات اللى هنجهزها وعددها كام

ثانيا المدرج كافي فعلا للاقلاع والهبوط بمقاتلة مثلا كا الاف 18

فحاملات الطائرات الامرييكية ليس كل طولها يستفاد منه في الاقلاع بل للاقلاع ولوقوف المقاتلات عليها

تمام يا دكتور عشان كده انا كنت بلمح ان المبالغ المقدره لا يمكن ان تكون المبالغ الاجماليه

و ليه لا؟ اليونان زي اوكرانيا دلوقت شيل منهم اللي تقدر عليه دي ناس واقعه و هتاخد منهم اسعار مانحلمش بيها
الكروز اليونانى يطلق من الجو فقط

الكروز اليونانى يطلق من الجو فقط

يا حبيبي انشاله يكون يطلق من الطينه فقط
انا هخسر ايه لو بقي عندي كروز يوناني جنب السكالب؟خصوصا اني ممكن اخد منهم بسعر كويس يعني في الكميه هيبقي ارخص من السكالب بكتير

منا بقول ايه المقاتلات اللى هنجهزها وعددها كام

ثانيا المدرج كافي فعلا للاقلاع والهبوط بمقاتلة مثلا كا الاف 18

فحاملات الطائرات الامرييكية ليس كل طولها يستفاد منه في الاقلاع بل للاقلاع ولوقوف المقاتلات عليها
تجهيز ايه ياباشا ؟ مقاتلات ايه ؟
ازاى كافى ماهو طول مدرج الميسترال ؟ وماهو طول مدرج حاملات الطائرات التى تخدم عليها الاف 18 مثلا وهل لديك تقنية الدفع بالبخار المحظور السرية التى لا يمتلكها الا الامريكان والفرنسيين فقط ؟
مدرج الخوان كارلوس الاطول من الميسترال اساسا لا تستطيع حمل طائرات سوى للاقلاع والهبوط العمودى فقط ؟
وهل الميسترال قادرة على تحمل تجهيزات اساسا اضافية ؟
مستحيل اساسا اللى بتقولة ده

يا حبيبي انشاله يكون يطلق من الطينه فقط
انا هخسر ايه لو بقي عندي كروز يوناني جنب السكالب؟خصوصا اني ممكن اخد منهم بسعر كويس يعني في الكميه هيبقي ارخص من السكالب بكتير
هاتشغلة على ايه ؟
الاف 16 هل لديك السورس كود ؟
الرافال معك الافضل .. لماذا اتجه لما هو اقل
والله لو هاخد تكنولوجيا منهم واصنعه مفيش مشاكل
انت مش بتدور على الارخص انت بتدور على الاعلى فاعلية

تجهيز ايه ياباشا ؟ مقاتلات ايه ؟
ازاى كافى ماهو طول مدرج الميسترال ؟ وماهو طول مدرج حاملات الطائرات التى تخدم عليها الاف 18 مثلا وهل لديك تقنية الدفع بالبخار المحظور السرية التى لا يمتلكها الا الامريكان والفرنسيين فقط ؟
مدرج الخوان كارلوس الاطول من الميسترال اساسا لا تستطيع حمل طائرات سوى للاقلاع والهبوط العمودى فقط ؟
وهل الميسترال قادرة على تحمل تجهيزات اساسا اضافية ؟
مستحيل اساسا اللى بتقولة ده

منتش فاهمنى يافندم خااااااالص ان بتكلم عن الاقلاع العمودي لمقاتلات معينة وعن تقنية البخار ان تم اضافتها للمقاتلات زي الاف 18 في حالة عدم ااقلاع العمودي

وعلى فكرة مش لازم مصدر على انواع حاملات المروحيات التى تنطلق منها المقاتلات بس اخر الطول المقنع والمتبع لاقلاع الاف 18 مثلا بالبخار هو 150 متر كفاية

اذا نقدر نستنج ان الحاملة قادرة على حمل 10 مقاتلات

هاتشغلة على ايه ؟
الاف 16 هل لديك السورس كود ؟
الرافال معك الافضل .. لماذا اتجه لما هو اقل
والله لو هاخد تكنولوجيا منهم واصنعه مفيش مشاكل
انت مش بتدور على الارخص انت بتدور على الاعلى فاعلية

في صف ميراجات كامل و في احتماليه ميراج اماراتي او يوناني يعني لو انا جبت لوكشه الميراج الاماراتي اللي كان في اشاعات عنها هسلحهم كلهم سكالب؟ هيكلفوني كام؟ انما لو شويه سكالب و شويه يوناني هتبقي التكلفه كام؟

هناك قطع للحماية تكون موجودة مع الحاملات متن هذا النوع تستطيع التعامل ولن يتم اطلاق 16 صاروخ مره واحدة
سيتم رصد الطائرات قبل الاقتراب من الاساس والتعامل معها وممكن اطلاق طائرات من قواعد قريبة للاشتباك لو كان الموقع قريب من المياة الاقليمية مثلا فى المتوسط
السيناريوهات متعددة

السلام عليكم ورحمة الله

هذا بالضبط ماكنت اصبو اليه.....ما يمكن ان يكون حلا لمشكلة الدفاع الجوي عن الميسترال....حتى دخول قطع متخصصة قادرة على ذلك بامتياز......هو عمل Patrol من الاواكس بالتناوب تستطيع رصد التهديدات مبكرا وتوجية الطائرات للتعامل مع التهديد من مسافة امنة......وجعل القطع المرافقة كحل اخير في حالة هروب بعض التهديدات من الطيران

منتش فاهمنى يافندم خااااااالص ان بتكلم عن الاقلاع العمودي لمقاتلات معينة وعن تقنية البخار ان تم اضافتها للمقاتلات زي الاف 18 في حالة عدم ااقلاع العمودي

وعلى فكرة مش لازم مصدر على انواع حاملات المروحيات التى تنطلق منها المقاتلات بس اخر الطول المقنع والمتبع لاقلاع الاف 18 مثلا بالبخار هو 150 متر كفاية

اذا نقدر نستنج ان الحاملة قادرة على حمل 10 مقاتلات
لا فاهم انت بتقول ايه
مفيش حاجة اسمها تجهز مقاتلات للاقلاع العمودى ازاى يا باشا ؟
يعنى هاتصمم ماقتلة بقى من اول ومن جديد وهاتجيب التكنولوجيا دى منين
وهاتجيب تكنولوجيا الدفع بالبخار دى منين ؟ هل تعتقد ان فرنسا ممكن تديها ليك او امريكا كان بريطانيا اولى مننا مثلا
كانت روسيا عرفت تصنعها ..بدل المدرج المائل
الاف 18 تاخد 150 للاقلاع بواسطة المنجنيق اللى بيعتمد على الدفع بالبخار

في صف ميراجات كامل و في احتماليه ميراج اماراتي او يوناني يعني لو انا جبت لوكشه الميراج الاماراتي اللي كان في اشاعات عنها هسلحهم كلهم سكالب؟ هيكلفوني كام؟ انما لو شويه سكالب و شويه يوناني هتبقي التكلفه كام؟
ممكن برضة
السكالب على فكره مش غالى مليون او اقل بقليل
الافضل ليا حاليا انى اشتغل على كروز بقى الوقت ده هو الافضل يا كبير
لو هانجيبة اعتقد اننا هانحيبة تكنولوجيا ..

لا فاهم انت بتقول ايه
مفيش حاجة اسمها تجهز مقاتلات للاقلاع العمودى ازاى يا باشا ؟
يعنى هاتصمم ماقتلة بقى من اول ومن جديد وهاتجيب التكنولوجيا دى منين
وهاتجيب تكنولوجيا الدفع بالبخار دى منين ؟ هل تعتقد ان فرنسا ممكن تديها ليك او امريكا كان بريطانيا اولى مننا مثلا
كانت روسيا عرفت تصنعها ..بدل المدرج المائل
الاف 18 تاخد 150 للاقلاع بواسطة المنجنيق اللى بيعتمد على الدفع بالبخار

مهو انت هتجهز الحاملة عند الفرنسيين لو حصل وهي لسة عندهم مخرجتش اصلا

ثانيا بيتم تجهيز المقاتلة مش الحاملة نفسها

لانها جاهزة من الاساس

ممكن برضة
السكالب على فكره مش غالى مليون او اقل بقليل
الافضل ليا حاليا انى اشتغل على كروز بقى الوقت ده هو الافضل يا كبير
لو هانجيبة اعتقد اننا هانحيبة تكنولوجيا ..

ايوه كده يا دكتور نجيب تكنولوجيا و نعمل مشروع لينا زي البلاك شاهين مثلا
صباح الفل واحشني و الله

نسمي وحده
الحلوه تفاحه للحروب المرتاحه
والثانيه الحلوه حنان للضرب في المليان:p:p

كيف واغلب حاملات المروحيات ان لم تكن كلها قادرة على حمل المقاتلات

ممكن مصدر على كلامك يا اخ عادل ؟
كيف لحاملة المروحيات ان تحمل مقاتلات ارجو ان تذكر لى حاملة مروحيات يمكنها حمل المقاتلات وفى اي دوله تم استخدامها
كيف لحاملة مروحيات لا يوجد بها runway للمقاتلات ان تنطلق منها الطائرات
:confused::confused:

كيف لحاملة المروحيات ان تحمل مقاتلات ارجو ان تذكر لى حاملة مروحيات يمكنها حمل المقاتلات وفى اي دوله تم استخدامها
كيف لحاملة مروحيات لا يوجد بها runway للمقاتلات ان تنطلق منها الطائرات
:confused::confused:

انا بحلف بالعظيم انى شايفها بعيني اللى هياكولهم الدودا شايف وكتير

ان عثرت على الصور التى معى سادرجها فورا

عودة
أعلى