رسمياً : الميسترال مصرية

ربنا يعزك يا استاذنا و الله و الله سيبك من اي باسبور اوً جنسيه مصر هيا الأصل

مش عاوز ترايدنت ؟ B2? رابتور ؟ في مقلي و مشوي اللي تحبه يا كبير
و لا أقولك امريكا كلها بيع و شرا يا حج راجح يا سلام دا انتا تؤمر
بص انا مش هتعبك انت اعملي توكيل عام في الشهر العقاري و سيبني بقي مع نفسي اعيش معاها علشان بالمره اخلص بيع و شرا في الناتو و جنوب شرق اسيا و استراليا و كندا يعني اخد الموضوع من بابه

بص انا مش هتعبك انت اعملي توكيل عام في الشهر العقاري و سيبني بقي مع نفسي اعيش معاها علشان بالمره اخلص بيع و شرا في الناتو و جنوب شرق اسيا و استراليا و كندا يعني اخد الموضوع من بابه

مفتاح البيت الابيض يا ريس و مدام نيكول بتاعت الشهر العقاري بختم النسر هايكونوا عندك بس ماتنساش تراضي مدام نيكول
انتا تؤمر يا كبيرنا

تستنى انت عربية موديل 2011 سنة 2016

Well , if you don't have a better option
و بعدين انتا قلت اللي انا فهمته ؟ السو موديل ٢٠١١ ؟ outdated ?

السلام عليكم ورحمة الله

اخواني الافاضل........الحقيقة انا غير مقتنع بأن سبب عدم تعاقدنا على السو هو تأخر مواعيد تسليمها لبعد 2020 او حتى 2022 وعندها يكون الاجدر التعاقد على طائرات جيل خامس !!!!!!!!؟؟؟؟.......لأن بالمنطق لو كنا في احتياج لها الان ومواعيد التسليم متأخرة لتحتم علينا ايجاد بديل حالي قبل هذه المده وعدم انتظار الجيل الخامس الذي وحتما اذا كان معد للتصدير لن يكون التسليم قبل 2025-2030 على احسن تقدير واكثرها تفاؤلا....ماهو هذا البديل؟؟؟

واذا كنت في حاجة اليها ولكن ليس بصورة عاجلة.....فان تأخر مواعيد التسليم لهذه المده لن يؤثر على كفاءتها ومردودها......لان منطقيا وبفرض عدم تطويرها في هذه الفتره لن تصبح المقاتله outdated في خلال 6 سنوات......والا لكان لزام علينا تغير الرافال والميج والبلوك 52 بعد ست سنوات

ولنا في السايلنت ايجل مثال.......

وعليه......فاعتقد ان سبب عدم تعاقدنا عليها قد يكون اي شئ...الا بسبب ان مواعيد تسليمها بعد 2020

والله اعلى واعلم

اناًكنتً عاوز اسءل السؤال دا : ايه البديل ؟
يعني حتي لما بصيت علي السو ٣٥ برده مش بنفس قوه و تكنولوجيا الايجل
ولا انا غلط؟
نعم لكنها بلطجي خطير جدا ايضا في الجو و اقرب المقاتلات لمستوي الايجل و ان تم عمل نسخه خاصه منها فكده احنا تمام اوي

التعديل الأخير:
مفتاح البيت الابيض يا ريس و مدام نيكول بتاعت الشهر العقاري بختم النسر هايكونوا عندك بس ماتنساش تراضي مدام نيكول
انتا تؤمر يا كبيرنا
اصيل يا اسلام

السلام عليكم ورحمة الله

اخواني الافاضل........الحقيقة انا غير مقتنع بأن سبب عدم تعاقدنا على السو هو تأخر مواعيد تسليمها لبعد 2020 او حتى 2022 وعندها يكون الاجدر التعاقد على طائرات جيل خامس !!!!!!!!؟؟؟؟.......لأن بالمنطق لو كنا في احتياج لها الان ومواعيد التسليم متأخرة لتحتم علينا ايجاد بديل حالي قبل هذه المده وعدم انتظار الجيل الخامس الذي وحتما اذا كان معد للتصدير لن يكون التسليم قبل 2025-2030 على احسن تقدير واكثرها تفاؤلا....ماهو هذا البديل؟؟؟
و عليكم السلام
البديل كان الميج 35 على امل زيادة عدد الرافال لغلق الفجوة حتى يدخل الجيل الخامس و على حساب ايضا ان الامريكان لم يقومو بتزويدنا بمقاتلة معتبرة حتى ذلك الحين او تطوير الفالكون و ان قامو بذلك نكون في افضل صورة راعي انه ايضا بجانب الحاجة لايدج جوي هنالك حاجة ضخمة للاحلال بسعر و قدرات somehow مقبولة على الاقل للعمل داخل مظلة الاجواء المصرية

واذا كنت في حاجة اليها ولكن ليس بصورة عاجلة.....فان تأخر مواعيد التسليم لهذه المده لن يؤثر على كفاءتها ومردودها......لان منطقيا وبفرض عدم تطويرها في هذه الفتره لن تصبح المقاتله outdated في خلال 6 سنوات......والا لكان لزام علينا تغير الرافال والميج والبلوك 52 بعد ست سنوات

ولنا في السايلنت ايجل مثال.......

وعليه......فاعتقد ان سبب عدم تعاقدنا عليها قد يكون اي شئ...الا بسبب ان مواعيد تسليمها بعد 2020

والله اعلى واعلم
بالعكس التاثير ضخم ردار بيسا في عام 2020 يشبه اكل طبق سلطة بعد اعداده بخمسين يوم طعم سئ جدا و مجهود للهضم و غالبا الاصابة بحالة تسمم
الزمن تغير اخر سنتين انت لن تقابل منصة واحدة مفهوم الحرب المشتركة تعاظم حتى في داخل مكونات المعدة ال integration اصبع عالي جدا جدا ان لم تحظى بقدرات وعي محيطي و تكامل ما بين ردار ايسا محترم و منظومة حرب اليكترونية و وصلات داتا لن ينفعك اي شئ هذا مفهوم عصرنا الجديد بعد الشبحية ... ببساطة ان تكون المعدة بالكامل بكل ما فيها تعمل لخدمتك بشكل مباشر و باقل تدخل منك و في نفس الوقت لخدمة باقي التشكيل او السرب او القوات عموما فمثلا مقابلتك لجوينت واحدة او اثنتين ليس امرا صعبا وان كان شائك لكن مقابلتك لتشكيل 22 جوينت فالافضل لك eject the seat
و كلامك سليم على الميج و على الفالكون ففعلا في خلال 6 سنوات سيحتاجون لتطوير الميج اراها انا اصلا اختيار خاطئ لكت ضرورة لاني محجم لاحلال اعداد كبير و لا تسليم قريب لي غيرها بقدرة معقولة خصوصا ان اجوائي مؤمنة بنسبة في حين السو 35 متاخرة و ستكون نفس المشكلة التطوير
و الفالكون نفس القضية حتى لو طورت تطوير الفايبر يظل ردار السابر ليس بالامر ال wow و لا تملك منظومة حرب اليكترونية مدمجة كالسبيكترا و البراكودا بل تملك حزمة لنشاط الحرب الاليكترونية بمفهوم اقل من المتواجد على الجوينت و الرافال و غيرهم
الوحيدة التي تقف ندا للزمن هي الرافال لانها تملك مقومات الفلسفة الجديدة و هنالك خط تطوير واضح من داسو سواء طبقوه او لا

التعديل الأخير:
AL RAGH @AL RAGH batteryneon @batteryneon

بنتكلم كتير علي الجيل الخامس : لاكن فرنسا نفسها لا يوجد لديها ( حسب ما هو معلن ) اي خطه لصناعه الجيل الخامس و في نفس الوقت لم يشتروا الF35
تفتكروا فرنسا ايه ظروفها؟ يعني هايفضلوا مركزين علي الرافال و لا هايشتروا الجوينت و لا هايصنعوا الجيل الخامس الخاص بيهم؟

نعم لكنها بلطجي خطير جدا ايضا في الجو و اقرب المقاتلات لمستوي الايجل و ان تم عمل نسخه خاصه منها فكده احنا تمام اوي
نسخه خاصه يعني رادار AESA يقارب قوه ال ِ APG-81/82
بحزمه الكترونيه مقاربه للايجل
و لا انا غلط؟
تفتكر يا استاذنا الروس يقدروا علي الكلام دا؟

و عليكم السلام
البديل كان الميج 35 على امل زيادة عدد الرافال لغلق الفجوة حتى يدخل الجيل الخامس و على حساب ايضا ان الامريكان لم يقومو بتزويدنا بمقاتلة معتبرة حتى ذلك الحين او تطوير الفالكون و ان قامو بذلك نكون في افضل صورة راعي انه ايضا بجانب الحاجة لايدج جوي هنالك حاجة ضخمة للاحلال بسعر و قدرات somehow مقبولة على الاقل للعمل داخل مظلة الاجواء المصرية

بالعكس التاثير ضخم ردار بيسا في عام 2020 يشبه اكل طبق سلطة بعد اعداده بخمسين يوم طعم سئ جدا و مجهود للهضم و غالبا الاصابة بحالة تسمم
الزمن تغير اخر سنتين انت لن تقابل منصة واحدة مفهوم الحرب المشتركة تعاظم حتى في داخل مكونات المعدة ال integration اصبع عالي جدا جدا ان لم تحظى بقدرات وعي محيطي و تكامل ما بين ردار ايسا محترم و منظومة حرب اليكترونية و وصلات داتا لن ينفعك اي شئ هذا مفهوم عصرنا الجديد بعد الشبحية ... ببساطة ان تكون المعدة بالكامل بكل ما فيها تعمل لخدمتك بشكل مباشر و باقل تدخل منك و في نفس الوقت لخدمة باقي التشكيل او السرب او القوات عموما فمثلا مقابلتك لجوينت واحدة او اثنتين ليس امرا صعبا وان كان شائك لكن مقابلتك لتشكيل 22 جوينت فالافضل لك eject the seat
و كلامك سليم على الميج و على الفالكون ففعلا في خلال 6 سنوات سيحتاجون لتطوير الميج اراها انا اصلا اختيار خاطئ لكت ضرورة لاني محجم لاحلال اعداد كبير و لا تسليم قريب لي غيرها بقدرة معقولة خصوصا ان اجوائي مؤمنة بنسبة في حين السو 35 متاخرة و ستكون نفس المشكلة التطوير
و الفالكون نفس القضية حتى لو طورت تطوير الفايبر يظل ردار السابر ليس بالامر ال wow و لا تملك منظومة حرب اليكترونية مدمجة كالسبيكترا و البراكودا بل تملك حزمة لنشاط الحرب الاليكترونية بمفهوم اقل من المتواجد على الجوينت و الرافال و غيرهم
الوحيدة التي تقف ندا للزمن هي الرافال لانها تملك مقومات الفلسفة الجديدة و هنالك خط تطوير واضح من داسو سواء طبقوه او لا

السلام عليكم ورحمة الله

اولا شكرا على الاهتمام والرد
ثانيا لن اجادل سيادتكم في تفاصيل تقنية....وهو ليس مقصدي من البداية.......ما اقوله انه لو فرضنا صحة كلام حضرتك (وهو في الغالب صحيح اذا لم تتطور امكانيات السو الحالية).....فانه لا فارق اذا حصلت عليها على 2018 او 2020 هي كده كده حتبقى outdated في فترة قصيرة جدا .......غير منطقي وغير مجدي بالمرة الحصول على طائرة لخدمة 6-8 سنوات فقط...........واذا سمحت لي باقتباس مثال حضرتك......فان اكل طبق سلطة بعد اعداده بخمسين يوم لن يفرق كثيرا عن اكلي له بعد اعداده باربعين او حتي ثلاثين يوم..........اليس كذلك؟؟

ولهذا اقول أن منطقيا ان كنا لن نتعاقد عليها الان فلاي سبب (تكلفة عالية او عدم احتياجنا لها او تأخر تيكنولوجي او....او....) الا بسبب تأخر مواعيد التسليم......فسنتين او ثلاث او حتى خمس سنوات ليست بتأخير في مجال صناعة الطائرات.....والا لكان هناك طراز جديد كل خمس سنوات

اما بخصوص الميج كبديل......اعتقد ان ادوارهما متختلفان ......على الرغم من تصنيفهما كطائرات متعدده المهام.......ولكن هذا اشبه بالاستغناء عن الاف 15 واستخدام الاف 16 كبديل.......نعم نحن مجبرين على ذلك ولكن اذا كانت الاف 15 متاحة ولكن سيتأخر تسليمها لبعد ست سنوات (2022).....وكانت برادارها الحالي ونفس الافيونكس.......هل سنتجه الي الاف 16 فايبر بدلا منها؟؟؟؟ الا لو كان تسليمها بعد سنتين (2018) سنتجة للاف 15 ونصرف نظر عن الفايبر؟؟؟؟

والله اعلى واعلم

AL RAGH @AL RAGH batteryneon @batteryneon

بنتكلم كتير علي الجيل الخامس : لاكن فرنسا نفسها لا يوجد لديها ( حسب ما هو معلن ) اي خطه لصناعه الجيل الخامس و في نفس الوقت لم يشتروا الF35
تفتكروا فرنسا ايه ظروفها؟ يعني هايفضلوا مركزين علي الرافال و لا هايشتروا الجوينت و لا هايصنعوا الجيل الخامس الخاص بيهم؟
فرنسا دائما مستقله في خطط التسليح و بالتاكيد لن يتوقفوا عند الجيل الرابع المعزز

نسخه خاصه يعني رادار AESA يقارب قوه ال ِ APG-81/82
بحزمه الكترونيه مقاربه للايجل
و لا انا غلط؟
تفتكر يا استاذنا الروس يقدروا علي الكلام دا؟
مقتبس عن العضو الفاروق
سوخوي تبدأ بتجربة رادار ايسا على مقاتلة الباك فا

Sukhoi starts tests on PAK-FA’s radar

Sukhoi says it has started testing an active electronically scanned array (AESA) radar on its fifth-generation T-50 PAK-FA fighter in a statement issued on 8 August.
The company says that the radar is showing "considerable progress" in ground and flight testing. The performance demonstrated so far "corresponds to the existing level of best aviation systems available elsewhere", Sukhoi says. There are currently three flying T-50 prototypes, but only one is equipped with an AESA.
The Tikhomirov NIIP-developed AESA employs "advanced technologies of electronic control over the radar beam", Sukhoi says, which is a first for a Russian-built set.
The new radar will not only afford the PAK-FA the ability to detect targets from greater ranges, it will also enable the simultaneous use of air-to-air and air-to-surface modes. The radar can also engage several targets at a time using precision-guided munitions. Additionally, it features built-in target recognition and classification capabilities as well as secure communications and electronic countermeasures.
Sukhoi says that there is a growth path to integrating additional capabilities to the new AESA radar. But, because the system is designed to be modular, there could be other potential applications for the new system including retrofits to older aircraft types or even air defence systems, the company says.
Sukhoi also is continuing to wring-out other systems onboard the PAK-FA. For example, testing of the jet's "optical channels" has started, the company says. Additionally, a fourth PAK-FA prototype could soon be joining the test fleet.
Mikhail Pogosyan, president of Russia's United Aircraft Corporation (UAC), told reporters at the Farnborough airshow in July that a fourth PAK-FA prototype would start flying "shortly". He added that by start of the show, the three current prototypes had flown 120 test sorties.
Pogosyan said that Russia will continue to build fourth-generation fighters for the export market alongside the PAK-FA. That would offer customers a choice between relatively inexpensive conventional warplanes and the high-priced fifth-generation machines.
Meanwhile, Sukhoi continues to test its other new fighter. The new Su-35 variant of the venerable Flanker has accumulated more than 600 flights, Pogosyan said. Later this year, UAC must deliver six such aircraft to the Russian air force, he added.
Sukhoi says that volume production of the Su-35 "starts in 2013". Currently, the aircraft is undergoing weapons firing trials.
In the future, the Su-35 could be fitted with the PAK-FA's new AESA, replacing its current passive electronically scanned array RLPK-35 "Irbis" radar, Sukhoi says.

السلام عليكم ورحمة الله

اولا شكرا على الاهتمام والرد
ثانيا لن اجادل سيادتكم في تفاصيل تقنية....وهو ليس مقصدي من البداية.......ما اقوله انه لو فرضنا صحة كلام حضرتك (وهو في الغالب صحيح اذا لم تتطور امكانيات السو الحالية).....فانه لا فارق اذا حصلت عليها على 2018 او 2020 هي كده كده حتبقى outdated في فترة قصيرة جدا .......غير منطقي وغير مجدي بالمرة الحصول على طائرة لخدمة 6-8 سنوات فقط...........واذا سمحت لي باقتباس مثال حضرتك......فان اكل طبق سلطة بعد اعداده بخمسين يوم لن يفرق كثيرا عن اكلي له بعد اعداده باربعين او حتي ثلاثين يوم..........اليس كذلك؟؟

ولهذا اقول أن منطقيا ان كنا لن نتعاقد عليها الان فلاي سبب (تكلفة عالية او عدم احتياجنا لها او تأخر تيكنولوجي او....او....) الا بسبب تأخر مواعيد التسليم......فسنتين او ثلاث او حتى خمس سنوات ليست بتأخير في مجال صناعة الطائرات.....والا لكان هناك طراز جديد كل خمس سنوات

اما بخصوص الميج كبديل......اعتقد ان ادوارهما متختلفان ......على الرغم من تصنيفهما كطائرات متعدده المهام.......ولكن هذا اشبه بالاستغناء عن الاف 15 واستخدام الاف 16 كبديل.......نعم نحن مجبرين على ذلك ولكن اذا كانت الاف 15 متاحة ولكن سيتأخر تسليمها لبعد ست سنوات (2022).....وكانت برادارها الحالي ونفس الافيونكس.......هل سنتجه الي الاف 16 فايبر بدلا منها؟؟؟؟ الا لو كان تسليمها بعد سنتين (2018) سنتجة للاف 15 ونصرف نظر عن الفايبر؟؟؟؟

والله اعلى واعلم
مصر ستقتني طائره سياده هذا لا جدال فيه سواء الاف15 او السو35 و ذلك امر مستقل عن الميج35 و الرافال اما الاف16 لا بديل عن التطوير مع رادار ايسا غالبا AN/APG 83 هذا قوام القوات الجويه قبل 2018 مع خروج الاف16 بلوك15-32 و الميراج2000 و الحورس ميراج5 و باقي الميج21 و الجيان7 الباقيه بالخدمه

مصر ستقتني طائره سياده هذا لا جدال فيه سواء الاف15 او السو35 و ذلك امر مستقل عن الميج35 و الرافال اما الاف16 لا بديل عن التطوير مع رادار ايسا غالبا AN/APG 83 هذا قوام القوات الجويه قبل 2018 مع خروج الاف16 بلوك15-32 و الميراج2000 و الحورس ميراج5 و باقي الميج21 و الجيان7 الباقيه بالخدمه
طيب لو الامريكان رفضوا هنعمل ايه ؟
ميج 35 تحل محل اف 16 فى جو-جو لكن جو - ارض هتقل شوية صغيرة

طيب لو الامريكان رفضوا هنعمل ايه ؟
ميج 35 تحل محل اف 16 فى جو-جو لكن جو - ارض هتقل شوية صغيرة
في حاله رفض امريكا بيع الاف 15 لمصر نتجه فورا الي السو35 و غالبا بمواصفات خاصه من الباك فا مع تطوير الاف16 البلوك40 و ممكن البلوك52 الي المعيار فايبر او حتي الرادار AN/APG-83 و استكمال التسليح مع تخصيص الميج35 للاعتراض الجوي كمهمه رئيسيه ولا داعي لزياده الاعداد فوق الصفقه الاولي لصالح زياده اعداد السو35 بحد ادني 36-48 مقاتله مع طلب باتش اضافي من الرافال للعمل كراس حربه متقدم للاختراق و القصف الجراحي و اخماد الدفاعات الجويه
هذا رايي الشخصي

في حاله رفض امريكا بيع الاف 15 لمصر نتجه فورا الي السو35 و غالبا بمواصفات خاصه من الباك فا مع تطوير الاف16 البلوك40 و ممكن البلوك52 الي المعيار فايبر او حتي الرادار AN/APG-83 و استكمال التسليح مع تخصيص الميج35 للاعتراض الجوي كمهمه رئيسيه ولا داعي لزياده الاعداد فوق الصفقه الاولي لصالح زياده اعداد السو35 بحد ادني 36-48 مقاتله مع طلب باتش اضافي من الرافال للعمل كراس حربه متقدم للاختراق و القصف الجراحي و اخماد الدفاعات الجويه
هذا رايي الشخصي
تسلم يا حج راجح بس

انسى فايبر دى خالص عشان دى مش مجرد تطوير دى بلوة مسيحة على دماغهم وعمرهم ما هيوافقو عليه

انا قصدى لو رفضوا يعلوا عن البلوك 52 المفروض نبدأ نخرجها من الخدمة بالتدريج لصالح طيارة تانية تاخد مكانها
وهنا يا ميج 35 يا J-10B محدش غيرهم ينفع تجيبه بكميات و يحققلك نفس التكنولوجيا

تسلم يا حج راجح بس

انسى فايبر دى خالص عشان دى مش مجرد تطوير دى بلوة مسيحة على دماغهم وعمرهم ما هيوافقو عليه

انا قصدى لو رفضوا يعلوا عن البلوك 52 المفروض نبدأ نخرجها من الخدمة بالتدريج لصالح طيارة تانية تاخد مكانها
وهنا يا ميج 35 يا J-10B محدش غيرهم ينفع تجيبه بكميات و يحققلك نفس التكنولوجيا
الاف16 سيتم التطوير فعلا و غالبا لمعيار فايبر او بعض مكوناته غالبا الرادار
طائره سياده جويه علي الترتيب اف15 حسب طلبنا ان لم يكن فالسو35 حسب طلبنا ايضا
الميج35 عدد 46 مقاتله للاعتراض
الرافال صفقه اضافيه 12-24

الاف16 سيتم التطوير فعلا و غالبا لمعيار فايبر او بعض مكوناته غالبا الرادار
طائره سياده جويه علي الترتيب اف15 حسب طلبنا ان لم يكن فالسو35 حسب طلبنا ايضا
الميج35 عدد 46 مقاتله للاعتراض
الرافال صفقه اضافيه 12-24
طيب ايه رأيك فى تطوير f-16 للمعيار

كجسم فقط مع تطويرات الالكترونيات الى احدث
+e+e

انا قصدى تعديلات الجسم من ده و نجيب مكونات الكترونى من الفايبر
الا صح انت قصدك على الـ f-16IN super viper ؟
انا معرفش تفاصيل التطوير لكن الكلام علي التطوير للمستوي فايبر و التكلفه مرتفعه جدا تقريبا اقل من سعر الميج35 بعشره مليون دولار يعني في حدود 35-40 مليون دولار لذلك افترض عمره نصف العمر للبدن ليشمل كل البلوك40 تقريبا 120-125 طائره مع كامل تطوير الفايبر الرادار و المستشعرات و شاشات العرض و تطوير الكابينه مع خوذه التصويب و التوجيه

عودة
أعلى