رسمياً : الميسترال مصرية

تسريبات غير رسميه
سؤال لخبراء المنتدى .. معلش السؤال خارج الموضوع بس هو بيراودنى كتيييير من بعد ما شوفت التكامل العربى ( العسكرى ) في الفترة ديه ..
سؤالى هو .. هل يمكن عمل منظومة دفاع جوى عربى مشترك ؟؟ بمعنى آخر .. هل يمكن ربط منظومة الدفاع الجوى المصرية بالمنظومة السعودية بالإماراتيه بالأردنيه ؟؟

ده علي اساس انك امريكاني سيس
اسلام انت مصري اصلي و ابن بلد كمان

ربنا يعزك يا استاذنا و الله و الله سيبك من اي باسبور اوً جنسيه مصر هيا الأصل

تسلم يا ابن مصر يا كريم بس بالمره بقي لو مش هنتقل عليك واحده نيمتز محندقه كده و كتر من الغواصات النووية بقي و مش هوصيك علي تحبيشه اقمار صناعيه و شكلي شويه استاند اوف و كتر علي اد ما تقدر في التوم هوك مع لفه وصايه مخصوص

مش عاوز ترايدنت ؟ B2? رابتور ؟ في مقلي و مشوي اللي تحبه يا كبير
و لا أقولك امريكا كلها بيع و شرا يا حج راجح يا سلام دا انتا تؤمر

عبدالناصر ايه والسادات ايه
هاتبقى واحدة

الحاملة /حمدي الوزير

التانية
الحاملة /عادل أدهم

و الكا 52 كي \ صافيناز ، و القوة المعادية شرطة السياحة
الكثافة السكانية يا دكتور كفاية ابوس ايدك معدش في مكان في المترو ؛ث:

مصمم على الفرهده انت :D
مااااشي جعيدي حلو عنده انذار مبكر ... شغال
و سامبو لو زودنا 3 نقط حيظبت الشعر .. شغال :جدا:

و طبعا اسرائيل مؤنث كده وصلت الرساله

اضمً صوتي لصوت الدوك
عادل و حمدي
لاكن لازم تتحط الصورتين دول علي مقدمه الميسترال
و لوً جبنا هورايزون نسميها جعيدي او سامبو

مع الاسف السوق لا يوجد به بديل للايجل دي طياره فلته ذات مستوي و اداء يتفوق علي اي طائره جيل رابع++
اناًكنتً عاوز اسءل السؤال دا : ايه البديل ؟
يعني حتي لما بصيت علي السو ٣٥ برده مش بنفس قوه و تكنولوجيا الايجل
ولا انا غلط؟

التعديل الأخير بواسطة المشرف:
اناًكنتً عاوز اسءل السؤال دا : ايه البديل ؟
يعني حتي لما بصيت علي السو ٣٥ برده مش بنفس قوه و تكنولوجيا الايجل
ولا انا غلط؟
لا السو 35 هي مقابل الايجيل الوحيد و قادرة تماما على ذلك بس عمو ايفان اتاخر حبتين في المصاريف
لكن لو السو حملت معدات اليكترونية من مستويات الغرب حروحلها وش .... ام الايروداينامكس لما تجمعها مع مستشعرات و وعي نضيف ... حتتسيد العرش بصراحة

لا السو 35 هي مقابل الايجيل الوحيد و قادرة تماما على ذلك بس عمو ايفان اتاخر حبتين في المصاريف
لكن لو السو حملت معدات اليكترونية من مستويات الغرب حروحلها وش .... ام الايروداينامكس لما تجمعها مع مستشعرات و وعي نضيف ... حتتسيد العرش بصراحة
مش الكلام بعد 2020 علي ال سو؟؟؟
طيب نفرض جدلا ان امريكا اتجننت و وافقت علي الايجل لمصر : تفتكر هايسليمونا في خلال كام سنه؟ لو لاحظت هاتليقها كدا كدا قريبه
و بعدين السو عليها Aesa?

مش الكلام بعد 2020 علي ال سو؟؟؟
طيب نفرض جدلا ان امريكا اتجننت و وافقت علي الايجل لمصر : تفتكر هايسليمونا في خلال كام سنه؟ لو لاحظت هاتليقها كدا كدا قريبه
و بعدين السو عليها Aesa?
لا انا بتكلم في عالم الاحلام لو وضع على السو 35 تقنيات نضيفة
ارض الواقع شئ آخر حضرتك ؛ث:
لو اخدنا الايجل من الامريكان مش اقل من 5 - 6 سنين نفس الصفقة السعودية و نفس الاسرائيلية .. الامريكان كده عموما مع اي حد
لا السو عليها ردار بيسا ميكانيكي و ليس اليكتروني ثابت لكن طاقة بثة عملاقة بتوصل ل 400 كلم لكن امام التقنيات الغربية البيسا مش حيسد مع الايسا نو واي حيهنج ان متحرقش

لا انا بتكلم في عالم الاحلام لو وضع على السو 35 تقنيات نضيفة
ارض الواقع شئ آخر حضرتك ؛ث:
لو اخدنا الايجل من الامريكان مش اقل من 5 - 6 سنين نفس الصفقة السعودية و نفس الاسرائيلية .. الامريكان كده عموما مع اي حد
لا السو عليها ردار بيسا ميكانيكي و ليس اليكتروني ثابت لكن طاقة بثة عملاقة بتوصل ل 400 كلم لكن امام التقنيات الغربية البيسا مش حيسد مع الايسا نو واي حيهنج ان متحرقش
كنت بتهزر يعني mmmm و انتا عارف اني بصدقك في المواضيع اللي انا مش عارفها
ما انا علشان كدا كنت بسئل

كنت بتهزر يعني mmmm و انتا عارف اني بصدقك في المواضيع اللي انا مش عارفها
ما انا علشان كدا كنت بسئل
لا انت مفهمتش السو 35 كمنصة هي الوحيدة القادرة ليه لانها ضخمة مطاوعة مرنة قابلة للتطوير جدااااااااااا و ايرودانامك تعيش و تشيل و تستحمل بالضبط زاي الايجل الفرق في الالكترونيات فقط
الموضوع شبه الفورد موستينج 1969 بقالنا كان سنة حتى الآن بس تصميمها قابل جدا انه ينافس اي حد حاليا لو اتظبط و هنا مشكلة الجوينت سترايك كمنصة فهي خره عليه اليكترونيات و لا اروع
الايجل بقى تجمع الاتنين بتوازن
لازم تراعي تصميم منصة يتجاوز الزمن و لازم معاها باكدج اليكتروني توب مارك
فالسو 35 فعلا قادرة بس صاحبها غير قادر انه يديها حقها و مينفعش احسب ميج او هورنيت لانهم فئة اقل من دول

للا انت مفهمتش السو 35 كمنصة هي الوحيدة القادرة ليه لانها ضخمة قابلة للتطوير جدااااااااااا و ايرودانامك تعيش و تشيل و تستحمل بالضبط زاي الايجل الفرق في الالكترونيات فقط
الموضوع شبه الفورد موستينج 1969 بقالنا كان سنة حتى الآن بس تصميمها قابل جدا انه ينافس اي حد حاليا لو اتظبط و هنا مشكلة الجوينت سترايك كمصة فهي خره عليه اليكترونيات و لا اروع
الايجل نفس الاقضية لكن تجمع الاتنين بتوازن
لاوم تراعي تصميم منصة يتجاوز الزمن و لازم معاها باكدج اليكتروني توب مارك
فالسو 35 فعلا قادرة بس صاحبها غير قادر انه يديها حقها
يعني sticking to facts السو بوضعها ليست مثل الايجل
و اوعا تقوللي زي بعض الاعضاء اجيب مش عارف ايه من فرنسا و ايه من المانيا ... بيحسسوني انه سوبر ماركت avionics تخطف رجلك و تشتري و ترجع

يعني sticking to facts السو بوضعها ليست مثل الايجل
و اوعا تقوللي زي بعض الاعضاء اجيب مش عارف ايه من فرنسا و ايه من المانيا ... بيحسسوني انه سوبر ماركت avionics تخطف رجلك و تشتري و ترجع
لا كلامك سليم جدا
و موضوع التعديل ملوش لازمة مهو تاليس مش حتعرض ال rbe 2 مثلا اللي على الرافال اللي مش حلو اوي برده للشراء للتركيب على اي مقاتلة فبالتالي اللي في السوق دا مستوى تالت استفدت انا ايه بقى دا بالعكس اللي عليها افضل و محدش من الناس الغربية حيدخل مشروع خاص تطويري متطور جدا عشان يركب على السوخوي خصوصا في الزمن المفترج دا الا لو انت رشيت و كعيت و فلست مليارات و انت لسه مشفتش المنصة بشكلها النهائي

لا كلامك سليم جدا
و موضوع التعديل ملوش لازمة مهو تاليس مش حتعرض ال rbe 2 مثلا اللي على الرافال اللي مش حلو اوي برده للشراء للتركيب على اي مقاتلة فبالتالي اللي في السوق دا مستوى تالت استفدت انا ايه بقى دا بالعكس اللي عليها افضل و محدش من الناس الغربية حيدخل مشروع خاص تطويري متطور جدا عشان يركب على السوخوي خصوصا في الزمن المفترج دا الا لو انت رشيت و كعيت و فلست مليارات و انت لسه مشفتش المنصة بشكلها النهائي
بالظبط
الأمريكان ولاد حرام سابقين الكل بسنوات ضوئيه lol
طيب سوءال : لو احنا طلبنا الايجل و امريكا هاتقول ٦ سنين يعني في عندنا استعداد نستنا ٦ سنين علي مقاتله
طب ليه معترضين علي مواعيد استلام السو؟

بالظبط
الأمريكان ولاد حرام سابقين الكل بسنوات ضوئيه lol
طيب سوءال : لو احنا طلبنا الايجل و امريكا هاتقول ٦ سنين يعني في عندنا استعداد نستنا ٦ سنين علي مقاتله
طب ليه معترضين علي مواعيد استلام السو؟
تستنى انت عربية موديل 2011 سنة 2016

Well , if you don't have a better option
و بعدين انتا قلت اللي انا فهمته ؟ السو موديل ٢٠١١ ؟ outdated ?
السو 35 تصلح لما كان قبل 10 سنوات و ليس الآن و اكيد بل مؤكد ليس غدا اللي حستلم فيه ... الروس معندهومش برامج تطوير زاي ما موجود بره او زاي ما هو موجود على منظومات الدفاع الجوي بتاعتهم

السو 35 تصلح لما كان قبل 10 سنوات و ليس الآن و اكيد بل مؤكد ليس غدا اللي حستلم فيه ... الروس معندهومش برامج تطوير زاي ما موجود بره او زاي ما هو موجود على منظومات الدفاع الجوي بتاعتهم
اللي انا مش فاهمه ازاي دوله بحجم روسيا لِسَّه بتحبو في مجال الرادارات المتطوره مثل ال AESA
يعني اليابان عملتها من سنيييين و الأمريكان مايتوصوش من رادار للتأني و كلهم أحسن من بعض
خلصوا الرابتور و B3 في الطريق و روسيا لِسَّه ماخلصتش السو ٣٥
بالامانهً فرق كبيييييير جدااااااااا بين امريكا و روسيا well امريكا و باقي العالم

اللي انا مش فاهمه ازاي دوله بحجم روسيا لِسَّه بتحبو في مجال الرادارات المتطوره مثل ال AESA
يعني اليابان عملتها من سنيييين و الأمريكان مايتوصوش من رادار للتأني و كلهم أحسن من بعض
خلصوا الرابتور و B3 في الطريق و روسيا لِسَّه ماخلصتش السو ٣٥
بالامانهً فرق كبيييييير جدااااااااا بين امريكا و روسيا well امريكا و باقي العالم
لا المشكلة في ال airborne systems فقط تقريبا عندهم مشكلة تصغير مكونات مع المحافظة على الاداء او مشكلة material engineering مش عارفين يتحكمو في خواص المواد على السكايل دا او طاقة او السوفت وير
اليابان بداءت موضوع الايسا قبل امريكا على فكرة و هيا و كوريا الجنوبية و امريكا تقريبا اساتذة في الموضوع و مؤخرا اوروبا بس خلي بالاك الموضوع airborne systems only الباقي روسيا تماثل امريكا فيه

لا المشكلة في ال airborne systems فقط تقريبا عندهم مشكلة تصغير مكونات مع المحافظة على الاداء او مشكلة material engineering مش عارفين يتحكمو في خواص المواد على السكايل دا او طاقة او السوفت وير
اليابان بداءت موضوع الايسا قبل امريكا على فكرة و هيا و كوريا الجنوبية و امريكا تقريبا اساتذة في الموضوع و مؤخرا اوروبا بس خلي بالاك الموضوع airborne systems only الباقي روسيا تماثل امريكا فيه

اليابان عملوا اول AESA علي ال f2 صح؟
و انا فاهم لاكن بالامانه تكنولوجيا الطيران الروسي متخلفه بكل المقاييس مقارنه بامريكا
و دي مشكله و عيب في حق روسيا
روسيا متخلفه في تكنولوجيا حاملات الطائرات و تقريبا خبرتها ضئيله في ذلك المجال
انظمه بريه و دفاع جوي طبعا الروس ليهم باع طويل لاكن امريكا تكنولوجيا سبقت الكل بعقود

اليابان عملوا اول AESA علي ال f2 صح؟
و انا فاهم لاكن بالامانه تكنولوجيا الطيران الروسي متخلفه بكل المقاييس مقارنه بامريكا
و دي مشكله و عيب في حق روسيا
روسيا متخلفه في تكنولوجيا حاملات الطائرات و تقريبا خبرتها ضئيله في ذلك المجال
انظمه بريه و دفاع جوي طبعا الروس ليهم باع طويل لاكن امريكا تكنولوجيا سبقت الكل بعقود
كلام سليم بس لازم تديهم حقهم ان انهيار السوفييت كان ضربة قاصمة قبليها الامور كانت الراس براس
و الناس مش متخلفة ، على مستوى التصميم منصاتهم افضل من الكل الحقيقية تصميما بس المشكلة في المواد و المكونات و دي حجات ادق و عايزة ابحاث ووقت روسيا مكملتش 30 سنة
و بالنسبة للحاملات خصوصا و السفن عموما عد 10 سنين و حتغير رايك 180 درجة هما بيخلصو بناء احواض السفن العملاقة و تطويرها حاليا و بعديها حتشوف العجب العجاب
كفاية الكازان كلاس مفيش غواصة امريكي تقدرلها حتى السي وولف اشك غواصتهم بتوصل ل 800 متر عمق !! جنون
على المستوى الحراري علمهم النووي افضل و على مستوى الرياضيات التكاملية التفاضلية اشك ان الكوكب كله يقدر يجاريهم اساسا و الفضائي افضل لكن لسه بيقوم بعيدا عن النقل الفضائي
بس هو خود و ادي ميزة و عيب و الانهيار السوفيتي

التعديل الأخير:
كلام سليم بس لازم تديهم حقهم ان انهيار السوفييت كان ضربة قاصمة قبليها الامور كانت الراس براس
و الناس مش متخلفة ، على مستوى التصميم منصاتهم افضل من الكل الحقيقية تصميما بس المشكلة في المواد و المكونات و دي حجات ادق و عايزة ابحاث ووقت روسيا مكملتش 30 سنة
و بالنسبة للحاملات خصوصا و السفن عموما عد 10 سنين و حتغير رايك 180 درجة هما بيخلصو بناء احواض السفن العملاقة و تطويرها حاليا و بعديها حتشوف العجب العجاب
كفاية الكازان كلاس مفيش غواصة امريكي تقدرلها حتى السي وولف اشك غواصتهم بتوصل ل 800 متر عمق !! جنون
على المستوى الحراري علمهم النووي افضل و على مستوى الرياضيات التكاملية التفاضلية اشك ان الكوكب كله يقدر يجاريهم اساسا و الفضائي افضل لكن لسه بيقوم بعيدا عن النقل الفضائي
بس هو خود و ادي ميزة و عيب و الانهيار السوفيتي

كلامك صحيح و فعلا انهيار الاتحاد السوفيتي اثر كتير علي روسيا
لاكن انا لا اتوقع قفزات زمنيه في البرامج الروسيه خاصه برامج الطيران
مفيش مستحيل طبعا لاكن مش منطقي الغاء الفجوه الزمنيه التكنولوجيه بين امريكا و روسيا لان زي ما انتا عارف الامريكان ما بيقفوش
اما الغواصات و انظمه الدفاع الجوي و الانظمه الصاروخيه طبعا الروس عندهم خبرات تضاهي و ربما تتفوق علي امريكا فيها
حاملات طائرات مش عارف مش منطقي امريكا متقدمه بجيل كامل حاليا و مع دخول الفورد كلاس هايبقا بجيلين كاملين و خبرات متراكمه مهوله طبعا بشريا و تكنولوجيا

الروس ماحدش يقدر يلومهم لاكن الواقع ان امريكا في معظم المجالات تسبح في اطار زمني خاص بيها

عودة
أعلى