واشنطن تسلم مصر 8 مقاتلات f16 اليوم وغدا

انت من الشطار يا على هههههههههههه اصل اللون دا خلى اعضاء معانا تمشى تكلم نفسها وانا خايف عليك :D

شكرا يا اخى بس الاسم عمر مش على
وانا فعلا قرأت الموضوع اللى فى المنتدى عن التمويه بالبرتقالى وكنت هاتجنن انا كمان :D

انا اعني ما اقول حتى الان تعمد مصر على القنابل الحره في تنفيذ مهمات القصف الارضي , القنابل الذكية GBU موجودة واستخدمتها مصر مثلا في ضرب داعش ليبيا ولكن ليست بالكافية لتدخل بها حرب مع عدو متقدم مثل اسرائيل (تمتلك مصر حوالي 500 قنبلة gbu موجهه طبقا لعدة تقارير) واريدك ان ترجع لاخر مناورة جوية بالذخيرةالحية التي حضرها الرئيس السيسي كل مهام القصف الارضي تمت بقنابل حره فهمت الان ماذا اعني بعقيدة القوات الجوية؟ , اما عن امتلاك مصر للجي دام فلو سمحت اريد مصدر قوي ولا تاتي لي بالمصدر الذي يخص اخر صفقة للاف 16 لاني رجعت لنص الصفقة المقدمة للكونجرس ولم يذكر فيها جي دام .
هسالك نفس السؤال انت عرفت منين ان ذخيرة القنابل الذكيه متكفيش دخولك حرب مع الاسرائيليين ؟؟؟ نقطه اخرى هو انت كل طلعة قصف ارضى هتستخدم ذخيره ذكيه ؟؟؟؟
انت حكمت على عقيدة القوات الجويه ان هى بتستخدم الذخيره الحره من مشاهد المناورات !!!!!!!!
على فكره انت لما بتعمل مناوره بالذخيره الحره وتحقق نجاح فى تدمير الهدف دا يأكد ان تدمير الهدف باستخدام القنابل الذكيه هيكون بنسبة 100% لان استخدام الاسقاط الحر اصعب بكتير

بالنسبه لموضوع الجدام اقرا كدا الجزئيه دى بتاريخ 15 يناير 2008

JDAM has already been exported to Australia, Chile, Denmark, Israel, Italy, the Netherlands, Norway, Singapore and South Korea, with additional sales planned to Egypt, Finland, Greece and Pakistan

شكرا يا اخى بس الاسم عمر مش على
وانا فعلا قرأت الموضوع اللى فى المنتدى عن التمويه بالبرتقالى وكنت هاتجنن انا كمان :D

هههههههههههه انا بهزر فى موضوع على وعاشت الاسامى يا عمر

بصوا يا رجالة انا عن نفسي
مش شايف اى اهمية ستضاف مع الطيارات دى
ايه فايدة انى ازود 20 طيارة بلوك 52 عندى بالاضافة اللى الموجود سواء كان بقى بلوك 40 او اى شئ اخر ؟
ما فائدة ان اشترى طائرة ولا امتلك لها اى تسليح حديث او نوعى لم يكن موجود عندى فى السابق
وخلينا نتفق على قاعدة فى الطيران بالذات وهى :
ان الطيارة عبارة عن بلاتفورم (منصة ) لايصال السلاح الى الهدف
طب ايه فايدة انى اشترى طيارة متقدمة بدون اى سلاح متقدم واستخدم عليها سلاح قديم موجود عندى واللى موجود يقدر يوصله للهدف ؟
اه تفرق معايا لو الطيارة جايه بالامرام والجى دام ............الخ
بصوا انا شايف ان مفيش اف 16 هاتدخل الخدمة تانى او بلوكات قديمة هاتتطور مادام مفيش جديد فى تسليحها
ايه الفايدة يعنى ؟
حمولة ومدى مثلا زادت من البلوك 52 عن البلوك40 ؟
وايه يعنى مش دى الحاجة اللى هاتفرق معايا ....

اؤيدك بشدة فيما تقول وهذا ما اعنيه حينما عبرت عن احباطي من تشكيلة الاف 16 اللي عندنا تخيل معي قدرة اسرائيل على ضرب اهداف داخل سيناء من على بعد 60-100 كيلو متر مع تفوق اسرائيل في قتال الجو جو بعيد المدى بفضل الامرام
انا لا اجزم بتفوق اسرائيل طبعا ولكن استطيع ان اتخيل حجم الخسائر

هسالك نفس السؤال انت عرفت منين ان ذخيرة القنابل الذكيه متكفيش دخولك حرب مع الاسرائيليين ؟؟؟ نقطه اخرى هو انت كل طلعة قصف ارضى هتستخدم ذخيره ذكيه ؟؟؟؟
انت حكمت على عقيدة القوات الجويه ان هى بتستخدم الذخيره الحره من مشاهد المناورات !!!!!!!!
على فكره انت لما بتعمل مناوره بالذخيره الحره وتحقق نجاح فى تدمير الهدف دا يأكد ان تدمير الهدف باستخدام القنابل الذكيه هيكون بنسبة 100% لان استخدام الاسقاط الحر اصعب بكتير

JDAM has already been exported to Australia, Chile, Denmark, Israel, Italy, the Netherlands, Norway, Singapore and South Korea, with additional sales planned to Egypt, Finland, Greece and Pakistan

قنابل الاسقاط اقدر اقولك اننا متميزين بشده فيها
لكن القنابل الذكية والموجهه
تتيح لك انك تستطيع ان تطلقها وانت بعيدا عن الهدف
عكس الاسقاط الحر التى تلزمك بان تطير فوق الهدف مباشرة مع الهبوط لارتفاع منخفض وهذا يهدد السلامة
لابد ان نقتنى من القنابل الموجهه اعداد معقولة

نحن نقوم بتصنيع قنابل موجهه
مصرية الصنع تسمي EGB-1 & 2
لكن نحتاج للامريكي ايضا

**عرفت من حجم الصفقات وان كنت متفائل بتصنيع مصر للقنبلة EGB-2
**اما عن حكمي من مشاهد المناورات فاكيد مشاهد المناورات دليل يا اخي :D ودليل على ذلك عملية ليبيا التي استخدم فيها قنابل مارك بشكل واسع مع ال GBU فلما استخدمت مصر قنابل المارك بشكل اساسي وانا امتلك الاحدث مثلا الا اذا كانت هذه هي ذخيرة القوات الجوية الاساسية
**اما عن استخدام الذخيرة الحية هو اكيد دليل تفوق لطيارينا وليس العكس , استخدام القنابل الذكية اسهل مئات المرات
** اما عن مصدر الجي دام الذي ذكرته , اتظن انه لم يفت علي؟ انا قرأت كل المصادر المتعلقه بالجيدام لمصر وخلصت انه تم تعطيل الصفقة كما ان مصدر ذكر خطط وليس تعاقد واخيرا الجي دام ليس سلاحا نوويا كي تخفيه مصر من 2008 حتى الان ليس من المعقول ان لا تظهر ولا صوره واحده له لا في مناوره ولا احتفاليه ولا اي شئ

**عرفت من حجم الصفقات وان كنت متفائل بتصنيع مصر للقنبلة EGB-2
**اما عن حكمي من مشاهد المناورات فاكيد مشاهد المناورات دليل يا اخي :D ودليل على ذلك عملية ليبيا التي استخدم فيها قنابل مارك بشكل واسع مع ال GBU فلما استخدمت مصر قنابل المارك بشكل اساسي وانا امتلك الاحدث مثلا الا اذا كانت هذه هي ذخيرة القوات الجوية الاساسية
**اما عن استخدام الذخيرة الحية هو اكيد دليل تفوق لطيارينا وليس العكس , استخدام القنابل الذكية اسهل مئات المرات
** اما عن مصدر الجي دام الذي ذكرته , اتظن انه لم يفت علي؟ انا قرأت كل المصادر المتعلقه بالجيدام لمصر وخلصت انه تم تعطيل الصفقة كما ان مصدر ذكر خطط وليس تعاقد واخيرا الجي دام ليس سلاحا نوويا كي تخفيه مصر من 2008 حتى الان ليس من المعقول ان لا تظهر ولا صوره واحده له لا في مناوره ولا احتفاليه ولا اي شئ

*هقولك حاجه دلوقتى انا واحد نازل اشترى فاكهه من بيتنا هنزل لابس بدله وجزمه متلمعه ولا لكل حاجه لبسها الموضوع مش عشان طالع اضرب لازم اطلع بالـ Full power تفس الكلام على عملية ليبيا لا تستدعى استخدام القنابل الذكيه فى القصف الارضى فهو اهدار والقصف الحر يفى بالغرض سؤال اخر لماذا تستخدم مصر فى محاربة الارهاب الهيل فاير النسخه القديمه ومصر تمتلك النسخه الحديثه الاجابه هى عدم اهدار النسخ الحديثة وتوفيرها لمسرح عمليات معقد تستدعى فيه ان يتم استخدام القذائف الذكيه من خارج المدى العملياتى لاى وسائل دفاعيه
*نفس الكلام على المناورات عدم الاهدار
* طب ايه مشكله المصدر دا معاك بيجيب حموضه مثلا :D

بصوا يا شباب
بالنسبة للمهام لاى هجمة سواء كانت جوية او باى سلاح
القوات فى الاساس تكون متدربة على سيناريوهات عده للهجوم او الدفاع
وكل سيناريو يكون محاط بظروف ما
ومع كل سيناريو يكون هناك منه تفريعات لمختلف الظروف ولكل ظرف يتم التجريب على خطة هجوم معينة وباسلحة معينة
فمثلا مع عملية ليبيا
القوات كانت متدربة على سيناريو مماثل
تم التجهيز للعملية فى وقت قياسي وكان الرد سريع جدا لان الامور مدروسة جيدا والتدريب على اعلى مستوى
فتم تحديد الاهداف
ويتم الاختيار لضرب هذا الهدف بالنوع هذا من القنابل مثلا حسب عوامل عده
فقائد العملية رأى ان الاهداف تحتاج للضرب بقانبل الاسقاط الحر مثلا لعدم وجود عدائيات خطيرة تحتم عليه الضرب من خارج المدى
وهناك اهداف بها عدائيات تم ضربها بقنابل موجهه من مسافة لاحتمال او تاكيد وجود عدائيات
والقيادة تضع فى بالها عامل التكلفة ايضا فلماذا اضرب قنبلة تمنها 10 جنية مع انه من المتاح ان اضرب قنبلة تمنها جنية واحد فقط مع ان النتيجة التى سيتم تحصيلها هى واحدة فى حال استخدام ايا منهم

باعتقادي بما ان مصر تصنع القنابل الموجهه EGB 1 &2

اى ان هذه القنابل قنابل صاروخية ولم اسمع عن ان امريكا ساعدتنا بادماجها مع الاف 16 او ان فرنسا ساعدتنا بادماجها مع الميراج 2000 او الميراج 5

انا عن نفسي لم اسمع اى اخبار عن ذلك وهذا خير دليل على امتلاك المصريين السورس كود الخاص بالاف 16 خصوصا او المقاتلات المصرية عموما

مما يعني اعطاء الامريكيين لنا السورس كود

او ان الصينيين اعطونا اياه عندما زارو القواعد العسكرية التى تتمركز بها مقاتلات الاف 16

حـــــــــد ليه شوق بحاجة

الاخ الفاضل اللي مش عاجبه المصادر عن الجدام ولأن التشكيك في اي حاجة مصرية اصبح عادة وسنة وفرض عين عند البعض :

the EAF will now receive a batch of 16 F-16C Block 52+ and four F-16D Block 52s, together with JDAM kits for the EAF’s stock of Mk84 bombs.

had requested the US to supply 24 new LF-16 fighter jets to upgrade its existing fleet.

Sources said U.S. Defense Secretary Robert Gates relayed the commitment in his May 5 meeting with Egyptian President Hosni Mubarak.

The Egyptian request for the F-16 fighter jets and other military equipment had been denied repeatedly by the former Bush administration over Egypt's record on human rights and democracy.

The other equipment included the Longbow Apache helicopter, mobile air defense systems and the Joint Direct Attack Munition ( ) which is a guidance kit that converts existing unguided or "dumb" bombs into "smart" munitions.

Lockheed Martin chief executive officer Robert Stevens confirmed that the company had been notified of the Egyptian request.

اما ياعزيزي بخصوص استخدام قنابل المارك والجي بي يو فالقوات الجوية المصرية تتبع اسلوب الاستخدام الاقتصادي للذخائر حفاظا على المخزون وبالتالي كان الاستخدام مركزا على القنابل الحرة طالما تؤدي الاغراض المطلوبة منها وهذا ليس عيبا ابدا بل يدل على كفاءة هائلة لطيارينا عندما يستخدمون قنابل حرة بفاعلية 100% ضد اهدافهم في ليبيا وبدقة هائلة يُحسدون عليها ونفس الأمر في المناورات ، لأن الجيش المصري عقيدته دائما تعتمد على التدريب على الاصعب والاقسى لأن الحرب يحدث بها ماهو غير متوقع .. فماذا لو تعطلت خدمة الجي بي اس او حواضن التهديف بالليزر فماهو العمل ؟ خاصة لو اصبح الجيش مُعتمدا بنسبة 100% على التكنولوجيا وحدها فعندها سيصبح الافراد كالاصنام الصمّاء اذا تعطلت التكنولوجيا وستكون الهزيمة النكراء من نصيبهم .

الجيش المصري لديه كل ماهو حديث ولكنه يجيد بشدة الاستخدام الاقتصادي والامثل للذخائر والمعدات حفاظا على المخزون والعمر الافتراضي لها لأننا ببساطة لا نملك رفاهية الحصول على البدائل بشكل مستمر او بسهولة بعكس دول اخرى لديها قدرة شرائية هائلة تمكنها من شراء وتكديس كميات هائلة من الذخائر او دول لديها القدرة على تصنيع كامل احتياجاتها من المعدات والذخيرة واستعواض الناقص منها بسهولة ... وبالتالي كما يقولون دائما : الجيش بيقولك اتصرف .. ونحن نتصرف بل ونجيد التصرف بشكل صادم لكل من جاء لمصر من قوات اجنبية وشاهدنا في المناورات بل وابدى اعجابه ودهشته بما نفعل .. فالجيش كما يقولون بالبلدي ايضا " بيغزل برجل حمار " ...

تحياتي

الاخ الفاضل اللي مش عاجبه المصادر عن الجدام ولأن التشكيك في اي حاجة مصرية اصبح عادة وسنة وفرض عين عند البعض :

the EAF will now receive a batch of 16 F-16C Block 52+ and four F-16D Block 52s, together with JDAM kits for the EAF’s stock of Mk84 bombs.

had requested the US to supply 24 new LF-16 fighter jets to upgrade its existing fleet.

Sources said U.S. Defense Secretary Robert Gates relayed the commitment in his May 5 meeting with Egyptian President Hosni Mubarak.

The Egyptian request for the F-16 fighter jets and other military equipment had been denied repeatedly by the former Bush administration over Egypt's record on human rights and democracy.

The other equipment included the Longbow Apache helicopter, mobile air defense systems and the Joint Direct Attack Munition ( ) which is a guidance kit that converts existing unguided or "dumb" bombs into "smart" munitions.

Lockheed Martin chief executive officer Robert Stevens confirmed that the company had been notified of the Egyptian request.

اما ياعزيزي بخصوص استخدام قنابل المارك والجي بي يو فالقوات الجوية المصرية تتبع اسلوب الاستخدام الاقتصادي للذخائر حفاظا على المخزون وبالتالي كان الاستخدام مركزا على القنابل الحرة طالما تؤدي الاغراض المطلوبة منها وهذا ليس عيبا ابدا بل يدل على كفاءة هائلة لطيارينا عندما يستخدمون قنابل حرة بفاعلية 100% ضد اهدافهم في ليبيا وبدقة هائلة يُحسدون عليها ونفس الأمر في المناورات ، لأن الجيش المصري عقيدته دائما تعتمد على التدريب على الاصعب والاقسى لأن الحرب يحدث بها ماهو غير متوقع .. فماذا لو تعطلت خدمة الجي بي اس او حواضن التهديف بالليزر فماهو العمل ؟ خاصة لو اصبح الجيش مُعتمدا بنسبة 100% على التكنولوجيا وحدها فعندها سيصبح الافراد كالاصنام الصمّاء اذا تعطلت التكنولوجيا وستكون الهزيمة النكراء من نصيبهم .

الجيش المصري لديه كل ماهو حديث ولكنه يجيد بشدة الاستخدام الاقتصادي والامثل للذخائر والمعدات حفاظا على المخزون والعمر الافتراضي لها لأننا ببساطة لا نملك رفاهية الحصول على البدائل بشكل مستمر او بسهولة بعكس دول اخرى لديها قدرة شرائية هائلة تمكنها من شراء وتكديس كميات هائلة من الذخائر او دول لديها القدرة على تصنيع كامل احتياجاتها من المعدات والذخيرة واستعواض الناقص منها بسهولة ... وبالتالي كما يقولون دائما : الجيش بيقولك اتصرف .. ونحن نتصرف بل ونجيد التصرف بشكل صادم لكل من جاء لمصر من قوات اجنبية وشاهدنا في المناورات بل وابدى اعجابه ودهشته بما نفعل .. فالجيش كما يقولون بالبلدي ايضا " بيغزل برجل حمار " ...

تحياتي

متفق معاك جدا جدا

وكلام مضبوط

بس انصحك بالهدوء وان تراعي النفسيات

كلهم اخواننا لكن حماس المعلومة بيبقى ضغطه قوي

تبقى معلومتك احلى

واحلى تقيييم

المؤسسه العسكريه كامله ملتزمة بقرارت المؤسسه الرئاسيه او ما يعرف بالقرار السياسي. و التي كانت خاصعه بدورها للامريكان بشكل شبه كامل اعتبارا من 2000 و حتي النصف الأول من 2013 لذلك ظل الموقف المصري سلبي امام قذاره التعامل الامريكي
مش عارف لية يا اخ راجح الحكاية دى مش داخلة دماغى لاءنة دائما الجيش هو من يضغط على القيادة السياسية وليس العكس ..ومش عارف لية برضة عندى احساس انة فى حجات دخلت الجيش اثناء سنوات حكم مبارك الاخيرة ولم يعلن عنها احنا فى 25 يناير شفنا حجات لم نكن نتوقع وجودها.

الاخ الفاضل اللي مش عاجبه المصادر عن الجدام ولأن التشكيك في اي حاجة مصرية اصبح عادة وسنة وفرض عين عند البعض
الراجل مصمم ان مفيش جدام والقوات الجويه العقيده بتاعتها استخدام الذخائر الحره فى القصف الارضى عشان اتفرج على المناورات وبيتم استخدام فيها القصف الحر وعملية ليبيا ومصمم ان الجى بى يو قليله ومتسمحش ليك بدخول حرب مع اسرائيل والسبب ليه يا عم الحاج عشان اخبار صفقات الجى بي يو قليله على الانترنت
دا غير طبعا ان مصدرى مش عاجبه عشان بيجيب حموضه
ريح دماغك يا محمد واشرب بيبـــــس :D
صحيح عندنا منه يا ادمن البيبس :p

خلاص يا رجاله كل واحد بقناعته
سيبوه
الي مزعلني منه مع احترامي الشيديد لشخصه الفاضل
انه مش داخل بعضويته
الاساسية
هتقلي ازاي عرفت؟؟ هقلك
اي واحد يمتلك الكم الكبير من المعلومات المنظمة
يستحيل ان يكون عضوا مستجدا .....
وهذه الخطى نعلمها جيدا نحن اعضاء قدامى بالمنتدى
فبالنسبة لنا بقت مهروسه...لكن هوه فاكرها جديده
مع احترامي لكي الاخوة

تحياتي

أخي العزيز كما ذكرت سابقا انا راجعت كل مصادر الجي دام المصرية بما فيه مصدرك , المصدر يتحدث عن طلب مصر لمعدات مرفقه مع صفقة الطائرات الاخيرة منها قنابل الجي دام وعندما رجعت لنص اتفاق توريد الطائرات ال 20 كانت مرفقة معها ردارات ومحركات وقطع غيار اخرى ولم يذكر الجي دام علما بان هذا نص التوريد النهائي الذي قدم للكونجرس سابحث لك عنه واضعه حتى لا يشكك البعض فيما اقول

الراجل مصمم ان مفيش جدام والقوات الجويه العقيده بتاعتها استخدام الذخائر الحره فى القصف الارضى عشان اتفرج على المناورات وبيتم استخدام فيها القصف الحر وعملية ليبيا ومصمم ان الجى بى يو قليله ومتسمحش ليك بدخول حرب مع اسرائيل والسبب ليه يا عم الحاج عشان اخبار صفقات الجى بي يو قليله على الانترنت
دا غير طبعا ان مصدرى مش عاجبه عشان بيجيب حموضه
ريح دماغك يا محمد واشرب بيبـــــس :D
صحيح عندنا منه يا ادمن البيبس :p
اخي محاولتك للتقليل من وجهة نظري ليست الا دليل على ضعف موقفك انا اتحدى ان ياتي لي احد بمصدر موثوق عن الجي دام اما بخصوص مصدرك انا رديت عليه بس انتا مش واخد بالك او مش عايز تاخد بالك ;)

خلاص يا رجاله كل واحد بقناعته
سيبوه
الي مزعلني منه مع احترامي الشيديد لشخصه الفاضل
انه مش داخل بعضويته
الاساسية
هتقلي ازاي عرفت؟؟ هقلك
اي واحد يمتلك الكم الكبير من المعلومات المنظمة
يستحيل ان يكون عضوا مستجدا .....
وهذه الخطى نعلمها جيدا نحن اعضاء قدامى بالمنتدى
فبالنسبة لنا بقت مهروسه...لكن هوه فاكرها جديده
مع احترامي لكي الاخوة
هذه عضويتي الاساسية اخي الكريم