الطب العسكري ؟!!

Zodiac

عضو
التفاعل
211 0 0
انا نجحت فى الثانوية العامة وجبت 409/410 ومن اول 100 على الجمهورية و عاوز ادخل طب عسكرى بس المشكلة انا مش عارف ايه اختبارات القبول ، وكمان انا رفيع جدا مش هستحمل الاختبارات البدنية ، وبعدين هل فى كشف طبى وجو انهم يقلعوك كل حاجة انت لابسها و تقعد بلبوص كده علشان انا محترم ومليش فى البهدلة :rolleyes: ، فهل ممكن ان الاجراءات تكون اسهل بسبب مجموعى ولا مش هتفرق ويريت سرعة الرد علشان التقديم قريب جدا .

لو انت عايز تشتغل في الجيش و الرتبه الخ ... طالما مجموعك جايب ... ادخل كليه عاديه بعد كده قدم اكاديميه عسكريه 6 شهور
انا كنت ناوى كده ، لكن اخويا نصحنى ان اولاد المؤسسة العسكرية هم اللى بيضمنوا الحكاية دى ، لكن لما تقدم بعد الكلية العادية متضمنش انهم يقبلوك .

انا كنت ناوى كده ، لكن اخويا نصحنى ان اولاد المؤسسة العسكرية هم اللى بيضمنوا الحكاية دى ، لكن لما تقدم بعد الكلية العادية متضمنش انهم يقبلوك .

كده كده انت في risk القبول و الرفض سواء قدمت دلوقتي او بعد الكليه ... رأيي انك تاخد قرار التقديم بعد الكليه عشان انت دلوقتي غايبه عنك حاجات كتير جدا ..

انا شايف ان التقديم في اي حاجه عسكريه ب destroy your career كدكتور ... فرأيي انك الافضل تستني بعد الكليه عشان تاخد قرارك و هتبقي فاهم أكتر بدل ما تندم ..

في النهايه .. براحتك .. ده قرارك .

انا كل الي اعرفه انه ذي اختبارات الحربيه بالظبط كامله لكن يزيد اختبارات في الطب
بس خلي بالك الكليه دي بتاخد150طالب في السنه الواحده بس
ونصحتي ليك بحكم خبرتي في المجال ده انك لازم تتمرن تأهيل عسكري مكثف عشان الوقت ضيق

عودة
أعلى