اللى عاوز يقدم فى الكليات العسكرية ادخل وشوف جميع مراحل الكشوفات

التفاعل
0 0 0
اللى عاوز يقدم فى الكليات العسكرية ادخل وشوف جميع مراحل الكشوفات الكشف الطبى.

بسم الله الرحمن الرحيم
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انا كتبت الموضوع ده علشان ايسر على الشباب اللى عاوز يقدم فى الكليات
العسكرية
التقديم فى الكليات العسكرية بيتم على عدة مراحل وهى ؛
اولا سحب الملف
حضرتك بتروح الكلية الحربية تسحب الملف ب60 جنية مصرى وبتتصور هناك مرتين مرة للجسم كلة على مسطرة
وانت واقف وقفة عسكرية لوجهك الجميل وبتم العملية دى على مسافة ساعتين تقريبا ولازم تلخد معاك قلم وتكون
حاق شعرك وسوالفك و إلا هتحلق هناك فى الشارع وبعشرة جنية ولازم تكون لابس جزمة او كوتش
ثانيا ملء الملف
الملف اللى انت استملته فى مرحلتين من التقديم
اولا المرحلة الاولى
بتكتب بعض بيانتك وبينات العائلة الكريمة ولو مفيش مكان بنكتب لا يكن وانت بتسحب الملف اصلا فى ناس
وانت مستنى الصور بيقوللك على كل حاجة ركز معاه اوى وخلى بالك بيطلب منك مستند القيد العائلى ب 11 جنية
وبياخد وقت10 ايام يعنى لازم تكون عاملة قبل ما تسحب الملف هو بيتعمل فى العباسية ولازم تروح بدرى جدا
علشان بيبقى موت يجى حوالى 300 واحد والاوراق المطلوبة هى صورة(شهادة ميلاد الاب او بطاقة الرقم القومى
ولازم تكون مميكنة وكذلك الام +عقد الزواج +صور شهادات ميلاد الابناء مميكنة ولازم تكون مميكنة علشان تكون
على شبكة الداخلية) وكمان بيطلب منك صورة لشهادة الثانوية العامة وتكون وش وظهر ومختومة صورة طبق
الاصل من المدرسة علشان بيرجعوا ناس والله زى واحد خاتمها من اى مصيبة و واحد مصورها وش بس
لو مش عارف تختمها خد معاك الاصل والصورة وملكش دعوة
ثانيا المرحلة الثانية
دى اربع ورقات بتقدمها بعد نجاحك فى الكش الرياضى او الطبى ومعاه بعض الاوراق
ثالثا تقديم الملف
بيكون تقديم الملف فى بولبة الاستاد بتاع الكلية الحربية وهناك بيقسموكم على حسب المجموع فى الثانوية العامة
وبيقيس الطول والوزن علشان تعرف و تحاول تظبط الطول مع الوزن واللى طوله اقل من 168 بيحول الى
لجنة الجوية هو واللى جايب اقل من65% وبتمتحن اول امتحان امتحان القدرات ودة عبارة عن 100 سؤال
بتجواب عنهم فى 10 دقائق فقط وبتكون اسئلة غى التاريخ والعلوم والجغرافياواسئلة شخصية وبعد ما بتمتحن
بيقولك على ميعاد النتيجة وبيكون من البوابة اللى انت سحبت منها الملف وهناك بيقولك تيجى ازاى فى الكشف
الطبى اللى ناجح طبعا ولازم تروح الكشف صايم هو هيقول كدة لكن انت هتروح صايم فى اليوم اللى بعد
الاول علشان التحاليل وتكون هناك الساعة 6
رابعا الكشف الطبى
بعد ما تنجح فى اختبار السمات بيكون الكشف اللى بعدة الطبى ولازم تروح فى الميعاد المحدد والا تعتبر من
المتخلفين عن ميعاد الكشف وبتاخد ميعاد تانى خالص بعد شهر او يقل ولازم تكون رايح بشورت ابيض سبعة
وبيتم الكشف على يومين

1-كشف القوام؛
الكشف دة عن ظبط الطول مع الوزن وانت بتخش على اله موصلة بحاسب الى بتقيس الطول مع

الوزن

2-كشف الجلدية؛

بيتم عرضك على الدكتور وبيشوف اذا كان عندك اى جرح او مرض جلدى

3-كشف الاسنان؛

الكشف دة مش عاوز تعريف هو بس بيشوف الاسنان مظبوتة ولا

4-كشف العظام؛

دة بيشوف شكل الجسم وبعض الحالات مثل الفلات فوت اتقوس الالتصاق الناتج عن التقوس

واحيانا بيطلب منك عمل عقلة وعلى فكرة الكشف دة بيطلع اكثر من 60%من الناس اللى طالعة طبى

5-كشف الانف والاذن؛

لازم تكون رايح الكشف دة غاسل اذنك واحد يقولى اغسلها بالمية والصابون فى البيت لا

يا فالح الغسيل دة بيكون عند دكتور علشان بنظف الاذن من الشمع علشان الدكتور يقدر يشوفداخل الاذن

6-كشف الرمد وعمى الالوان؛

نبدا بعمى الالوان بيعرض عليك كذا صورة وتقول الرقم اللى فيها ولو عاوز تختبر

نفسك الصور دى موجودة على الانترنت فقط اكتب افحص نظرك( ) فى جوجل واختار افحص نظرك بعد كدة كشف

الرمد انت طبعا عارف اللوحة اللى عليها دوائر مفتوحة
7-كشف الجراحة؛

وما ادراك ما كشف الجراحة كشف قلة الادب طبعا انت فى الكشوفات دى كلها بتكون بقطعة

واحدة بس هى الشورت الابيض السبعة فى الكشف دة بتخلع القطعة مش بس كدة لا بتدور وتوطى كمان والدكتور

يفتح رجليك وياعب فى !!!!!!!!! انت عارف!!!!!هههههههههههه:biggrin:
8-كشف الباطنة؛

انا مش عارف لية الكشغ دة بس الدكتور بيفضل يزغزك وخلاص

9-كشف النفسية؛

بيطلب منك النطق ببعض العبارت علشان يشوف عندك حرف ولا لا زى(44 66 امر امير

الامراء....................)

10-كشف المعمل؛

بياخد منك عينة دم وعينة بول

11-كشف الموجات الصوتية؛

الكشف دة على الكلى بالموجات فوق الصوتية

12-كشف الاشعة على الصدر؛

دةكشف على الرئة

13-كشف قاع العين؛

انت بتاخد قطرة من محلول معين بيخليك متشوفش فى النور دة علشان بيوسع انسان العين

علشان الدكتور يقدريشوف اللى داخل العين ودة بردة من اصعب الكشوفات ولازم متحطش القطرة دى قبل ما

تمتحن رمد علشان القطرة دى بتاثر على الرؤية
طيب انا لو سقطت فى كشف اعمل اية, هو بيعرض على دكتور تانى فى عيادة تانية اجبارى ومن حقك وفى نفس
اليوم بس تكون رايح بدرى ولو سقطت لا قدر الله يبقى ليك التماس ب20 جنية اختيارى هوبعد ما بتسقط بيعطيك
ورقة لو عايز تعمل التماس وبعدها فى اى وقت بعد اليوم اللى انت فية تروح تقدم الورقة والعشرين جنية
و بتاخد ميعاد جديد وبيكون دة فى نفس الشباك اللى بياخد فية البصمة بتاعتك فى الاول

خامسا الكشف الرياضى

طبعا وانت بتستلم الملف بيكون معاه كتيب ارشادات هة فية الكشف الرياضى بالتفصيل ولنا مقدرش اقول اكتر
من اللى فيه
سادسا كشف الهيئة
انت بتروح من البوابة اللى انت سحبت منها الملف بتكون لابس اللبس الخاص اللى هو اية ؟ اللى هو بنطلون اسود
وقميص ابيض وجزمة سوداء وبيعطيك ورقة فيها بيانات لحضرتك تحفظها وتخش على اللجنة المكونة من مديرى
الكليات العسكرية وبتلقيها عليهم بكل ثبات وثقة وبدون اى خوف وتردد وممكن يسالك اسئلة معينة يقصد بيها اى
شىء مثلا على سبيل المثال طاعة الاوامر العسكرية ولو كانت من نظرك غلط فى غلط زى مثلا عوم فى التفة دى
ترد تقول اية ؟!!!!!! تقول على طول (بعد اذنك يا افندم علشلن متترتش)وغيرها
سابعا العرض العام
لا تعليق

ملحوظات

طيب الناس اللى بتخش جوية الناس دى لما بيشك ان هو ينفع للكلية الجوية بيحولة للمجلس الطبى الجوى بالتليفون

وااناس اللى بتخش بحرية دة بيكون بيعرف يعوم...................................................................

يا حماعة انا بشر بردة وممكن اكون ناسى اى حاجة ولو عاوز اى استفسارات انا موجود وهجيب على كل الاستفسارات

التعديل الأخير:
رد: اللى عاوز يقدم فى الكليات العسكرية ادخل وشوف جميع مراحل الكشوفات

والله شكرا الك على هالمعلومات القيمه الى انت كاتب عنها
بس يا اخى مو كل الكليات واحد فى كل الدول ولا انت شو رايك
كل دوله والها طريقه الفحص الخاصه ولا انا غلطان
بس والله شكرا الك بجد على الكلام المرتب
والله يوفق الكل للدخول الى مصانع الرجال

عودة
أعلى