حفل تخرج الكلية الجوية المصرية 2015

أحلى حلجة فى الحفلة كلها .. مش الرفال ... محاكاة عملية ليبيا ... من دخول ال C-130H وأنا كنت نزلت موضوع عنها قريب ودخولها فى حماية ال FALCON و دخول ال BEACHCREAT و الميراج-2000 و ال E2-C و الميى-17 EW وبعد كده القوة الضربة ... بصراحة حاجة تشرف .... وفى نقطة كمان إجادة النسور المصرية للطياران المنخفض والمنخفض جداََ ببراعة .

بس مش شايف ان اعلان كمال تفاصيل العمليه بالمحاكاة ايضا حاجه المفروض انها من اسرار الجيش وان تكتيكات الهجوم المفروض ما تتظهرش للعلن لان فيه ناس بتدرس الموضوع وبتدرس ازاى تتفاداه فى المرات الجايه واخص بذلك اعداء الوطن الدواعش منها وغير الدواعش

بس مش شايف ان اعلان كمال تفاصيل العمليه بالمحاكاة ايضا حاجه المفروض انها من اسرار الجيش وان تكتيكات الهجوم المفروض ما تتظهرش للعلن لان فيه ناس بتدرس الموضوع وبتدرس ازاى تتفاداه فى المرات الجايه واخص بذلك اعداء الوطن الدواعش منها وغير الدواعش

اقولك علي حاجة .. الي اتعرض النهاردة مش سر ابدا انا شفت زيه في افلام حتي العاب محاكيات الطيران فيها نفس التفاصيل واكتر ومتاحة لكل الناس
الي عرض بيان مقتضب واكيد التفاصيل تخص القوات المسلحة

قبل الإمتحان بيتم استبعاد كل المقصرين اخلاقيا وبدنيا وكجزاءات

الإمتحان له نتيجه والاعتماد بعدها

علشان كده بتبقى 100%

أظن ان اكتر واحد مبسوط هو انت يا مارش .

فى ملحوظه مهمه المذيع قال ان الحصول على الرافال كان بمجهود فردى خالص للسيسى اعتقد ان الصح ماكنش يقول كده ولا يصح ان ننسب شئ لفرد واحد حتى لو كان صحيح وانما يكون انساب الفضل للفريق او المجهود الجماعى ولا انا غلطان؟!

برافو يا كبير فى النقطة دى ,,,, ولو تلاحظ "السيسى" ميل على وزير الدفاع وقائد القوات الجوية وكانت طريقة كلامة وحركات إيدية "إزاى تعرضوا حتجة زى كده .. لأن إنته كده تكتيك هجومى من عندك إتحرق ."

التعديل الأخير:
قدم طلبة الكلية الجوية خلال الحفل عرضا جويا ضخما بمشاركة نحو 250 طائرة من مختلف الطرازات، إضافة إلى مقاتلات الرافال الحديثة التى حصلت عليها مصر من فرنسا مؤخرا، وتم تقديم عرض اصطفت خلاله نماذج مختلفة من الطائرات فى أرض طابور الكلية الجوية، كمؤشر على ما تمتلكه القوات الجوية من طائرات حديثة، منها مقاتلات إف 16، وميراج 2000، وميج 21، وطائرة نقل "بافالو" وطائرة " هيل جازيل " وطائرة " مى 17 " وطائرة " مى 8 "، وطائرة "أباتشى" وطائرة " كاسا " وطائرة إخلاء طبى " أوجستا "،بالإضافة إلى 3 مقاتلات رافال هى أحدث ما انضم للخدمة فى صفوف القوات الجوية المصرية .

بدأ الحفل بطابور العرض وترديد شعار الكلية الجوية، ثم تحركت فى السماء 5 طائرات هليكوبتر تحمل علم القوات المسلحة وأعلام الأفرع الرئيسية، معلنة بذلك بدء العرض،

ثم بدأت 60 طائرة متنوعة من طائرات التدريب بالكلية الجوية فى الإقلاع من 10 ممرات متقاطعة فى توقيت متزامن، لتظهر المهارة التى يتمتع بها نسور القوات الجوية. وشهد العرض إقلاع طائرات جروب "طائرات التدريب الأساسى فى القوات الجوية"، تمر فى تشكيل منضم على شكل معين ثم تليها طائرات من طراز "توكانو"، مشكلة رقم 82 وهو رقم الدفعة التى تحتفل الكلية بتخريجها اليوم، ثم ظهر فى المواجهة تشكيل يشير إلى كلمة " مصر " ومن خلفها تشكيل آخر يمثل الأهرامات الثلاثة .

وظهر فى سماء العرض خلال الاحتفالية التى استمرت لمدة ساعتين بمشاركة 250 طائرة من طرازات وأنواع مختلفة طائرات تشكل خريطة مصر "الدلتا ووادى النيل"، بالإضافة إلى تنفيذ المقاتلات لمناورات جوية متميزة تظهر مدى القدرة على تنفيذ هجمات دقيقة ومركزة فى مواجهة أية عدائيات محتملة. وشمل العرض فقرة عن الضربة الجوية التى تم توجيهها ضد تنظيم داعش الإرهابى بالأراضى الليبة، وبيان عملى للضربة، وقد تم التخطيط لتنفيذ الضربة على 3 مراحل،
وقد تم تأكيد 13 هدف للعناصر الإرهابية، بالإضافة إلى استخدام طائرة " اى تو سى " التى تعمل كمركز قيادة وسيطرة طائر، بالإضافة إلى توفير التأمين الإليكترونى من خلال الهليكوبتر " مى 17 " على ارتفاع منخفض جدا لتنفيذ المهام المكلفة بها . وظهر خلال العرض طائرات ميراج 2000 التى شاركت فى أعمال لتأمين الإليكترونى لطائرات الضربة، وقد شملت مجموعة من الهجمات الجوية المركزة، وتأمين الضربة الجوية من ناحية الساحل .

وشمل العرض فقرة تكتيكية متميزة تمثلت فى مشاركة بعض عناصر من القوات الجوية، بتمثيل أداء مهمة مهاجمة هدف حيوى والسيطرة عليه، حيث تقوم عدة تشكيلات من الهليكوبتر والنقل بإبرار مجموعات من قوات المظلات فى ظل الحماية الجوية من طائرات f – 16 متعددة المهام، وميراج 2000، بينما تشترك الهليكوبتر الهجومى من طراز أباتشى فى مهمة تأمين منطقة الإبرار ضد العدائيات الأرضية. كما شمل العرض عملية إنقاذ لأحد الطيارين، بعد هبوطه بالكرسى المنطلق، بالإضافة إلى إبرار مجموعات من الصاعقة والمظلات لتأمين عمليات الالتقاط والإخلاء.

ولأول مرة شاركت الطائرات الرافال الثلاثة المنضمة حديثا إلى الخدمة مطبوع عليها عبارة "تحيا مصر" فى صفوف القوات الجوية المصرية فى عرض جوى متميز، شمل عمليات تحليق وهبوط فى أرض الطابور، وينزل منها الطيارون لتحية الحضور وتقديم التحية العسكرية للرئيس عبد الفتاح السيسى والصعود إلى المنصة الرئيسية لمصافحته . وشهد العرض أيضا إقلاع مجموعة كبيرة من فريق الألعاب الجوية "النجوم الفضية" الذى تتميز به الكلية الجوية، حيث قدمت أرقى العروض التى تدل على أعلى درجات الدقة والكفاءة للطيارين المصريين على التقلب الأفقى والرأسى فى الهواء وعمل دورانات حادة وطيران مقلوب، وعمل مناورة الإخطبوط، بالإضافة إلى مناورة القلب الكبير والوردة المتفتحة .

بس الملاحظ فى العمليه على داعش كميه الطائرات الى شاركت مش الطيرتين اللى نزل ليهم فيديو بس

انا عارف انك شايفة ولادك دلوقتي وفخورة بيهم وعارف انك مش زعلانه لانك مظهرتيش كعادتك كل سنة في حفلات تخرج حبايبك النسور الصغيرين
لكن الي انا متاكد نه هما قد ايه حبوكي وانتي قد ايه في قلوبهم وواثقين انك هتفضلي الكبيرة لاخر يوم في عمرك الافتراضي ... منصورة ياكبيرة في كل حتة تروحيها .. مع السلامة
مشاهدة المرفق 31232
صدقنى ان شفتها واقفه على الارض دى لازم تبقى موجوده ياعم دى تفضحنا بقى بعد كل السنيين دى لازم تظهر

جميع ملحوظات مهمه جدا انا كنت عايز اقول كده بس قولت ممكن تكون حاجه عاديه ومعروفه للكل

ملاحظات:
- ظهور ال campas call C-130H اول مرة و توضيح دورها الاليكتروني في عملية ليبيا لمن يسال و كيف ان الرافال ستزيل عنها حمل ثقيل جدا حيث لا نملك الا اثنين منها
- ظهور البيتش كرافت المخصصة للحرب الاليكترونية و يبرز من اسفلها الاتينا المخصص
- ظهور عمليات ال SAR بالاجوستا
- محاكات ضربة ليبيا رسالة من نوع جديد ليس في التكتيكات و لكن في ابراز ذلك للجمهور
- البني آدام المسؤول عن الموسيقى المصاحبه للعرض لو شفتو انا شخصيا حدوسو بالبيجيو 504 لم يترك فيلم امريكي الا اقتبس منه موسيقاه حتى بشكل محترف
- المخرج في البلالاه
- جميلة جدا لقطات عبور الطائرات للمنصة في تشكيلات ضخمة بها رهبة جميلة
- الطيارين و الطلاب مشاء الله متقنين لاحظت اقلاع السي 130 في مسافة قليلة جدا جدا
- اجمل من في الحفل طبعا الرافال و لكن الاجمل منها طياريها و كيف تقدمو عبر الممر و خصوصا hulk كيف انتظر ملاحه و الجري العسكري و التوقف و البنية و الخطوة فعلا مرسومين ليمثلو العرف العسكري
- انضمام الجازيل للكلية للتدريب معناه صفقات جديده لهيل هجومي
- غياب للدرونز
- محتاجين ندي اهتمام لفرقة العزف العسكري عشان كده كتير بوتين آخر مرة كان حيفجرنا لولا المحشي في مطعم البرج

نفس الملاحظات اللي كنت هكتبها .. وفرت عليا مشقة الكتابه :D

ازيد عليها فقط تسمية الدفعه باسم الراحل سعد الدين الشاذلي في لفتة طيبه و اعادة الاعتبار للرجل صاحب الانجاز العظيم في حرب اكتوبر

نفس الملاحظات اللي كنت هكتبها .. وفرت عليا مشقة الكتابه :D

ازيد عليها فقط تسمية الدفعه باسم الراحل سعد الدين الشاذلي في لفتة طيبه و اعادة الاعتبار للرجل صاحب الانجاز العظيم في حرب اكتوبر

اي خدمات يا كبير :D
الفريق الشاذلي يستاهل كل خير اتظلم كتير ..... الله يرحمه

استنتاجي الاهم لحفلة النهاردة الاتي
1- زيادة اعداد الرافال ربما لضعف او ضعفين العدد المتعاقد عليه ضرورة ملحة وليست رفاهية
2- هناك هيليكوبتر هجومي في الطريق بعد خروج الجازيل رسميا
3- الحرب الالكترونية اصبحت هي دليل التفوق وكل طائرات التفوق الالكتروني اصبحت محط اهتمام القوات الجوية المصرية
3- طائرات مثل الرافال او السوخوي 35 في غاية الاهمية لقدراتها التكنولوجية المتفوقة بشدة وايضا قدرة التزود بالوقود جوا وبالتالي لا حاجة مرة اخري للتانكر
4- نحتاج هيل مسلح لعمليات الاخلاء وقت العادة مثل البلاك هوك وهذا مستبعد والاقرب المي 35
لم يتم أخراج الجازيل

يعني ايه عدم استخدام طائرات c-130 للفتح الإستراتيجي بعد وصول الرافال لأنها ستقوم بهذه المهام بنجاح لكبر المدى العملياتي لها..؟!؟
الرافال مش هاتقوم بالعمليات لوحدها عشان مداها العملياتى يقدر يوصل ليبيا فقط لأنه لو المدى هو المحدد إذاً الـ f-16 بما إنها قادرة على الوصول مش هاتحتاج مساعدة .
الرافال تقدر تقوم بالعمليه كلها لوحدها لانها خرجت من مفهوم الـ multirole إلى مفهوم الـ omnirole من متعددة المهام إلى طائرة كل المهام .
والله أعلم

عودة
أعلى