#إحتفال تسليم مصر الرافال

تعرف على سر الطائرة الغريبة التي ظهرت في عرض "الرافال"
الثلاثاء , 21 يوليو 2015 - 8:32 م

القاهرة _محمد محمود فايد

صورة الطائرة

كشف مصدر مطلع أن الطائرة الغريبة التي ظهرت اليوم، خلال العرض الجوي فوق القاهرة والجيزة للاحتفال بتسليم مقاتلات "الرافال"، هي طائرة " جولف ستريم Gulfstream G-IV " .

وأضاف المصدر في تصريح خاص لـ"بوابة أخبار اليوم" أن تلك الطائرة مسئولة عن تصوير العرض الجوي للمقاتلات، تمهيداً لعرض لقطات منه في فيديوهات إدارة الشؤون المعنوية .

وكانت مواقع التواصل الاجتماعي قد تداولت صورة اليوم عقب العرض الجوي توضح ظهور طائرة غريبة، خلف سرب الطائرات المقاتلة، وتساءل رواد تلك المواقع عن سر ظهور تلك الطائرة أثناء العرض .

هاااار اسود القيادة مركزة معانا يا شباب
انا من راي نسيب الناس تشتغل احسن :D

يا جماعة متخافوش ... الموضوع وما فيه ان محرر بوابة اخبار اليوم وجد فى المواقع والمنتديات العسكرية هوجة كبيرة على موضوع الطائرة فكلف نفسه وسأل أى حد من الخبراء العسكريين بتوعنا او حد من الشئون المعنوية وقاله إلى فيها ... عصر محسن بيه إنتهى يا رجالة :cool::cool:

اللي كتب المقال ده قاعد معانا في الموقع بدون مبالغة

اكرام الضيف واجب :cool:

ما انا بقول كده برضه بدل ما نتشد كلنا عند محسن بيه :D

انت معرفتش ... محسن بيه نزل operations ... مجدي بيه اللي ماسك directly دلوقتي .. و دا متحركش من ساعت الحفار لعدم الحاجة :D

ايه يا جماعه مصر كلها هنا !! امال مين بيتفرج على الماتش !! :D :D
الرافال نستكوا الكوره !!

يا جدعان دي طلعت تانكر بس الصورة دي لو ركزتوا فيها مش هتلاقوا رافال الصورة دي طلعت قديمة بس اليوم السابع نشرها النهاردة لكن الصورة دي من مناورات النجم الساطع ٢٠١٣ ودي تانكر امريكية

فيديو جديد للشئون المعنويه قارنوا بين التصوير الفرنسى والمصرى فى نفس الفيديو تقريبا فارق السماء عن الارض انا هضرب نفسى بالخرطوش :D

الف مبروك لمصر
محدش يزعل من التصوير يا جماعة احنا سيبنا الافلام لداعش واحنا اخدنا الواقع الحقيقى
اصحى لينا ... احنا جينا
عايز تعرف قوتنا .. عد جثثهم على دبابتنا

الف مليون مبروك استلام العروسه....اجمل طائره ممكن الواحد يشوفها تصميمها لوحده اتعمل على ايد فنان....انا منشكح جدا من الصبح:D:D:D:D

تحليق طائرات الرافال فوق النيل:
طائرات «الرافال» الجديدة تحلق لأول مرة فى سماء ال…:

التعديل الأخير:
"رافال" تشارك طلاب "البحرية" و"الدفاع الجوي" احتفالية تخرجهم غدا

كشفت مصادر مطلعة، أن طائرات "رافال" الفرنسية الثلاثة التي تسلمتها مصر، تشارك غدًا في احتفالات تخرج طلاب الكليات العسكرية في الإسكندرية، حيث ستقام احتفالية لتخرج طلاب كليتي البحرية والدفاع الجوي.

وأوضحت المصادر، لـ"الوطن"، أن طائرات "رافال" التي وصلت القاهرة اليوم، ضمن صفقة تضم 24 طائرة ستشارك الأسبوع المقبل، في حفل تخرج طلاب الكلية الجوية.

وأضافت المصادر، أن "رافال" ستحلق اليوم في سماء القاهرة والجيزة، أعلى نهر النيل ومبنى ماسبيرو ومدينة الإنتاج الإعلامي والإهرامات.

سوف تستهلك الطائرات ..ينتظرو حتى يكتمل 24 لتخفيف الضغط :D:D:D

فيديو جديد للشئون المعنويه قارنوا بين التصوير الفرنسى والمصرى فى نفس الفيديو تقريبا فارق السماء عن الارض انا هضرب نفسى بالخرطوش :D

الشئون المعنويه لدينا يستخدمو برامج فيديوهات وكاميرات عفى عليها الزمن .. لو صورو بكاميرا gopro خاصه بالهواه ولن اقول كاميرا احترافيه سيكون الفيديو افضل من زلك

يا جدعان دي طلعت تانكر بس الصورة دي لو ركزتوا فيها مش هتلاقوا رافال الصورة دي طلعت قديمة بس اليوم السابع نشرها النهاردة لكن الصورة دي من مناورات النجم الساطع ٢٠١٣ ودي تانكر امريكية

النجم السطع 2013 اتلغت اساسا بسبب الانكيلاب!!

حاجه تاني ان الصوره مش منشوره من اليوم السابع فقط بل نزلت علي مسئوليه موقع تاني هو The Cairo post

30402

التعديل الأخير:
عودة
أعلى