#إحتفال تسليم مصر الرافال

الحمد لله رب العالمين ان الله من علينا وعلى مصر بهذه اللحظة التاريخية
النهاردة اول يوم تكون مصر متفوقة تماما على إسرائيل فى السلاح الجوى النوعى وستظل هكذا الى ان تتسلم العدو الصهيوني طائرات اف 35
الحمد لله والف مبروك يا بلدى ربنا حاميكى دايما برجالتك
مش للدرجادى :D

طبعا أوماااااااااااااااااااااااااااااال
دول اللى على الحجر دلوقتى يا معلم

يا ريتني كنت معاهم :confused:

ازاى بس يا باشا ... إسرائيل عندها ايه طيران موازى حتى للرافال ؟؟؟
3 مقاتلات رافال فقط لن تصنع الفارق وحتى بعد استلام ال 24 كاملين لابد من وجود مايحل محل المقاتلات الكثيرة التى خرجت من الخدمة

3 مقاتلات رافال فقط لن تصنع الفارق وحتى بعد استلام ال 24 كاملين لابد من وجود مايحل محل المقاتلات الكثيرة التى خرجت من الخدمة
ايوا يا باشا انا كده فهمتك ... حضرتك بتتكلم عن سلاح جو متكامل انا بتكلم عن ان عندنا احدث طيارة ولو حتى واحدة فقط وهى احدث تكنولوجيا منهم الحمد لله
انما طبعا احنا معانا مشوار يمتد للميج 21 :D عايز يتظبط ان شاء الله

الحمد لله
انا شايف ان مصر تحاول التعاقد على 24 سو 35 ويكون الاستلام بعد الانتهاء من تسليم الرفال وتصرف نظر عن الرفال مؤقتا لحين ظهور التطويرات الجديده

ويارب اعيش لحد ما اشوف الافتتاح نفسى انام واقوم على يوم الافتتاح على طول .

تمام سمعت عن هذا ايضا ولكن المقاتلات فى الصورة حول الرئيس كانت مراسم استقبال
واما عن دخولها الخدمة من عدمه فى مصر فلا اعتقد انها دخلت الخدمة بشكل كامل رسمى
المشروع كان في 79-80 بعدد 120 مقاتله نصيب مصر منها 40 مقاتله و غالبا الطائرات كانت سرب لمصر و اخر للعراق شراء مباشر و باقي العدد كان خط تجميع و بعد انسحاب مصر لصالح مفاوضات الميراج2000 تم تحويل الصفقه للعراق و تقريبا ما تم تسليمه لمصر كان 4 مقاتلات و تم تحويلهم للعراق في 81 ضمن عقد تصنيع 20+20 ميراج2000 في مصر عام 82 لعدم جدوي تشغيل هذا العدد القليل و خدمت المقاتلات في مصر لصالح سرب الرئاسه فقط

لا يوجد لدينا ميراج اف 1 اطلاقا
كنا سنمتلكها
ممكن اكون تدريب بعدد ساعات طيران محددة
المشروع كان في 79-80 بعدد 120 مقاتله نصيب مصر منها 40 مقاتله و غالبا الطائرات كانت سرب لمصر و اخر للعراق شراء مباشر و باقي العدد كان خط تجميع و بعد انسحاب مصر لصالح مفاوضات الميراج2000 تم تحويل الصفقه للعراق و تقريبا ما تم تسليمه لمصر كان 4 مقاتلات و تم تحويلهم للعراق في 81 ضمن عقد تصنيع 20+20 ميراج2000 في مصر عام 82 لعدم جدوي تشغيل هذا العدد القليل و خدمت المقاتلات في مصر لصالح سرب الرئاسه فقط
عليها لكن لم امتلكها

ازاى بس يا باشا ... إسرائيل عندها ايه طيران موازى حتى للرافال ؟؟؟
اسرائيل عندها الراعم والصوفا
ودول امكانياتهم التكنولوجيه عالية وبيطوروهم بنفسهم بشكل مستمر
ومستواهم يقارب الرافال
واعدادهم تفوق العدد عندنا

اسرائيل عندها الراعم والصوفا
ودول امكانياتهم التكنولوجيه عالية وبيطوروهم بنفسهم بشكل مستمر
ومستواهم يقارب الرافال
واعدادهم تفوق العدد عندنا
لكننا علي الطريق الصحيح و الفارق يضيق بالتدريج مبروك وصول الانتاي و الرافال

لكننا علي الطريق الصحيح و الفارق يضيق بالتدريج مبروك وصول الانتاي و الرافال
طبعا على الطريق الصحيح
فما نراه الان يؤكد ذلك
فانت تعمل على الشقين الجوى والدفاع الجوى
لتحجيم فرص الصهايمة فى اى محاولة لاختراق الاجواء
وليس الاس300 فقط فانت تقوم حاليا بالاضافة العالية من جميع المنظومات سواء المتوسط او البعيد او القريب المدى
نحتاج فقط لزيادة قدرتنا الهجومية بزيادة اعداد الرافال واستقدام فلانكر باذن الله

عودة
أعلى