خبير عسكري روسي لـ"سبوتنيك": المقاتلة "سوخوي- 30" سترفع الكفاءة القتالية لقوات الجو المصرية

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
اكلمو عن سوخوى 30 خصوصا النسخ الحديثة بشكل اكثر احتراما :mad:
اتفق مع حضرتك في ان السوخوي ٣٠ طائرة اكثر من رائعة وقدراتها ومداها ممتازين ولكن الأهم هو سؤال منطقي ..... هل يعقل ان دولة بحجم مصر تقوم بتشغيل ١٢ طائرة فقط من السوخوي او اى طراز اخر وهل تكلفة الصيانة في هذه الحالة ستكون مقبولة لذلك العدد القليل ؟؟ الأرجح ان هذه هى البداية وسيتبعها إعداد اخرى لا تقل عن ١٢ من نفس الطراز او من طراز سو ٣٥ حتى تكون تكلفة الصيانة مقبولة ولأنه لا يعقل ان يكون لدينا هذا العدد الهزيل في الخدمة بما يتضمنه من طائرات جاهزة للعمل واُخرى في الصيانة اى ان هناك أوقات سيكون المتاح للقوات الجوية ٨ طائرات وأربعة في الصيانة فهل هذا معقول اعتقد ان اهم شيء في الخبر هو اننا على وشك تشغيل نوع من الطائرات الروسية المتعددة المهام والتى تستطيع القيام بمهام السيطرة الجوية فضلا عن تسليحها البحري ومداها المتميز جدا

اري ان زيادة اعداد الرافال بشدة هو الافضل مع محاولة زيادة اعداد الميراج من الامارات
شخصيا افضل الميراج الاماراتية علي السو 30
ولو كان التفاوض فالسو 35 علاوة علي الميج 35 خيارات منطقية ولا اختيارات اخري

حقيقه انا مش قادر اصدق o_O
غواصات كيلو او امور
دفاع ساحلي باستيون
دفاع جوي اس 300 وبوك وتور
مضاد للدبابات كورنت
و12سوخوي 30
وما خفي كان اعظم :D:D
اقصد القوات البحرية وان شاء الله سو 35
يااارب اشوفهم قبل ما اموت :(:(

حقيقه انا مش قادر اصدق o_O
غواصات كيلو او امور
دفاع ساحلي باستيون
دفاع جوي اس 300 وبوك وتور
مضاد للدبابات كورنت
و12سوخوي 30
وما خفي كان اعظم :D:D
اقصد القوات البحرية وان شاء الله سو 35
يااارب اشوفهم قبل ما اموت :(:(

ياراجل بحبح ايدك شوية :D
في باك فا في اس 400 و 500 في ارماتا في اسكندر في الادا اوك

ياراجل بحبح ايدك شوية :D
في باك فا في اس 400 و 500 في ارماتا في اسكندر في الادا اوك
الطمع يقل ما جمع :D
وبعدين احنا نطلب 2 توبول من هيخرج عندهم من الخدمه وامرنا الى الله ونعلن الحرب اول مانستلمهم على ايران وسوسو :p:D

الطمع يقل ما جمع :D
وبعدين احنا نطلب 2 توبول من هيخرج عندهم من الخدمه وامرنا الى الله ونعلن الحرب اول مانستلمهم على ايران وسوسو :p:D

توبول وشوية سلطات وبابا غنوج لزوم الحشو وكان قاذفة بجعة بيضا بس احنا نديها تمويل الفانتا البرتقالي والي يقرب لنا نزعله :D :p

اري ان زيادة اعداد الرافال بشدة هو الافضل مع محاولة زيادة اعداد الميراج من الامارات
شخصيا افضل الميراج الاماراتية علي السو 30
ولو كان التفاوض فالسو 35 علاوة علي الميج 35 خيارات منطقية ولا اختيارات اخري
دي وجهة نظري برضوا
التوجة للسو فحد ذاتة انا ضدة
الافضل الانتظار لحد ظهور طائرات الجيل الخامس
مع زيادة الميج والرافال
لكن المشكلة ان الروس الملاعين ممكن يشترطوا انك تشتري نسخة زي السو٣٠ علشان يتحلك نسخة تانية زي الفاباك مثلا
اما السو٣٠ انا مش بفضلها لكن لو بعدد صغير نسخة بحرية اعتقد انها مش بطالة
وربنا يكرم
عموما دة معناه ان التعاون مع الروس هيكون كببييييير
جدا

دي وجهة نظري برضوا
التوجة للسو فحد ذاتة انا ضدة
الافضل الانتظار لحد ظهور طائرات الجيل الخامس
مع زيادة الميج والرافال
لكن المشكلة ان الروس الملاعين ممكن يشترطوا انك تشتري نسخة زي السو٣٠ علشان يتحلك نسخة تانية زي الفاباك مثلا
اما السو٣٠ انا مش بفضلها لكن لو بعدد صغير نسخة بحرية اعتقد انها مش بطالة
وربنا يكرم
عموما دة معناه ان التعاون مع الروس هيكون كببييييير
جدا

المنطق بيقول ان الروس لو هيشترطوا شراء نوع معين فالاجدي ليهم انهم يوجوهوك للميج خصوصا ان ميكويان بتواجه صعوبات مالية واعتقد ان ده تم بالفعل بالحصول علي الميج 35 اما بالنسبة لسوخوي فالموضوع هيكون اسهل كاتفاق اصعب في التسليم نظرا لانشغال خطوط الانتاج ووجود صفوف طويلة للانتظار للحصول علي السو 35 او حتي الباك فـا الا لو حصل تصنيع مشترك او تجميع ده شيء تاني
انا مازلت بشوف ان التكنولوجي الغربي اكثر تفوقا ومفيش حرية كاملة سواء من الشرق ولا الغرب واحنا كجيش مصري بنشوف اكبر المكاسب وبنتوجه للصانع الي بيحققلنا ده اي كان هو مين لذلك انا بشوف ان فرنسان بالنسبة لنا حاليا كنز يجب استغلاله وكل قرش بيدفع في السلاح الفرنسي في مكانه لان الكيف قبل الكم هو الشئ الي هيقلل الفجوة بيننا وبين الصهاينه وموضوع الجيل الخامس لسه شوية عليه قبل ما تنضج التجربة بالشكل الكافي وكمان انت عندك باذن الله الدفاع الجوي المناسب الي يقدر يحجم من قدرات الشبحيات علي الاقل الان مع عدم استبعادي شخصيا لخيال الحصول علي الاف 35 مستقبلا اما عن طريق المعونة او الشراء الامريكان ملهمش مبدأ ومفيش سياسة ثابته وزي ما حصلنا علي الفالكون زمان بعد اسرائيل ب 8 سنين ممكن دلوقتي ناخدها بعد مدة بلس انا شايف ان الدرع والسيف فرنسي ميراجات ورافال مع الميج يبقي كل شيء علي مايرام

المنطق بيقول ان الروس لو هيشترطوا شراء نوع معين فالاجدي ليهم انهم يوجوهوك للميج خصوصا ان ميكويان بتواجه صعوبات مالية واعتقد ان ده تم بالفعل بالحصول علي الميج 35 اما بالنسبة لسوخوي فالموضوع هيكون اسهل كاتفاق اصعب في التسليم نظرا لانشغال خطوط الانتاج ووجود صفوف طويلة للانتظار للحصول علي السو 35 او حتي الباك فـا الا لو حصل تصنيع مشترك او تجميع ده شيء تاني
انا مازلت بشوف ان التكنولوجي الغربي اكثر تفوقا ومفيش حرية كاملة سواء من الشرق ولا الغرب واحنا كجيش مصري بنشوف اكبر المكاسب وبنتوجه للصانع الي بيحققلنا ده اي كان هو مين لذلك انا بشوف ان فرنسان بالنسبة لنا حاليا كنز يجب استغلاله وكل قرش بيدفع في السلاح الفرنسي في مكانه لان الكيف قبل الكم هو الشئ الي هيقلل الفجوة بيننا وبين الصهاينه وموضوع الجيل الخامس لسه شوية عليه قبل ما تنضج التجربة بالشكل الكافي وكمان انت عندك باذن الله الدفاع الجوي المناسب الي يقدر يحجم من قدرات الشبحيات علي الاقل الان مع عدم استبعادي شخصيا لخيال الحصول علي الاف 35 مستقبلا اما عن طريق المعونة او الشراء الامريكان ملهمش مبدأ ومفيش سياسة ثابته وزي ما حصلنا علي الفالكون زمان بعد اسرائيل ب 8 سنين ممكن دلوقتي ناخدها بعد مدة بلس انا شايف ان الدرع والسيف فرنسي ميراجات ورافال مع الميج يبقي كل شيء علي مايرام
حتي لو مخدناش الاف ٣٥
بص حضرتك علي سلاح الجو الإسرائيلي
هو بيخرج المتقادم من الاف١٦ وبيدخل الاف٣٥
دة معناة ان كمان ١٥ سنة هيكون اغلب سلاح الجو الإسرائيلي جيل خامس
فحين ان نص سلاح الجو المصري هيكون جيل رابع ونصف والنصف التاني جيل خامس
يعني بعد ٢٥ سنة هيكون موقف سلاح الجو المصري للاسرائيلي نفس الموقف الحالي قبل الصفقات الجديدة بالظبط ودي فراي مشكلة كان المفترض اننا نكتفي بالميج والرافال ونضع تركيزنا علي الجيل الخامس

نحتاج طائره سياده جويه بشده وانا لا اري اي تشابه بين الرافال والسو30 لكل مهامه واما ان تنتظر كمان 5 سنين علي ما الطائرات الشبح يجي دورك فيه وتنتظر كمان علي الاقل 3 سنين علي ما تستلم الطلبيه بتعتك. فكدا حضرتك تكون مصر بتكرر نفس اخطاء الماضي الان يجب سد الثغرات. وامتلاك طائرات تستطيع حمل حموله كبير وبمديات كبيره

نحتاج طائره سياده جويه بشده وانا لا اري اي تشابه بين الرافال والسو30 لكل مهامه واما ان تنتظر كمان 5 سنين علي ما الطائرات الشبح يجي دورك فيه وتنتظر كمان علي الاقل 3 سنين علي ما تستلم الطلبيه بتعتك. فكدا حضرتك تكون مصر بتكرر نفس اخطاء الماضي الان يجب سد الثغرات. وامتلاك طائرات تستطيع حمل حموله كبير وبمديات كبيره
الصراحة اذا كنا بنكرر أخطاء
فطائرة كا السو٣٠
واحدة من تلك الاخطاء
اتمني ان الخبر ميكونش صحيح ولو صحيح
يبقي العدد ما يزيدش عن ١٢

الحالة
مغلق و غير مفتوح للمزيد من الردود.
عودة
أعلى