روسيا: عرض دبابة "أرْماتا" لممثلي مصر

يا اخي فلتذهب امريكا للجحيم
المصنع ملكي والدبابة تحت ايدي
اريد ان اعمل برنامج دبابة جديدة علي هيكل الابرامز ومساعدة اجنبية لتحويل البرج الي ذاتي الحركة
وتعديل الدبابة بما يتناسب مع ذلك
الدروع ممكن اشتريها حتي من روسيا او اوكرانيا او الصين وكذلك مدفع اقوي
فقط برنامج لبناء دبابة من رحم الابرامز
مش اروح اجيب دبابة روسي واصنعها بنسبة من اول وجديد
للاسف دي دائرة مفرغة
وان دلت فهي تدل ان صانع القرار غير جاد في انشاء. صناعة عسكرية متقدمة

مفيش حاجة اسمها كدة ياباشا
لو فيه بنود في العقود التي إنشئ المصنع بموجبها تقول ذلك فعلينا الإلتزام بها ,

مش معنى كدة إنها موجودة لأنه لا يوجد ما يقول ذلك بالمناسبة , لكن الفكرة هي طبيعة تفكير الأمريكان ترجح إنهم قد أدمجوا شئ كهذا عند بناء المصنع معنا

يا جدع ما انت كنت هناك في الموضوع مش بتقري الردود ليه!!

الدبابات اتوقفت فبديهي العمال مايلاقوش حاجه يعملوها فطبيعي الاداره تسرح عدد منهم و توقف المعلاوات و المكافأت فطبيعي العمال تعمل اعتصام !!

انتاج دبابات جديدة هو 15-20% من طاقة المصنع فقط

المصنع اغلب شغله تجديد دبابات ام-60 و ابرامز قديم + منتجات مدنية أخرى

مصنع الطائرات توقف عن انتاج طائرات جديدة و بيكتفي بانتاج حجات اخرى مدنية + عمرة القديم و السلام بسبب عدم طلب القوات الجوية المصرية او غيرها لمزيد من الطائرات

ده شئ طبيعي و عادي جدا

يا اخي فلتذهب امريكا للجحيم
المصنع ملكي والدبابة تحت ايدي
اريد ان اعمل برنامج دبابة جديدة علي هيكل الابرامز ومساعدة اجنبية لتحويل البرج الي ذاتي الحركة
وتعديل الدبابة بما يتناسب مع ذلك
الدروع ممكن اشتريها حتي من روسيا او اوكرانيا او الصين وكذلك مدفع اقوي
فقط برنامج لبناء دبابة من رحم الابرامز
مش اروح اجيب دبابة روسي واصنعها بنسبة من اول وجديد
للاسف دي دائرة مفرغة
وان دلت فهي تدل ان صانع القرار غير جاد في انشاء. صناعة عسكرية متقدمة

يا اخي الفاضل لماذا العصبيه؟ انا قلت
القياده المصريه لن تغامر حتي في التفكير في استمراريه المصنع كما كان

ما تتحدث عنه هو سياسه جديده و هذا ما اتحدث انا عنه ايضا

انتاج دبابات جديدة هو 15-20% من طاقة المصنع فقط

فقدان 15-20% من طاقه المصنع الانتاجيه كفيله لتخريب المصنع كله بمعني انك اذا اضطررت لتسريح عمال و تقليل علاوات بسبب فقدانك خمس انتاجك فهذا لن يرضي العماله و بالتالي حدث ما رأيت

مفيش حاجة اسمها كدة ياباشا
لو فيه بنود في العقود التي إنشئ المصنع بموجبها تقول ذلك فعلينا الإلتزام بها ,

مش معنى كدة إنها موجودة لأنه لا يوجد ما يقول ذلك بالمناسبة , لكن الفكرة هي طبيعة تفكير الأمريكان ترجح إنهم قد أدمجوا شئ كهذا عند بناء المصنع معنا
ابني غيروا ولو ان دة شئ مش مقنع
لكن المهم الخبرة بتاعتي فالدبابة
التوجة لبرنامج تاني مثيل للابرامز
معناة اني برمي خبرتي فالارض
وببدا من تاني باللي عملتوا من عشرين سنة

ابني غيروا ولو ان دة شئ مش مقنع
لكن المهم الخبرة بتاعتي فالدبابة
التوجة لبرنامج تاني مثيل للابرامز
معناة اني برمي خبرتي فالارض
وببدا من تاني باللي عملتوا من عشرين سنة

خبرة التصنيع يا فندم لا ترتبط بمنتج معين

على فكرة الكلام ده برضه يحتمل الخطأ بنسبة كبيرة جداً ,

متفقين لكن مثلا من منطلق هندسة تصنيع بحت
المعدات مصممه لتصنيع الابرامز و غيرها من المعدات الامريكية بمواصفات و معايير محدده تختلف مع الروسي لذا صعب

طلقه 120 في دماغي؟! انت ليك قرايب من كوريا الشماليه؟!
يا سيدي انا شايف البدن ميزه في استخداماته التانيه لو تشوف انا كتبت انها دبابه جيده لكن البدن سيساعدنا في دبابه و استخدامات اخري و دي ميزه اعتقد الجيش المصري بيحبها قوي
بعدين 120 مره واحد؟ مبورراحه!!
ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه..^_^
والله ضحكت من قلب..ربنا يكرمك

انا
خبرة التصنيع يا فندم لا ترتبط بمنتج معين
فاهم بس الدول بتبدا بانتاج بترخيص علشان تتعلم وبعد كدة بتبني مشروع خاص بيها او بتدخل كشريك في مشروع خاص مع دولة اخري
مش تاخد برنامج تاني للتصنيع برخصة

عا
انا
فاهم بس الدول بتبدا بانتاج بترخيص علشان تتعلم وبعد كدة بتبني مشروع خاص بيها او بتدخل كشريك في مشروع خاص مع دولة اخري

عايز تدخل في جو التصدير و الكلام ده يبقى احسن حل تشوفلك مستثمرين اماراتيين -مثلاً- يدخلوا في شراكة معاك بنسبة 49% مثلاً
أتمنى ده يحصل

لكن طول ما مصانع الانتاج الحربي بتدار بمنطق ورش انتاج معدات للجيش المصري فقط فستبقى كما هي

عا

عايز تدخل في جو التصدير و الكلام ده يبقى احسن حل تشوفلك مستثمرين اماراتيين -مثلاً- يدخلوا في شراكة معاك بنسبة 49% مثلاً
أتمنى ده يحصل

لكن طول ما مصانع الانتاج الحربي بتدار بمنطق ورش انتاج معدات للجيش المصري فقط فستبقى كما هي
شكرا
وهو دة اللي انا رفضوا
ساعتها صدقني مش هتفرق تصنيع ارماتا او ابرامز من الشراء
قمة التفكير السئ
اني محاولش اتطور
والصراحة اذا كان دة تفكرنا
فتحية للاتراك حتي لو بنوا صناعتهم علي تكنولوجيا اسرائيلي هما حطوا هدف وهيوصلوا
انما احنا بنلف حولين نفسنا

شكرا
وهو دة اللي انا رفضوا
ساعتها صدقني مش هتفرق تصنيع ارماتا او ابرامز من الشراء
قمة التفكير السئ
اني محاولش اتطور
والصراحة اذا كان دة تفكرنا
فتحية للاتراك حتي لو بنوا صناعتهم علي تكنولوجيا اسرائيلي هما حطوا هدف وهيوصلوا
انما احنا بنلف حولين نفسنا

نجاح الاتراك الاساسي بسبب الاعتماد على شركات قطاع خاص و ده اللي اتمنى اننا نعمله , تحويل شركات الانتاج الحربي لشركات قطاع استثمار بشراكات مع رجال اعمال عرب و بالذات من الامارات هيعمل نقلة رهيبة

شوف التعاون معاهم طلع نتائج عاملة ازاي في مسألة قناة السويس أو العاصمة الجديدة

نجاح الاتراك الاساسي بسبب الاعتماد على شركات قطاع خاص و ده اللي اتمنى اننا نعمله , تحويل شركات الانتاج الحربي لشركات قطاع استثمار بشراكات مع رجال اعمال عرب و بالذات من الامارات هيعمل نقلة رهيبة

ايا كان
لكن اي صناعة في الدنيا لازم يكون ليها اهداف
وطموحات علشان تطور
ولو مصر تخلت عن مشروع تصنيع الابرامز
في مقابل مشروع اخر لانتاج الارماتا
اعتقد ان مش مهم ابدا الحديث عن صناعة. مصرية
لان صانع القرار غير جدي في هدة المسئلة

انا

ده لو عندك الخبرة اللازمة و عندك موارد كفاية تستحمل شغل النماذج الاولية و تعديل خطوط الانتاج و عمل خطوط انتاج من الاول و جديد

الخبرة اللى عندك محدودة على الابرامز بس معندكش خبرة فى انظمة الحماية الالكترونية للدبابة و الابراج الغير مأهولة و معندكش خبرة فى المحركات و معندكش خبرة فى سبائك التدريع الاحدث من اللى بتعملها على الابرامز

فلا تزال انك محتاج خبرة و نقل تقنية كمان فى مشروع دبابة اخر

اما بالنسبة للماديات فانت اصلا معندكش كقطاع حكومى او جيش قدرة على انك تتحمل مشروع لدبابة اقلها جيل تالت و انت فلوسك متكفيش لعمل خطوط انتاج جديدة ناهيك عن نقلات التقنية

الحل فى الوقت الحالى اما رخصة مثلا للتى 90 المطورة او بدن الارماتا لو هتشتغل شغل حكومى

او تشرك قطاع خاص عربى او مصرى جاد فى مشروع دبابة جديدة+برده رخصة لبدن الارماتا او برجها

كلام خاطئ في معظمه اولا الشركات التركيه عملت تحت الشركات الاسرائيليه و هذا ما طورها بالبدايه
ثانيا حتي لو شركات الانتاج لديك قطاع خاص و يمكن اتفق معك فيها يظل ما هو ممنوع عنك ممنوع عنك في كل الحالات مثلا لا توجد شركه عربيه صاحبه مشروع في دروع بدن الدبابات حتي نتعاون معهم و نتتج باقي الابرامز هذا مجرد مثال لان الدروع الامريكيه ممنوعه من الابرامز المصري
عكس المثال التركي الذي ذكرته انت الذين كانوا يحصلون علي استثنائات في نقل التكنولوجيا من اسرائيل و الموضوع ما زال حديث هنا في المنتدي لم يمر عليه وقت حتي ننسي و نشبه بالاتراك
للتذكره

سلسله التعاون العسكري الاسرائيلي التركي... الجزء الاول

ده لو عندك الخبرة اللازمة و عندك موارد كفاية تستحمل شغل النماذج الاولية و تعديل خطوط الانتاج و عمل خطوط انتاج من الاول و جديد

الخبرة اللى عندك محدودة على الابرامز بس معندكش خبرة فى انظمة الحماية الالكترونية للدبابة و الابراج الغير مأهولة و معندكش خبرة فى المحركات و معندكش خبرة فى سبائك التدريع الاحدث من اللى بتعملها على الابرامز

فلا تزال انك محتاج خبرة و نقل تقنية كمان فى مشروع دبابة اخر

اما بالنسبة للماديات فانت اصلا معندكش كقطاع حكومى او جيش قدرة على انك تتحمل مشروع لدبابة اقلها جيل تالت و انت فلوسك متكفيش لعمل خطوط انتاج جديدة ناهيك عن نقلات التقنية

الحل فى الوقت الحالى اما رخصة مثلا للتى 90 المطورة او بدن الارماتا لو هتشتغل شغل حكومى

او تشرك قطاع خاص عربى او مصرى جاد فى مشروع دبابة جديدة+برده رخصة لبدن الارماتا او برجها
ما قلتة صحيح لذلك الاستعنة بشريك اجنبي في مسئلة الدروع والبرج الغير مأهول
ورشحت ايطاليا
ويتم تركيبة علي بدن الدبابة
المحرك كدة كدة تصنيعة غير مجدي
من الممكن تجميعة مثلا
حتي اسرائيل لاتصنعة
وباقي الانظمة التي لاتصنعها في الابرامز اصلا نشتريها
علشان كدة بقولك مش هتشوف كتير
المشكلة للاسف في الارادة

ياجماعة ممكن حد يقول العيوب اللي تلافتها روسيا في ارماتا بعدتي 90 وما قبلها عشان يبقي الكلام موضوعي

ما قلتة صحيح لذلك الاستعنة بشريك اجنبي في مسئلة الدروع والبرج الغير مأهول
ورشحت ايطاليا
ويتم تركيبة علي بدن الدبابة
المحرك كدة كدة تصنيعة غير مجدي
من الممكن تجميعة مثلا
حتي اسرائيل لاتصنعة
وباقي الانظمة التي لاتصنعها في الابرامز اصلا نشتريها
علشان كدة بقولك مش هتشوف كتير
المشكلة للاسف في الارادة

ارادة ايه؟ مشكلتك تقنية و مالية مش مشكلة موارد جاهزة و ناقص ارادة
الارادة موجودة الحمد لله

يعنى عندك مشكلة فى البرج
و عندك مشكلة فى الالكترونيات
عندك قلة خبرة فى السبائك بتاعة تدريع دبابات الجيل الرابع
عندك زيرو خبرة فى انظمة الحماية الالكترونية

و ايطاليا مين اللى تعملنا نقل تقنية؟
بعد ما حدث من الثورة اى طرف غربى فى عملية تصنيع محلية مش مضمون فهى هتبقى باذن الله شرقى

و المحرك ماشى هنستورده بس اللى فوق دول مش هيحلهم تصنيع محلى و انما نقل تقنية و رخصة مع الروس

و لو هنتكلم عن مشروع محلى عاوز بالمستريح كده على مستوانا 7-10 مليار دولار لو دبابة جيل رابع لدولة عندها ثغرات تقنية بالشكل اللى اوردناه فوق
و طبعا ده فوق القدرات الحكومية

فالحل الواقعى و افضل تقنيا و ماليا هو رخصة مع الروس على التى 90 او الارماتا

مع كامل احترامى ليك كلام غير واقعى

خلينا نعقلها
الارماتا هتخشلنا بعد كام سنه؟؟؟؟
5-6 سنين مثلا ...هتفضل ده كله بالتى 55 اللى اتكهن اغلبها واتحولت لشغل كمائن وشاسيهات دفاع جوى وt62 وشويه 72 والعك ده ؟؟؟
دلوقتى اتمنى بسرعه t90ms ومدرعات وبرمائيات
ويريت نشوف مشروع مشترك لمدرعه 6*6 نضيفه من روسيا
دى الحلول العمليه
واصلا اتوقع ان العمليه هتكون مجرد اضطلاع

عودة
أعلى