24 قاعده للناتو و امريكا في تركيا

ما شاء الله القواعد الاجنبية فى البلاد اصبحت مفخرة ...
شئ جميل جدا
بعد كده عندما تريد ان تعاير شخص تقول له
امشي ياللى بلدك لا يوجد قاعدة امريكية ... :D:D
انت عندك 24 قاعدة فقط انا عندي اكثر منك :p
بهذا تكون بلدي اكثر اهمية استراتيجية من بلدك - شيء جميل مثل الورد الأحمر :D
وكلما زادت علاقات بلدي الاستراتيجية كثرت القواعد لدينا ان شاء الله وكثر تفاخرنا بها بين الأمم :D:D

مأسااااااااااااااااه

علي فكره يا عادل احيانا بشعر ان الأخ بيحب يلعب دور الشرير مش عارف ليه ياما ده حقد علي مصر والمصريين ياما ده جهل ومسأااه ده منتدي عربي وبيحصل فيه كده اومال لو كان منتدي تركي كان ايه الي هيحصل ايه كمية الولاء الغير عادي ده !!

انت عندك 24 قاعدة فقط انا عندي اكثر منك :p
بهذا تكون بلدي اكثر اهمية استراتيجية من بلدك - شيء جميل مثل الورد الأحمر :D
وكلما زادت علاقات بلدي الاستراتيجية كثرت القواعد لدينا ان شاء الله وكثر تفاخرنا بها بين الأمم :D:D
امشي ياللى بلدك خالية من القواعد الامريكية ... بلد ضعيف لايوجد به قواعد امريكية ..

علي فكره يا عادل احيانا بشعر ان الأخ بيحب يلعب دور الشرير مش عارف ليه ياما ده حقد علي مصر والمصريين ياما ده جهل ومسأااه ده منتدي عربي وبيحصل فيه كده اومال لو كان منتدي تركي كان ايه الي هيحصل ايه كمية الولاء الغير عادي ده !!
يوجد مرض اسمة مصر ...

القواعد الأجنبية وتواجد الأسلحة النووية الأجنبية يعبران عن المكانة الاستراتيجية ! إذن قطر أعظم دول الشرق الأوسط مكانة استراتيجية فبها أكبر قاعدة أمريكية فى المنطقة ويوجد بها أسلحة نووية أمريكية !

التعديل الأخير:
امشي ياللى بلدك خالية من القواعد الامريكية ... بلد ضعيف لايوجد به قواعد امريكية ..

وبعدين, احنا لازم يكون عندنا قواعد أمريكية احنا كمان لحسن منظرنا بقى وحش جدا ومكانتا الاستراتيجية بقت فى الضياع !

الله عليك و نفتقدك و ردودك العقلانيه المحايده في المنتدي
خسرنا الكثير من الاعضاء مثلك للاسف

الخير و البركة فيكم استاذي :)

للاسف العرب بدل ما يتحالفون مع البعض ينتظرون من الغير ان يتحالف معهم

اقسم بالله انا لا يحزنني ولا يفرحني تركيا و قواعدها لكن يحزنني العرب الذين مفكرين ان تركيا معهم

يوجد مرض اسمة مصر ...

المشكله ان الناس دي عارفه قيمة مصر ايه وفاكرين ان بأرائهم ممكن يوقفوا مسيرتها ويحبطوا شعبها مش عارفين ان احنا بنشفق علي امثالهم لما نقرأ أرائهم السودويه دي يعني تعبانين حتي فى تفكيرهم يا خساره علي المروءه يا جدعان ويا خساره علي الشهامه مصر كبيره اوي يا جدعان وحارقه دم ناس كتير مع انها عمرها ما قدمت للناس غير كل خير منذ فتحها علي ايد عمرو من العاص لحد الآن وهيا واقفه جمب العرب والمسلمين فى كل مكان ناهيكـ بقي عن مصر القديمه وما ادراكـ ما هي مصر القديمه :D
خلاص مفيش احترام لإخوالهم ولا ايه ده حتي الخال والد يا أخي
:cool:

عاشت مصر رغم انوفهم
تحيا مصر اخي الفاضل

الخير و البركة فيكم استاذي :)

للاسف العرب بدل ما يتحالفون مع البعض ينتظرون من الغير ان يتحالف معهم

اقسم بالله انا لا يحزنني ولا يفرحني تركيا و قواعدها لكن يحزنني العرب الذين مفكرين ان تركيا معهم

الموضوع لا يفرح و لا يحزن الموضوع فقط لاحصاء قواعد كلنا كنا نعرف وجودها انما من انبري للدفاع عنها و اعتبارها شيئا يفخر به لهو الحزن في حد ذاته و ليس فقط شيئ محزن

يوجد مرض اسمة مصر ...

فوبيا يبدو. حينما يتحدث مصري عن بلد اذا فله غرض و يجب الوقوف ضده
اذا تحدثنا معهم ضد ايران صرنا اخوه و اشقاء و اذا تحدثنا عن تركيا صرنا حاقدين و هم حلفاء مع تركيا رغم انوفنا

كما قلت انت مأساااااااااه

فوبيا يبدو. حينما يتحدث مصري عن بلد اذا فله غرض و يجب الوقوف ضده
اذا تحدثنا معهم ضد ايران صرنا اخوه و اشقاء و اذا تحدثنا عن تركيا صرنا حاقدين و هم حلفاء مع تركيا رغم انوفنا

كما قلت انت مأساااااااااه
هناك دولة تعادينا
ونهاجمها
لماذا يدخلون انوفهم
يكفى فقط عزوفهم عن القومية العربية وتلزيقهم فى زيل ثوب اردوغان

القواعد الأجنبية وتواجد الأسلحة النووية الأجنبية يعبران عن المكانة الاستراتيجية ! إذن قطر أعظم دول الشرق الأوسط مكانة استراتيجية فبها أكبر قاعدة أمريكية فى المنطقة ويوجد بها أسلحة نووية أمريكية !

بالقياس علي المساحه و عدد السكان و امكانيات القواعد تكون قطر اعظم دوله في العالم بعد القوي الكبري و ليس في المنطقه فقط

هناك دولة تعادينا
ونهاجمها
لماذا يدخلون انوفهم
يكفى فقط عزوفهم عن القومية العربية وتلزيقهم فى زيل ثوب اردوغان

يا سيدي الفاضل سيبك من اي حاجه
سيبك من القوميه فبعضهم كفر بها
سيبك من السنيه فبعضهم لا يعترف بمصر كدوله سنيه من الاساس و يعتبر المثلث السني في العالم هو باكستان تركيا السعوديه و فقط

انما حتي من منظور براجماتي و بعد وقوفنا معا في عاصفه الحزم بتفاخرون بمن كان في ايران بعدها بأيام؟!!

دوله تعادي دوله عربيه علانيه انتهت القصه

اعتقد انه علينا ان نستضيف قاعدة امريكية حتى نحصل على الاسلحة الامريكية الممنوعة علينا
فانه لفخر ان نستضيف قواعد امريكية على اراضينا لمهاجمة اى هدف امريكى حتى لو دولة عربية
فالان حسب بعض اصناف البشر وتفكيرهم انتهت العربة مع عقولهم

As long as the Turkish government does not admit the existence of US nuclear weapons deployed at İncirlik Air Base in the southern city of Adana, this will remain an issue that is but an open secret to the Turkish public. There is a worldwide public knowledge that in addition to Turkey, four other NATO countries -- Belgium, Germany, Italy and Netherlands -- have B61 nuclear bombs dating from the Cold War years deployed at their bases.

When the Turkish dailies leaked a news story on Dec. 7 that the Ministry of Defense had struck a deal with Turkish defense contractor ASELSAN on Dec. 4 under which this military electronics company would upgrade the Weapons Storage and Security System (WS3) at İncirlik Air Base, the American nuclear bombs in Turkey came up on the agenda again. The project cost is to be around TL 79.8 million

اتفضل مش بعيد تلاقي قواعد لاسرائيل هناك كمان بعد كل ده!!
أمال التدريبات الجوية لسلاح الجو الصهيوني المستمرة في ديار بكر كانت إيه؟؟؟
دا عشان تضاريسها تشبه لحد كبير تضاريس فلسطين والباقي طبعا معروف

24 قاعده ؟

جميييل جدا

ياترى لماذا يضع حلف الناتو هذا العدد في تركيا ؟

ماهي المكانه التي تملكها تركيا لكي تضع امريكا فيها رؤس نوويه ؟

كل ما اعرفه انكم لاتملكون هذا المكانه الاستراتيجيه ولا هذا التأثير الذي يجعل من تركيا ذات شأن كبير في حلف الناتو

دول الخليج مليئه بالقواعد الامريكيه وهذا بسبب العلاقات الاستراتيجيه والتعاون بينهم فكيف يقلب الامر على انه عيب او اهانه الخ

مالقو بالورد عيب قالو يا احمر الخدين :D
والله ياخوك يوم نذكر ان فيه قواعد في بعض دول الخليج نشعر بالحزن لأننا وصلنا مرحلة أصبحنا نعطي أموال ليحمينا الغرب كما نتوهم
دفعنا عشرات المليارات لتساعدنا أمريكا ومن معها ضد صدام
ولكن انتهت تلك المرحلة ونعيش مرحلة الغرب لم يكن يحلم بأننا سنصل إليها!!
المصيبة الدول الخليجية التي إلى الآن حاطه رجل على رجل ومسلمة مفاتيح الدولة كاملة لأمريكا
منطقك عجيب عندما تقول أننا لانملك مكانة كالتي تمتلكها تركيا لدى الغرب
الله أكبر أصبح التزلف عند الغرب رفعة ومكانة
إننا رفضنا الكثير من عروضهم المنحطة لنتنازل عن قيمنا ومبادئنا لمجرد أن يضعوا قاعدة في في مكان ما في بلدي كي نشعر بالمكانة لديهم
بالنسبة لتركيا برأيي هي مجرد دولة غير مسلمة إن صح التعبير واتمنى تجد عبارة أكثر لطفا من هذه
يعني كيف نقول بأن تركيا محتلة وهي أصلا تعتبر جزء لايتجزأ من الغرب
أرجع لموضوع قواعد الخليج وخاصة العديد بقطر
والله لو تختلف أمورنا مع أمريكا
صدقني سنأكل أنا وأنت خابور من نوع خاص لأن إحدى دول الخليج وضعت الشيطان في حضنها ولانعلم متى سيستيقظ ويبدأ حربه الحقيقية خالية من الديكورات والتمثيل الذي نخدع به أنفسنا وهو في الحقيقة عدونا الأول والأخير
وهي أمريكا
قواعد أمريكا في الخليج هي من ستقضي علينا لاقدر الله!!

عودة
أعلى