24 قاعده للناتو و امريكا في تركيا

لا يا عزيزي يمكن ضاعت منك انت لكن على الارض هي تتحرر وتطهر من بشار والانتصارات تتوالى للمعارضه السوريه واقتربت من رأس بشار وهناك قوات يتم تدريبها للجيش الحر وتسليها سوف تدخل والكثير قادم فعاصفه الحزم سوف تطهر المنطقه ان شاء الله

ضاعت مني انا , ازاي يعني , بقولك داعش سيطرت علي الحدود كلها , تقولي معارضة , المعارضة دي بقي شريفة اوي انت واثق , معارضة مدعومة من امريكا وبمباركتها انت واثق منها وحتي لو شريفة , سوريا مقسمة بين ايران متمثلة في الحرس الثوري وحزي الشيطان وبين تركيا وامريكا متمثلة في القوي الارهابية علي رأسها داعش و وامريكا ايضا لها الجيش الحر , يعني سوريا اتقسمت رسمي

واضح انك نسيت الجيش الحر لكن لم تنسى بشار

نظرية المؤامره والتحزب ليه عايز توصل علاء للنفق ده يعني ممكن يكون بيدعم بشار مثلا ؟
الرئيس السيسي قال كلمه واحده نحن ندعم الحل السياسي ووحدة سوريا دون العوده لما قبل الثوره السوريه وده راجل بيمثل أغلبيه الشعب المصري واذا كنا متعاطفين معاه كان زمان رئيسنا متعاطف معاه يعني بشار ملغي من عقول المصريين جميعا الا بعض الناس الي مش فاهمين الأمور كويس الي حاصله ع الساحه السوريه ثانيا بشار لم يعد يسيطر غير علي محافظات معدوده ومصيره هيكون مصير القذافي لكن الموضوع كله ماذا بعد رحيل بشار هنقاتل داعش وبعد داعش مين الي هيتولي السلطه وهيجمع السلاح من المليشيات الي تركيا حبيبتكـ قاعده تدخله سوريا برضا الامريكان لانها ضامنه انها طول ما هيا عبده للغرب عمره ما هيأذيها ومستحيل السلاح ده هينقلب ضدها في يوم والا مكنتش عملت كده بقلب جامد في حد يسلح مليشيات علي حدوده ؟؟ ومتحاولش تقنعني ان الجيش الحر بيمثل كافة فصائل المعارضه السوريه والشعب السوري نفسه ومتنساش ان كل واحد بيدعم بالسلاح في تركيا جهه معينه فهو مش بيعمل كده لعيون الشعب السوري الا من رحم ربي يعني للأسف سوريا اصبحت رقعه شطرنج دول كتير بتحارب بعضها في سوريا ومفيش غير مصر الي بتحاول تلعب دور الوسيط السياسي و واخده دور محايد عشان تقدر تكون علي صلة بكل فرقاء الأزمه السوريه وتجمع الناس الي بتعبر عن الشعب السوري نفسه مش الناس الي داخله تحارب عشان ايدلوجيه معينه او عشان هدف سياسي معين او عشان هدف استراتيجي معين وطبعا كل واحد حقه انه يعمل كده طالما انه شايف ان دي مصلحته لكن الشعب السوري فين وسط كل ده مش عشان ايران بتدعم بشار تقوم تجيب جزارين تانيين وتوقع دوله بحالها عشان واحد كده كده هيقع !!

التعديل الأخير:
تركيا دوله لها وزنها و اكبر قوة عسكرية في المنطقة و اقوى دولة صناعية بعد اسرائيل ,و الاهم موقعها الذي يجعلها لاعب رئيسي لا يمكن الاستغناء عنه ابدا ,و لنا مصالح مهمه معها و خاصة في الشأن العراقي و السوري خاصة ,ان الحرب ضد بشار هيه حرب ضد ايران , وهذا شي نستفيد منه و نسعى اليه ,فالقضاء على بشار هوه تدمير للمشروع الايراني في سوريا و لبنان و اضعاف له في العراق و اليمن

نظرية المؤامره والتحزب ليه عايز توصل علاء للنفق ده يعني ممكن يكون بيدعم بشار مثلا ؟
الرئيس السيسي قال كلمه واحده نحن ندعم الحل السياسي ووحدة سوريا دون العوده لما قبل الثوره السوريه وده راجل بيمثل أغلبيه الشعب المصري واذا كنا متعاطفين معاه كان زمان رئيسنا متعاطف معاه يعني بشار ملغي من عقول المصريين جميعا الا بعض الناس الي مش فاهمين الأمور كويس الي حاصله ع الساحه السوريه ثانيا بشار لم يعد يسيطر غير علي محافظات معدوده ومصيره هيكون مصير القذافي لكن الموضوع كله ماذا بعد رحيل بشار هنقاتل داعش وبعد داعش مين الي هيتولي السلطه وهيجمع السلاح من المليشيات الي تركيا حبيبتكـ قاعده تدخله سوريا برضا الامريكان لانها ضامنه انها طول ما هيا عبده للغرب عمره ما هيأذيها ومستحيل السلاح ده هينقلب ضدها في يوم والا مكنتش عملت كده بقلب جامد في حد يسلح مليشيات علي حدوده ؟؟ ومتحاولش تقنعني ان الجيش الحر بيمثل كافة فصائل المعارضه السوريه والشعب السوري نفسه ومتنساش ان كل واحد بيدعم بالسلاح في تركيا جهه معينه فهو مش بيعمل كده لعيون الشعب السوري الا من رحم ربي يعني للأسف سوريا اصبحت رقعه شطرنج دول كتير بتحارب بعضها في سوريا ومفيش غير مصر الي بتحاول تلعب دور الوسيط السياسي و واخده دور محايد عشان تقدر تكون علي صلة بكل فرقاء الأزمه السوريه وتجمع الناس الي بتعبر عن الشعب السوري نفسه مش الناس الي داخله تحارب عشان ايدلوجيه معينه او عشان هدف سياسي معين او عشان هدف استراتيجي معين وطبعا كل واحد حقه انه يعمل كده طالما انه شايف ان دي مصلحته لكن الشعب السوري فين وسط كل ده ؟؟

هتعمل ايه اخي الكريم , خلي اللي عايز يشرب تركيا يشربها , بس لا يرجع ويبكي بعد ذلك
اما لسوريا , فقرار ادخال سلاح لسوريا هو ما اضاعها من البداية وهندفع التمن غالي , بس لسه

يا رجاله الموضوع لا عن بشار او سوريا الموضوع عن كلاب الناتو

حليف رئيسى بره حلف الناتو ( : Major non-NATO ally) اختصاره "MNNA" هو اسم بيتقال على الحلفا بتوع أو الحكومة الامريكانيه اللى عندهم علاقات قوية مع الحلف بس مهماش اعضاء فى الحلف.الاسم أو المنصب دا ابتدا سنة 1989 على ايد .

الدول الأعضاء[ ]
أول الأعضاء[ ]
اعضاء اخريين[ ]

محزن حال العرب , كل طرف لا يهتم بعدوك بل يهتم بعدوه فقط وعندما يفيق العرب من ذلك , يبقي تعالي اتكلم عن القدس

ضرب سوريا يعني تقديمها علي طبق من دهب لتركيا كما حال العراق الذي تم تقديمه وجبة دسمة لايران.
الاسد فقد اهليته وماذا عن داعش وجبهة النصرة .
من للعرب علي الارض؟
لا احد للاسف.
الجيش الحر مثل عبدربه هادي تماما لا يعتمد عليه.
كفانا تفكيك للعرب نظير مصلحة شخصية ضيقة لا تبصر المستقبل.
تركيا ليست الملاك البرئ ابدا بل تعيش وهم قد مات واندفن.
اكلت يوم اكل الثور الابيض.

هتعمل ايه اخي الكريم , خلي اللي عايز يشرب تركيا يشربها , بس لا يرجع ويبكي بعد ذلك
اما لسوريا , فقرار ادخال سلاح لسوريا هو ما اضاعها من البداية وهندفع التمن غالي , بس لسه

نفس الي حصل فى ليبيا ونفس الي حصل فى السودان ونفس الي حصل فى العراق دخل سلاح تقسم دول الناس دي عايزه سوريا تتقسم عشان خاطر وهم اسمه ايران يعني ولا ايه مش فاهم طب تركيا عايزه تصعد حبايبها الإخوان ولو علي مراكز حدوديه حتي اهم حاجه تكسب اراضي وبالنسبه ليها ده الأدرينالين بتاعها عشان تقدر ترضي الناس الي مشغلينها وتقولهم انا موجوده وبنفذ الي انتوا عايزينه انما الناس التانيه دي بتعمل ايه فى سوريا ؟؟؟

نفس الي حصل فى ليبيا ونفس الي حصل فى السودان ونفس الي حصل فى العراق دخل سلاح تقسم دول الناس دي عايزه سوريا تتقسم عشان خاطر وهم اسمه ايران يعني ولا ايه مش فاهم طب تركيا عايزه تصعد حبايبها الإخوان ولو علي مراكز حدوديه حتي اهم حاجه تكسب اراضي وبالنسبه ليها ده الأدرينالين بتاعها عشان تقدر ترضي الناس الي مشغلينها وتقولهم انا موجوده وبنفذ الي انتوا عايزينه انما الناس التانيه دي بتعمل ايه فى سوريا ؟؟؟

تقسيم الموضوع سنة وشيعة هيودينا في داهية كما حدث في سوريا للاسف

حليف رئيسى بره حلف الناتو ( : Major non-NATO ally) اختصاره "MNNA" هو اسم بيتقال على الحلفا بتوع أو الحكومة الامريكانيه اللى عندهم علاقات قوية مع الحلف بس مهماش اعضاء فى الحلف.الاسم أو المنصب دا ابتدا سنة 1989 على ايد .

الدول الأعضاء[ ]
أول الأعضاء[ ]
اعضاء اخريين[ ]

مصر و سط اليابان و كوريا و استراليا و اسرائيل

هؤلاء يقدم لهم كل ما يريدون من سلاح و عتاد الا مصر

هؤلاء لديهم قواعد عسكرية امريكية الا مصر

هؤلاء لن يمنع عنهم مثلا طائرة الاف35 الا مصر بل حتي الاف15 ممنوعة

لاننا لسنا مثلهم لسنا حلفاء

مصر و سط اليابان و كوريا و استراليا و اسرائيل

هؤلاء يقدم لهم كل ما يريدون من سلاح و عتاد الا مصر

هؤلاء لديهم قواعد عسكرية امريكية الا مصر

هؤلاء لن يمنع عنهم مثلا طائرة الاف35 الا مصر بل حتي الاف15 ممنوعة

لاننا لسنا مثلهم لسنا حلفاء
ردك منطقي و احترافي و عقلاني و هذا احترمه و اقدره و اقنعني

الي مقتنع انا فيه
1-عندنا تقصير كبير ,و الدول العربية كل يغني على ليلاه
2-تركيا ليست حليفا يعتمد عليه ولكن حليف يستفاد منه
3-تركيا دوله تقدمة عنا بكثير من المجالات
4-من الخطئ جعل الخلاف مع تركيا من خلاف سياسي مرتبط بالحكومة التركية الى خلاف استارتيجي و وجوجي
5-تركيا دولة تسعى الى مصالحها كرقم 1 ,و نحن من واجبنا ان نسعى لمصالحنا
6-ليس من العقلانية جعل تركيا عدو و خاصه في هذا التوقيت و الواجب هوه استمالتها الى مصالحنا مع الحذر و ليس المعاداة
7-الشعب التركي شعب صديق و مناصر لجميع قضايانا و الحكومة التركية لها انجازات تستحق الاحترام للشعب التركي و لها تجربه يجب ان تعلم منها
8-الثقه زياده عن اللزوم بتركيا يعد خطر استراتيجي و قاتل ,فكل قومية لها اهداف و طموحات و حتى لو كانت مسلمة
9-تركيا لها علاقات مع اسرائيل و كلنا يعلم ذلك ,ولكنها استفادة من هذه العلاقات بشكل كبير في مجال الصناعه و قضية الارمن و غيرها بعكسنا نحن العرب ,حيث اننا لم نجلب من علقتنا نع اسرائيل الا الخساره في جميع النواحي
10-بكل تاكيد امريكيا لن تعتبر الشعب التركي المسلم شعب شقيق لها

اللعب السياسي صار من تحت الطاوله و المكشوف مجرد خدع

معلش سؤال خارج الموضوع ... هو ليه اكونتات الاداره مفيهاش اوبشن ال " تجاهل " ؟

مش بتكلم عليك بشكل شخصي ... بتكلم عموما ... مش منطقي انك عشان اداري يبقي من حقك تخنق علي الناس و يستحملوك ... لازم يبقي فيه اوبشن يريحهم منك :p

شكرا لاطراءك الكريم ... هاستناك بره :D
ماهو خواص التجاهل دى معناها انه مثلا مقدرش ابعتلك رساله شخصيه :D ساعتها اديك مخالفه ازاى :D
ِشعارنا فى الاداره ""هانفضل على قلبك حتى حظرك :D ""

التعديل الأخير:
شكرا لاطراءك الكريم ... هاستناك بره :D
ماهو خواص التجاهل دى معناها انه مثلا مقدرش ابعتلك رساله شخصيه :D ساعتها اديك مخالفه ازاى :D
ِعارنا فى الاداره ""هانفضل على قلبك حتى حظرك :D ""

هههههه انا بتكلم عموما و الله :p

معليش بس انت ذكرت كلام خطير وهو بالون الازرق...الان اطلب منك تجيب مصدر على كلامك من صحيفة معروفة او حتى من بيان لوزارة الداخلية المصرية عشان يكون الكلام بادلة، عاوز البيان يذكر موضوع السفينة التركية المحملة بالسلاح...واذا جبت الخبر دا انا اؤوكد لك انك لن تراني اعلق على موضوع لتركيا نهائيا

تقدر تروح علي بورسعيد وتسئل هناك اقل عامل بالجمرك او اقل عامل خارج الجمرك عن حاويات الاسلحه التركيه اللي بتتمسك

وموضوع زي موضوع حاويات الاسلحه التركيه مش محتاج مصدر ولا كلام حكومي لانه موجود بكل مكان

وجود قواعد عسكرية لحلف الناتو في تركيا لايعني انها مجرد دولة تابعة والى سيصبح جميع العالم تابعا لأمريكا ، واذهلني البعض بفطنته وسرعة نباهته انه سمى حلف الناتو بالصليبي الصهيوني وهو لا يدري ان بلاده تُصنف كمحطه للوقود وكحليف استراتيجي هام ومصدر لايستغني عنه في تقديم الخدمات اللوجستية لهذا الحلف ! ، وبالمناسبة هذه الـ 24قاعده تخضع لسيادة تركيا وفي حال رفض الاتراك استخدامها عسكريا من طرف الامريكين فلا يحق للولايات المتحدة فعل شي ،والدليل رفض البرلمان التركي في 2003 أقتراح الولايات المتحدة ارسال 60 الف جندي امريكي الى الاراضي التركية للتمهيد بفتح جبهه شمال العراق . ومن الذي قال لكم ان انجرليك قاعدة امريكية ! اليست تركيا من رفض فتحها لامريكا اكثر من مرة ! واليوم تستخدمها الولايات المتحدة بشروط تركية وحتى في الحروب الاخيرة تحفظ عليها الاتراك ؟ ، وعلي فكرة في انجرليك يحط اكبر الاسراب التركية المقاتلة وهي قاعدة لتركيا رسميا ، وفي كل الدول التي تستضيف قواعد امريكية كتايون وكوريا مثلا تكون هذه القواعد بأسامي وطنية وخاضعة لدستور البلاد أي ان تركيا تستطيع في اي لحظة انهاء الوجود الامريكي على ارضها كما فعلت كازاخستان وقيرغيزستان وايضا السعودية .

للتذكير فقط هذا المنتدى اذا استمر بهذا الشكل الفوضوي فهو سيفقد بريقة شيئاً فشيئاً ،
اصبحت المواضيع تنقلب في اخر الصفحات الى نقاشات شخصية ، ولا استبعد افتتاح قسم لمشاكل الاسرة
حتى الاشراف لايلتزم باللغه الفصحى :)

عودة
أعلى