صفقة الرافال المصرية توقف صفقة التصنيع المشترك للثاندر بمصر

مفيش خلاف وكذا الحال لو صنعت الكلبة البلدى FC-1
هيكل فقط
والباقى ممكن تكملته بالمشاركة , وده كان التوجه المصرى فى التصنيع
يعنى روسيا من المفروض انها تعمل مصنع لمحركات الميج فى الاسكندرية
والكلام ده من فترة
لو ده حصل هيكون اسهل بكتير حصولى على المعرفة
والمحركات الجاهزة
ده لو توجهت اليهم فى مشروع
وبعدين لا الروس والفرنسيين ولا غيرهم اصبح قادر على المنح والمنع
السوق مفتوح لاحتياجاتك
فهمتنى
مصنع المحركات الروسي كان للصيانة والعمرة وخلافة مش اكتر
ثانيا مين قال هيكل لا
انا عاوز مصنع جديد للطائرات علي احدث مستوي تبنية فرنسا غير مصنع الطائرات اللي عندي اللي هيتخصص في تجميع l15 هبدا بالتجميع وزود نسبة التصنيع تدريجيا لحد ما اوصل ل٥٠٪ هركز علي البدن والافيونكس والالكترونيات الاخري
مع امكانية تجميع المحرك

احتياجاتى مش رافال
مشوار عاوز تكتك ,,,,
ليه اركب تاكس
مين قال كدة
وحتي اجيب تكت النهاردة ولا تاكسي لبكرة وكدة كدة هدفع انا محتاج اطور سلاح جو ما شفش مقاتلة جديدة من اكتر من عشر سنين

المشكلة في التمويل وثانيا من تكلم ان الثاندر ستكون صف اول , بل بالعكس ستكون صف ثالث مع وجودها بجانب الرافال والطائرة الاخري أي كان نوعها , والثاندر كده كده محتاجه اواكس زي باقي الطائرات بما فيهم الرافال والمشكلة مع الرافال اني مش ضامن اصلا ان فرنسا تدينا افضل تكنولوجيا عندها من الرادار والسبيكترا والمحرك, مش ضامنها دي , بس طبعا لو اتوفر التمويل مع الموافقة الفرنسية علي نقل التقنية , يبقي ده باب القدر واتفتحلنا ...وحاجة كمان الامارات انا مش عارف اتجاها ايه وشكل الرافال اللي عايزاه اصلا وليه الامارات تتنازل وتخلي المصنع في مصر اصلا ,,,انا رأيي الصراحة , اننا نشترط في صناعة الثاندر , ان الصين تدينا حق تصنيع الحشو كله بالالكترونيات بالمحرك بالرادار بكل حاجة , ويبقي كده دخلنا باب التصنيع الجوي اصلا وبعد كده خطوتنا , تطوير صناعة الحشو واحدة بواحدة , يعني مثلا ايه المشكلة ان السبيكترا انه يتركب علي الثاندر , او اي افيونكس متقدم مثلا , اعتقد مفيش حاجة تمنع , وثانيا الطائرة القادمة المراد تصنيعها تكون جيل 5 من الصين وده هيكون بعد اكتساب خبرة محترمة بعد تصنيع 100 ثاندر في مصر مثلا ويبقي كده تمام , او الفكرة التانية , ليه ما اشتريش مصانع الميراج 2000 من فرنسا مع نقل كامل للتقنية من البدن والحشو والمحرك من فرنسا بدل الرافال اللي مشكلتها معايا في التمويل ويبقي كده تمام والخطوة اللي بعديه تكون جيل 5 ...

احس انك خايف تحلم و تتصدم
ممكن سؤال هما المصريين يقلوا اية عن الهنود ؟ .............. الهنود احسن مننا في ايه عشان ياخدوا حق تصنيع و مصر لأ ؟
دا انت عندك فرصة ذهببببببببببببببيييية الهنود مش هيلاقوا اخوة يساعدوهم في الرافال انت اذا عجزت عن التمويل الامارات مش هتتأخر قد تشترك هي أيضا في التصنيع و كل دا هيصب في تبادل الخبرات
كمان انتشار تصنيع الهند للمقاتله رافال اعطها بعد اخر لانك اذا اتزنقت ممكن تدبر منهم بعض اللي انت محتاجة ............ موضوع الرافال خرج الي افق راحبه و اصبح له ابعاد جديدة مبشرة
فكرة الرافال واعــــــــــدة لانها هتتصنع في اكثر من دولة و في الأخير نسال الله ان ييسر ويبارك لنا اذا كان فيها خير و يبعد عن مصر اللي فيه شر

انا كنت متابع جيد للساحات
وسجالات الاعضاء عن الطيارة المصرية من ٢٠٠٦ وتصريحات حمدي وهيبة
وفرضية شراء. الرافال
وبرنامج الصواريخ
كانت ايام
ايمانينو 2000 و العبد لله وبلاك شاهين ...........ايام

مين قال كدة
وحتي اجيب تكت النهاردة ولا تاكسي لبكرة وكدة كدة هدفع انا محتاج اطور سلاح جو ما شفش مقاتلة جديدة من اكتر من عشر سنين

عندما تكلمت عن الثاندر , كان غرضي نقل تكنلوچيا تصنيع الحشو من رادار وافيونكس ومحرك وخلافه ده غير التسليح , لكل تكون خبرة وتركبهم علي أي هيكل , ونقيت الصين لانها سهلة وتقبل و اخدنا منهم حاجات بتصنيع كتير ولانها غالبا اللي هتاخد منها الجيل ال5 , ولكن لو نعرف ننقل مثلا تقنية السبيكترا وكل حشو الرافال او معظمه , يبقي تمام , مين قال لأ .., علي العموم الموضوع مش سهل والعرب اتأخروا كتير اوي والتمن كل يوم بندفعه , وياريت لو مصر تدخل شريك مع الامارات ...

عندما تكلمت عن الثاندر , كان غرضي نقل تكنلوچيا تصنيع الحشو من رادار وافيونكس ومحرك وخلافه ده غير التسليح , لكل تكون خبرة وتركبهم علي أي هيكل , ونقيت الصين لانها سهلة وتقبل و اخدنا منهم حاجات بتصنيع كتير ولانها غالبا اللي هتاخد منها الجيل ال5 , ولكن لو نعرف ننقل مثلا تقنية السبيكترا وكل حشو الرافال او معظمه , يبقي تمام , مين قال لأ .., علي العموم الموضوع مش سهل والعرب اتأخروا كتير اوي والتمن كل يوم بندفعه , وياريت لو مصر تدخل شريك مع الامارات ...
فرنسا عندها استعداد ما اتمناة ربط الصفقة الاماراتية وشراء. الميسترال بنقل تكنولوجيا الرافال لمصر والامارات بعدد لن يقل عن ٢٠٠ طائرة
هتكون طفرة تكنولوجيا هائلة في الصناعة العربية

انا شايف ان مصر ولامارات معا احسن من الهند فى تصنيع الرافال بالنسبة لفرنسا
بالتاكيد مصر والامارات اقرب الي فرنسا
صناعة طائرة كالرفال بعدد ٢٠٠ طائرة
هيكون طفرة لمصر والامارات ولداسو بعد سلسلة من الفشل وفرنسا تكسب عميل هيحللها مشكلة الميسترال

يا ريت القيادة تنسق مع الامارات حتبقى حاجة قوية للتصنيع العربى مع شراء المسترال احنا كسبانين اكتر من فرنسا

تصنيع الثاندر بالنسبة لمصر مع كامل الاحترام كـ اعادة تصنيع ميغ 21 ..
لا اقصد المقارنة فمصر تمتلك اعداد كبير من المقاتلات التي تستطيع القيام بمهمات الثاندر
و على اي حال مصر لن تحتاج لتصنيع 1000 مقاتلة ثاندر تدخل لقواتها الجوية و ان كانت
المسألة انك تصرف على شيء افضل التعاقد على رافال و الاهتمام بمستقبل اكثر تطوراً حتى
لو لم تكن الجيل الخامس تظل SU-35 و MIG-29 و MIG-35 موجودة كبدائل افضل ..

صحيفة وورلد تريبيون تقول أن صفقة الرافال الفرنسية حرقت قلب بكين

French jet fighter deal with Egypt causes heartburn in Beijing

احتمال كبير شراء الامارات للـf35 يوقف شراء الرافال عندهم

مصنع العربية لتصنيع الطائرات

يقوم المصنع بتصنيع قائمة من اجزاء الطائرات الفرنسية لصالح شركة وشركة وتقوم هذه الشركات بعمل مراجعات على أسلوب التصنيع ونظام الجودة المتبع بالمصنع للتأكد من سلامة وجودة الاجزاء المصنعة
)

عودة
أعلى