| الرئاسة الفرنسية تؤكد ان قطر سوف تشتري 24 مقاتلة Rafal

أتمنى تذهب الميراج القطرية الي اليمن بعد انضمامها الي مجلس التعاون

احنا نستلم أول 24 رافال و ننتظر لفترة يدخل فيها الشق الروسي من ميج 35 و سو 35 الى ان يكتمل النموذج الاماراتي ثم نطلب دفعه اخري من النسخة الاماراتية و الامارات لن ترفض .

احنا نستلم أول 24 رافال و ننتظر لفترة يدخل فيها الشق الروسي من ميج 35 و سو 35 الى ان يكتمل النموذج الاماراتي ثم نطلب دفعه اخري من النسخة الاماراتية و الامارات لن ترفض .
بداية مصر تنوى باذن الله شراء سربين اضافيين من الرافال
بالنسبة للامارات المواصفات التى طلبتها ستحقق خلال وقت قصير باذن الله
هناك كلام ظهر مؤخرا فى الافق
ان مصر والامارات اتفقتا على انه اذا تم عقد صفقة الامارات باذن الله سيرافقه عقد اخر لمصر بعدد سربين
وانه سيتم الاتفاق مع الجانب الفرنسي على فتح خط انتاج لها بمصر بتمويل مصر اماراتى
هذا والله اعلم

ان مصر والامارات اتفقتا على انه اذا تم عقد صفقة الامارات باذن الله سيرافقه عقد اخر لمصر بعدد سربين
وانه سيتم الاتفاق مع الجانب الفرنسي على فتح خط انتاج لها بمصر بتمويل مصر اماراتى
هذا والله اعلم
دى امنيه حياتى يا دوك....عقد ب10 مليار 50 مقاتله مع نسبه تصنيع مع نقل تكنولوجيا لغايه 80%....هتنقل مصرحاجه تانيه يبقى احنا بنقصر طريق صنع مقاتله مصريه....المفروض مع الخطوه دى نخلى فرنسا تشاركنا فى موضوع السياره الوطنيه

قطرين يردون بيعها لم يريد شراء
يتكفل بقيمتها الخليجيين . اليمن بحاجة الي سلاح جو محترم موقع اليمن موقع مهم جداً يطل على بحر العرب والبحر الأحمر ومضيق باب المندب وهو خط الدفاع الاول من جهة الجنوب للجزيرة العربية

هذا والله اعلم

يا سلام على الكلام الجميل
الكلام اللي بتقوله ده لو صحيح يبقى احسن خبر من كل الصفقات اللي تمت وهتتم
لكن للامانة بيني وبينك اجد صعوبة في تصديق ان الامارات ستستقبل طائرات من اي خط انتاج خارج البلد الاصلي للطائرة
الا اذا كانت هتصنعها عندها
ده بخلاف ان خط انتاج سيعني اكثر من سربين

يا سلام على الكلام الجميل
الكلام اللي بتقوله ده لو صحيح يبقى احسن خبر من كل الصفقات اللي تمت وهتتم
لكن للامانة بيني وبينك اجد صعوبة في تصديق ان الامارات ستستقبل طائرات من اي خط انتاج خارج البلد الاصلي للطائرة
الا اذا كانت هتصنعها عندها
ده بخلاف ان خط انتاج سيعني اكثر من سربين
الله اعلم
انا نقلت ما سمعتة فقط
وممكن يحتمل الصواب او الخطا

الله اعلم
انا نقلت ما سمعتة فقط
وممكن يحتمل الصواب او الخطا

المشكلة ان الطموح الرهيب للقيادة الحالية مش مخلية الواحد يقدر يضع خط فاصل بين الحقيقي والمبالغة
يعني لو كنت قلت اللي بتقوله ده قبل كده كنت اكيد هقول انه مبالغة .. لكن حاليا فعلا مش قادر احكم
لكن بالتاكيد هختار اني اصدق عشان اعيش الحلم الى ان يثبت العكس
هذا الكلام على الاقل يعني ان هناك افكار كثيرة طموحة تدور في ذهن من يخطط حتى ولو لم تتحقق :)

المشكلة ان الطموح الرهيب للقيادة الحالية مش مخلية الواحد يقدر يضع خط فاصل بين الحقيقي والمبالغة
يعني لو كنت قلت اللي بتقوله ده قبل كده كنت اكيد هقول انه مبالغة .. لكن حاليا فعلا مش قادر احكم
لكن بالتاكيد هختار اني اصدق عشان اعيش الحلم الى ان يثبت العكس
هذا الكلام على الاقل يعني ان هناك افكار كثيرة طموحة تدور في ذهن من يخطط حتى ولو لم تتحقق

لو على الحلم
انا افضل ندخل مع الصين فى موضوع صناعه طائرات الجيل الخامس
متنساش المستقبل لجيل الخامس​

لو على الحلم
انا افضل ندخل مع الصين فى موضوع صناعه طائرات الجيل الخامس
متنساش المستقبل لجيل الخامس​

الكلام عن j-31 ومدى فاعلية شبحيتها يخلي الواحد غير متفائل بيها الصراحة
الشبحيات الحقيقية هي فقط الامريكية ثم ياتي بعدها الروسية
اما الصينية فلما يبقوا يعملوا محركات محترمة الاول يبقوا يعملوا جيل خامس بجد
مع تقديري للسلاح الصيني والقفزات النوعية الخطيرة اللي بيعملوها مؤخرا

الكلام عن j-31 ومدى فاعلية شبحيتها يخلي الواحد غير متفائل بيها الصراحة
الشبحيات الحقيقية هي فقط الامريكية ثم ياتي بعدها الروسية
اما الصينية فلما يبقوا يعملوا محركات محترمة الاول يبقوا يعملوا جيل خامس بجد
مع تقديري للسلاح الصيني والقفزات النوعية الخطيرة اللي بيعملوها مؤخرا

يعني امريكا هتسلحك جيل خامس
الصين هى المنفذ الوحيد حاليا لجيل الخامس
بعدين شوف الصين كمان خمس سنين​

الامتداد الطبيعى لاى سلاح جو يمتلك الميراج ويشعر بقوتها

اتكلم كأنك اخوانى
بيقولك قطر اشترت الرافال
لا بجد
اه والله
اشطه عليهم عالم بتفهم طياره مش ليها ريحه الحل ما بتتعبش وبتطير لوحدها وفى اوبشن مسليات فى الكابينه بس عالله يكونوا داقوا طرفها عشان ما تتطلعش فرز تانى زى بتاعه مصر
o_Oo_O

الهند أول زبون

شيخ حمد عرضها سابقا علي الهنود و بسبب سعر الهنود رفضو وكثير من دول قطرين يردون ثمن طائرات فوق 50 مليون دولار للطائرة.
الي لو تم عمل خصومات علي سعر:D

قطر تحدث جيشها الصغير برياً وبحرياً وجوياً
بإمتياز شي طيب

شيخ حمد عرضها سابقا علي الهنود و بسبب سعر الهنود رفضو وكثير من دول قطرين يردون ثمن طائرات فوق 50 مليون دولار للطائرة.
الي لو تم عمل خصومات علي سعر:D

ماهم الهنود حدثوا طائراتهم بقيمة 42 مليون دولار للطائرة الواحدة ,, يشتروا من قطر حاجة إستخدام حشمه أفضل من بلد ثاني .. تشتري طائرة من بلد تقدر تلفه بالطيارة في 10 دقايق أحسن من طايرة تعك في بلد مساحته مليون كم2 وأنت طالع وكل يوم في خناقه ودوريات جوية وقصف وبلاوي ,, أنت تفتكر لو عندنا ميراج حتكون بنفس نظافة الميراج القطري ؟

لما مصر جابتها اخوانا البعدا قالوا انها بتعمل امبليه فى الشكمان
فى انتظار تحليل اللواء طيار معتز مطر
أقدر أضمن لك بنسبة 100% أنه ولا واحد من أخواتنا اللى فى المنتدى فهم حاجة من اللى أنت قلته غير المصريين :D:D
حد هنا يا إخوانا يعرف سعيد الهوا !!! سؤال يطرح نفسه .
:D:D:rolleyes::rolleyes:

جودة أطقم سلاح الجو الهندي المتواضعة والفساد المستشري في هذا القطاع
سيجعل من إدارة إسراب الرافال كابوس ومسؤولية كبيرة

أقدر أضمن لك بنسبة 100% أنه ولا واحد من أخواتنا اللى فى المنتدى فهم حاجة من اللى أنت قلته غير المصريين :D:D
حد هنا يا إخوانا يعرف سعيد الهوا !!! سؤال يطرح نفسه .
:D:D:rolleyes::rolleyes:

احسن ناس الإسكندرانية

الفن الشعبي في مصر يتحدثون بالصربية؟

عودة
أعلى